Το ιστορικό, φωτεινό και φινετσάτο σαλόνι του διακεκριμένου ψυχιάτρου Άγγελου Κατακουζηνού και της κομψής συζύγου του, Λητούς της λεωφόρου Αμαλίας, από όπου πέρασαν προσωπικότητες, όπως οι Γεώργιος Σεφέρης, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Μόραλης, Μάνος Χατζηδάκις, Οδυσσέας Ελύτης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Ανδρέας Εμπειρίκος κ.α άνοιξε ξανά και φιλοξένησε τα μουσικά σύνολα Ιέραξ, που έδωσαν νέα πνοή στο χώρο με συνθέσεις σύγχρονης μινιμαλιστικής μουσικής και διασκευές έργων που έχουν αντέξει στον χρόνο.

Ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής των Ιέραξ και ευρηματικός συνθέτης, Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος μίλησε στο star.gr για την συνεργασία του, με το Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού, που περιλαμβάνει μια σειρά συναυλιών δωματίου με τον γενικό τίτλο “Mystical Home Sessions”.

«Συνεχίζουμε μια παράδοση, η οποία έφερνε και φέρνει σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής τέχνης στο σαλόνι της οικίας Κατακουζηνού, όπως ο ίδιος ο Άγγελος Κατακουζηνός επιθυμούσε και διοργάνωνε, με σκοπό την ουσιαστική προώθηση της τέχνης που εξυψώνει τον άνθρωπο. Ο ίδιος ήταν ένας από τους λαμπρότερους νευρολόγους-ψυχιάτρους και πίστευε πάρα πολύ στην δύναμη της ελληνικής τέχνης. Κατά την διάρκεια του κύκλου συναυλιών μας “Mystical Home Sessions”  θα ανακοινώνουμε και θα παρουσιάζουμε διάφορα ρεπερτόρια, από δυτική και ανατολική λόγια μουσική έως σύγχρονες και νέες συνθέσεις, καθώς και διασκευές. Στις συναυλίες αυτές ερμηνεύει το τρίο εγχόρδων των Ιέραξ, το οποίο αποτελείται από τον Νίκο Παϊβανά στο πρώτο βιολί, τον Κώστα Κακάβα στο δεύτερο και την Μυρτώ Ξηρουχάκη στο τσέλο. Ιδιαίτερη τιμή μας είναι η συνεργασία με την υψίφωνο Άννα Μορφίδου, ενώ στο πιάνο είναι η Σοφία Ροσμαράκη», είπε ο Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος.

Για να...  βρεθεί -κατα αυτόν τον τρόπο- στο σαλόνι των Κατακουζηνών, ο Σωτήρης Νικόλας Κάσσος έλυσε πολλές εξισώσεις, έριξε πολύ διάβασμα και μελέτησε προσεκτικά τους νόμους της φυσικής στο δωμάτιο του στην Καρδίτσα, όπου γεννήθηκε.

Η ΚΑΡΔΙΤΣΑ... ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ Η ΦΥΣΙΚΗ

«Το πατρικό μου βρίσκεται λίγο έξω από την Καρδίτσα, στην άκρη του θεσσαλικού κάμπου. Η θέση του ήταν για μένα πάντα ιδανική, διότι βρίσκεται σε μια γωνιά, που παρότι έχει καλλιεργημένη γη, παραμένουν ακόμη λιβάδια, τα οποία διασχίζει ένα φυσικό ποτάμι ντυμένο με ιτιές. Καθώς δεν είχα αδέρφια, έβρισκα εκεί ένα σημείο φυγής και λάτρευα να περνώ τις ώρες μου εξερευνώντας. Όσο μεγάλωνα όμως οι επισκέψεις έγιναν όλο και λιγότερες, όμως αυτό το μέρος βρίσκεται πάντα στην καρδιά μου», εξομολογείται ο ίδιος.

ΜΙΚΡΗ ΗΛΙΚΙΑ... ΜΕΓΑΛΟ ΤΑΛΕΝΤΟ!

Απόφοιτος του Ε.Μ.Π. της σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, ο Σωτήρης Νικόλας είχε δείξει από πολύ μικρός την κλίση του στα μαθηματικά και την μουσική…

«Μελωδίες πάντοτε ξεπηδούσαν στο μυαλό μου και αφού τα χέρια μου συνεργάζονταν με αυτό που σκεφτόμουν, η μύηση στην μουσική απλά συνέβη. Ήταν κάτι το φυσικό… Όσο για την σχολή μου, δεν την επέλεξα τυχαία! Πάντα σκεφτόμουν μαθηματικά. Η φυσική είναι αυτή όμως που με κερδίζει περισσότερο, αφού είναι ο καλύτερος τρόπος για να προσεγγίζει κάποιος την πραγματικότητα. Έτσι θα έλεγα πως αυτά είναι τα εργαλεία μου», αναφέρει  ο συνθέτης, ο οποίος παρά το νεαρό της ηλικίας του δημιούργησε δύο νέες τεχνικές σύνθεσης, τις «Ψύξις» και «Ροή» για την τονική και ατονική μουσική αντίστοιχα.

«Και οι δυο τεχνικές αφορούν προσεγγίσεις στους φυσικούς νόμους που διέπουν την μουσική. Με απλά λόγια είναι κανόνες για την εξερεύνηση νέων μουσικών ιδιωμάτων, για τον εκσυγχρονισμό της λόγιας (=κλασικής) μουσικής. Η τεχνική της Ψύξις, αφορά το πάγωμα στον χρόνο της μουσικής. Φανταστείτε μια μελωδία. Αυτή για να ξεδιπλωθεί παίρνει ένα χρόνο. Φανταστείτε τώρα κάποιος να την παγώνει στον χρόνο, μέσα σε μια στιγμή να μπορείτε να ακούσετε όλες τις νότες ταυτόχρονα. Με την Ροή δημιουργείται ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τονικό, το οποίο δίνει μια αίσθηση ροής, σαν ένα ρυάκι που κάποιος παρατηρεί από μια όχθη χωρίς να γνωρίζει από που πηγάζει και που εκβάλει», εξηγεί ο ίδιος, ενώ δεν διστάζει να παραδεχτεί το άγχος του σε κάθε συναυλία.

"ΠΑΝΤΑ ΕΧΩ ΑΓΧΟΣ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ"

«Συνήθως το άγχος υπάρχει μέχρι τη στιγμή που ξεκινά η συναυλία. Μετά όλοι οι καθημερινοί προβληματισμοί εξαφανίζονται και πλέον το πέπλο ενός άλλου κόσμου σηκώνεται. Σε αυτόν τον κόσμο βρισκόμαστε μόνο οι μουσικοί και οι ακροατές» λέει.

Πόσο δύσκολο όμως είναι στην Ελλάδα της κρίσης, κάποιος να ασχολείται με την... κλασική μουσική και να βιοπορίζεται από αυτήν;

«Το πρόβλημα της κλασικής μουσικής υπήρχε και προ κρίσης. Λόγω του ότι συνήθως αποδίδεται σαν μουσειακό μουσικό είδος έχει και την ανάλογη αντιμετώπιση από το κοινό. Θεωρώ πως οτιδήποτε αντιμετωπίζεται σαν έκθεμα, απωθεί ή κρατάει σε απόσταση, όπως εάν βρισκόταν πίσω από την βιτρίνα ενός μουσείου. Εμείς προτιμούμε να ζούμε στο παρόν και το ίδιο και η μουσική, την οποία επιλέγουμε κάθε φορά να παίξουμε», εξηγεί.

Όλα στη ζωή, λέει ο Σωτήρης Νικόλας Κάσσος είναι επιλογές. «Το κλειδί βρίσκεται στο να παίρνει κάποιος συνειδητές αποφάσεις. Πρέπει να είμαστε γενναίοι και να στηρίζουμε τον δρόμο που αποφασίζουμε να ακολουθήσουμε, ώστε να μας βγάλει στο τέλος κάπου, όσο δύσκολος και να είναι», τονίζει.

Εκτός από μουσικός όμως, ο Σωτήρης Νικόλας Κάσσος είναι και ένα νέο παιδί που διψά για ζωή. Όπως όλοι οι συνομήλικοι του στον ελεύθερο χρόνο του βγαίνει βόλτες, ταξιδεύει βιβλία, πηγαίνει σινεμά. Πάντα όμως σε ό, τι κάνει συλλέγει ερεθίσματα για νέες συνθέσεις!

Το τελευταίο διάστημα ο συνθέτης ετοιμάζει μια σειρά έργων για τον Προμηθέα Δεσμώτη, ενώ θα συνεχίσει τις συναυλίες μας με τους Ιέραξ στο Ίδρυμα Κατακουζηνού και σε άλλα σημεία που θα ανακοινωθούν στο μέλλον …

«Στόχος μας είναι ως ομάδα να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας, ώστε να βγούμε όλοι πολιτιστικά πλουσιότεροι» τονίζει, κλείνοντας ο Σωτήρης Νικόλας Κάσσος.

Δείτε περισσότερα για τον συνθέτη ΕΔΩ

Της Άννας Σταματιάδου (astamatiadou@star.gr)

ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΤΑΚΟΥΖΗΝΟΥ

Tags: