Δήμητρα Φώτου: «Τα βιβλία είναι τα κάστρα της εφηβικής ζωής του παιδιού»

Η συνέντευξη της Δήμητρας Φώτου στο star.gr και τη Γεωργία Χάρδα

Φώτου: Τα βιβλία είναι κάστρα της εφηβικής ζωής του παιδιού

Η Δήμητρα Φώτου μιλάει στη Γεωργία Χάρδα για το νέο της βιβλίο με τίτλο «17 αδέσποτες ιστορίες από την αρχαιότητα» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλέντη. Μέσα από τις αφηγήσεις της ο μικρός αναγνώστης θα αγαπήσει τα ζώα και θα μάθει ποιες σχέσεις είχαν με τα χαριτωμένα τετράποδα σπουδαία ονόματα της αρχαιότητας όπως ο Μέγας Αλέξανδρος ,ο Οδυσσέας,ο Διογένης και ο Αριστοτέλης. Η συγγραφέας που είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής και προπονήτρια αγαπάει το παιχνίδι, το τένις, τα βιβλία , μα πιο πολύ αγαπάει τα παιδιά. Μαζί τους ανακαλύπτει την αυθεντικότητα εκείνη την αφοπλιστική ειλικρίνεια που μπορεί να μετασχηματιστεί σε σπουδαία διαδικασία μάθησης. Το βιβλίο συνυπογράφει και η εξαιρετική Βασιλική Τζόκα ενώ η προσεγμένη εικονογράφηση είναι της Γιώτας Κοκκόση. 

Ελένη Γκίκα: «Υπάρχει έγκλημα και τιμωρία για όλους»

- Μιλήστε μας για τις «17 αδέσποτες ιστορίες από την αρχαιότητα». Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης σας;

Οι 17 αδέσποτες ιστορίες από την αρχαιότητα «γεννήθηκαν» μέσα από την πολύχρονη επαφή μου με την αρχαία ελληνική γραμματεία, η οποία βρίθει από ιστορίες που εμπεριέχουν σπουδαία θέματα για παιδιά όπως είναι η φιλοζωία και ο σεβασμός προς το δώρο της ζωής, είτε αυτή ανήκει σε άνθρωπο είτε σε ζώο δεσποζόμενο η αδέσποτο. Μέσα από την έρευνα και μελέτη του αρχαίου ελληνικού πλούτου επέλεξα αφηγήσεις που έχουν την δυνατότητα να μπορούν να εμφυσήσουν στον μικρό αναγνώστη την αγάπη για τα ζώα όπως την ένιωσαν σπουδαία ονόματα της αρχαιότητας από τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Οδυσσέα έως τον Διογένη και τον Αριστοτέλη, πραγματικών και μυθικών ηρώων δηλαδή, που τιμούσαν τα ζώα. Οι ήρωες βέβαια, των 17 αδέσποτων ιστοριών είναι τα ίδια τα ζώα και ευελπιστώ οι μικροί αναγνώστες να ταυτιστούν με την δυική σχέση άνθρωπος – ζώα . 

-Τι μήνυμα θέλατε να στείλετε στους μικρούς αναγνώστες σας;  

Το μήνυμα που θα ήθελα να στείλω στους μικρούς αναγνώστες δεν είναι άλλο από αυτό της φιλοζωίας, της φροντίδας και της αγάπης για τους εκλεκτούς αυτούς φίλους του ανθρώπου, όπως τούτο διαφαίνεται ανάγλυφα τόσο στις ιστορίες του Βουκεφάλα και του Περίττα, τα αγαπημένα ζώα του Μεγάλου Αλέξανδρου, όσο και στο «κυνός σήμα» τον τάφο του ηρωικού κατοικίδιου του Ξανθίππου, του πατέρα του Περικλή. Θα ήθελα να νιώσουν την χαρά της ανάγνωσης και ενθυμούμενα άλλες ιστορίες που είτε άκουσαν είτε έζησαν με δικά τους ζώα να νιώσουν βιωματικά ότι «ένας πολιτισμός κρίνεται από το πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρονται στα ζώα». 

-Πρωταγωνιστής του βιβλίου είναι ο «Φίλος» που ξεναγεί τους μικρούς αναγνώστες στις ενδιαφέρουσες ιστορίες από την αρχαιότητα. Γιατί επιλέξατε να τις παρουσιάσει ο πιο πιστός φίλος του ανθρώπου; 

Ο Σκύλος θεωρείται, και όχι άδικα, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου. Είναι πιστός, αφοσιωμένος, πάντα έτοιμος να δεχτεί τα χάδια μας και ταυτόχρονα είναι μια συνεχή πηγή χαράς, αλλά και η καλύτερη συντροφιά για τα παιδιά, τα οποία με την ενασχόληση μαζί του μαθαίνουν την φροντίδα και παράλληλα ωριμάζουν, καλλιεργώντας την υπευθυνότητα τους. Συνεπώς το όνομα «Φίλος» του αφηγητή της ιστορίας όχι μόνο δημιουργεί συνάψεις με την λέξη φιλία, αλλά παραπέμπει και στην πιο αγνή και ανιδιοτελή μορφή της. Και μπορεί ο φίλος του ανθρώπου να είναι ένα αδέσποτο σκυλάκι που στις 17 αδέσποτες ιστορίες ζει στον λόφο του Φιλοπάππου, μπορεί όμως την ίδια στιγμή, να είναι αυτός ο εκλεκτός και αγαπημένος φίλος που ζει σε κάθε μία από τις γειτονιές της Ελλάδας.

-Τα παιδιά μέσα από το βιβλίο σας θα γνωρίσουν τον Σωκράτη, τον Διογένη, τον Κλεόβουλο, τον Γκάντι. Θα μάθουν σημαντικές πληροφορίες όπως για παράδειγμα τι είναι τα Ταυροκαθάψια, από πού πήρε το όνομά του το Μαντείο των Δελφών. Πόσο σημαντικό είναι οι αναγνώστες να έρχονται σε επαφή από μικρή ηλικία με τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας; 

Η φιλοσοφία επί λέξει σημαίνει η αγάπη της σοφίας. Η έννοια της φιλοσοφίας περιλαμβάνει την  επιστημολογία, τη λογική και την μεταφυσική και αποτελεί μια κριτική σκέψη σε μεγάλα και βαθυστόχαστα θέματα όπως η φύση, ο χρόνος, η ανθρώπινη ύπαρξη, Αυτή η αγάπη της σοφίας αναμφίλεκτα, καλλιεργείται από τα παιδικά χρόνια του ανθρώπου και βελτιώνεται προϊόντος του χρόνου. Τα παιδιά που έρχονται σε επαφή από μικρή ηλικία με την φιλοσοφία αυξάνουν την ενσυναίσθηση τους, επεκτείνουν τα όρια της σκέψης τους και ανακαλύπτουν τρόπους να κάνουν την ζωή τους πιο προσαρμόσιμη στις αναπόφευκτες μεταστροφές της ζωής, Στην δική μας περίπτωση ο μικρός αναγνώστης συναντώντας τον πολιτικό φιλόσοφο και ειρηνιστή Γκάντι, μαθαίνοντας για τον Τιτάνα της φιλοσοφίας Σωκράτη και γνωρίζοντας τον Μέγα Στρατηλάτη Αλέξανδρο άγεται τόσο προς μία ποιοτικότερη αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου του, όσο και προς μία, επί το βέλτιστο, διαφοροποίηση της αντίληψης της καθημερινότητας του. 

-Υπάρχει κάποια ιστορία που ξεχωρίζετε;

Η αγαπημένη ιστορία είναι η 16η, τα τζιτζίκια και ο Σωκράτης. Την επιλέγω λόγω του ότι τα ιδιαίτερα αυτά μικροσκοπικά πλασματάκια, τα τζιτζίκια, μου θυμίζουν σχεδόν πάντα το καλοκαίρι ( θέρος ), την εποχή δηλαδή του θερισμού όπου γευόμαστε και απολαμβάνουμε τους κόπους και τις θυσίες όλης της χρονιάς. Θα έλεγα ότι τρέφω μια ιδιαίτερη αδυναμία για τους ιδιότυπους αυτούς τραγουδιστές και τους είμαι ευγνώμων γιατί κάθε φορά που μέσα στην μέθη και ραστώνη του καλοκαιριού, ακούω τους μονότονους ήχους τους η σκέψη μου οδηγείται στον Σωκράτη και τον Φαίδρο, που μιλώντας για την φιλοσοφία και την ζωή, ενεργοποιούν την εσωτερική «σπορά» της ύπαρξης μου, με την διαχρονική διδαχή «πρόσεχε να μην πάει ο χρόνος σου χαμένος».


-Στο τέλος το βιβλίο υπάρχουν και δραστηριότητες. Είναι ένας τρόπος τα παιδιά να εμπεδώσουν τις ιστορίες;

Οι δραστηριότητες αποτελούν μια ανάπαυλα μετά το τέλος της ανάγνωσης, μια αφορμή για  

περισσότερη δημιουργική σκέψη, ουσιαστικά προσφέρουν ένα δροσερό και ευχάριστο διάλειμμα, ένα παιχνίδι με λέξεις σκέψεις αφηγήσεις. Ο στόχος δεν είναι η εμπέδωση, η οποία ούτος η άλλως πραγματοποιείται με την εικονογράφηση, αλλά η ενεργοποίηση της δημιουργικότητας του παιδιού, το οποίο συμμετέχει στο βιβλίο με δικές του σελίδες και δικές του σκέψεις που αντλήθηκαν από την προηγηθείσα ανάγνωση . Στη τελευταία σελίδα των δραστηριοτήτων ο αναγνώστης συνεχίζει την δική του 18η ιστορία, αδέσποτη ή μη αρχαία ή τωρινή δίνοντας έτσι το προσωπικό του χρώμα στην διαδικασία της ανάγνωσης.

-Πόσο σημαντική είναι η εικονογράφηση ενός παιδικού βιβλίου, ώστε το σχέδιο να εξυπηρετήσει και τον ήρωα και το μήνυμα; 

Η ανάγνωση ενός αξιόλογου βιβλίου θα πρέπει να είναι απόλαυση για το παιδί και ταυτόχρονα ένα σημαντικό εργαλείο εκπαίδευσης στην προσχολική αγωγή .Ειδικότερα, το παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο πιστεύω ότι προσφέρει τα μέγιστα στην καλλιέργεια της παιδικής ψυχής καθότι συνδυάζει την δύναμη της αφήγησης και την αισθητική της εικόνας. Το βιβλίο ενεργοποιεί την δημιουργική φαντασία του μικρού αναγνώστη και ουσιαστικά ζωντανεύει στα χέρια του παιδιού αφού μέσα από τις σελίδες του, που ανοίγονται σαν παιχνίδι, του μαθαίνει να καλλιεργεί και να βελτιώνει την λεπτή κινητικότητα του. Τα βιβλία είναι τα κάστρα της εφηβικής ζωής του παιδιού, τα οποία καλούνται να εκπορθήσουν, και όλα αυτά να τα μάθουν και να τα βιώσουν με εποικοδομητικό και ευχάριστο τρόπο . Η σημερινή ισοπεδωτική βέβαια εξέλιξη της τεχνολογίας έχει απεμπολήσει προ πολλού την ευλογία της υπομονής και την απόλαυση της διαδικασίας με αποτέλεσμα η ανάγνωση ενός βιβλίου να είναι πλέον μια διαδικασία κουραστική .Για να τροποποιηθεί αυτή η διαμορφωθείσα κουλτούρα των πανταχού βαλλόμενων εφήβων, θα ήταν ευχής έργον, όσο αφορά το λογοτεχνικό βιβλίο και την ανάγνωση του, να καθιερωθούν θεσμικά μέρες ανάγνωσης και φιλαναγνωσίας τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εκείνη την μέρα τα παιδιά δεν θα κάνουν μάθημα αλλά θα διοργανώνουν δράσεις βιβλίου σε συμβολικά μέρη του σχολείου Σε όλη την διαδικασία θα συμβάλλει και η τεχνολογία, η ορθή χρήση της οποίας, μπορεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες και εφαρμογές στην σχέση βιβλίου εφήβου. Το ζητούμενο πάντως, είναι η ύπαρξη ενός ευρύτερου πλαισίου εκπαίδευσης που κόντρα στο ρεύμα της εποχής, θα έκανε ένα βιβλίο επιδραστικό και αναγνώσιμο. 

«15 καλά λογοτεχνικά βιβλία για το καλοκαίρι»

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η Δήμητρα Φώτου είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής ,προπονήτρια τένις ,ειδική παιδαγωγός ψυχοκινητικής αγωγής , Αρχαιολόγος και συγγραφέας παιδικών βιβλίων .Έχει εκπονήσει εκπαιδευτικά προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης που αφορούν τον αθλητισμό ,την τέχνη, τα συναισθήματα, όπως εκφράζονται μέσα από την αυθεντικότητα το παιχνίδι και την ενσυναίσθηση .Έχει βραβευτεί από τον κύκλο του παιδικού βιβλίου με το βραβείο «Παύλος Αλέφαντος» για την δράση της στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.  

Θυμάται ακόμα μικρό παιδί που ήταν όταν συνάντησε τον Χείρων Κένταυρο στο βουνό που αγάπησε, κοντά στην πόλη που γεννήθηκε να της λέει :  

«Μεγάλωσε γρήγορα και πήγαινε να συναντήσεις τα όνειρα σου. Είναι κρυμμένα στα μνημεία της αρχαίας Ολυμπίας κοντά στα αγάλματα των αθλητών και στους νικηφόρους παιάνες του Πινδάρου…» 

Διαβάστε όλα τα lifestyle νεα, για Celebrities και Media.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top