Ναυάγιο «Ηράκλειον»: Η αληθινή ιστορία πίσω από την ομώνυμη σειρά

Η νύχτα της καταστροφής - 224 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους

Ναυάγιο «Ηράκλειον»: Επιζώντες της αποφράδας ημέρας περιγράφουν τη σκληρή μάχη για την επιβίωση / Βίντεο mega

Ήταν Δεκέμβριος του 1966 όταν το επιβατικό πλοίο «Ηράκλειον» έφυγε με 20 λεπτά καθυστέρηση από το λιμάνι της Σούδας, στα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά. Ο λόγος ήταν η καθυστερημένη άφιξη ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε πορτοκάλια για τη Βιέννη. Το λανθασμένο δέσιμο του συγκεκριμένου φορτηγού ήταν η βασικότερη από τις αιτίες του ναυαγίου που επακολούθησε...

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» που συγκλόνισε την Ελλάδα

Σήμερα το «Ναυάγιο» και η τραγική ιστορία του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου Ηράκλειον, είναι μία πολύ δημοφιλής τηλεοπτική σειρά του mega, με πολλούς θαυμαστές. 

Το χρονικό του ναυαγίου του «Ηράκλειον»

Το συγκεριμένο πλοίο είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκόβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα Leicestershire, για λογαριασμό αγγλικής εταιρείας. Κατά τη μετασκευή του αφαιρέθηκαν τα υποκαταστρώματα και το έρμα βάρους (το βάρος που προστίθεται στο κύτος ενός πλοίου ή σκάφους για να αυξάνεται η ευστάθεια και η ισορροπία) 200 τόνων για να γίνει το γκαράζ, με αποτέλεσμα την ανύψωση του μεσοκεντρικού βάρους και τη μείωση της ευστάθειάς του. Παρ’ όλα αυτά, είχε λάβει άδεια πλοϊμότητας από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας της κυβέρνησης αποστατών.

Στις 9 Δεκεμβρίου 1966 η εφημερίδα «Ελευθερία» κυκλοφορεί με τίτλο «Θαλάσσια τραγωδία οκταλέπτου διάρκειας: Υπερδιακόσιαι ανθρώπιναι ψυχαί στον βυθό». Το προηγούμενο ξημέρωμα το πλοίο Ηράκλειον βυθίστηκε κοντά στη Φαλκονέρα, νησίδα δίπλα στην Αντίμηλο.

Η νύχτα της καταστροφής - 224 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους 

Το Ηράκλειον απέπλευσε ο λιμάνι της Σούδας, στα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά είκοσι λεπτά αργότερα από το προγραμματισμένο δρομολόγιο, καθώς ένα φορτηγό ψυγείο βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε πορτοκάλια για τη Βιέννη καθυστέρησε να έρθει στο λιμάνι. Όπως έχει δηλώσει ο οδηγός του φορτηγού, Μιχάλης Καστρίτσης, σε συνέντευξή του στη Μηχανή του Χρόνου: Το όχημα ήταν στερεωμένο μόνο με δύο τάκους, ενώ η δεξιά μπουκαπόρτα του πλοίου ήταν ασφαλισμένη με ένα συρματόσχοινο. 

Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Εκείνο το βράδυ στην περιοχή των Χανίων, επικρατούσε κακοκαιρία, με βροχές και ανέμους 5-6 μποφόρ. Το Λιμεναρχείο, είχε επίσης απαγορεύσει στα μικρά πλεούμενα τον απόπλου, ωστόσο το 40.000 τόνων Ηράκλειον, φάνταζε άτρωτο. Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 19:20 το βράδυ, με καπετάνιο των Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Στις 2:03 ο καπετάνιος του Ηράκλειον έστειλε το πρώτο S.O.S. και μέσα στα επόμενα 8 λεπτά ακολούθησε η απόλυτη καταστροφή. 

Από τις αναταράξεις, το φορτηγό – ψυγείο, λύθηκε και συγκρούστηκε με μια από τις μπουκαπόρτες του πλοίου, δημιουργώντας ένα τεράστιο ρήγμα. Τα νερά τότε εισέβαλαν και μέσα σε λίγα λεπτά το πλοίο βυθίστηκε σε βάθος 600 – 800 μέτρων. Πολλοί επιβάτες παγιδεύτηκαν στις καμπίνες και αρκετοί ακόμη έπεσαν στη θάλασσα για να σωθούν. 

Ο τελικός απολογισμός του ναυαγίου ήταν τραγικός. Συνολικά 224 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους βυθίζοντας στο πένθος όλη τη χώρα. Η κυβέρνηση Στεφανόπουλου κηρύσσει εθνικό πένθος για μία εβδομάδα.

Η 8η Δεκεμβρίου είναι ημέρα διπλού πένθους για τα Χανιά. Τρία χρόνια αργότερα, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής, προερχόμενο από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 90 επιβαίνοντες.

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top