Επικίνδυνες ουσίες σε σαμπουάν και μωρομάντηλα συνδέονται με ασθένειες

Ανησυχητικά τα ευρήματα έρευνας

Δύο χημικές ουσίες που βρίσκονται σε κοινά προϊόντα οικιακής χρήσης, όπως απολυμαντικά και έπιπλα, μπορεί να παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη νευρολογικών διαταραχών, όπως ο αυτισμός και η σκλήρυνση κατά πλάκας, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα στο Nature Neuroscience, ερευνητές εξέτασαν πάνω από 1.800 χημικά που υπάρχουν στο σπίτι, τα οποία δεν είχαν ερευνηθεί επαρκώς σχετικά με την πιθανή επίπτωσή τους στην υγεία του εγκεφάλου.

Ανάμεσά τους υπάρχουν δύο που μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση στην υγεία του εγκεφάλου: οι ενώσεις τεταρτοταγούς αμμωνίου (ονομάζονται επίσης «quats» ή QACs) και τα οργανοφωσφορικά επιβραδυντικά φλόγας.

Τα Quats βρίσκονται σε προϊόντα όπως αφρόλουτρα, μαλακτικά, σαμπουάν, αντηλιακά, μωρομάντηλα, κρέμες ξυρίσματος και απολυμαντικά.

Τα οργανοφωσφορικά επιβραδυντικά φλόγας βρίσκονται σε ηλεκτρικές συσκευές, δομικά υλικά και έπιπλα μέσω του αφρολέξ και του και πλαστικού.

Πώς οι ουσίες αυτές επηρεάζουν τον εγκέφαλο

Τα Quats προκαλούν βλάβες στα ολιγοδενδροκύτταρα εγκεφαλικά κύτταρα που δημιουργούν το προστατευτικό στρώμα γύρω από τα νευρικά κύτταρα, ενώ τα οργανοφωσφορικά επιβραδυντικά φλόγας τα εμποδίζουν να ωριμάσουν, σύμφωνα με τη μελέτη.

Η έρευνα δείχνει ότι η διαταραχή της παραγωγής ολιγοδενδροκυττάρων συνδέεται με νευρολογικές διαταραχές, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας και ο αυτισμός.

Γι΄αυτό οι ερευνητές της μελέτης πιστεύουν ότι έχουν αποκαλύψει έναν άνευ προηγουμένου μη αναγνωρισμένο παράγοντα κινδύνου για τις νευρολογικές νόσους.