Tι δήλωσε στο star.gr η «επαναστατική ψυχή» του φεστιβάλ AnimaSyros!

Τι είναι το Animasyros, πώς γεννήθηκε και τι έχει πετύχει;

Για άλλη μια χρονιά το μαγικό καράβι του animation ‘δένει’ στην αρχόντισσα των Κυκλάδων. Και η ‘καπετάνισσα’ Σύρος … εμ-ψυχώνει για 14η φορά το ελληνικό…πλήρωμα του animation. Η Ερμούπολη ‘ανοίγει’ από τις 22 έως τις 26 Σεπτεμβρίου, ένα διεθνούς ενδιαφέροντος ‘σεντούκι’ με θησαυρούς κινουμένων σχεδίων: το φεστιβάλ AnimaSyros  που περιλαμβάνει 7 διαγωνιστικά τμήματα, το μη διαγωνιστικό International Panorama, αφιέρωμα στην μεσογειακή σκηνή animation και όχι μόνο.

Οι «Mesogeios» στο Φεστιβάλ Θρακικού Πελάγους 2021 την Παρασκευή 17/9

Φέτος στην καρδιά του χτυπά η έννοια της ελευθερίας, με έμπνευση από την επέτειο των 200 ετών της Ελληνικής Επανάστασης. Κι εμείς βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με την ‘επαναστατική ψυχή’ του φεστιβάλ και εξαιρετικό γνώστη των … νόμων της εμψύχωσης, Βασίλη Καραμητσάνη.

1.Πώς ένας νομικός βρέθηκε στην ελληνική καρδιά του animation. Ποιος είναι ο ‘υπαρξιακός’ δεσμός σας;

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ: Αυτή είναι μεγάλη κουβέντα. Σίγουρα αφετηρία σε όλη αυτή την προσωπική περιπέτεια που έχω με το animation, είναι περιέργως η Νομική Σχολή της Θεσσαλονίκης. Εκεί λοιπόν, όταν ήμουν φοιτητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, επισκεπτόμουν τακτικά (για να δω προβολές, μετά ως εθελοντής κι αργότερα ως αμειβόμενος συνεργάτης) το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όπου ζυμώθηκε μια γενικότερη αγάπη για τον κινηματογράφο.

Κάποια στιγμή γύρω στο 2008, μαζί με τη Μαρία Αναστασοπούλου που είναι συν-ιδρύτρια του AnimaSyros, μας ήρθε η ιδέα να προχωρήσουμε πέρα από τα γενικά είδη κινηματογράφου, σε ένα από τα ειδικότερα και ανερχόμενα τότε -και τώρα βεβαίως- που είναι το animation. Σκεφτήκαμε να πάμε σε έναν όμορφο ελληνικό προορισμό, με πολιτιστικές υποδομές και να κάνουμε ένα μικρό, ένα ‘boutique φεστιβάλ’ και έτσι γεννήθηκε το AnimaSyros που έχει δύο συστατικά: anim και Σύρος.

Όσο για τον υπαρξιακό δεσμό μου με το animation, είναι άρρηκτος. Πλέον είμαι πρόεδρος και της ASIFA Hellas, της Ελληνικής Ένωσης Κινουμένων Σχεδίων, εκλεγμένος και θεωρώ ότι έχω τάξει όλον τον ελεύθερό μου χρόνο -δηλαδή πέραν της επαγγελματικής μου απασχόλησης ως δικηγόρου- στην ανάδειξη του ελληνικού ταλέντου στα κινούμενα σχέδια, στη δικτύωση της εγχώριας κοινότητας και βιομηχανίας με την παγκόσμια, υπογραμμίζοντας πάντα την ανάγκη ύπαρξης σχέσεων κοινότητας ανάμεσα στους ανθρώπους που ασχολούνται με το ελληνικό animation.

Άρα μεγάλο μέρος του χρόνου μου, υπαρξιακά αλλά και πρακτικά πλέον, περνάει με την απασχόλησή μου με το animation γενικότερα και το ελληνικό animation ειδικότερα.

2.Τι είναι το Animasyros, πώς γεννήθηκε και τι έχει πετύχει;

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ: Γεννήθηκε όπως είπαμε το 2008 μέσα σε μια τρικυμιώδη συνθήκη που η χώρα μας έμπαινε λίγο ανυποψίαστη στην κρίση, η οποία κράτησε σχεδόν 10 χρόνια. Το AnimaSyros γεννήθηκε από την ανάγκη να δείξουμε το animation ως  αυτοτελή τέχνη. Υπήρχε τότε ένα φεστιβάλ, εμείς φέραμε το δεύτερο φεστιβάλ.

Σιγά-σιγά το AnimaSyros έχει αναδειχθεί στο μεγαλύτερο γεγονός για τα κινούμενα σχέδια στη χώρα και στην περιφέρειά μας (είναι ανάμεσα στα 20 σημαντικότερα στον κόσμο).

Έχει πετύχει

-αφενός να δίνει ένα ετήσιο ραντεβού στα τέλη του Σεπτέμβρη στη Σύρο.

-Να έχει ταυτίσει το νησί και ειδικότερα το δημοτικό θέατρο ‘Απόλλων’ της Ερμούπολης με την τέχνη της εμψύχωσης όπως ακαδημαϊκά λέγεται η τέχνη του animation στα ελληνικά,

-να είναι μια πλατφόρμα προβολής των πολλών και σημαντικών καλλιτεχνικών επιτευγμάτων των Ελλήνων animators και

-να δημιουργεί μια γιορτή που είναι αφιερωμένη αλλά ξεφεύγει και από τα κινούμενα σχέδια κάθε χρόνο στη Σύρο.

- Έχει επίσης γίνει ένας οργανισμός για τα κινούμενα σχέδια που έχει ολόχρονη δράση.

3. Τι είναι διαφορετικό στα φετινά γενέθλια του φεστιβάλ; Πώς επηρεάστηκε από την ‘δυστοπία’ της πανδημίας;

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ: Είναι πολλά πράγματα που έχουν αλλάξει με την πανδημία και ήδη τα απορροφήσαμε, τα ενσωματώσαμε, τα κάναμε σχεδόν οργανικά από την περσινή υβριδική, ‘phygital’ όπως την είπαμε, έκδοση. Ήταν η 13η έκδοση του φεστιβάλ δηλαδή το 2020, όπου πέρα από τις προβολές, τις πλήρεις ψηφιακές προβολές σε ειδικά σχεδιασμένη πλατφόρμα όλου μας του υλικού, τολμήσαμε και κάναμε μια δια ζώσης διοργάνωση, με χρήση βεβαίως και τήρηση  όλων των μέτρων που επέβαλε τότε η Πολιτεία για τον περιορισμό της πανδημίας (θερμομετρήσεις, μάσκες, υπαίθριες μόνο προβολές, περιορισμένος αριθμός θεατών ανά οθόνη προβολής, αποκλεισμός -ευτυχώς προσωρινώς- των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων).

**Εδώ το making of video του AnimaSyros 2020 https://vimeo.com/471158812

Φέτος λοιπόν επανερχόμαστε. Τηρούμε τα τρέχοντα ισχύοντα μέτρα. Επανερχόμαστε και στον εσωτερικό μας χώρο που είναι και η κοιτίδα του φεστιβάλ, το δημοτικό θέατρο ‘Απόλλων’  βεβαίως με πλήρη, πολύ αυστηρή τήρηση των όρων περιορισμού της πανδημίας της Covid. Αρκεί να σας πω ότι το φεστιβάλ έχει ήδη από πέρσι Covid Αgent δηλαδή  έχει ένα συγκεκριμένο άτομο που είναι επιφορτισμένο με την τήρηση όλων των μέτρων και την παρακολούθηση αυτών και βεβαίως με τη διαχείριση -που είναι απευκταία- οποιασδήποτε έκτακτης ανάγκης που συνδέεται με την πανδημία, πάντα σε συνεννόηση και με τον ΕΟΔΥ και τις τοπικές αρχές.

Εμείς ήμασταν ένα φεστιβάλ που είχαμε ψηφιακή παρουσία, είχαμε ψηφιακές υποδομές, έχουμε ψηφιακό DNA γιατί η τέχνη του animation είναι πολύ στενά συνδεδεμένη με την τεχνολογία, άρα απορροφήσαμε με έναν τρόπο όχι δυστοπικό, αλλά θα έλεγα δημιουργικό τα νέα δεδομένα. Θεωρώ ότι αυτά τα νέα δεδομένα ήρθαν για να μείνουν.

Και φέτος βεβαίως το φεστιβάλ θα είναι διαθέσιμο δωρεάν για όλους, μέσα από την ψηφιακή μας πλατφόρμα, ειδικά σχεδιασμένη και βελτιωμένη σε σχέση με πέρσι, χωρίς όμως να παραγνωρίζουμε την αξία των δια ζώσης εργασιών, των δια ζώσης δράσεων ενός φεστιβάλ, που είναι ένας χώρος δικτύωσης, ένας χώρος συνεύρεσης, με ασφαλή τρόπο, των ανθρώπων που ασχολούνται επαγγελματικά με το animation κι εκείνων που αγαπούν το animation και ως φαίνεται πια, δεν είναι λίγοι και βεβαίως της τοπικής συριανής κοινωνίας.

Με πολύ μεγάλη χαρά ξανακαλωσορίζουμε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στα εκπαιδευτικά μας εργαστήρια, όπως είναι τα άτομα με αναπηρίες και οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας και ελπίζουμε του χρόνου, σε ακόμα πιο ασφαλές υγειονομικά περιβάλλον, να μπορούμε να προσθέσουμε κι άλλες δράσεις στο δια ζώσης κομμάτι, χωρίς πια να παραγνωρίζουμε ότι η νέα εποχή για τα οπτικοακουστικά έχει έρθει και είναι από κοινού δια ζώσης και ψηφιακή. Υβριδική.

4. Η τέχνη της εμψύχωσης στο μέλλον (ή το μέλλον; )

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ: Ωραία ερώτηση. Θεωρώ ότι αν κοιτούσαμε πίσω, τουλάχιστον για το ελληνικό animation, δέκα χρόνια, η εξέλιξη που υπάρχει είναι παραπάνω από θετική. Οι Έλληνες δημιουργοί, που ήταν εξαιρετικά δημιουργικοί και στις παλιότερες γενιές, πραγματικά με εξαιρετικά επιτεύγματα, έχουν αποκτήσει πλέον μια εξωστρέφεια και μια διεθνή αυτοπεποίθηση που χρειαζόταν για την οπτικοακουστική μας κοινότητα και ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.

Η αλήθεια είναι ότι έχουν βοηθήσει και μια σειρά από ενέργειες που έχει αναλάβει -πολύ συστηματικά είναι η αλήθεια- η Πολιτεία, ξεκινώντας από την υλοποίηση από το ΕΚΟΜΕ του cash rebate και από την ανανέωση όλης της παρουσίας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Καλό είναι να πούμε ότι για πρώτη φορά το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, στο νέο κανονισμό χρηματοδοτήσεων  προβλέπει ειδικές ευνοϊκές ρυθμίσεις για την παραγωγή ελληνικού animation.

Το Υπουργείο Πολιτισμού, ρεαλιστικά και σταθερά αντιμετωπίζει τις δράσεις animation (είτε είναι φεστιβάλ είτε άλλου είδους παραγωγές και πολιτιστικές δραστηριότητες) ισότιμα και στηρίζει με επιχορηγήσεις και άλλους τρόπους, την παραγωγή και τη διάδοση των κινουμένων σχεδίων.

Φανταστείτε ότι από κει που ήμασταν δύο φεστιβάλ, έχουμε γίνει πέντε φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων, που προβάλουμε τις ελληνικές δημιουργίες με προνομιακό τρόπο και βεβαίως, αν δούμε και στην πράξη στα διεθνή φεστιβάλ, το brand ‘ελληνικό animation’ (που βοήθησε πολύ θεωρώ και η ΑSIFA Hellas ως συλλογικός φορέας - η Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων) είναι πλέον παρόν στα περισσότερα διεθνή γεγονότα και με ένα καινοτόμο και ισχυρό τρόπο. Φέτος μάλιστα είναι μια χρονιά που το logo ‘Greece Animated’ -που συνοδεύεται κι από το τσαρουχάκι του τσολιά, λόγω των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης- έχει πάει στα πέρατα της γης και νομίζω έχει εισπράξει θετικές κριτικές.

Συνεπώς, το μέλλον μόνο του ή το μέλλον για την εμψύχωση, είναι θετικό. Αλλά στο χέρι μας πάντα είναι το θετικό να το κάνουμε ακόμα εντυπωσιακότερο.

Διαβάστε όλα τα lifestyle νεα, για Celebrities και Media.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top