Christian Dior: H ιστορία του θρυλικού «μάγου» της μόδας που κατάφερε να τρομάξει την Chanel και τον Balenciaga

Λάτρευε τις γυναίκες, τα στρείδια και τα λουλούδια

Σήμερα συμπληρώνονται 60 χρόνια από το θάνατο του Γάλλου σχεδιαστή υψηλής ραπτικής Christian Dior. Ο Dior είχε σπουδαία επιρροή στο χώρο της μόδας, καθώς η σχεδιαστική του αντίληψη αντιπροσωπεύει την κλασσική κομψότητα και τονίζει τη θηλυκότητα.

Η μυστηριώδης χαρτορίχτρα και τα πρώτα χρόνια

Ο Christian Dior γεννήθηκε στις 21 Ιανουαρίου 1905 στο Γκραβίγ της Νορμανδίας και ήταν ο μικρότερος γιος ενός βιομήχανου λιπασμάτων. Στα 13 του χρόνια επισκέφθηκε πρώτη φορά χαρτορίχτρα, η οποία του είπε: «Θα υποφέρετε από φτώχεια. Αλλά οι γυναίκες είναι η τύχη σας. Από αυτές θα αποκτήσετε άφθονο χρήμα και θα ταξιδέψετε σε όλο τον κόσμο».

Στα 18, αν και το μικρόβιο της μόδας και της αρχιτεκτονικής σιγόκαιγε μέσα του, υπέκυψε στις πατρικές πιέσεις και γράφτηκε στην École des Sciences Politiques για να σπουδάσει πολιτικές επιστήμες, με την ελπίδα να γίνει διπλωμάτης. Στα 23 αποφοίτησε και άνοιξε μια μικρή γκαλερί τέχνης με χρήματα που του δάνεισε ο πατέρας του, με τον όρο να μην υπάρχει πουθενά στην αίθουσα τέχνης το οικογενειακό όνομα. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 ο πατέρας του χρεοκόπησε και ο Christian αναγκάστηκε να κλείσει την γκαλερί.

Επίδειξη της ανοιξιάτικης σειράς  του Dior(1948)

Παρέμεινε στο χώρο της τέχνης κι έπιασε δουλειά ως σχεδιαστής στους οίκους υψηλής ραπτικής του Robert Pique και του Lisien Lelong. Μετά τον πόλεμο άνοιξε τα δικά του φτερά, με τη βοήθεια του βιομήχανου υφασμάτων Marschele  Bouchaque. Τον Δεκέμβριο του 1946 έγιναν με λαμπρότητα τα εγκαίνια του οίκου του στο Παρίσι και στις 12 Φεβρουάριου του 1947 πραγματοποίησε την πρώτη του επίδειξη.

Δημιουργία του Dior (1947)

«Η Ευρώπη χόρτασε βόμβες, ας ρίξουμε και μερικά βεγγαλικά», είπε ανάβοντας πρώτος το φιτίλι. Με σύμμαχό του τη θηλυκότητα, σφίγγει τις ζώνες και στενεύει τη γυναικεία μέση, δίνει όγκο και μάκρος στις φούστες, χαλαρώνει κι αποκαλύπτει τους ώμους, δημιουργεί φορέματα που απαιτούσαν έως και 36 μέτρα ύφασμα για να αποκτήσουν τη μεγαλοπρέπεια που ήθελε. Από τα μοντέλα ζητούσε να περπατούν σαν θεατρίνες, να δείχνουν τις δημιουργίες του με νάζι και χαριτωμένες κινήσεις, να στροβιλίζουν τις φούστες τους σαν νεράιδες ή μπαλαρίνες. 

H Aμερικανίδα ηθοποιός Irene Dunne εξετάζει ένα φόρεμα του Dior στο Παρίσι το Σεπτέμβιο του 1951

H επιτυχία και η σκληρή κριτική από διάσημους  ανταγωνιστές σχεδιαστές

Στα όρια του σοκ μετά την πρώτη κολεξιόν Ντιόρ, ο Christobal Balenciaga, περιζήτητος στη γαλλική αριστοκρατία για τις «γλυπτές» του φόρμες, συνήθως μετρούσε πολύ τα λόγια για συναδέλφους. Όχι όμως για τον Dior, τον οποίο «περιποιήθηκε» χαρακτηρίζοντας φρικτό τον τρόπο που καταπίεζε τα υφάσματα, βάζοντας τη μία στρώση πάνω στην άλλη. Πιο γνωστή… καταπέλτης η Coco Chanel, συμπλήρωσε: «Dior; Μα, αυτός δεν ντύνει τις γυναίκες. Αυτός τους φορά ταπετσαρίες!»

H γυναίκα-θρύλος της μόδας Coco Chanel

Αλλά εκείνος, ως ευφυής έμπορος, είχε αντιληφθεί πως η λαχτάρα για λάμψη ήταν πολύ ισχυρότερη από τη λογική κι έτσι ελάχιστες του αντιστάθηκαν. Η επιμονή του στη χρήση ατελείωτων μέτρων υφάσματος έδωσε νέα πνοή στις κλωστοϋφαντουργίες που λόγω Κατοχής είχαν χρόνια να πάρουν γενναιόδωρες παραγγελίες. Το 1949 το 75% των γαλλικών εξαγωγών στον τομέα της μόδας έφεραν το όνομά του, ενώ στα γκάλοπ της εποχής φιγουράριζε ανελλιπώς στην πρώτη πεντάδα με τους διασημότερους άνδρες του πλανήτη.

Δημιουργία του Dior για τη φθινοπωρινή κολεξιόν (Αύγουστος 1949)

Το παράδοξο είναι ότι πολλά από τα «θύματά» του ήταν γυναίκες που είχαν μόλις αγωνιστεί να ξεφορτωθούν τους κορσέδες, που είχαν γοητευτεί από το ανδρόγυνο look των αρχών του '20 κι ένιωθαν περίφημα μέσα στα Chanel κοστούμια τους. 

Το “New Look” και η “Miss Dior”

Γνώρισε μεγάλη επιτυχία με τη δημιουργία ενός καινούργιου στυλ, που ονομάστηκε ‘’New Look’’: στρογγυλοί ώμοι, στενή μέση, φαρδιές μακριές φούστες και γόβες με ψηλά μυτερά τακούνια. Η πρότασή του έφερε επανάσταση στο ντύσιμο των γυναικών και βοήθησε να ξαναγίνει το Παρίσι η πρωτεύουσα της μόδας. 

Moντέλο παρουσιάζει ένα φόρεμα "New Look" 

Εκτός από τις δημιουργίες υψηλής ραπτικής, ο Dior ασχολήθηκε με την παραγωγή ετοίμων ενδυμάτων και αξεσουάρ. Το 1947 λάνσαρε στην αγορά το πρώτο του άρωμα με το όνομα ‘’Miss Dior’’.

Καμπάνια του αρώματος στο Παρίσι

Απολαύσεις και η αγάπη για τις γυναίκες και τα λουλούδια

Οι δύο μεγαλύτερες αδυναμίες του ήταν το καλό φαγητό και η σχεδόν μεταφυσική σχέση με τα λουλούδια και τα αρώματα. Σε βιογραφίες, απομνημονεύματα ακόμα και βιβλία μαγειρικής υπάρχουν απίθανες ιστορίες για τις επιδόσεις του πάνω από ένα σερβιρισμένο δείπνο. «Παυσίπονο» στην παντελή του έλλειψη αυτοεκτίμησης ήταν πάντοτε ένα καλό γεύμα. Καμιά γαλλική φινέτσα δεν τον σταματούσε όταν πεινούσε. Έδινε, δε, διαστάσεις τελετουργίας είτε τσιμπολογούσε φουαγκρά και στρείδια που λάτρευε είτε εξαφάνιζε πέντε-έξι χοτ-ντογκ από πλανόδιο στην Times Square.

Το πρώτο γεύμα το έπαιρνε πάντα στο κρεβάτι, ενώ, όταν τα προβλήματα στον Οίκο τον έπνιγαν, ονειρευόταν, μεταξύ σοβαρού και αστείου μαγειρική καριέρα. «Γνωρίζω πολλές συνταγές και, ποιος ξέρει, κάποια μέρα ίσως φτιάξω ένα Dior ζαμπόν». 

Ο Dior με 2 από τα μοντέλα του στο Savoy Hotel στο Λονδίνο (1950)

«Μετά τη γυναίκα, τα λουλούδια είναι τα πιο όμορφα πράγματα που χάρισε ο Θεός στον κόσμο» συνήθιζε να λέει. 

O Christian Dior με την Πριγκίπισσα Μαργαρίτα στο Παρίσι(1951)

O αιφνίδιος θάνατος και η συνέχεια του οίκου Dior

Ο Christian Dior έφυγε ανεπάντεχα από τη ζωή στις 24 Οκτωβρίου 1957, σε ηλικία 52 ετών. Έπαθε καρδιακή προσβολή την ώρα που χαλάρωνε σε σπα στο Μοντεκατίνι της Ιταλίας. Το μοιραίο προήλθε από ένα ψαροκόκκαλο που του έφραξε τον λαιμό, όπως είναι η επίσημη εκδοχή, ή από στρες μετά από έντονη χαρτοπαιξία. Το κοσμικό Παρίσι βούηξε, ότι ο θάνατος τον βρήκε κατά τη διάρκεια μιας έντονης ερωτικής συνεύρεσης με δύο νεαρούς. Την εποχή του θανάτου του ο Christian Dior είχε επίσημη σχέση με τον εικοσιεπτάχρονο γαλλοαργερινό τραγουδιστή Zack Benitta.

Η κηδεία του Dior στο Παρίσι

Η ανάπτυξη του οίκου Dior συνεχίστηκε και μετά το θάνατο του δημιουργού του, με επικεφαλής σχεδιαστές, διαδοχικά, τους Yves Saint Laurent,  Marck Boan Giafranko Fere  και John Galliano.

O Yves Saint Laurent

Από αριστερά στον καναπέ: Ο Γάλλος σκηνοθέτης Jules Dassin, η σύζυγός του Μελίνα Μερκούρη και ο Anthony Perkins σε παρουσίαση κολεξιόν του οίκου Dior (1962)

Η ηθοποιός Elizabeth Taylor μετά από επίσκεψη τον οίκο Dior στο Παίσι(1963)

Η Ιταλίδα ηθοποιός Sophia Loren παρακολουθεί επίδειξη του οίκου Dior to 1968

 

 

Πηγή: sansimera.gr

Φωτό: AP

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top