Μεγάλο αφιέρωμα : Εξήντα χρόνια με το αγαπημένο MINΙ

Ο Έλληνας δημιουργός που έγραψε χρυσές σελίδες στην αυτοκίνηση

Εξήντα χρόνια MINΙ

Από την πρώτη στιγμή, το κλασικό Mini έγινε μέλος της υψηλής κοινωνίας: γαλαζοαίματοι, πρωταγωνιστές της μεγάλης οθόνης, μουσικοί και διασημότητες από τον κόσμο της μόδας υπέκυψαν στη γοητεία του Βρετανικού μοντέλου. Τιμώντας τα γενέθλια της μάρκας, η MINI παρουσιάζει ένα αναπαλαιωμένο, κλασικό Mini, φιλοτεχνημένο με το ριγέ ντιζάιν της 60 Years Lifestyle Collection.

Το έχει οδηγήσει ο John Lennon, όπως και ο Peter Sellers στις ξεκαρδιστικές κωμωδίες του του Επιθεωρητή Κλουζώ, ακόμα και η Βασίλισσα εθεάθη κάποτε μέσα στο αυτοκίνητο, στο πάρκο του Windsor Castle. Αμέτρητες διασημότητες ενέδωσαν στη γοητεία του κλασικού Mini, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ενώπιον του κοινού πριν από 60 χρόνια.

Η ιδιαίτερη σχεδίαση, η εκπληκτική ευρυχωρία και η ευελιξία του αυτοκινήτου στο δρόμο, ήταν παράγοντες αποφασιστικής σημασίας για την αποδοχή του επαναστατικού, μικρού μοντέλου στους κύκλους της υψηλής κοινωνίας από την πρώτη στιγμή – κυρίως στην πατρίδα του, τη Μ. Βρετανία. Αποκλειστικές φωτογραφίες απεικονίζουν πολλές διασημότητες από τον κόσμο της μουσικής, του κινηματογράφου και της μόδας να επιλέγουν το κλασικό Mini ως το αγαπημένο τους μέσο μεταφοράς, αναδεικνύοντάς το σε icon της εποχής.

Με στόχο την προβολή της 60ής επετείου της μάρκας, η MINI τιμά αυτά τα ένδοξα πρώτα χρόνια με κάποια εξαιρετικά, ειδικά μοντέλα. Μετά την έκδοση MINI 60 Years των 3θυρων και 5θυρων MINI, το κλασικό Mini έρχεται για μία ακόμα φορά στο προσκήνιο. Μία μοναδική, επιμελώς αναπαλαιωμένη, one-off έκδοση στο χρωματιστό, ριγέ ντιζάιν της τρέχουσας MINI 60 Years Lifestyle Collection αναβιώνει την αίσθηση και το τολμηρό lifestyle των 60s.

Πριν από εξήντα χρόνια, για να ακριβολογούμε στις 26 Αυγούστου 1959, η British Motor Corporation (BMC) αποκάλυψε με υπερηφάνεια ένα νέο, επαναστατικό compact αυτοκίνητο. Το Morris Mini-Minor και το Austin Seven. Αυτή η διπλή πρεμιέρα των σχεδόν ίδιων τετραθέσιων οφειλόταν βεβαίως στην ευρεία γκάμα εμπορικών σημάτων της BMC στην αγορά, 

Άφθονοι χώροι στο εσωτερικό με ελάχιστο εξωτερικό αποτύπωμα, καθίσματα για τέσσερις επιβάτες, άψογα οδηγικά χαρακτηριστικά, ανώτερη οικονομία καυσίμου, και μία πολύ προσιτή τιμή – ακριβώς αυτές ήταν οι οδηγίες που έλαβε ο δημιουργός του Mini, μηχανικός και σχεδιαστής αυτοκινήτων Άλεκ Ισηγόνης, από τους ιθύνοντες της  BMC.

Με μήκος 3,05 m ή 120" και τιμή λιανικής £ 496, το Mini ήταν απλά τέλειο για μικρούς χώρους στάθμευσης και χαμηλά budget. Λανσάροντας το κλασικό Mini, ο Άλεκ Ισηγόνης, δημιουργός του μοναδικού αυτοκινήτου, εκπλήρωσε την αποστολή του.

Το Morris Mini-Minor και το Austin Seven, με τις διαφορές να συνοψίζονται στη μάσκα, τα καπάκια των τροχών και το χρώμα του αμαξώματος, χρησιμοποιούσαν έναν τετρακύλινδρο κινητήρα εγκάρσια τοποθετημένο μπροστά, που απέδιδε μέγιστη ισχύ 34 hp από 848 κυβ. εκ.Οι επιδόσεις και των δύο μοντέλων ήταν ίδιες, όπως και η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών των 195 λίτρων πίσω. Αλλά ο Ισηγόνης οραματιζόταν κιόλας το μέλλον – και δεν ήταν ο μόνος.


Από το 1960, η BMC πρόσθεσε ένα Mini Van στο κλασικό Mini. Στη συνέχεια, εξελίσσοντας αυτή τη δομή van με τα κλειστά πλαϊνά πάνελ, η BMC λανσάρισε μία έκδοση Station με κρυστάλλινα παράθυρα παντού και δύο πίσω πόρτες, όπως το Van. Αντίστοιχα με τα sedan, αυτή η έκδοση κυκλοφόρησε όπως τα Morris Mini-Traveller και Austin Seven Countryman με τα ίδια ακριβώς τεχνικά χαρακτηριστικά. Και τελικά, το 1961, το κλασικό Mini ξεδίπλωσε τις δυνατότητές του, με τη χρονιά να ξεκινά με το λανσάρισμα του μικρότερου οχήματος μεταφορών, του Mini Pick-Up.

Μετά από έξι μήνες αποκαλύφθηκαν δύο ακόμα Mini, αυτή τη φορά  στο άλλο άκρο της κλίμακας, το πιο αριστοκρατικό: το Wolseley Hornet και το Riley Elf.Μία πολύ ειδική έκδοση, η οποία έμελλε να διαδραματίσει το σημαντικότερο ρόλο στη θρυλική καριέρα του κλασικού Mini εμφανίστηκε το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς: ήταν το Mini Cooper.

Ο John Cooper, ο διάσημος μηχανικός και κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων, ήδη στενός φίλος του σερ Άλεκ Ισηγόνη, είχε αναγνωρίσει τις σπορ δυνατότητες του νέου, μικρού μοντέλου από την αρχή, όταν τα πρώτα πρωτότυπα εμφανίστηκαν στην πίστα. Γι’ αυτό έλαβε το πράσινο φως από την ανώτερη ηγεσία της BMC για μία μικρή παρτίδα 1.000 Mini Cooper με μεγαλύτερο κινητήρα 1.000 κυβ. εκ. και μέγιστη ισχύ 55 hp.


Δύο χρόνια αργότερα, το Mini Clubman πλαισίωσε τη γκάμα, ως ένα ελαφρώς μεγαλύτερο μοντέλο με κάπως διαφορετικό εμπρός τμήμα συγκριτικά με το κλασικό Mini. Ήταν περίπου 11 cm μακρύτερο από το αρχικό, με την έκδοση Station να αντικαθιστά το Morris Mini-Traveller και το Austin Seven Countryman με μήκος ακριβώς 3,4 m, ενώ το πλάτος, το ύψος και το μεταξόνιο παρέμειναν ίδια.

Ταυτόχρονα, το Mini Cooper σταμάτησε να παράγεται, και αντικαταστάθηκε από το κορυφαίο μοντέλο της σειράς Clubman, το Mini 1275 GT που απέδιδε 59 hp από 1.300 κυβ. εκ. Αρκετές λεπτομέρειες άλλαξαν το 1969, με τα εμπρός συρόμενα παράθυρα που ήταν τυπικό χαρακτηριστικό του κλασικού Mini, αρχικά, να αντικαθίστανται σε όλα τα μοντέλα από ανοιγόμενα προς τα κάτω παράθυρα, τους μεντεσέδες θυρών στην εξωτερική πλευρά να μεταφέρονται στο εσωτερικό, και ένα ειδικό λογότυπο “Mini” να φιγουράρει περήφανα στο καπό του κινητήρα.

Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο τα Mini Van και Mini Station εμφανίζονταν επίσης στην αγορά την πρώτη χρονιά παραγωγής του κλασικού Mini . Η απόκριση σε αυτό το αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε στην αγορά το Σεπτέμβριο του 1961 ήταν απλά καταιγιστική. Ο Ισηγόνης και ο Cooper αύξησαν τη χωρητικότητα του κινητήρα σε 1.071 κυβ. εκ, και την ισχύ του σε 70 ίππους.


Αυτό έκανε το Mini Cooper S έναν πραγματικά εξαιρετικό ‘παίκτη’ στο δρόμο και όχι μόνο, με τη νίκη κατηγορίας του Φιλανδού οδηγού Rauno Aaltonen στο 1963 Monte Carlo Rally να σηματοδοτεί την έναρξη ενός πρωτοφανούς σερί επιτυχιών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Εκείνη που ξεχώρισε, ασφαλώς, ήταν οι τρεις νίκες γενικής κατάταξης στο Monte Carlo Rally το 1964, 1965, και 1967.


Τον Αύγουστο του 1964, η BMC παρουσίασε το Mini Moke, ένα τετραθέσιο ανοιχτό που παρέμεινε  στον τιμοκατάλογο για τέσσερα χρόνια. Σε περίπτωση βροχής, ένα αναδιπλούμενο soft top που έφερε την ονομασία “ragtop” παρείχε στοιχειώδη προστασία. Χρησιμοποιώντας το σύστημα κίνησης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του απλού Mini, το Mini Moke έγινε μεγάλη επιτυχία, κυρίως στις ηλιόλουστες περιοχές των ΗΠΑ και της Αυστραλίας

Το 1967 ήρθε η ώρα για μία προσεκτική ανανέωση το κλασικού Mini, το οποίο απέκτησε ισχυρότερο κινητήρα με 38 hp από 998 κυβ. εκ.Μεταξύ 1980 και 1983 η γκάμα εκσυγχρονίστηκε, με διακοπή της παραγωγής των Clubman, Station και Van. Το “μοναδικό” αυτοκίνητο που απέμεινε, ήταν το κλασικό Mini με κινητήρα 1.000 κυβ. εκ. που απέδιδε 40 hp. Και οι πελάτες, απλά αγαπώντας το αυτοκίνητο, παρέμειναν πιστοί σε αυτό το μικρό σπορ μοντέλο για τα επόμενα χρόνια, με το 5.000.000ό κλασικό Mini να περνά από τη γραμμή παραγωγής του Εργοστασίου του Longbridge το 1986.


Το 1990 φίλοι του αυτοκινήτου από όλο τον κόσμο γιόρτασαν την επιστροφή του Mini Cooper με κινητήρα 1.3 λίτρων. Η παραγωγή του χιλιάρη κινητήρα του Mini διακόπηκε το 1992 λόγω των αυξανόμενων απαιτήσεων για τη διαχείριση καυσαερίων. Όλα τα μοντέλα, χρησιμοποιούσαν τον κινητήρα 1.275 κυβ. εκ. και ψεκασμό καυσίμου. Μία νέα έκδοση του κλασικού Mini έκανε την εμφάνισή της το 1991 ως το τελευταίο νέο μοντέλο της γκάμας. 

Η παραγωγή του κλασικού Mini τελικά σταμάτησε οριστικά το 2000. Αθροιστικά, η παραγωγή του ξεπέρασε τα 5,3 εκατομμύρια μονάδες σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις, μεταξύ των οποίων περίπου 600.000 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της Οξφόρδης μεταξύ 1959 και 1968.

Αλλά ακόμα και μετά από 41 χρόνια  ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της παγκοσμίου φήμης Βρετανικής μάρκας ξεκίνησε το 2001.Η έκδοση μαζικής παραγωγής του MINI Cooper έκανε την πρώτη της επίσημη εμφάνιση το Νοέμβριο του 2000 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Βερολίνου, με τη σύγχρονη εκδοχή να φτάνει στα καταστήματα των εμπόρων μόλις ένα χρόνο αργότερα με τα μορφή των MINI Cooper 115 hp και MINI One 90 hp. 


Το MINI Cooper S με μηχανικό υπερσυμπιεστή και 163 hp έκανε την είσοδό του στην αγορά ως ένα αποκλειστικό οδηγικό εργαλείο τον Ιούνιο του 2002, ενώ το MINI One D μόλις ένα χρόνο αργότερα, θέτοντας νέα πρότυπα σε επίπεδο συνολικής οικονομίας και απόδοσης, ως το πρώτο diesel στην ιστορία της μάρκας. Η επιθυμία για ένα ανοιχτό MINI υλοποιήθηκε με το MINI Cabrio να κάνει ντεμπούτο την άνοιξη του 2004. Τα τέσσερα χρόνια που ακολούθησαν, διάφορες εκδόσεις του cabrio με ηλεκτροϋδραυλικό soft top κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της MINI στην Οξφόρδη με τη μορφή των MINI Cooper S Cabrio, MINI Cooper Cabrio, και MINI One Cabrio.
Περαιτέρω βελτιωμένο μέσω μια πρωτοποριακής διαδικασίας σχεδίασης και τεχνικής εξέλιξης, το νέο MINI εισήλθε στην αγορά το Νοέμβριο του 2006. Τόσο το MINI Cooper S με κινητήρα  175 hp όσο και το MINI Cooper /120 hp που λανσαρίστηκαν από την αρχή, ενθουσίασαν τους θιασώτες της μάρκας .

Το φθινόπωρο του 2007. Το MINI Clubman προσέφερε μία νέα εκδοχή της παραδοσιακής φιλοσοφίας ‘shooting-brake’ (station) με ένα αμάξωμα μακρύτερο κατά 24 cm, αεροδυναμική εκτεταμένη οροφή και πίσω πόρτα. Η δίφυλλη αυτή πόρτα είναι εμπνευσμένη από τους κλασικούς προγόνους του αυτοκινήτου – Morris Mini-Traveller και Austin Mini Countryman – της δεκαετίας του 1960.


Με μία νέα έκδοση του MINI Cabrio πλαισίωσε τη γκάμα το 2009. Το άνοιγμα και κλείσιμο της υφασμάτινης οροφής του αυτοκινήτου λειτουργούσε τώρα με έναν ηλεκτροϋδραυλικό μηχανισμό – ακόμα και εν κινήσει με ταχύτητες έως 30 km/h – όλα εντός 15 δευτερολέπτων. Το 2010, το MINI Countryman λανσαρίστηκε με στόχο να μυήσει ακόμα περισσότερους πελάτες στην έννοια της διασκεδαστικής οδήγησης και το μοναδικό στυλ της μάρκας . Ο επαναπροσδιορισμός κλασικών χαρακτηριστικών και αρετών συνεχίστηκε το 2013 με το MINI Paceman. Δυναμικά εκτεταμένες γραμμές coupé, δύο πόρτες και μία μεγάλη πίσω πόρτα προσέδιδαν μια ξεχωριστή εικόνα. Το MINI Paceman διέθετε επίσης προαιρετική τετρακίνηση ALL4.


Το ξεκίνημα του 2014 η  νέα γκάμα μικρών πολυτελών αυτοκινήτων περιλάμβανε το 3θυρο MINI, το 5θυρο MINI που παρουσιάστηκε το 2014 και το MINI Cabrio, η τελευταία έκδοση του οποίου κυκλοφόρησε στις αρχές του 2016. Νέοι τρικύλινδροι και τετρακύλινδροι κινητήρες με τεχνολογία MINI TwinPower Turbo και εύρος ισχύος από 75 hp έως 141 192 hp προσφέρουν διασκεδαστική οδήγηση.
.Η νέα έκδοση του MINI Clubman έχει ανέβει στην ανώτερη κατηγορία με μία δυναμικά ανανεωμένη και ώριμη φιλοσοφία.. Επίσης, το όχημα μπορεί να εφοδιάζεται προαιρετικά με ALL4 all-wheel drive.


Η τελευταία γενιά του συστήματος ALL4 all-wheel drive διατίθεται προαιρετικά με το νέο MINI Countryman για διασκεδαστική οδήγηση εκτός ασφάλτινων διαδρομών. Όπως για το MINI Clubman, μία γκάμα έξι σύγχρονων κινητήρων διατίθεται επίσης για το MINI Countryman.
Επιπλέον, προετοιμάζει το δρόμο για τη διάσημη διασκεδαστική οδήγηση MINI αυτή τη φορά με ηλεκτροκίνηση. Το MINI Cooper S E Countryman ALL4 είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας με plug-in υβριδική κίνηση. Ένας τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας κινεί τους εμπρός τροχούς και ένας ηλεκτροκινητήρας τους πίσω, επιτυγχάνοντας μία έξυπνη διάδραση για αποδοτική διασκεδαστική οδήγηση με βελτιστοποιημένη ελκτική πρόσφυση και οδηγική ευστάθεια.


Το MINI του μέλλοντος είναι ουσιαστικά αθόρυβο, με μηδενικούς ρύπους αλλά πανίσχυρο. Ξεκινώντας από το 2020, το νέο MINI Cooper SE θα δώσει νέα ώθηση στη κατηγορία ηλεκτρικών οχημάτων με τον  ηλεκτροκινητήρα 184 hp .

H Ελληνική αντιπροσωπία ΜΙΝΙ Ελλάς πραγματοποίησε την Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου, μία ξεχωριστή εκδήλωση για να γιορτάσει την επέτειό της.

Με καλοκαιρινή διάθεση σε ένα εντυπωσιακό παραθαλάσσιο σκηνικό στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, που θύμιζε θερινό κινηματογράφο, καλεσμένοι από το χώρο του αυτοκινήτου, της μόδας, και εκπρόσωποι των Mini Clubs κλασικών αυτοκινήτων, ‘ταξίδεψαν’ στο χρόνο με μουσική και κινηματογραφικές σκηνές από τις δεκαετίες των 60s, 70s, 80s μέχρι και σήμερα. Beatles, Rolling Stones, Madonna, Peter Sellers, Diana και πολλές άλλες σημαντικές προσωπικότητες που έχουν αφήσει το δικό τους ‘στίγμα’ στην ιστορία, δημιούργησαν μία άκρως ξεχωριστή ατμόσφαιρα ενθουσιασμού, χαράς αλλά και νοσταλγίας στους παρευρισκόμενους.

Βαγγέλης Γκούμας
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top