Μετά το σκάνδαλο με την εταιρία «Cambridge Analytica», οι δραστηριότητες του Facebook βρίσκονται και πάλι στο επίκεντρο, με το Bloomberg να αναφέρει πως πλήρωσε εκατοντάδες εργαζόμενους για να καταγράφουν ηχητικά αποσπάσματα συνομιλιών μεταξύ των χρηστών του.
Ο κολοσσός των social media φέρεται να μην ενημέρωνε τους εν λόγω εξωτερικούς συμβασιούχους εργαζόμενους από πού προέρχονταν τα συγκεκριμένα μηνύματα, ή το πώς είχαν αποκτηθεί.
Το μόνο που τους ζητούσαν ήταν απλά να καταγράψουν τα ηχητικά αποσπάσματα. Εργαζόμενοι που ζήτησαν να τηρηθεί η ανωνυμία τους, αποκάλυψαν πως πολλές φορές άκουγαν συζητήσεις χρηστών, κάποιες φορές ακατάλληλου περιεχομένου.
Την υπόθεση για πιθανή παραβίαση των κανόνων περί ιδιωτικότητας της ΕΕ. Διερευνά η rish Data Protection Commission, που έχει την ευθύνη της επίβλεψης του Facebook στην Ευρώπη.
Το Facebook από την πλευρά του επιβεβαίωσε την καταγραφή συνομιλιών, προσθέτοντας πως δε θα τη συνεχίσει, λόγω της πίεσης που δέχτηκαν άλλες εταιρείες. «Όπως και η Apple και η Google, σταματήσαμε την εξέταση audio από ανθρώπους πάνω από μια εβδομάδα πριν» ανέφερε η εταιρεία την Τρίτη, σημειώνοντας πως οι χρήστες που επηρεάστηκαν ήταν αυτοί που είχαν επιλέξει στο Messenger την επιλογή καταγραφής των ηχητικών συνομιλιών. Οι συμβασιούχοι έλεγχαν εάν η τεχνητή νοημοσύνη του Facebook ερμήνευε σωστά τα μηνύματα, τα οποία ήταν ανώνυμα.
Το Bloomberg υπογραμμίζει ότι το Facebook είχε επανειλημμένα αρνηθεί πως συλλέγει ηχητικά από χρήστες για σκοπούς διαφήμισης ή για τον καθορισμό του περιεχομένου που τους προβάλλεται στο news feed. Μάλιστα, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, μιλώντας στο Κογκρέσο, είχε πει ότι «μιλάτε για αυτή τη θεωρία συνωμοσίας που κυκλοφορεί, πως ακούμε τι συμβαίνει στο μικρόφωνό σας και τα χρησιμοποιούμε για διαφημίσεις...δεν το κάνουμε αυτό».
Το Facebook θέλει να ελέγχει το μυαλό μας
Το έσχατο όριο της ανθρώπινης ιδιωτικότητας φέρεται να επιχειρεί να διασχίσει το Facebook.
Πλέον δεν αρκείται να γνωρίζει απλώς πού βρισκόμαστε, με ποιον είμαστε και τι κάνουμε. Δεν του φθάνει να αναγνωρίζει τις προσωπικές μας προτιμήσεις και τις δραστηριότητές μας. Αυτές μπορεί να τις γνωρίζει κάθε τεχνολογική εφαρμογή που βασίζεται στα likes μας, στον ποιόν ακολουθούμε κι επικοινωνούμε και στο τι αγοράζουμε.
Επόμενος στόχος του κολοσσού των social media είναι να διεισδύσει και να «διαβάσει» το ανθρώπινο μυαλό ώστε να αποκομίσει κέρδη από τις πληροφορίες που αντλεί.
Η εταιρεία που ίδρυσε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει αρχίσει να χρηματοδοτεί διάφορες έρευνες που αναπτύσσουν «αποκωδικοποιητές ομιλίας», ικανούς να εντοπίσουν τι βούλονται να πουν τα ανθρώπινα υποκείμενα μέσω των εγκεφαλικών τους μηνυμάτων, τονίζεται σε άρθρο που δημοσιεύεται σε μπλογκ του ίδιου του Facebook.
Μία από τις μελέτες, που χρηματοδοτείται από τη διαδικτυακή εφαρμογή και επικεφαλής της είναι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στο Σαν Ντιέγκο, δημοσιεύθηκε μάλιστα πρόσφατα στο περιοδικό Nature Communications. Η έρευνα εστιάζεται στο πως μπορούμε να χρησιμοποιούμε μηχανές μόνο με τη σκέψη μας. Για τον σκοπό αυτόν, έχουν σχεδιασθεί μηχανισμοί που «διαβάζουν» τα εγκεφαλικά μηνύματα και προσπαθούν να ταυτοποιήσουν τι είναι εκείνο που προτίθεται να πει το ανθρώπινο υποκείμενο.
Όπως σχολιάζει σχετικά το ΜΙΤ (Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης), «οι ερευνητές τοποθέτησαν πλάκες με ηλεκτρόδια στον εγκέφαλο των εθελοντών. Κατόπιν τους έθεσαν μία σειρά από ερωτήσεις, απαιτώντας από τα υποκείμενα τις έρευνας να δίνουν απλές απαντήσεις. Όπως για παράδειγμα ‘προτιμάς ένα πιάνο, ή ένα βιολί;’. Το σύστημα προσπαθούσε να εντοπίσει τόσο την ερώτηση, όσο και την απάντηση».
Μολονότι τα αποτελέσματα της έρευνας βρίσκονται ακόμη στο πρώιμο στάδιό τους, οι ερευνητές συμπέραναν πως «η εγκεφαλική δραστηριότητα που καταγράφηκε ενόσω οι άνθρωποι μιλούσαν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αποκωδικοποιηθεί σχεδόν ταυτόχρονα αυτό που λέει και να μεταφράζεται σε κείμενο στην οθόνη ενός υπολογιστή».
Το ίδιο το Facebook διαβεβαιώνει πως εάν η μηχανή ήταν ικανή να αναγνωρίσει μόνον νοητικές εντολές, όπως «έναρξη», «επιλογή» και «διαγραφή», ήδη αυτό θα αρκούσε για να εγκαταστήσει νέες μορφές διάδρασης των υποκειμένων με τις εφαρμογές.
Στο επίσημο μπλογκ του, το Facebook υποστηρίζει πως στόχος του είναι να δημιουργήσει μία νέα και μη επεμβατική διεπαφή (interface), η οποία θα επιτρέπει στους χρήστες να γράφουν άμεσα χρησιμοποιώντας τη σκέψη τους, «φανταζόμενοι πως μιλούν οι ίδιοι».
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, το Facebook επιδιώκει να αναπτύξει ένα φορητό ακουστικό, που θα επιτρέπει στους χρήστες να χρησιμοποιούν τις σκέψεις τους για να ελέγχουν την μουσική, ή να διαδρούν με την εικονική πραγματικότητα.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.