Συνδυασμό ανθρωπίνων λαθών, εγκληματικών παραλείψεων και ολιγωριών από πλευράς των υπευθύνων εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ διερευνούν οι εμπειρογνώμονες που ορίστηκαν για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 3 άνθρωποι.

Πηγές που βρίσκονται κοντά στους εμπειρογνώμονες που διερευνούν το τραγικό συμβάν αποκάλυψαν στα «Νέα» ότι η ταχύτητα με την οποία εκτροχιάστηκε το Ιντερσίτι ξεπερνούσε τα 130 χλμ. την ώρα όταν η κίνηση των τρένων στις παρακαμπτηρίους των σιδηροδρομικών γραμμών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 60 χλμ. την ώρα.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στην εφημερίδα το Ιντερσίτι 58 είχε αναχωρήσει από την Αθήνα στις 16:17 το απόγευμα του Σαββάτου. Επρόκειτο για ένα από τα παλιά πορτοκαλί Ιντερσίτι, τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποιεί αναγκαστικά λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό και ανταλλακτικά, εξαιτίας των οποίων ορισμένα από τα νεότερα Ιντερσίτι έχουν τεθεί σε ακινησία.

Σημαντικές ελλείψεις υπάρχουν και σε προσωπικό κι έτσι αρκετοί σιδηροδρομικοί σταθμοί στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης κυρίως τις νυχτερινές ώρες είναι γυμνοί από κρίσιμες ειδικότητες των σιδηροδρομικών και υπολειτουργούν.

Στο πλαίσιο αυτό, τα κλειδιά των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών στους σταθμούς Άδενδρο και Σίνδος που βρίσκονται λίγο πριν τη Θεσσαλονίκη είναι γυρισμένα και οδηγούν μονίμως όλα τα τρένα στις παρακαμπτηρίους. Αυτό γίνεται καθώς δεν υπάρχει υπάλληλος στον σταθμό, ώστε να διαχωρίζει τα τρένα στις κύριες γραμμές και στις παρακαμπτηρίους.

Όπως επισημαίνουν έμπειρα στελέχη του σιδηροδρόμου είναι τουλάχιστον εγκληματικό τα μεγάλα εμπορικά τρένα και τα Ιντερσίτι που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες και δεν «πιάνουν» σε όλους τους σταθμούς να μην κινούνται μονίμως στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά να αναγκάζονται να διέρχονται από όλες τις παρακαμπτηρίους ακόμα και των σταθμών στους οποίους δεν προβλέπεται να σταματούν.

Το Σάββατο το βράδυ το Ιντερσίτι παρότι δεν προβλεπόταν να κάνει στάση στο Άδενδρο οδηγήθηκε αναγκαστικά στην παρακαμπτήριο του σταθμού. Όμως όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία του ταχογράφου του Ιντερσίτι, αυτό έγινε με ταχύτητα μεγαλύτερη των 130 χλμ. την ώρα αντί των 60 χλμ. που προβλέπουν οι κανονισμοί.

Για τα έμπειρα στελέχη του ΟΣΕ αποτελεί ερώτημα γιατί ο μηχανοδηγός, που έχασε τη ζωή του δεν μείωσε ταχύτητα καθώς πλησίαζε στο Άδενδρο. Το πιο πιθανό εκτιμούν είναι μέσα στη νύχτα να μην αντιλήφθηκε εγκαίρως ότι εισέρχεται σε παρακαμπτήριο, με αποτέλεσμα το Ιντερσίτι να εκτροχιαστεί με πολύ μεγάλη ταχύτητα μόλις μπήκε σε αυτή.

Επισημαίνουν επίσης ότι αυτό πιθανόν να συνέβη λόγω της ελλιπούς συντήρησης των συστημάτων τηλεδιοίκησης – φωτοσήμανσης. Οι άλλοι λόγοι που αναφέρουν έχουν να κάνουν με τον ίδιο τον μηχανοδηγό (π.χ να ήταν απασχολημένος μιλώντας με τον διπλανό του ή στο κινητό). Πάντως αυτό που σημειώνουν είναι ότι ήταν έμπειρος και προερχόταν από τον προαστιακό σιδηρόδρομο.

Αντίστοιχο ατύχημα στον ίδιο σταθμό είχε σημειωθεί και πριν από 12 χρόνια με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 13 επιβάτες του Ιντερσίτι που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη – Αθήνα.

Στελέχη του σιδηροδρόμου τονίζουν ότι πιθανόν το προχθεσινό δυστύχημα στο Άδενδρο θα είχε αποφευχθεί εάν οι υποδείξεις των πορισμάτων που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς για διάφορες εγκληματικές παραλείψεις στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κ. Πετράκης, μιλώντας χθες στον ΑΝΤ1 έκανε λόγο για «κακή συγκυρία», χαρακτηρίζοντας πρωτοφανές το δυστύχημα για το σιδηρόδρομο.

«Δεν μπορεί κανείς εύκολα να μιλήσει για πρόβλημα δικτύου ή φωτοσήμανσης. Είναι μια πολύ κακή συγκυρία και θα βρούμε τις αιτίες της. Συνέτρεξαν κάποια πράγματα για να συμβεί το δυστύχημα. Όλα τα σύνθετα συστήματα όπως ο σιδηρόδρομος έχουν μια συγκυρία μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζει την ασφάλεια. Ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι έχει επηρεάσει μια Α, Β, Γ ή Δ παράμετρος. Μπορεί να έχουν συμβάλει αρκετές παράμετροι» είπε, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν 12-13 ημέρες για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία στο σημείο με ηλεκτροδότηση.

Tags: