Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» που συγκλόνισε την Ελλάδα

Πώς βυθίστηκε εκτελώντας το δρομολόγιο από την Κρήτη πριν 52 χρόνια

Το πλοίο Ηράκλειον

Στις 8 Δεκεμβρίου 1966 το  ναυάγιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον» το  συγκλόνισε την Ελλάδα.   

Το πλοίο εκτελούσε την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία Πειραιάς-Χανιά και Πειραιάς - Ηράκλειο (Κρήτη) την περίοδο 1965-1966.  

Ναυπηγήθηκε το 1949 στη Γλασκόβη της Σκοτίας στα ναυπηγεία Fairfield Co Ltd για λογαριασμό αγγλικής εταιρείας . Το 1964, μετά από μετασκευή σε φέρι-μποτ, περιήλθε στην εταιρεία των Αδελφών Τυπάλδου και υψώνοντας την Ελληνική σημαία νηολογήθηκε στον Πειραιά με αριθμό Ν.Π. 2562. Τον Ιούνιο του επόμενου έτους (1965) δρομολογήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές Πειραιά - Κρήτης.

 

Το μοιραίο ταξίδι

Την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 1966 και ώρα 7:30 μ.μ., το Ηράκλειον απέπλευσε από το λιμάνι της Σούδας με μισή ώρα καθυστέρηση, μεταφέροντας 206 επιβάτες, 70 μέλη του πληρώματος και 17 φορτηγά στον Πειραιά. Πλοίαρχος του πλοίου ήταν ο Εμμανουήλ Βερνίκος. Η κακοκαιρία που υπήρχε στο Κρητικό πέλαγος ανάγκασε το Λιμεναρχείο να απαγορεύσει τον απόπλου των μικρών σκαφών, αλλά τα αναμενόμενα, στο ανοιχτό πέλαγος, 5 ή 6 μποφόρ, δεν θεωρήθηκαν επικίνδυνα για το 19.000 τόνων πλοίο. 

Μετά τα μεσάνυχτα, το Ηράκλειον έπλεε στο Μυρτώο Πέλαγος μέσα σε υψηλό κυματισμό με συνεχείς διατοιχισμούς (πλευρικές ταλαντώσεις, "μποτζαρίσματα") καθώς η ένταση των ανέμων αυξήθηκε σε 8 μποφόρ. Οι επιβάτες άρχισαν να ξυπνάνε στις καμπίνες τους και τα παιδιά να κλαίνε. Τα αυτοκίνητα μετακινήθηκαν και στο γκαράζ άρχισαν να μπαίνουν νερά.

Στις δύο μετά τα μεσάνυχτα, καθώς το πλοίο έπλεε 6 μίλια βορειοανατολικά της Φαλκονέρας, ένα μεγάλο φορτηγό-ψυγείο 5 τόνων με φορτίο πορτοκάλια, που φορτώθηκε κάθετα προς το διάμηκες επίπεδο συμμετρίας του πλοίου, απασφαλίστηκε από τους διαρκείς κλυδωνισμούς και χτύπησε με φόρα στην μπουκαπόρτα. Κάποιος ναύτης έτρεξε να ειδοποιήσει τον οδηγό να πάει να το ασφαλίσει. Δεν πρόλαβε. Κατά μαρτυρίες, ο καταπέλτης άνοιξε σταδιακά από τις παλινδρομικές προσκρούσεις του φορτηγού-ψυγείου, γεγονός που επιβεβαιώνει τις υποθέσεις ότι δεν είχε ασφαλισθεί σταθερά με τους 6 πείρους που διέθετε. Από τον πλευρικό καταπέλτη που υποχώρησε κι άνοιξε, το φορτηγό-ψυγείο έπεσε στη θάλασσα η οποία και κατέκλυσε στη συνέχεια όλο το χώρο των οχημάτων. Οι άνεμοι στη θαλάσσια περιοχή την ώρα του ναυαγίου υπολογίστηκαν σε 10, τουλάχιστον, μποφόρ.

Μετά την πτώση του φορτηγού ψυγείου στη θάλασσα, το πλοίο ήλθε πάλι στη θέση του και επέπλεε στην επιφάνεια της θάλασσας με μόνο τις ηλεκτρογεννήτριες ασφαλείας σε ενέργεια και κατόπιν, λόγω της μεγάλης πλέον ελεύθερης επιφάνειας υδάτων που είχαν κατακλύσει το γκαράζ, το πλοίο άρχισε να παίρνει πολύ μεγάλες κλίσεις.

Στις 02.06' ο ασυρματιστής εξέπεμψε το πρώτο αγωνιώδες SOS:  "Πορθμείον Ηράκλειον. Αυτήν την στιγμήν ανηρπάγη η πόρτα της δεξιάς πλευράς. Θέσις πλοίου επικίνδυνος" ενώ παράλληλα η κλίση αυξανόταν με επιταχυνόμενο ρυθμό και το πλοίο ανέκοπτε την ταχύτητά του. Στη γέφυρα οι αξιωματικοί έκαναν απελπισμένες προσπάθειες, όμως το πλοίο έγερνε κι άλλο κι άρχισε να βυθίζεται. Στις 02:07 σήμανε συναγερμός. Μοιράστηκαν όπως-όπως σωσίβια και ρίχτηκαν οι βάρκες στη θάλασσα. Στις 2.13', μόλις 8 λεπτά από το πρώτο σήμα κινδύνου, ο ασύρματος του Ηράκλειον εξέπεμψε για τελευταία φορά: "SOS! Πορθμείον Ηράκλειον SOS, βυθιζόμεθα! Στίγμα 36.52 βόρειον και 24,8 ανατολικόν! SOS βυθιζόμεθα!" και ακολούθησε σιγή.

Χρονικό διάσωσης

Το υποτυπώδες τότε τμήμα επικοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας εις μάτην προσπαθούσε να αναζητήσει πλοία στη γύρω περιοχή του ναυαγίου. Τα Λιμεναρχεία Πειραιώς, Σύρου και Κρήτης ανέφεραν αδυναμία αποστολής μέσων για παροχή βοήθειας, αφού ούτε και ρυμουλκά για τέτοιες ανάγκες υπήρχαν. Δυστυχώς ούτε το Ε/Γ-Ο/Γ "Μίνως", που έπλεε 15 μίλια βορειότερα, "άκουσε" το σήμα κινδύνου.
Στις 02:30 ενημερώθηκε ο τότε αρχηγός του Λιμενικού Σώματος για το τραγικό συμβάν και βεβαίως για όλες τις δυσχέρειες που το συνόδευαν. Ακολούθως ενημερώθηκε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και εκείνος με τη σειρά του ενημέρωσε τον υπουργό Εθνικής Αμύνης.
Στις 09.45-10.00 το πρώτο Douglas C-47 Skytrain έφτασε κοντά στο στίγμα, όπου και εντόπισε το φορτηγό-ψυγείο να επιπλέει, συνάμα στον ορίζοντα φαινόταν καθαρά το αγγλικό ναρκαλιευτικό Ashton που έσπευδε ολοταχώς. 

Στις 12.00 το τραγικό συμβάν είχε μαθευτεί σχεδόν σε όλο τον Πειραιά, με πρώτους τους συγγενείς που περίμεναν το πρωί το πλοίο να έχουν συγκεντρωθεί μπροστά στο κτήριο των πλοικτητών αδελφών Τυπάλδου στην ακτή Τζελέπη.

Ως τις 17.00, που έπεσε το σκοτάδι, είχαν περισυλλεγεί 45 διασωθέντες. 10-12 ασθενοφόρα από την Αθήνα κατήλθαν μέσω της οδού Πειραιώς τις οδούς Γούναρη και Εθνικής Αντιστάσεως, ενώ άλλα ασθενοφόρα από την Τερψιθέα Πειραιά, όπου βρισκόταν ο σταθμός Πρώτων Βοηθειών του Πειραιά, κινήθηκαν προς τον Άγιο Νικόλαο, όπου θα προσέγγιζε το πλοίο.

Σκηνές αλλοφροσύνης, με τα ξεφωνητά χαράς να εναλλάσσονται με τους σπαρακτικούς θρήνους, εκτυλίχθηκαν για ώρες, μέχρι να μεταφερθούν όλοι οι επιζώντες στο Τζάνειο. Την ίδια ώρα τα Χανιά βυθίστηκαν στο πένθος. 

Ώρα 19.00 και ενώ είχε πια νυχτώσει, όταν το Ν/Κ "Ashton" εισήλθε αργά στο λιμένα του Πειραιά που μετέφερε 2 διασωθέντες ναύτες, τους Αντώνιο Καμπούρη και Δημήτριο Οικονόμου από την Σητεία Κρήτης, καθώς και νεκρούς. Το ίδιο βράδυ παρασημοφορήθηκε ο κυβερνήτης του Ν\Κ "Ashton" από τον βασιλιά.

Ο αριθμός των θυμάτων του ναυαγίου

Τα θύματα ανήλθαν σε  247 αλλά αργότερα άλλες πηγές ανέβασαν τον αριθμό τους σε  277 χωρίς σε αυτούς να συμπεριλαμβάνονται φυλακισμένοι και αθίγγανοι που βρισκόταν στο πλοίο.

Μετά το τραγικό αυτό ναυάγιο καθορίστηκαν μελέτες για δημιουργία επί τούτου θαλάμων επιχειρήσεων έρευνας διάσωσης τόσο στο ΥΕΝ όσο και στη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου, επίσης τότε καθορίστηκε ο θεσμός του "σκοπούντος πλοίου" (ένα πολεμικό πλοίο από κάθε κατηγορία κάνει επιφυλακή 24ωρης ετοιμότητας στο ναύσταθμο), καθώς και ο καθορισμός άδειας απόπλου σύμφωνα με τις υφιστάμενες κάθε φορά καιρικές συνθήκες και όχι "κατά κρίσιν πλοιάρχου".
 

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τελευταία Νέα
23:55 Φωτιά στην Εύβοια: Πρωταγωνιστές οι πιλότοι- Εικόνες μέσα από τα καναντέρ
23:48 Η πολυτελής έπαυλη του Αλβανού δικτάτορα Χοτζα ανοίγει ύστερα από 60 χρόνια
23:35 «Ικαριώτικος»: Αυτή είναι η νέα ελληνική διασκευή των Pyramidos!
23:32 Κέρκυρα: Προφυλακίστηκε 22χρονος για τον βιασμό 14χρονης τουρίστριας
23:18 Σάλος με τις αναρτήσεις της Τζίτζι Χαντίντ για τη Μύκονο!
22:59 19χρονος ήρθε αντιμέτωπος με 4 ληστές μέσα στο σπίτι του- Tι λέει στο STAR
22:44 Αποκλειστικό:Πλήρωσαν βίλα στη Μύκονο αλλά μετά εξαφανίστηκε ο «ιδιοκτήτης»
22:23 Το πρώτο πράγμα που έκανε η Κατερίνα Καινούργιου επιστρέφοντας στην Αθήνα!
22:22 Συνάντηση Μητσοτάκη- Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων
22:13 Γιαννιτσά: Έδιωξαν ασθενή γιατί δεν υπήρχε προσωπικό να του κάνει ράμματα
21:47 Δείτε τον λαμπερό γάμο διάσημου ηθοποιού στη Χαβάη
21:29 Ο υπουργός Ναυτιλίας στο STAR: Περισσότερα δρομολόγια στη Σαμοθράκη
21:16 Η τρυφερή φωτογραφία της Ελευθερίας Ελευθερίου με τον σύντροφό της!
21:04 Ο "Κατά Φαντασίαν Ασθενής" συνεχίζει τις επιτυχημένες παραστάσεις
20:45 Το «τέρας του Κάβου» δήλωσε ερωτευμένο και μετανιωμένο για τους βιασμούς
20:53 Ηλιάνα Παπαγεωργίου: Στο κρεβάτι χωρίς ρούχα παρέα με... τα βιβλία της!
14:51 Παντρεύτηκε κρυφά η Έλενα Ράπτη – Οι φωτογραφίες του γάμου της
10:39 Η Φωτεινή Ψυχίδου και ο Μπάμπης Στόκας βάφτισαν την 9χρονη κόρη τους
12:16 Τσιμτσιλή-Αραβανή: Μήπως αντιγράφουν τον Σάκη Τανιμανίδη;
20:40 Τζένη Μπαλατσινού: Άβαφη και καλοκαιρινή παίζει τάβλι στην παραλία!
11:30 Παντρεύεται σήμερα ζευγάρι της showbiz μετά από 11 χρόνια σχέσης
18:50 Χριστίνα Μπόμπα - Σάκης Τανιμανίδης: Παίζουν σαν μικρά παιδιά!
21:50 Αμαλία Κωστοπούλου: Μας δείχνει το πρωινό της!
19:17 Ελένη Μενεγάκη: Στην Κεφαλονιά με τα κορίτσια της!
10:59 Κρήτη: Tο τελευταίο αντίο στην 32χρονη Κάλλια που σκοτώθηκε σε τροχαίο
08:47 Τρυφερό μήνυμα του Ατακάν στη Δαλάκα: «Είμαι τυχερός που είσαι στη ζωή μου»
10:55 «Σοκαρισμένη» η Μαρία Σολωμού: «Φοβήθηκα και ήθελα να το μοιραστώ»
08:41 Ο Τρύφωνας Σαμαράς ποζάρει με το κόκκινο ολόσωμο μαγιό της Σπυροπούλου
09:00 Η Δέσποινα Βανδή γιόρτασε με τρεις διάσημες... Μαρίες!
22:20 Δυστύχημα Κρήτη: Ραγίζουν καρδιές τα μηνύματα για την 32χρονη Κάλλια
Star.gr Application Κατεβάστε την εφαρμογή του star.gr, για να μπορείτε να διαβάζετε
τα αγαπημένα σας άρθρα και εκτός δικτύου.
Back to Top