ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Στροφή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για την ενημέρωσή τους

ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΈΝΩΣΗ - ΝΕΟΙ - ΑΚΡΙΒΕΙΑ

Οι αυξανόμενες τιμές των προϊόντων και το κόστος διαβίωσης βρίσκονται στο επίκεντρο της ανησυχίας των νέων πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τη νεολαία. Την ίδια στιγμή, αποτυπώνεται ότι οι νέοι των κρατών – μελών της ΕΕ στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την πληροφόρησή τους με την τηλεόραση να υποχωρεί σημαντικά. Παράλληλα, οι νέοι ισχυρίζονται ότι μπορούν να αναγνωρίσουν τον κίνδυνο παραπληροφόρησης. 

Σούπερ μάρκετ: Αμετάβλητες οι τιμές – Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν

Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τη νεολαία, το 40% των πολιτών στην ΕΕ στις ηλικίες 16-30 ανησυχεί για τις αυξανόμενες τιμές των προϊόντων και το κόστος διαβίωσης. Επίσης, το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι πιστεύει ότι η ΕΕ θα πρέπει να εστιάσει στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή κατά την επόμενη πενταετία, ενώ 31% πιστεύει ότι η οικονομική κατάσταση και η δημιουργία θέσεων εργασίας θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα.

Ακρίβεια: 15 Μέρες Κρατάει Ο Μισθός  - Video

Προτεραιότητα στην κοινωνική προστασία


Σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) νέους πολίτες επιθυμούν η ΕΕ να δώσει προτεραιότητα στην κοινωνική προστασία, την πρόνοια και την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη. Περισσότεροι από ένας στους πέντε ερωτηθέντες ανέδειξαν την εκπαίδευση και την κατάρτιση (27%), τη στέγαση (23%), καθώς και την άμυνα και την ασφάλεια (21%) ως σημαντικές προτεραιότητες για την ΕΕ. Η ευρωπαϊκή άμυνα προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία για τους νέους στην Τσεχία (36 %), την Πολωνία (33 %) και την Εσθονία (32 %).

 

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Ελλάδα: Ανησυχούν οι νέοι για τις θέσεις εργασίας και το κόστος διαβίωσης

Έρχεται νέο επίδομα ανεργίας – Ποιοι και πότε θα λάβουν έως και 1.297 ευρώ

Στην Ελλάδα οι νέοι πολίτες θέτουν αφενός την οικονομική κατάσταση και τη δημιουργία θέσεων εργασίας (43%), αφετέρου την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης (42%) ως πρώτες πολιτικές προτεραιότητες. Ακολουθούν η κοινωνική προστασία, η πρόνοια και η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη (32%), καθώς και το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή (28%). Η ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια βρίσκεται χαμηλότερα στις προτεραιότητες των Κυπρίων ερωτηθέντων (16%), ενώ στην Ελλάδα καταγράφεται ακόμη πιο χαμηλό ποσοστό (14%).

Κύπρος: Περισσότερες δομές κοινωνικής προστασίας ζητούν οι νέοι

Στην Κύπρο πρώτη πολιτική προτεραιότητα είναι η κοινωνική προστασία, η πρόνοια και η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη (37%), ενώ ακολουθεί με μικρή διαφορά η άνοδος των τιμών και το κόστος διαβίωσης (35%). Το 31% των νέων Κυπρίων δηλώνει ότι η οικονομική κατάσταση και η δημιουργία θέσεων εργασίας θα πρέπει να αποτελούν επίσης προτεραιότητα, μαζί με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή (24%).

Η αντίδραση της ΕΕ στους δασμούς που επιβάλλει ο Αμερικανός Πρόεδρος Τραμπ

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Το μήνυμα των αποτελεσμάτων του Ευρωβαρόμετρου για τους νέους πήρε η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Roberta Metsola δηλώνοντας πως πρέπει να ληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες. Συγκεκριμένα, η Roberta Metsola είπε: «Είναι καίριας σημασίας για τους πολιτικούς, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και την ευρωπαϊκή δημοκρατία να δίνουμε φωνή στους νέους της Ευρώπης και τις αγωνίες τους. Οι νέοι σήμερα ανησυχούν για την αύξηση των τιμών, την κλιματική αλλαγή, την ασφάλεια και τις πιθανότητές τους να βρουν μια καλή δουλειά. Αυτές είναι αγωνίες που πρέπει να λάβουμε υπόψη σε κάθε απόφαση που λαμβάνουμε και σε κάθε νομοθετική πρωτοβουλία που εγκρίνουμε. Διαφορετικά, κινδυνεύουμε να υπερισχύσει η απογοήτευση και να χάσουμε μια γενιά». 

 

Ταξίδια χωρίς ταυτότητα εντός της ΕΕ - Τι αλλάζει

Βασική πηγή ενημέρωσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

 

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου για την χρήση μέσων πληροφόρησης από τους νέους των χωρών της Ε.Ε., όπου αποτυπώνεται σημαντική στροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με όλο τον κίνδυνο της παραπληροφόρησης και μεγάλη υποχώρηση της προτίμησης στην τηλεόραση. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου για τους νέους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) είναι η πρώτη πηγή ενημέρωσης για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα για το 42% των ερωτηθέντων ηλικίας 16-30 ετών στην ΕΕ, με την τηλεόραση να έρχεται δεύτερη (39%). 

ΗΠΑ: Σκότωσε τη γυναίκα του και το ανακοίνωσε στο Facebook

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Ποιες ηλικίες προτιμούν την τηλεόραση;

Μεταξύ των ερωτηθέντων ηλικίας 25-30 ετών είναι ιδιαίτερα αισθητή μια προτίμηση για την τηλεόραση, ενώ αυτή η ηλικιακή ομάδα είναι επίσης πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων και ραδιόφωνο από ότι τα άτομα ηλικίας 16-18 ετών. Οι νεότεροι συμμετέχοντες (16-18) για την ενημέρωσή τους βασίζονται περισσότερο στα ΜΚΔ (45%) από τα άτομα ηλικίας 25-30 ετών (39%) και εμπιστεύονται περισσότερο τους φίλους, την οικογένεια ή τους συναδέλφους τους (29% έναντι 23%).

Χώρες με προτίμηση στην τηλεόραση 

Η τηλεόραση παραμένει επίσης βασική πηγή πληροφόρησης για τους νέους στην Πορτογαλία (53%), την Ιταλία (52%), τη Σλοβενία (45%) και τη Γαλλία (43%). Οι ενημερωτικές διαδικτυακές πλατφόρμες και το ραδιόφωνο αποτελούν πηγές πληροφόρησης για το 26% και το 16% των συμμετεχόντων στην έρευνα αντίστοιχα. Στην έρευνα του 2021, κύριες πηγές ειδήσεων αναδείχθηκαν τα ΜΚΔ και οι ειδησεογραφικοί ιστότοποι, με 41% έκαστη.

 

Σε Κύπρο και Ελλάδα σημαντική στροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Στην Κύπρο και στην Ελλάδα, οι πλατφόρμες ΜΚΔ αποτελούν επίσης κορυφαία πηγή ενημέρωσης με ακόμη πιο υψηλά ποσοστά (44% και 48% αντίστοιχα). Ως δεύτερη πηγή ενημέρωσης στην Κύπρο αναφέρονται οι πλατφόρμες βίντεο (π.χ. YouTube) με 31%, ενώ ακολουθεί η τηλεόραση με 27%. Στην Ελλάδα, οι ηλεκτρονικές δημοσιογραφικές και/ή ειδησεογραφικές πλατφόρμες αποτελούν την δεύτερη πηγή ενημέρωσης (34%) και στην τρίτη θέση ισοβαθμούν οι πλατφόρμες βίντεο και η τηλεόραση (31%). Αξίζει να σημειωθεί ότι το ραδιόφωνο αποτελεί πηγή πληροφόρησης για μόλις 7% στην Ελλάδα και 8% στην Κύπρο.

Instagram και TikTok για πολιτική ενημέρωση

Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, το Instagram και το TikTok είναι τα ΜΚΔ που χρησιμοποιούνται περισσότερο για ειδήσεις. Συγκεκριμένα, το Instagram είναι η πρώτη σε προτίμηση πλατφόρμα για πρόσβαση σε πολιτικές και κοινωνικές ειδήσεις μεταξύ των νέων (47%), και ακολουθεί το TikTok (39%). Το X (πρώην Twitter) χρησιμοποιείται μόνο από το 21% των νέων, σύμφωνα με την έρευνα.

Στην Κύπρο προτιμούν το Facebook

Στην Κύπρο, η έρευνα για τους νέους έδειξε ότι το Facebook είναι η κορυφαία πλατφόρμα ενημέρωσης (52%), με το YouTube να βρίσκεται στη δεύτερη θέση (43%) και το Instagram στην τρίτη (31%).

Εριέττα Κούρκουλου: Οι παιδικές φωτογραφίες στην αγκαλιά του μπαμπά της

Στην Ελλάδα προτιμούν το Instagram

Στην Ελλάδα, η έρευνα ανέδειξε πρώτο το Instagram (52%), ενώ το YouTube και το TikTok ισοβαθμούν στην δεύτερη θέση (41%). Το X χρησιμοποιείται μόνο από το 20% των νέων στην Κύπρο και 18% στην Ελλάδα.

 

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

«Οι νέοι γνωρίζουν τον κίνδυνο της παραπληροφόρησης»

Μεγάλη πλειοψηφία (76%) των νέων στην ΕΕ πιστεύει ότι έχει εκτεθεί στο παρελθόν σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις. Στην Κύπρο και στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό είναι αισθητά υψηλότερο (83%).

Σε εννέα χώρες της ΕΕ, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες αναφέρουν ότι έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση «συχνά» ή «πολύ συχνά», με τα υψηλότερα ποσοστά να σημειώνονται στη Μάλτα (59%), την Ουγγαρία (58%), την Ελλάδα (57%), το Λουξεμβούργο (55%) και την Κύπρο (53%). Αντίθετα, το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι δεν έχουν ποτέ εκτεθεί σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις είναι το υψηλότερο στη Ρουμανία (19%) και ακολουθεί η Βουλγαρία (11%). Μόνο 1% των Κύπριων ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν έχει εκτεθεί ποτέ σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις (5% στην Ελλάδα).

 

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

Το 70% «βλέπει» την παραπληροφόρηση

Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα αισθάνονται ότι μπορούσαν να αναγνωρίσουν την παραπληροφόρηση. Οι ερωτηθέντες από τη Μάλτα και την Ιρλανδία ήταν οι πλέον σίγουροι για την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν την παραπληροφόρηση (88% και 87% αντίστοιχα), με τους Κύπριους ερωτηθέντες αρκετά κοντά στην τέταρτη θέση με 85%. Οι νέοι από την Ελλάδα βρίσκονται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο με 70%, ενώ αυτοί από την Αυστρία, τη Γερμανία και τη Σλοβενία αισθάνονται λιγότερο σίγουροι.

Τι σχολιάζει η Roberta Metsola

 

ΕΕ: Οι νέοι ανησυχούν για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης

«Το τοπίο της ενημέρωσης αλλάζει ραγδαία. Καθώς οι περισσότεροι νέοι ενημερώνονται κατά κύριο λόγο μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, οι πολιτικοί και οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν ιδιαίτερη ευθύνη να καταπολεμήσουν την αυξανόμενη παραπληροφόρηση», δήλωσε η πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Roberta Metsola.
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top