Ομάδα αίματος και γονίδια - Πώς σχετίζονται με τον κορωνοϊό;

Οι πιθανοί παράγοντες να νοσήσει κάποιος βαριά από την ασθένεια

Ο νέος κορωνοϊός, SARS-CoV-2, που προκάλεσε τη νόσο Covid-19, στοιχίζοντας τη ζωή σε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους σε όλον τον κόσμο, είναι ακόμη προς διερεύνηση. Αν και σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα σε όλο τον πλανήτη μελετά και εργάζεται πάνω στο θέμα του «κορωνοϊού» ως προς τη θεραπεία, το εμβόλιο και τα στατιστικά στοιχεία που δείχνουν ποιους προτιμά, ο φονικός ιός έχει δείξει κάποια βασικά στοιχεία ως τώρα.

Κορωνοϊός: Ποιοι παράγοντες μπορούν να τον επιδεινώσουν;

Σύμφωνα με τα Αμερικανικά Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν μολυνθεί από τον κορωνοϊό, -το 81%-, εμφανίζουν λίγα ή ήπια συμπτώματα. Όμως άλλοι ασθενείς μπορεί να βρεθούν σε σημείο να μην μπορούν να αναπνεύσουν και να χρειαστούν αναπνευστήρα.

Οι ερευνητές έχουν αρχίσει λοιπόν να αποκωδικοποιούν τους παράγοντες αυξάνουν τις πιθανότητες, να «χτυπήσει» κάποιους ανθρώπους πιο σκληρά ο ιός.

Ηλικία

Οι ερευνητές στην Κίνα ήταν οι πρώτοι που διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι άνω των 60 ετών διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο σοβαρών συμπτωμάτων από τον Covid-19.

Κανείς δεν είναι άτρωτος στον κορωνοϊό: Βαριά συμπτώματα και σε νέους 20–44

Στις ΗΠΑ, σε ποσοστό 31-59% ατόμων ηλικίας 75 έως 84 ετών, που διαγνώσθηκαν θετικοί, είχαν αρκετά σοβαρά συμπτώματα και χρειάζονταν νοσηλεία, σε σύγκριση με το 14-21% των επιβεβαιωμένων ασθενών, ηλικίας 20 έως 44 ετών, σύμφωνα με το CDC.

Πάντως, έχει επισημανθεί αρκετές φορές ότι ο κορωνοϊός δεν κάνει διακρίσεις και χτυπά και τους νέους.

Υποκείμενα νοσήματα και κάπνισμα

Οι ηλικιωμένοι είναι επίσης πιθανότερο να έχουν υποκείμενα νοσήματα που θα μπορούσαν να κάνουν τα συμπτώματα του Covid-19 πιο σοβαρά. Ωστόσο, δεν είναι οι μόνοι, καθώς άτομα οποιασδήποτε ηλικίας με καρδιακές παθήσεις, διαβήτη και καρκίνο, διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο από τον κορωνοϊό.

Σιάσος στο Star: «Oμάδα υψηλότερου κινδύνου οι καρδιοπαθείς»

Ακόμη, η χρόνια ασθένεια των πνευμόνων, καθώς και το κάπνισμα μπορούν να αυξήσουν τη βλάβη στους πνεύμονες και να προκαλέσουν σοβαρότερα συμπτώματα του Covid-19.

Κορωνοϊός: Πιο ευάλωτοι οι καπνιστές σε βαρύ χτύπημα του ιού

Γονίδια

Αρκετές ομάδες διεθνών ερευνητών εργάζονται για να κατανοήσουν πώς η γενετική μπορεί να επηρεάσει τη σοβαρότητα μιας μόλυνσης από τον Covid-19. Αυτό που μελετούν τώρα είναι τον τρόπο που προσβάλλει ο ιός τους ανθρώπους. Ο SARS-CoV-2 προσβάλει το άτομο με έναν συγκεκριμένο υποδοχέα, που βρίσκεται στο εξωτερικό των κυττάρων και ονομάζεται ACE2. Αυτόν χρησιμοποιεί για να εισβάλει σε ένα κύτταρο. Φαίνεται λοιπόν πως ελαφρές παραλλαγές στο γενετικό σχέδιο γι΄ αυτούς τους υποδοχείς, μπορεί να παίζουν κάποιο ρόλο στο πόσο βαριά θα νοσήσει ένα άτομο.

Τύπος αίματος

Άλλες ομάδες εξετάζουν αν ο τύπος αίματος, ο οποίος καθορίζεται από τα γονίδια, μπορεί να αλλάξει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων Covid-19 ενός ασθενούς. Μια προκαταρκτική μελέτη που διεξήχθη στο Shenzhen και στο Wuhan της Κίνας έδειξε ότι οι ασθενείς με αίμα τύπου Α είχαν πιο σοβαρά συμπτώματα από εκείνους με αίμα τύπου 0. Οι συγγραφείς της μελέτης, ωστόσο, προειδοποιούν ότι είναι πολύ νωρίς για να ληφθούν κλινικές αποφάσεις με βάση αυτό το εύρημα.

Φύλο

Οι ερευνητές στην Κίνα διαπίστωσαν ότι το 58% των ασθενών που νοσηλεύονταν με το Covid-19 ήταν άνδρες. Υπήρξε παρόμοια ανισορροπία στους ασθενείς στις ΗΠΑ και στην Ιταλία.

Αυτοί είναι οι λόγοι που ο κορωνοϊός «προτιμάει» περισσότερο τους άνδρες

Ορισμένοι πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή οι κοινωνικές συνήθειες των ανδρών (και το γεγονός ότι πολλοί δεν πλένουν τα χέρια τους όσο συχνά) τους καθιστούν πιο επιρρεπείς στην ασθένεια. Θα μπορούσε επίσης αυτό να εξηγηθεί, επειδή οι άνδρες θεωρούνται γενικά ότι έχουν ασθενέστερο ανοσοποιητικό σύστημα και τείνουν να έχουν συχνότερα υποκείμενα θέματα υγείας από ότι έχουν οι γυναίκες. Ενδέχεται τα δύο χρωμοσώματα Χ των γυναικών να έχουν μια «προστατευτική» ποιότητα σε διάφορες συνθήκες.

Εμβόλιο BCG

Πρόσφατα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι στις χώρες όπου απαιτείται από τους ανθρώπους να λαμβάνουν βακίλλιο, το εμβόλιο Calmette-Guerin (BCG), ένα από τα παλαιότερα για την καταπολέμηση της φυματίωσης, υπήρχαν λιγότερες περιπτώσεις και θάνατοι από τον Covid-19.

Αυστραλία: Το εμβόλιο για τη φυματίωση «BCG» στη μάχη κατά του κορωνοϊού

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι το εμβόλιο BCG λειτουργεί για την καταπολέμηση άλλων ασθενειών εκτός της φυματίωσης. Χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του καρκίνου της ουροδόχου κύστης σε πρώιμο στάδιο και αποτρέπει τη λέπρα.

Τέλος, μία μελέτη διαπίστωσε ότι το εμβόλιο μειώνει επίσης τη σοβαρότητα των κατώτερων πνευμονικών λοιμώξεων που προκαλούνται από ιούς.