Yγιεινά σνακ για παιδιά: Πόσα μπορούν να τρώνε τη μέρα μεταξύ των γευμάτων

Διατηρούν σταθερά τα επίπεδα ενέργειας και τη διάθεσή τους

υγιεινά σνακ

Τι πιο δελεαστικό για ένα παιδί από τα σνακ; Αυτές τις υπέροχες λιχουδιές που κάνουν καθημερινά την εμφάνισή τους μεταξύ των γευμάτων και τα περιμένει πως και πως;

Είναι όλα τα σνακ καλά όμως; Η απάντηση είναι όχι. Τα σωστά επιλεγμένα σνακ, με προσοχή στην ποιότητα, την ποσότητα αλλά και το πότε καταναλώνονται είναι το «μυστικό» για τη σωστή διατροφή ενός παιδιού.

Γιατί πρέπει να τρώνε σνακ τα παιδιά; 

Η κατανάλωσή τους βοηθάει να διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα ενέργειας και η διάθεση του παιδιού, ενώ καλύπτουν το αίσθημα της πείνας ανάμεσα στα γεύματα και εμποδίζουν τη λαιμαργία την ώρα του φαγητού. Παράλληλα, είναι ένα εξαιρετικό μέσο  για τη λήψη πολύτιμων θρεπτικών συστατικών.Επίσης, λόγω της μικρής χωρητικότητας τους στομάχου τους, τα νήπια και τα μικρά παιδιά χρειάζονται καθημερινά περισσότερες θερμίδες και θρεπτικά συστατικά από όσα μπορούν να προσλάβουν κατά τη διάρκεια ενός κύριου γεύματος.

Πόσα σνακ μπορούν να τρώνε τα παιδιά τη μέρα;

2-3 σνακ ημερησίως είναι απαραίτητα για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών και τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Είναι μάλιστα ακόμη πιο σημαντικά σε παιδιά που θέλουν να τρώνε μόνο συγκεκριμένα φαγητά και αρνούνται πεισματικά άλλα – κάτι που είναι αναμενόμενο σε μικρές ηλικίες.

Εκείνο που πρέπει να προσέχουν οι γονείς είναι τα σνακ να μην καταναλώνονται οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και χωρίς κανένα μέτρο. Όπως τα κύρια γεύματα, έτσι και τα σνακ πρέπει να δίνονται προγραμματισμένα και τα παιδιά να τα καταναλώνουν καθισμένα κανονικά και υπό την επίβλεψη ενήλικου.

Ο χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στα κύρια γεύματα και τα σνακ πρέπει να ρυθμίζεται ανάλογα με το πότε ένα παιδί δείχνει να πεινάει και πρέπει οπωσδήποτε να είναι αρκετός ώστε να μην του έχει κοπεί η όρεξη όταν έρθει η στιγμή του φαγητού. 

Τι πρέπει να θυμάστε πάντα

Ο κανόνας είναι ο εξής: «Οι γονείς προσφέρουν, αλλά το παιδί αποφασίζει». Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς παρέχουν στα παιδιά τους ωφέλιμα τρόφιμα και ροφήματα, με καλή αναλογία θρεπτικών συστατικών και θερμίδων, κατάλληλα σε είδος και σε ποσότητα ώστε να εξασφαλίζεται η ανάπτυξή τους σε κάθε ηλικία. Ωστόσο στο τέλος θα πρέπει να αφήνουν το παιδί να αποφασίζει αν και πόσο θα φάει από ένα γεύμα ή ένα σνακ. 

Μην ξεχνάτε: Το στομάχι ενός νηπίου είναι μικρό. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να περιμένουμε ότι θα υπάρχουν απρόβλεπτες διακυμάνσεις στις διατροφικές του συνήθειες (είναι κάτι τόσο χαρακτηριστικό, όσο και οι διακυμάνσεις στη διάθεση ενός παιδιού που μεγαλώνει σωστά). Δε θέλει πίεση. Άλλωστε τα παιδιά έχουν μια έμφυτη ικανότητα να ρυθμίζουν την πρόσληψη τροφής τους. Από νήπιο σε νήπιο μπορεί να υπάρχουν διαφοροποιήσεις όσον αφορά τη θερμιδική πρόσληψη από γεύμα σε γεύμα και από σνακ σε σνακ, ωστόσο το σύνολο των θερμίδων που καταναλώνουν σε 24ωρη βάση παραμένει το ίδιο. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί φάει κάποια φορά λιγότερο, θα το αναπληρώσει την επόμενη. Προσφέροντάς του τακτικά και σωστά προγραμματισμένα γεύματα και σνακ, διασφαλίζουμε ότι δεν θα πεινάει περισσότερο από το αναμενόμενο και το βοηθάμε να βάζει μόνο του τα κατάλληλα όρια. 

Τα σνακ δεν είναι λιχουδιές

Η ώρα των σνακ δε θα πρέπει να ταυτίζεται με τροφές απολαυστικές μεν στην κατανάλωση αλλά χωρίς διατροφική αξία, όπως είναι για παράδειγμα τα μπισκότα και τα κέικ (με εξαίρεση βέβαια αυτά που είναι παρασκευασμένα με αγνά απλά υλικά όπως τα σπιτικά ή εμπορίου καλής ποιότητας), τα αλλαντικά, τα πατατάκια και διάφορα προϊόντα του εμπορίου με υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετα σάκχαρα (π.χ. χυμοί με προσθήκη ζάχαρης, «επιδόρπια γιαουρτιού», μπάρες δημητριακών με πρόσθετα κ.ά.). Τέτοια τρόφιμα πρέπει να δίνονται με «μέτρο».

Θρεπτικά σνακ που ενισχύουν τις νοητικές λειτουργίες του παιδιού

  • Βρόμη ολικής άλεσης 

Δοκιμάστε τη σε μορφή κρέμας και σε smoothies με φρούτα και γιαούρτι ή γάλα.

Φρέσκα φρούτα και λαχανικά 

Όταν βρίσκεστε στην παραλία, στο πάρκο, σε μια εκδρομή, όπου τα φρέσκα φρούτα μπορεί να λιώσουν ή να αλλοιωθούν στη μεταφορά, είναι πολύ πρακτικό να έχετε μαζί σας μια συσκευασμένη φρουτόκρεμα υψηλής ποιότητας όσον αφορά την ασφάλεια, την θρεπτική αξία αλλά και την γεύση, όπως αυτές της Hipp.

  • Αλείμματα από ξηρούς καρπούς και/ή σπόρους, όπως το φυστικοβούτυρο, το βούτυρο αμυγδάλου και το ταχίνι 
  • Μπάρες, μπισκότα και κέικ παρασκευασμένα με αγνά υλικά 
  • Γλυκοπατάτες 
  • Αβγό, Τυρί 
  • Ψωμί, φρυγανιές και παρόμοια προϊόντα από αγνά υλικά
  • Βιολογικό γιαούρτι χωρίς προσθήκη γλυκαντικών ουσιών
  • Αβοκάντο 

Τυποποιημένες παιδικές τροφές

Στην προσπάθεια να προσφέρουμε στο παιδί μας υγιεινά σνακ την κατάλληλη στιγμή, ένας πολύτιμος σύμμαχος είναι και οι έτοιμες τροφές του εμπορίου, δίνοντας βέβαια μεγάλη σημασία στην ποιότητά τους.  Εκείνο που πρέπει να προσέχετε –εκτός από συγκεκριμένα θρεπτικά χαρακτηριστικά– είναι η ποιότητα των υλικών τους και το να είναι συνολικά μια «αληθινή τροφή», δηλαδή κάτι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο φυσικό, παρασκευασμένο από απλά αγνά υλικά. Ένα πιστοποιημένο βιολογικό τρόφιμο εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια για τα μικρά σας. 

Πώς να επιλέγετε τυποποιημένες τροφές 

Διαβάστε προσεκτικά τις ετικέτες! Μην αρκεστείτε στους ισχυρισμούς που υπάρχουν στο μπροστινό μέρος μιας συσκευασίας, αλλά αναζητήστε την λίστα των συστατικών. 

Tip: Τα συστατικά αναγράφονται σε φθίνουσα σειρά περιεκτικότητας, που σημαίνει πως ό,τι βλέπετε πρώτο εμπεριέχεται στο μεγαλύτερο ποσοστό και τα επόμενα σε όλο και μικρότερο.

Προτιμήστε εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν τεχνητά αρώματα και σάκχαρα για την ενίσχυση της γλυκιάς γεύσης των προϊόντων τους ή που, όταν το κάνουν, επιλέγουν φυσικά σάκχαρα και όχι σε υψηλή περιεκτικότητα, όπως η Hipp. Να αποφεύγετε εταιρείες που χρησιμοποιούν σιρόπι γλυκόζης και καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης (HFCS) ή άλλα πρόσθετα σακχάρων.

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top