Δεκατρείς νεκροί σε ένα μήνα. Αυτός ήταν ο τραγικός απολογισμός των ανθρώπων οι οποίοι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο μόνο στην Αττική τον περασμένο Νοέμβριο.
Αν σε αυτούς συνυπολογιστούν οι 17 του Οκτωβρίου και άλλοι 18 το Σεπτεμβρίου, τότε τα θύματα του «Μολώχ της Ασφάλτου» φθάνουν συνολικά τα 48.
Αριθμός εξαιρετικά υψηλός για μια μεγαλούπολη σαν την Αθήνα όπου οι ταχύτητες των οχημάτων στους περισσότερους δρόμους είναι χαμηλές τις περισσότερες ώρες της ημέρας.
Συνολικά ο αριθμός των ανθρώπων οι οποίοι έχουν σκοτωθεί ή τραυματιστεί σοβαρά στην άσφαλτο αυξήθηκε το 2019 συγκριτικά με το 2018. Το οξύμωρο είναι πως ενώ τα θύματα αυξάνονται τα τροχαία μειώνονται.
Η υπερβολική ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ και η απόσπαση της προσοχής κυρίως λόγω της αλόγιστη χρήσης του κινητού τηλεφώνου είναι οι βασικές αιτίες, εξαιτίας των οποίων κάθε χρόνο δεκάδες άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ή μένουν μένουν παράλυτοι για το υπόλοιπο της ζωής τους.
Εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων οπότε και η κίνηση στους δρόμους στις μεγαλουπόλεις και τις εθνικές οδούς αυξάνεται κατακόρυφα. το star.gr μίλησε με τον δάσκαλο οδήγησης Στέλιο Χασούρη και τον βετεράνο οδηγό αγώνων Αναστάσιο Μαρκουΐζο, γνωστότερο ως Ιαβέρη σχετικά με τη θλιβερή πρωτιά της χώρας μας σε θύματα τροχαίων ατυχημάτων.
Επί ποδός η Τροχαία για τα Χριστούγεννα – Ξεκινούν αύριο τα έκτακτα μέτρα
«Μιλάμε για γενοκτονία»
«Εδώ και 36 χρόνια τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα οφείλονται στην έλλειψη παιδείας του Έλληνα οδηγού! Δεν ειναι μόνο αυτοί οι οποίοι χάνουν τη ζωή τους ακαριαία. Σκεφτείτε μόνο πόσοι σοβαρά τραυματίες καταλήγουν στα νοσοκομεία και πόσα θύματα τροχαίων ατυχημάτων στην επαρχία δεν καταγράφονται στα κέντρα υγείας. Τα τροχαία δυστυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτων στην Ελλάδα στις ηλικίες μεταξύ 15-29 χρονών. Δηλαδή μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι δεν πρόλαβαν να κάνουν παιδιά. Εδώ μιλάμε για καθαρή γενοκτονία», λέει στο star.gr ο βετεράνος οδηγός «Ιαβέρης».
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα είναι πρώτη στην Ευρώπη σε νεκρούς από τροχαία ατυχήματα, εγκαταλείψεις θυμάτων, ελλειμματική συμπεριφορά στην οδήγηση (χρήση κινητού τηλεφώνου) και 10 χειρότερη μεταξύ συνολικά 110 κρατών στην οδηγική συμπεριφορά.
«Δυστυχώς ο νέος Έλληνας οδηγός είναι ταυτισμένος με το πατρικό πρότυπο. Όταν ένα παιδί βλέπει τον μπαμπά να οδηγεί μιλώντας στο κινητό τηλέφωνο, αναπτύσσοντας υπερβολική ταχύτητα, δίχως να φορά ζώνη ή κράνος, ανεβάζοντας μικρά παιδιά τρικάβαλο στο μηχανάκι, δίχως να σέβεται την παραχώρηση προτεραιότητας, και κυρίως τους πεζούς ή τους ποδηλάτες, όταν αποκτήσει και εκείνο δίπλωμα οδήγησης θα αντιγράψει τον μπαμπά του», επισημαίνει ο Ιαβέρης.
Οι μισοί Έλληνες οδηγοί μιλούν στο κινητό και οι υπόλοιποι πατούν πολύ το γκάζι
Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες οδηγούς μιλούν στο κινητό ενώ πιάνει το τιμόνι (ποσοστό 57%) , ενώ στο 52% ανέρχεται το ποσοστό των «γρήγορων» οι οποίοι παραβαίνουν συστηματικά τα όρια ταχύτητας, στους ελληνικούς δρόμους .
Το 46% «το εχει τσούξει», προτού πιάσει το τιμόνι, ενώ σχεδόν ένας στους τέσσερις μπαίνουν στο αυτοκινητο έχουν καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.
Σημαντικό ποσοστό πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων σύμφωνα με την έρευνα της Eurostat οφείλεται ξαι στην κόπωση του οδηγού, που επιφέρει συμπτώματα υπνηλία.
«Η πρωτιά που έχουμε στους νεκρούς και τραυματίες από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλεται στη λανθασμένη νοοτροπία που έχουν οι Έλληνες οδηγοί και ο μη σεβασμός του ΚΟΚ. Ο Έλληνας οδηγός έχει το κακό συνήθειο να αντιγράφει τον μπροστινό του. Έκανε ο άλλος αναστροφή σε σημείο όπου απαγορεύεται θα κάνω και εγώ. Πέρασε ο άλλος το φανάρι με πορτοκαλί, άρα προλαβαίνω να περάσω και εγώ» λέει ο κύριος Χασούρης.
Τα στοιχεία της έρευνας της Eurostat για την οδική ασφάλεια
- Τα αποτελέσματα της έρευνας της Eurostar δείχνουν όσον αφορά τον μέσο όρο στην Ευρώπη, ότι τουλάχιστον ένας στους δύο οδηγούς μιλάει στο κινητό του κατά τη διάρκεια της οδήγησης(54%), ποσοστό μειωμένο κατά 3% σε σχέση με το 2017.
- Μειωμένα κατά 7%, σύμφωνα πάντα με τις απόψεις ερωτηθέντων οδηγών, είναι τα ποσοστά για την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ή αλκοόλ σε σχέση με το 2017.
- Παρά την μείωση το 49%, δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο οδηγούς, οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.
- Την άποψη ότι η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες θανατηφόρων ατυχημάτων έχει το 43% των ερωτηθέντων.
- Η υπνηλία αποτελεί μια ακόμη αιτία ατυχημάτων στους δρόμους, καθώς το 6% των ερωτηθέντων (το ποσοστό είναι μειωμένο κατά 2% σε σχέση με το 2017) θεωρεί την υπνηλία βασική αιτία ατυχήματος.
Αναλύοντας το προφίλ των ερωτηθέντων διαπιστώθηκε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό έλλειψης προσοχής, δηλαδή το να μιλάει στα κινητά τηλέφωνα, σύμφωνα με τις απόψεις των ερωτηθέντων, το έχουν οι Ολλανδοί με 80% και τους ακολουθούν οι Ιταλοί με 72% και οι Ισπανοί με 60%. Πιο τυπικοί σε αυτό το θέμα αποδεικνύονται οι Πολωνοί με ποσοστό 30%, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο (54%) με ποσοστό 57%.
Η χώρα που έχει την άποψη ότι οι οδηγοί της κυκλοφορούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών είναι η Γερμανία με 67% και την ακολουθεί η Πολωνία με 59% και η Ισπανία με 58%. Πιο σωστοί οδηγοί σε αυτή την κατηγορία αποδεικνύονται οι Βρετανοί με 38%, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 46%, μειωμένο κατά 8% σε σχέση με το 2017.
Οι Πολωνοί σύμφωνα με την άποψη των ερωτηθέντων είναι «γρήγοροι» οδηγοί, καθώς το 68% των οδηγών ξεπερνάει το επιτρεπτό όριο ταχύτητας και τους ακολουθούν οι Γερμανοί με 53%. Πιο προσεκτικοί οδηγοί αποδεικνύονται οι Ολλανδοί με 15% και οι Γάλλοι με 35%. Πάνω από τους μισούς (52%) οι Έλληνες «πατούν γκάζι» ξεπερνώντας το επιτρεπτό όριο ταχύτητας, ποσοστό αυξημένο κατά 10% σε σχέση με το 2017.
Σε ποιους φέρνει υπνηλία το τιμόνι
Πιο υπναράδες στο τιμόνι αποδεικνύονται οι Σουηδοί, καθώς υπάρχει η άποψη ότι το 10% των οδηγών «κοιμάται» στο τιμόνι και τους ακολουθούν τόσο οι Γάλλοι, όσο και οι Γερμανοί με 9%. Οι Ελληνες αποδεικνύονται πιο τυπικοί, καθώς κατέχουν την καλύτερη θέση στην Ευρώπη με ποσοστό μόλις 2%, ποσοστό που είναι μειωμένο κατά 3% σε σχέση με το 2017, όταν σήμερα ο μέσος όρος των ερωτηθέντων στην Ευρώπη είναι 6%.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, την άποψη ότι η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί την κύρια αιτία των θανατηφόρων ατυχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους έχει το 44% των ερωτηθέντων και ακολουθεί με 40% ως βασική αιτία η έλλειψη προσοχής. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών καταλαμβάνει το 24% και η υπνηλία το 20%. Αξιοσημείωτο είναι ότι έχει αυξηθεί το ποσοστό των ερωτηθέντων που πιστεύει ότι οι οδηγοί κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους χωρίς να δείχνουν την δέουσα προσοχή, λόγω του γεγονότος ότι όλο και περισσότεροι οδηγοί μιλούν στο κινητό τους τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Στην Ελλάδα υπάρχει η άποψη ότι κύρια αίτια των θανατηφόρων ατυχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους αποτελεί η υπερβολική ταχύτητα η οποία έχει και τα πρωτεία με ποσοστό 58% και βρίσκεται στην ίδια θέση με την Γερμανία. Κάτω από τον μέσο όρο (40%) είναι η άποψη ότι ένα ακόμη σοβαρό αίτιο για θανατηφόρο ατύχημα αποτελεί η έλλειψη προσοχής (31%). Το 24% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών αποτελεί βασική αιτία ατυχήματος. Τέλος, το θέμα της υπνηλίας αποτελεί άλλη μια αιτία θανατηφόρου ατυχήματος αγγίζοντας την άποψη του 8% των Ελλήνων, όταν το ποσοστό για τους Γάλλους βρίσκεται στο 41%, για τους Γερμανούς στο 26% και των Βρετανών στο 23%.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.