Fiat: Από το Panda Elettra του 1990 στο ηλεκτρικό 500αράκι

Η πρωτοπορία 30 χρόνια πριν   

Fiat Panda Elettra 1990 παρουσίαση αυτονομία

Το 1990 η FIAT βασίστηκε στο Panda, το εξαιρετικά πετυχημένο μοντέλο της που παρουσιάστηκε το 1980, για να δημιουργήσει μια έκδοση που για την κίνηση της αντί για έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης θα χρησιμοποιούσε έναν ηλεκτροκινητήρα. Για τη δημιουργία του πρώτου αυτοκινήτου η FIAT, επέλεξε το πλέον θρυλικό της όνομα, εκείνο του 500. 

Το Panda Elettra εφοδιαζόταν με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 9,2 kW (12,5hp), νούμερο που δεν εντυπωσιάζει, αλλά χάρη και στην άπλετη παροχή ροπής αρκούσε για να επιταχύνει το αυτοκίνητο έως και τα 70χλμ./ώρα, επιτρέποντας του να κινείται αθόρυβα και με άνεση στο αστικό περιβάλλον για αποστάσεις έως και 100χλμ. με μία φόρτιση.

Ένα σημείο προσέγγισης των δύο προτάσεων είναι η ευκολία χρήσης, αφού το Panda Elettra παρά το ότι είχε κιβώτιο 4 ταχυτήτων (+ όπισθεν), λόγω των χαρακτηριστικών απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα μπορούσε να κινηθεί στην πόλη μόνιμα με την 3η ταχύτητα, προσομοιώνοντας τη χρήση ενός αυτόματου αυτοκινήτου, Η FIAΤ είχε εφοδιάσει το Panda Elettra με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, στοιχείο που σήμερα βρίσκεται σε κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Εφοδιασμένο με 12 μπαταρίες μόλυβδου των 6V (που έγιναν 14 στη συνέχεια), η συνολική αποθήκευση ενέργειας έφτανε έως και τα 200Ah, με τη φόρτιση να γίνεται αποκλειστικά σε οικιακό δίκτυο 220V. Οι μπαταρίες καταλάμβαναν το χώρο αποσκευών, αλλά και τις πίσω θέσεις, καθιστώντας το ηλεκτρικό Panda αυστηρά διθέσιο. 

Τριάντα χρόνια αργότερα, το ηλεκτρικό 500 είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, με απόδοση 70 kW (95hp) και 87 kW (118hp), επιταχύνει στα 100χλμ./ώρα σε μόλις 9’’ και φτάνει τα 150χλμ./ώρα, προσφέροντας ευελιξία στην πόλη, αλλά και τη δυνατότητα κίνησης με άνεση και εκτός αυτής. Παράλληλα η αυτονομία του είναι έως και 320χλμ. σε μικτές συνθήκες, ενώ εκτοξεύεται στα έως και 460χλμ. σε αμιγώς αστικές διαδρομές.

Την ίδια στιγμή όχι απλά επιτρέπουν την 4θεσια διάταξη, αλλά και τη μοναδική για την κατηγορία επιλογή τριών αμαξωμάτων, hatchback, cabrio και 3+1. Διαθέσιμο σε εκδόσεις με μπαταρία χωρητικότητας 24 kWh ή 42 kWh το σύστημα φόρτισης του είναι συμβατό είτε με οικιακό δίκτυο, είτε με δημόσια δίκτυα AC ή DC, επιτρέποντας τη φόρτιση σε περίπου 35 λεπτά, ενώ μόλις 5 λεπτά φόρτισης αρκούν για να την ανάκτηση αυτονομίας 50χλμ.

Το Panda Elettra έμεινε στην παραγωγή για οκτώ χρόνια από το 1990 έως και το 1998 αποτελώντας μια πρόταση αρκετά μπροστά από την εποχή της, η οποία όμως καταδείκνυε τη διαχρονική εστίαση της FIAT στη βιώσιμη αυτοκίνηση με οφέλη για το περιβάλλον, αλλά και το χρήστη, στοιχεία που ωρίμασαν ιδανικά στο σήμερα με το νέο αμιγώς ηλεκτρικό 500. 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top