Πανελλήνιες 2020: Χρήσιμες συμβουλές για γονείς και μαθητές

Τι λέει η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια Χριστίνα Παξινού

Μαθητές δίνουν Πανελλήνιες εξετάσεις

Όσο πλησιάζουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις, το άγχος μαθητών και γονιών κλιμακώνεται. Θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί και ως η εβδομάδα των Παθών για τους καλά γνωρίζοντες. Αυτό που δεν πρέπει λοιπόν επ’ ουδενί να αφήσετε να συμβεί, είναι να επιτρέψετε στον εαυτό σας να βιώσει την τελευταία αυτή βδομάδα ως «εβδομάδα μαρτυρίου». Αντίθετα, θα πρέπει να αισθάνεστε ανακούφιση και αισιοδοξία γιατί η σχολική ζωή τελειώνει κι η φοιτητική αρχίζει.

Πανελλαδικές 2020: Τι προκαλεί το άγχος στους μαθητές - Χρηστικές συμβουλές

Το άγχος για πολλούς είναι παραγωγικό και λειτουργικό συναίσθημα, αφού μας κινητοποιεί να ανταπεξέλθουμε σε μια κατάσταση. Όταν όμως γίνεται έντονο και μη ελεγχόμενο εκδηλώνεται με σωματικές ενοχλήσεις όπως πονοκέφαλο, πόνο στο στομάχι, ταχυκαρδία, ζάλη, δυσκολία στον ύπνο και στη διατροφή αλλά και συναισθηματικές όπως τάσεις φυγής, ευερεθιστότητα, επιθετικότητα, θυμός, ευσυγκινησία.
Οι υποψήφιοι ανησυχούν και για τη διαδικασία της εξέτασης και για το αποτέλεσμα, γι’ αυτό συχνά κάνουν αρνητικές σκέψεις και δημιουργούν σενάρια που σχετίζονται με το φόβο της ενδεχόμενης αποτυχίας. 

Η κλινική ψυχολόγος ψυχοθεραπεύτρια κ. Χριστίνα Παξινού, συνεργάτιδα του Φροντιστηριακού Οργανισμού ΣΠΟΥΔΗ, δίνει μερικές χρήσιμες συμβουλές για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Πανελλήνιες 2020: Τα ποσοστά εισαγωγής αποφοίτων προηγούμενων ετών

Ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για τους μαθητές:

  • Να οργανώσουν όσο καλύτερα γίνεται τις επαναλήψεις τους. Να δώσουν έμφαση στα βασικά σημεία της ύλης καθώς και στα σημεία που τους δυσκολεύουν.
  • Να μην μένουν ξύπνιοι ως αργά για να διαβάσουν γιατί εξαντλούν τον οργανισμό τους. Ακόμη και οι μαθητές που συγκεντρώνονται καλύτερα το βράδυ, να αναπληρώνουν οπωσδήποτε τις ώρες του ύπνου είτε το πρωί είτε το μεσημέρι.
  • Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, η στάση του σώματός τους να μην είναι μισοξαπλωμένη στο γραφείο ή στο κρεβάτι. Είναι σημαντικό, επίσης, να μην διαβάζουν έχοντας πρόσβαση στο κινητό τους και να κάνουν διαλείμματα κατά τη διάρκεια του διαβάσματος.
  • Να προσέξουν τη διατροφή τους, μειώνοντας την κατανάλωση καφεΐνης - γιατί φέρνει νευρικότητα και ενισχύει τα συμπτώματα του άγχους και να αποφεύγουν την κατανάλωση ζάχαρης, γιατί δίνει ενέργεια για ελάχιστη ώρα.
  • Να σκέφτονται πόσο καλά προετοιμασμένοι είναι (επιτυχίες σε διαγωνίσματα, ενθαρρυντικά σχόλια καθηγητών) και να αντικαταστήσουν τις αρνητικές σκέψεις με θετικές (π.χ. Θα μπλοκάρω και θα τα ξεχάσω όλα - θα τα καταφέρω μια χαρά, θα πέσουν δύσκολα θέματα - έχω προετοιμαστεί κατάλληλα ό,τι και να βάλουν θα ανταποκριθώ ) και να τις καταγράψουν.

Πανελλήνιες 2020: Χρήσιμες συμβουλές για σωστό διάβασμα και οργάνωση

Ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς:

  • Να προετοιμάσουν τον υποψήφιο για παν ενδεχόμενο και να μην αναφέρονται στην πιθανή ανεπιτυχή έκβαση ως αποτυχία αλλά ως αστοχία.
  • Να τονίσουν ότι οι εξετάσεις δεν είναι το τέλος του κόσμου, είναι μία από τις πολλές εξετάσεις που θα δώσουν στη ζωή τους και ότι πάντα υπάρχουν ευκαιρίες και εναλλακτικές λύσεις.
  • Να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον στον υποψήφιο και να είναι υπομονετικοί απέναντι στα ξεσπάσματα των παιδιών, χωρίς να τα επιβαρύνουν με φράσεις όπως “ τόσα λεφτά δώσαμε “ παρόλο που η οικονομική δυσπραγία είναι υπαρκτή και το άγχος τους δικαιολογημένο.
  • Να αποφεύγουν φράσεις όπως “δεν πειράζει αν αποτύχεις, δεν έγινε και τίποτα, σιγά μην αγχώνεσαι“ προκειμένου να τα αποφορτίσουν, γιατί τα παιδιά τις εκλαμβάνουν ως υποτίμηση του συναισθήματός τους. Προτιμότερο είναι να πουν “έχεις κάνει μια χαρά προετοιμασία, θα τα πας περίφημα, είμαι σίγουρος “. 

Πανελλαδικές 2020: Έτσι θα διεξαχθούν φέτος

Είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας όλοι, μικροί και μεγάλοι, ότι το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού απέναντι σε αυτή τη δοκιμασία και για να μην το δυναμώσουμε, ας το αποδεχτούμε και ας συμφιλιωθούμε μαζί του, ας το αξιοποιήσουμε δημιουργικά.


 

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top