Ανιχνεύθηκαν νέες ουσίες στην ατμόσφαιρα που έχουν επιπτώσεις στην υγεία

Πρόκειται για άκρως οξειδωτικές ουσίες

Μόλυνση ατμόσφαιρας

Ανιχνεύθηκαν για πρώτη φορά στην ατμόσφαιρα νέες οξειδωτικές χημικές ουσίες, τα υδροτριοξείδια που ενδεχομένως να επηρεάζουν αρνητικά την ανθρώπινη υγεία αλλά και το παγκόσμιο κλίμα.

Η μόλυνση του περιβάλλοντος προκαλεί πιο πολλούς θανάτους από τον κορωνοϊό

Η συγκέντρωσή των συγκεκριμένων ουσιών στην ατμόσφαιρα της Γης εκτιμάται σε περίπου 10 εκατομμύρια ανά κυβικό εκατοστό αέρα. Τα τριοξείδια (ROOOH), που έχουν τρία άτομα οξυγόνου και ένα άτομο υδρογόνου, είναι πιο δραστικά από τα υπεροξείδια (ROOH) που έχουν δύο άτομα οξυγόνου και είχαν εδώ και χρόνια ανακαλυφθεί στην ατμόσφαιρα.

Πλατεία Ομονοίας: «Φύτεψαν» συσκευές που καθαρίζουν τον αέρα

Όταν οι χημικές ουσίες οξειδώνονται στην ατμόσφαιρα, συχνά αντιδρούν με ελεύθερες ρίζες υδροξυλίου (ΟΗ), σχηματίζοντας μία νέα ρίζα. Όταν αυτή η ρίζα αντιδρά με οξυγόνο, σχηματίζει μία τρίτη ρίζα που λέγεται υπεροξείδιο. Όταν το υπεροξείδιο αντιδρά με μία άλλη ρίζα υδροξυλίου, τότε παράγονται υδροτριοξείδια.

Φωτιές: Η ρύπανση του αέρα «σκοτώνει» 33.000 ανθρώπους κάθε χρόνο

Η διάρκεια ζωής των υδροτριοξειδίων κυμαίνεται από μερικά λεπτά έως μερικές ώρες, αρκετό χρονικό διάστημα για να αντιδράσουν με πολλές άλλες ουσίες της ατμόσφαιρας.

Οι ερευνητές του Τμήματος Χημείας του δανικού Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, του γερμανικού Ινστιτούτου Λάιμπνιτς για την Τροποσφαιρική Έρευνα και του αμερικανικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας (Caltech) στην Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον Δανό καθηγητή Χέντρικ Γκρουμ Κιέργκααρντ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science». Όπως δήλωσε ο Κιέργκααρντ, «επειδή είναι άκρως οξειδωτικά, τα υδροτριοξείδια πιθανότατα έχουν μία σειρά από επιπτώσεις που ακόμη δεν έχουμε ανακαλύψει».

Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι τα τριοξείδια μπορούν να εισπνευσθούν και να οδηγήσουν σε αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις.

Πρώτη φορά: Θάνατος 9χρονης αποδόθηκε στην ατμοσφαιρική ρύπανση

Επίσης υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ότι τα υδροτριοξείδια έχουν επιπτώσεις και στο κλίμα του πλανήτη μας.