Ιστορία της διεθνούς έκθεσης αυτοκινήτου μέσα από μοντέλα της Opel 

Μεγάλο αφιέρωμα στα 120 χρόνια παραγωγής μοντέλων της

Opel Ιστορία Διεθνής έκθεση αυτοκινήτου

To 68ο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (αναπολεί με υπερηφάνεια μία μακρά παράδοση που ξεκίνησε το 1897 όταν πραγματοποιήθηκε η “Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου του Βερολίνου” – η πρώτη μικρή Έκθεση Αυτοκινήτου στη Γερμανία. Παρότι η Opel δεν είχε αρχίσει ακόμα να κατασκευάζει αυτοκίνητα, συμμετείχε στη συνέλευση. Οι Wilhelm και Fritz Opel, δύο από τους πέντε γιους της Sophie και του Adam Opel, είχαν ραντεβού με έναν πρωτοπόρο της αυτοκίνησης, τον Friedrich Lutzmann. Ο Lutzmann ταξίδεψε από το Dessau μέχρι το Βερολίνο με δύο από τα αυτοκίνητά του.


 Μεταξύ 1902 και 1911, δέκα σημαντικές Εκθέσεις Αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκαν στη Γερμανία – οι περισσότερες στο Βερολίνο, αλλά και στη Φρανκφούρτη (Μάρτιος 1904 και Οκτώβριος 1905). Η νεαρή τότε μάρκα αυτοκινήτων Opel συμμετείχε με  σύγχρονα αυτοκίνητα με κινητήρες τοποθετημένους μπροστά.  Σύντομα οι πρώτες άμαξες ‘à la Lutzmann’ επισκιάστηκαν.

Ωστόσο, η ανέγερση ενός νέου εκθεσιακού κέντρου στο Kaiserdamm του Βερολίνου, που είχε προγραμματιστεί για το 1913, αναβλήθηκε μέχρι το 1921 εξ αιτίας του πολέμου.Αν και δεν υπήρχαν ξένοι εκθέτες, 300.000 επισκέπτες συγκεντρώθηκαν στη “Γερμανική Έκθεση Αυτοκινήτου 1921”. Λόγω του τεράστιου πλήθους η πρόσβαση στους εκθεσιακούς χώρους έπρεπε να διακόπτεται προσωρινά. Στο ξεκίνημα της Έκθεσης, ξεχωριστό ενδιαφέρον προκάλεσε ο πρώτος αγώνας αυτοκινήτων στη γειτονική πίστα AVUS. Νικητής ήταν ο Fritz von Opel.


Το 1924, εγκαινιάστηκε το νέο “Hall II”, για εκθέματα όπως μοτοσικλέτες, επαγγελματικά οχήματα και αξεσουάρ. Την ίδια χρονιά στο “Hall I”, στο προσκήνιο ήταν το νέο Opel 4 PS Laubfrosch (Tree Frog)  διθέσιο κυκλοφορούσε μόνο σε πράσινο χρώμα και το κόστος του ήταν μόλις 4.500 Μάρκα.  Ο πρωταγωνιστής της Έκθεσης το 1928 ήταν το 24/110 hp Regent με οκτακύλινδρο σε σειρά κινητήρα.


Τη δεκαετία του 1930 το νέο “Blitz” ήταν απλά ένα παράδειγμα της πορείας που θα αακολουθούσε η εταιρεία.  Πολλά επιτυχημένα μοντέλα Opel έκαναν το ντεμπούτο τους στο Radio Tower πριν την έναρξη του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου: 1.8 Liter, P4, Olympia, Admiral, Kadett, Kapitän. Καθώς μεταξύ των εκθεμάτων υπήρχαν και μοτοσικλέτες, η ονομασία της Έκθεσης άλλαξε σε Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτων & Μοτοσικλετών - International Automobile & Motorcycle Exhibition

 

Από το 1933, η Έκθεση βρέθηκε υπό τον έλεγχο του Υπουργείου Προπαγάνδας των Ναζί, όπως επιβεβαιώθηκε και από το νέο “Hall of Honour”. Η Έκθεση IAMA 1939 κατέγραψε ρεκόρ 825.000 επισκεπτών. Μετά σταμάτησε.Από το 1947 μέχρι το 1949, μερικοί κατασκευαστές παρουσίασαν τα οχήματά τους σε ήπια κλίμακα σε μία Έκθεση στο Ανόβερο. Η Opel δεν ήταν παρούσα εκεί. Σύμφωνα με το πνεύμα της εποχής, το motto του περιπτέρου της Opel το 1951 στην Festhalle της Φρανκφούρτης ήταν “Opel - a bridge across the Atlantic” (Opel – μία γέφυρα πέρα από τον Ατλαντικό). Αυτή η πρώτη μεταπολεμική IAA στο Main προσέλκυσε 570.000 επισκέπτες. Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, η αυτοκινητοβιομηχανία γνώριζε τεράστια άνθηση, με τη Γερμανία να εξελίσσεται στη μεγαλύτερη κατασκευάστρια χώρα αυτοκινήτων μετά τις ΗΠΑ. Τα Γερμανικά εργοστάσια εξήγαγαν σχεδόν το ένα στα δύο αυτοκίνητα που κατασκευάζονταν στη Γερμανία. Πάνω από 300.000 άτομα εργάζονταν στη βιομηχανία αυτοκινήτου.Τα Γερμανικά Ταχυδρομεία εξέδωσαν ειδικά γραμματόσημα και σφραγίδες.

Η Opel χρησιμοποίησε την Έκθεση δίπλα στην γενέθλια πόλη της για να παρουσιάζει τις τεχνολογίες και τα προϊόντα της: το Olympia Rekord, το πρώτο Opel με αυτοφερόμενο αμάξωμα, γιόρτασε τη πρεμιέρα του στην IAA του 1953. Το 1957 παρουσίασε το νέο Olympia Rekord, που μέσα σε τρία χρόνια πουλήθηκε 850.000 φορές σε όλο τον κόσμο. Δύο χρόνια αργότερα, έκανε ντεμπούτο το Kapitän με κινητήρα 2.6L.

Το αυτοκίνητο συνέχισε να εξελίσσεται – και η Opel ήταν η πρώτη κατασκευάστρια που έδειξε την καινοτόμο δύναμή της με ένα πρωτότυπο μοντέλο κατασκευασμένο αποκλειστικά ‘in-house’: το 1965, η Opel παρουσίασε στην έκθεση το Experimental GT. Το Opel CD (Coupé Diplomat), ένα διθέσιο, πολυτελές coupé βασισμένο στο Diplomat, ήταν ο πρωταγωνιστής της IAA το 1969. Αυτό το πρωτότυπο εξελίχθηκε σε επίπεδο μαζικής παραγωγής, ως Bitter CD.

Η έκθεση του 1971 ακυρώθηκε λόγω της πετρελαϊκής κρίσης. . Επόμενο ήταν λοιπόν, το 1973, το οικονομικό Opel Kadett C να βρεθεί στο προσκήνιο της .Το 1977, η Γερμανική εταιρία ξεπέρασε την παραγωγή των τεσσάρων εκατομμυρίων οχημάτων. Ξεκινώντας τη δεκαετία του 1970, η Opel εστίαζε όλο και περισσότερο την προσοχή της στους τομείς της κατανάλωσης καυσίμου, της ασφάλειας και της εργονομίας. Το καλύτερο παράδειγμα ήταν το Opel GT2, το οποίο ενθουσίασε τους επισκέπτες της έκθεσης το 1975 με τις καινοτόμες συρόμενες πόρτες του και ένα φουτουριστικό, σφηνοειδές σχήμα. Άλλα ορόσημα της δεκαετίας του 1970 ήταν οι παγκόσμιες πρεμιέρες των Senator και Monza (1977) και το προσθιοκίνητο Kadett D (1979).


Το 1981, η Opel απέδειξε πόσο πρωτοπόρος είναι στον τομέα της αεροδυναμικής με το Tech 1. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας 0,235 ήταν επιπέδου παγκοσμίου ρεκόρ. Στην 50ή IAA το 1983, η Opel παρουσίασε το Junior, ως μελέτη ενός μικρού αυτοκινήτου με πολλές έξυπνες λύσεις για το εσωτερικό . Τα  σπορ μοντέλα Opel συνέχισαν να κάνουν πάταγο: για παράδειγμα, η παρουσίαση του Kadett Rallye 4x4 (1985) και η παγκόσμια πρεμιέρα του Calibra με τη θρυλική μορφή του τένις, Steffi Graf (1989).


Το 1991, η έκθεση της Φρανκφούρτης φιλοξενεί επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ το ζυγά, αρχής γενομένης από το 1992, ξεκινά στο Ανόβερο για Επαγγελματικά Οχήματα. Το  1993 έκανε την πρεμιέρα του το Tigra. Ή το 1995, που το περίπτερο ήταν αφιερωμένο στο Vectra B και το οικονομικό Corsa Eco 3. Οι τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, 2001 επισκίασαν την 59η Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Για λόγους αλληλεγγύης προς τα θύματα και τους συγγενείς τους, οι εκθέτες ακύρωσαν όλες τις παρουσιάσεις και η δυνατή μουσική σίγησε.
 Οι σχεδιαστικές μελέτες της Opel τις επόμενες χρονιές βρίσκονταν πάντα στο επίκεντρο της προσοχής: Antara GTC, Flextreme, RAK e, Monza Concept. Και οι παγκόσμιες πρεμιέρες των αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής συνεχίστηκαν: Opel Astra J, Astra K, Insignia GSi και Grandland X είναι τα τελευταία παραδείγματα.


Το 2011 στην κορυφή της ατζέντας βρίσκονται εναλλακτικά συστήματα κίνησης, ψηφιοποίηση και μετακίνηση.  Το Electro-Mobility Congress και το carIT Congress ήταν επίσης πρεμιέρες του IAA. Η συμμετοχή της Opel στις συζητήσεις σε όλες τις συνεδριάσεις ήταν πολύτιμη, καθώς το 2009 είχε ήδη λανσάρει το Ampera, ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, κατάλληλο για καθημερινή χρήση.

Στο φετινό, 68ο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης πρωταγωνιίστησαν   τα νέα Opel Corsa και Corsa-e, το Opel Grandland X Hybrid4 .

Βαγγέλης Γκούμας

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top