Σε τριήμερο πένθος βρίσκεται οι Ένοπλες Δυνάμεις μετά την τραγωδία από τη συντριβή του Canadair CL-215 κατά τη διάρκεια της επιχείρησης κατάσβεσης της φωτιάς στην Κάρυστο, που στοίχισε τη ζωή στους δύο κυβερνήτες του αεροσκάφους.
Νεκροί είναι ο 34χρονος σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο 27χρονος συγκυβερνήτης, ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, οι οποίοι με αυταπάρνηση επιχειρούσαν στο επικίνδυνο μέτωπο της φωτιάς στην Κάρυστο κι έπεσε την ώρα του καθήκοντος.
Κάρυστος: 45 ετών το Canadair που έστειλε στον θάνατο τους δύο ήρωες!
Ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς είχε καταγωγή από το Γαβαλοχώρι του Δήμου Αποκορώνου Χανίων, όπου και οι γονείς του διατηρούν επιχείρηση.
Μάλιστα σε έξι μήνες θα γινόταν πατέρας, αφού η σύζυγός του είναι τριών μηνών έγκυος. Χθες το απόγευμα, μετά την ανακοίνωση της τραγικής είδησης του θανάτου του, πραγματοποιήθηκε στα Χανιά η παραδοσιακή Στράτα χωρίς χορό, μουσική και τραγούδια, με τον κόσμο που συγκεντρώθηκε να τιμά τους δύο πιλότους, φωνάζοντας «αθάνατοι».
Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Αυτοί είναι οι δύο πιλότοι που σκοτώθηκαν
Ο 27χρονος ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης είχε καταγωγή από το Κιλκίς και από μικρός είχε όνειρο να γίνει πιλότος. Μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη και τελειώνοντας το Λύκειο πέρασε στη Σχολή Ικάρων. Μετά την αποφοίτησή του υπηρέτησε στα πυροσβεστικά αεροσκάφη.
Φωτιά στην Κάρυστο: Οι πρώτες εικόνες από τα συντρίμμια του Canadair
Δηλώσεις συμπαράστασης στις οικογένειες των δύο πιλότων έκανε σύσσωμη η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας δέχθηκε συλλυπητήρια μηνύματα από ξένους ομολόγους του, ανάμεσά τους και ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκιουλέρ.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κήρυξε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις (από την 25η έως την 27η Ιουλίου 2023), με τον κ. Δένδια να δηλώνει πως η απώλεια της ζωής των Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και χειριστών του πυροσβεστικού αεροσκάφους, «εν ώρα καθήκοντος και ενώ επιχειρούσαν να προστατεύσουν τις ζωές και τις περιουσίες των πολιτών, όπως και το περιβάλλον της πατρίδας μας, προκαλεί βαθύτατη θλίψη».
Βίντεο ντοκουμέντο από τη στιγμή της συντριβής του Canadair στην Κάρυστο
Συντριβή Canadair: Αναζητούν τα αίτια της τραγωδίας
Το μοιραίο Canadair CL – 215, που όπως αποκάλυψε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star ήταν πάνω από 45 ετών, συνετρίβη χθες λίγο πριν τις 15:00 το μεσημέρι, ενώ επιχειρούσε στο μέτωπο της φωτιάς στην Κάρυστο.
Μάλιστα η ώρα της συντριβής καταγράφηκε από την τηλεοπτική κάμερα της ΕΡΤ, η οποία κάλυπτε την επιχείρηση κατάσβεσης στην περιοχή και προκάλεσε σοκ όχι μόνο στους τηλεθεατές, αλλά και στους ίδιους τους δημοσιογράφους που έγιναν μάρτυρες της τραγωδίας.
Οι πρώτες εκτιμήσεις από την ανάλυση του συγκεκριμένου βίντεο δείχνει το φτερό του αεροσκάφους να χτυπά στα κλαδιά ενός ψηλού δέντρου, με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας. Αυτό φαίνεται πως επηρέασε την ευστάθεια του αεροσκάφους και οδήγησε στη συντριβή του, ενώ αμέσως μετά ακολούθησε έκρηξη.
Μητσοτάκης για πιλότους: «Θρηνούμε για την απώλεια των δύο ηρώων»
Η κινητοποίηση των σωστικών μέσω ήταν άμεση. Στο σημείο έσπευσαν ένα ελικόπτερο Super Puma, ένα ελικόπτερο AB-205 της Πολεμικής Αεροπορίας κι ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού. Παρ’ όλ’ αυτά, ήταν πολύ αργά για τους δύο ήρωες πιλότους, αφού το Canadair επιχειρούσε μόλις 10 - 15 μέτρα από το έδαφος, γεγονός που δεν άφησε κανένα περιθώριο ζωής για τους δύο τους.
Canadair: Η τελευταία μοιραία πτήση
Χθες, λίγο πριν τις 12:00 το μεσημέρι, το Canadair CL 215 απογειωνόταν από το αεροδρόμιο της Αγχιάλου με χειριστές τον 34χρονο Χρήστο Μουλά και τον 27χρονο Περικλή Στεφανίδη. Προορισμός ήταν η Κάρυστος και η φωτιά που είχε πάρει διαστάσεις και απειλούσε το χωριό Πλατανιστό.
Με γεμάτες τις δεξαμενές νερό οι δύο πιλότοι έφτασαν στο σημείο της επιχείρησης. Πέταξαν πάνω από την περιοχή για να αξιολογήσουν τις συνθήκες και να εντοπίσουν το σημείο ρίψης και στη συνέχεια επέστρεψαν για να αδειάσουν το φορτίο τους.
Πτώση Canadair: Συγκινημένη η ρεπόρτερ της ΕΡΤ που ήταν αυτόπτης μάρτυρας
Στις 14:52 το αεροσκάφος πέταξε χαμηλά για να κάνει τη ρίψη σε μικρή χαράδρα, όπου υπήρχε εστία φωτιάς. Μετά τη ρίψη και λίγο πριν πάρει δεξιά στροφή, το αεροσκάφος χτύπησε σε κλαδί δέντρου και έχασε τον πλωτήρα από το δεξί φτερό.
Οι ειδικοί εκτιμούν πως το αεροσκάφος έχασε την άνωση από την πτέρυγα, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να πάρει δεξιά στροφή με πλήρη ισχύ στους κινητήρες από τον πιλότο, ώστε να φύγει από την απώλεια στήριξης.
Μέσα σε δευτερόλεπτα το Canadair κατευθύνθηκε προς τη χαράδρα, όπου το θερμικό φορτίο από τη φωτιά επηρέασε προφανώς του παλιούς εμβολοφόρους κινητήρες του αεροσκάφους, με αποτέλεσμα να συντριβεί.
Ειδικοί αναφέρουν πως αν το αεροσκάφος χτυπούσε το δέντρο και μπροστά του αντί για βουνό είχε 300 – 400 μέτρα άνοιγμα, θα μπορούσαν οι πιλότοι να το προσγειώσουν και υπό προϋποθέσεις να σωθούν.
Παλιός ο στόλος των Canadair
Η χώρα μας απέκτησε τα πρώτα Canadair το 1975. Το συγκεκριμένο που συνετρίβη στην Κάρυστο είχε παραληφθεί τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς και τότε θεωρούταν ένα από τα πιο σύγχρονα.
Τον Νοέμβριο του 2021 η χώρα μας αναζητούσε κυλίνδρους για τους κινητές των συγκεκριμένων αεροσκαφών από τη διεθνή αεροπορική αγορά, αφού το εργοστάσιο είχε κλείσει και ήταν δύσκολη η εξεύρεση ανταλλακτικών.
Η Ελλάδα διαθέτει συνολικά 20 πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair CL 215 και μετά τη χθεσινή τραγωδία έχουν μείνει μόνο τα μισά.
Τον Φεβρουάριο του 2006 η Bombardier ανακοίνωσε πως θα προσφέρει ξανά πακέτα αναβάθμισης για τους χρήστες του CL-215 για κινητήρες και σκάφος, αλλά το θέμα δεν προχώρησε καθώς η εταιρεία αφιερώθηκε στην ανάπτυξη και προώθηση του CL-415 . Να επισημάνουμε πως πλέον η συγκεκριμένη εταιρεία λανσάρει ένα νέας γενιάς πυροσβεστικό αεροσκάφος το CL- 515 το οποίο έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί και νυχτερινές πτήσεις.
Η Ελλάδα διαθέτει ακόμη 10 Canadair τύπου CL-415 από τα οποία πλέον έχουν απομείνει 7 καθώς τρία έχουν συντριβεί κατά την κατάσβεση πυρκαγιών περασμένων ετών.
Τα Canadair CL-415, μεταφέρουν περίπου 6,2 τόνους νερού, έχοντας τη δυνατότητα να συμπληρώσουν το φορτίο τους με την μεταφορά επίσης 680 κιλών επιβραδυντικού υγρού. Η παραγωγή του CL-415 από την Bombardier σταμάτησε το 2015. Το 2016 η Viking Air απέκτησε τα δικαιώματα των CL-215 και CL-415 και το 2018 άρχισε να δουλεύει πάνω στον διάδοχο τους, το CL-515, για την προμήθεια του οποίου ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η χώρα μας.
Το CL-215 έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει υδροληψίες από λίμνες, ποτάμια ή την ανοιχτή θάλασσα. Ο απαιτούμενος χρόνος μέχρι να γεμίσει τις δεξαμενές του με 5,455 λίτρα νερού είναι μόλις δέκα δευτερόλεπτα, το οποίο μπορεί να εμπλουτίσει με επιβραδυντικό αφρό και να ρίξει στη φωτιά επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψει στη βάση του για να εφοδιαστεί με νερό. Εφόσον υπάρχει δυνατότητα υδροληψίας σε κοντινή απόσταση από το μέτωπο της φωτιάς, το CL-215 μπορεί να παραδώσει από 75 έως 125 φορτία νερού σε μία μέρα.