Το κόλπο με τα «γυρισμένα» χιλιόμετρα - Τι κάνουμε για να μην την πατήσουμε

Ο Κωνσταντίνος Βήκας πρόεδρος συνδέσμου ιδιωτικών ΚΤΕΟ με ντοκουμέντα

Τι ισχύει Αν Αγοράσετε Αυτοκίνητο  Με «Γυρισμένα» χιλιόμετρα

Πολλοί αγοραστές την πατάνε όταν αγοράζουν αυτοκίνητα στα οποία τα χιλιόμετρα είναι πολλά περισσότερα από όσα αναγράφονται στο καντράν.Τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Πώς μπορεί να προφυλαχτεί ο αγοραστής; Τι λέει ο νόμος; Υπάρχει πρόστιμο; Κάθε πότε πρέπει να περνάμε ΚΤΕΟ; Τι ισχύει με όσα ακούγονται ότι μετά τη δεκαετία τα αυτοκίνητα θα περνούν κάθε χρόνο ΚΤΕΟ; Τι ισχύει στις άλλες χώρες;

Απίστευτο: Έβγαλαν όπλο για τα «γυρισμένα» χιλιόμετρα

Ο Κωνσταντίνος Βήκας, Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και γενικός διευθυντής της AUTECO, δίνει απαντήσεις σε όλα. Μάλιστα μας παρέθεσε ντοκουμέντα. 

1. Τι γίνεται με τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από το εξωτερικό; Πώς κοροϊδεύουν τους αγοραστές με τα γυρισμένα χιλιόμετρα; 

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, για την εισαγωγή μεταχειρισμένου οχήματος από το εξωτερικό είναι υποχρεωτική η προσκόμιση ισχύοντος, επιτυχούς, δελτίου ΚΤΕΟ από την χώρα προέλευσης του, σε ελληνικό ΚΤΕΟ ώστε να βεβαιωθεί η τεχνική κατάσταση που περιγράφεται. Έως σήμερα όμως δεν έχει δημιουργηθεί (με ευθύνη της Ε.Ε.) μία ενιαία βάση δεδομένων ΚΤΕΟ για τα οχήματα που εισάγονται και κυκλοφορούν στην Ε.Ε., με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη από τα ΚΤΕΟ στην Ελλάδα η επαλήθευσή της γνησιότητας αυτών των δελτίων. 

Λίγες χώρες της Ε.Ε. διαθέτουν μητρώα, όπου και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει πάντα ιστορικότητα, παρά μόνο η τελευταία καταγραφή κατά τη διαδικασία ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης. Αυτές οι χώρες είναι: 
• Γαλλία – Πολωνία – Ρουμανία-Δανία (Με ιστορικό καταγραφών χιλιομέτρων στα ΚΤΕΟ). 
• Ιταλία – Σουηδία – Λιθουανία - Εσθονία (Καταγραφή χιλιομέτρων μόνο του τελευταίου ελέγχου ΚΤΕΟ).  Όλες οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ δεν διαθέτουν μητρώα. 

Δελτίο ελληνικού ΚΤΕΟ με ιστορικότητα καταγραφών. Διακρίνεται η αλλοίωση των ενδείξεων στα χιλιόμετρα 

Σε αυτά τα πλαίσια η συνήθης πρακτική για τα «πειραγμένα» μεταχειρισμένα οχήματα είναι να εισάγονται πρώτα σε χώρα που δε διαθέτει μητρώο όπως π.χ. η Βουλγαρία, να παίρνουν πινακίδες και να περνάνε ΚΤΕΟ εκεί όπου πλέον έχουν τη δυνατότητα να αναγράψουν ό, τι χιλιόμετρα θέλουν. Εν συνεχεία δύναται να εισάγονται στην Ελλάδα σαν Βουλγάρικα-ευρωπαϊκά οχήματα με αλλοιωμένες πλέον χιλιομετρικές ενδείξεις. 

Για τα οχήματα που προέρχονται από τις χώρες που διαθέτουν μητρώο, στα ΚΤΕΟ στην Ελλάδα κάνουμε σύγκριση μεταξύ του τελευταίου τεχνικού ελέγχου στο εξωτερικό και την ένδειξης του χιλιομετρητή που διαπιστώνουμε, δηλαδή βλέπουμε μεν το πλήρες ιστορικό τους, αλλά καταγράφουμε σχετική έλλειψη μόνο αν διαπιστωθεί παραποίηση του χιλιομετρητή κατά τον τελευταίο τεχνικό έλεγχο, πριν εισαχθεί στην Ελλάδα.

Αν η παραποίηση έχει γίνει σε προγενέστερους ελέγχους στο εξωτερικό, τότε, σύμφωνα με τον νόμο, δε σημειώνεται παρατήρηση. Για οχήματα που προέρχονται από την Ιταλία, βλέπουμε μόνο τα χιλιόμετρα του τελευταίου τεχνικού ελέγχου πριν φύγει από Ιταλία. 

Δελτίο ΚΤΕΟ σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο εισαγωγής και επαλήθευση χιλιομέτρων του ίδιου οχήματος από βάση δεδομένων, όπου διακρίνεται η αλλοίωση των χιλιομετρικών ενδείξεων 

2. Υπάρχει τρόπος να προστατευτεί ο υποψήφιος αγοραστής μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από το εξωτερικό;

Το ΚΤΕΟ μπορεί να ελέγξει τα πραγματικά χιλιόμετρα των αυτοκινήτων που εισάγονται από το εξωτερικό. Αν το όχημα προέρχεται από χώρα που δεν υπάρχει διαθέσιμο το ιστορικό ΚΤΕΟ, δεν μπορεί να προστατευτεί κατά τον τυπικό έλεγχο ΚΤΕΟ στην Ελλάδα, κατά τον τεχνικό έλεγχο δηλαδή που πραγματοποιείται πριν το όχημα πάρει ελληνικές πινακίδες (τεχνικός έλεγχος ταξινόμησης οχήματος).

Αν προέρχεται από χώρες που έχουν βάσεις δεδομένων με ιστορικό χιλιομέτρων, τότε η πληροφορία αυτή είναι διαθέσιμη. Από την στιγμή όμως που το όχημα πάρει ελληνικές πινακίδες, η πληροφορία για το ιστορικό των χιλιομέτρων του οχήματος «χάνεται» ή είναι δύσκολο να βρεθεί καθώς τη θέση του ξένου δελτίου που έχει το ιστορικό χιλιομέτρων έρχεται να αντικαταστήσει πλέον το νέο ελληνικό δελτίο στο οποίο δε μεταφέρεται η ιστορικότητα. 

Πρόσφατα, στα πλαίσια ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα ΚΤΕΟ στην Ελλάδα ξεκίνησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα να εφαρμόζονται διαδικασίες ενός νέου, διευρυμένου και πιο εξειδικευμένου τεχνικού ελέγχου, τον έλεγχο πιστοποίησης μεταχειρισμένου «MASTERCHECK by Auteco», όπου μεταξύ 380 σημείων ελέγχων, σε συνεργασία με ορισμένες επίσημες αντιπροσωπείες, υπάρχει η δυνατότητα εκτός άλλων να διαπιστώνονται τα χιλιόμετρα που είχαν καταγραφεί κατά την διενέργεια εργασιών service ή εργασιών εγγύησης σε επίσημες αντιπροσωπείες σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ. 

Η λίστα των αντιπροσωπειών διευρύνεται συνεχώς με σκοπό να ενταχθούν πολύ σύντομα το σύνολο των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Πώς μπορεί να καταλάβει ότι το αυτοκίνητο που αγοράζει έχει έρθει από το εξωτερικό; Στο σημείο (Β) τη άδειας κυκλοφορίας (στην 1η  γραμμή) αναγράφεται η ημερομηνία έκδοσης της 1ης άδειας κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ. Στο σημείο (4) της άδειας κυκλοφορίας (επίσης στην 1 γραμμή) αναγράφεται η ημερομηνία 1ης άδειας στην Ελλάδα Αν οι τιμές συμπίπτουν τότε το όχημα είναι ελληνικής αντιπροσωπείας, διαφορετικά είναι «εισαγωγής»

3. Πάμε τώρα στα ελληνικά αυτοκίνητα. Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δηλαδή που δεν έχουν έρθει από εξωτερικό και πωλούνται από μάντρα ή ιδιώτη. Εδώ πώς ελέγχει το ΚΤΕΟ τα πραγματικά χιλιόμετρα;

Στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου KTEO εμφανίζεται το πλήρες ιστορικό τον χιλιομέτρων από τη στιγμή που το όχημα ξεκίνησε να ελέγχεται από το ΚΤΕΟ, δηλαδή μετά την συμπλήρωση 4 ετών κυκλοφορίας ως καινούργιου. Αν η παραποίηση χιλιομετρικών ενδείξεων έχει γίνει τα προηγούμενα χρόνια, δεν μπορεί το ΚΤΕΟ να το διαπιστώσει. Σε αυτή την περίπτωση στα πλαίσια ελέγχου πιστοποίησης μεταχειρισμένου «MASTERCHECK by Auteco» και σε συνεργασία με ορισμένες επίσημες αντιπροσωπείες έχουμε τη δυνατότητα να διαπιστώσουμε τα χιλιόμετρα που είχαν καταγραφεί κατά την διενέργεια εργασιών service ή εργασιών εγγύησης ενός οχήματος στην Ελλάδα 

4. Ποιο είναι το πρόστιμο για τα γυρισμένα χιλιόμετρα και ποιος το επιβαρύνεται κατά τον νόμο; Ο πωλητής ή ο αγοραστής; Τι πρέπει να γίνει για να περάσει το αυτοκίνητο με τα γυρισμένα χιλιόμετρα το ΚΤΕΟ;

Δεν υπάρχει χρηματικό πρόστιμο. Στη σχετική υ.α (19111/2019, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει), προβλέπεται ότι στην περίπτωση που κατά το έλεγχο στο ΚΤΕΟ διαπιστωθεί παραποίηση του χιλιομετρητή ο κάτοχος του οχήματος μπορεί να ζητήσει ποινικές και διοικητικές κυρώσεις των προηγούμενων ιδιοκτητών. Αν η παραποίηση έχει γίνει ΠΡΙΝ ΤΟ 2014 (5 χρόνια πριν την έκδοση της υ.α ((2019) δεν εφαρμόζεται το παραπάνω. 

5. Τι πρέπει να γίνει για να περάσει το αυτοκίνητο με τα γυρισμένα χιλιόμετρα το ΚΤΕΟ; 

Δε χρειάζεται να γίνει κάτι ιδιαίτερο. Ο έλεγχος ΚΤΕΟ διενεργείται κανονικά. Η ανακολουθία του χιλιομετρητή δεν είναι λόγος απόρριψης του οχήματος στο ΚΤΕΟ. Είναι παρατήρηση που θα εμφανίζεται σε κάθε περιοδικό τεχνικό έλεγχο πάνω στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου ΚΤΕΟ. Η παρατήρηση αυτή θα «ακολουθεί» το όχημα όσο αυτό βρίσκεται σε κυκλοφορία.

6. Τι πρέπει να γίνει για να σταματήσει γενικά το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων;

1η πρόταση, όπου απαιτούνται ενέργειες από τους εμπλεκόμενους:
Εφαρμογή μοντέλου CARPASS που εφαρμόζεται στο Βέλγιο και στην Ελλάδα. Καταγραφή των χιλιομέτρων και ενημέρωση σχετικής βάσης δεδομένων του Υπουργείου Μεταφορών με τις ενδείξεις του χιλιομετρητή κατά την διάρκεια των service ή/και εργασιών εγγύησης/ανάκλησης. Σε αυτό θα πρέπει να συμμετέχουν όλοι ανεξαιρέτως οι επισκευαστές οχημάτων της χώρας, ανά κατηγορία επισκευών. 

2η πρόταση, στο ήδη διαμορφωμένο πλαίσιο λειτουργίας των ΚΤΕΟ

 Άμεση εφαρμογή της ηλεκτρονικής διασταύρωσης ΚΤΕΟ με σκοπό να προσκομιστούν όλα τα οχήματα στο ΚΤΕΟ, έχουμε νόμο από το 2015 αλλά ακόμη δεν τέθηκε σε εφαρμογή με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να μην προσκομίζονται στα ΚΤΕΟ περίπου 1,8εκ. οχήματα. Αποτέλεσμα αυτής της κρατικής ολιγωρίας είναι να χάνονται πολύτιμα δεδομένα που αφορούν στην κυκλοφορία οχημάτων και να πλήττεται η οδική ασφάλεια. 

Παράλληλα, ένταξη και της κάρτας ελέγχου καυσαερίων (ΚΕΚ) στο σύστημα ηλεκτρονικής διασταύρωσης ΚΤΕΟ, η οποία ΚΕΚ είναι υποχρεωτική για όλα τα ΙΧΕ-ΔΧΕ οχήματα από τον 1ο χρόνο κυκλοφορίας τους, υποχρεωτική αναγραφή των χιλιομετρικών ενδείξεων στο σύστημα του υπουργείου και κατά την έκδοση της κάρτας καυσαερίων (έως σήμερα δεν προβλέπεται).

Με αυτόν τον τρόπο, στα 4 χρόνια που θα διενεργηθεί ο 1ος  τεχνικός έλεγχος ΚΤΕΟ, στο δελτίο ΚΤΕΟ θα δύναται να εκτυπωθεί και το ιστορικό από τα χιλιόμετρα που είχαν καταγραφεί κατά την έκδοση των καρτών καυσαερίων τα προηγούμενα έτη και άρα έτσι εξαλείφεται η περίπτωση αλλοίωσης των χιλιομετρικών ενδείξεων από την συμπλήρωση 1ου  έτους κυκλοφορίας ενός οχήματος.

Αυτό το μέτρο μπορούν να το υποστηρίξουν άμεσα όλα τα λειτουργούντα ΚΤΕΟ στην Ελλάδα καθώς και όσα συνεργεία επισκευής επιθυμούν να δημιουργήσουν τις αντίστοιχες υποδομές (Μηχανογραφικό σύστημα συνδεδεμένο με το ΥΜΕ, κάμερες κτλ.) 

6. Ακούγεται ότι πρόκειται τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 10ετίας και πάνω θα περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο. Τι ισχύει μέχρι σήμερα και τι έχετε προτείνει για το συγκεκριμένο ζήτημα; 

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει τον 1ο  έλεγχο ΚΤΕΟ έως την συμπλήρωση 4 ετών κυκλοφορίας, έκτοτε προβλέπεται όπως ελέγχεται το όχημα περιοδικά έως την συμπλήρωση 2 ετών. Από προκύπτει ότι η Ε.Ε. θέτει διευρυμένα χρονικά πλαίσια ώστε τα κράτη μέλη να δύναται να προσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες και τα αποτελέσματα οδικής ασφάλειας της κάθε χώρας. Η χώρα μας, δυστυχώς, εξαντλεί από τη δεκαετία του 1980 τα χρονικά όρια που θέτονται στην Ευρώπη και ορίζει τον 1ο έλεγχο στα 4 έτη και κάθε επόμενο ανά δύο χρόνια. 

Ενθαρρύνουμε και υποστηρίζουμε την προοπτική πύκνωσης των τεχνικών ελέγχων οχημάτων που ξεπερνούν τη 10ετία κυκλοφορίας στη χώρα μας. Σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζεται αυτό το μέτρο εδώ και πολλά χρόνια, δεν αποτελεί λοιπόν πρωτοτυπία αλλά πραγματική ανάγκη, ιδίως για χώρες όπως η Ελλάδα που διαθέτει γερασμένο στόλο ηλικίας άνω των 15 ετών και παράλληλα πάρα πολλά ασυντήρητα – επικίνδυνα για κυκλοφορία οχήματα, τα δύο αυτά χαρακτηριστικά του ελληνικού στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων δημιουργούν τεράστιο κίνδυνο για την οδική ασφάλεια όλων μας. 

Παραδείγματα: 
Ισπανία, Φινλανδία, Ιρλανδία, Εσθονία, Σλοβενία → Ετήσιος έλεγχος μετά τα 10 χρόνια κυκλοφορίας 
Ρουμανία→ Ετήσιος έλεγχος μετά από 11 χρόνια κυκλοφορίας 
Πορτογαλία→ Ετήσιος ο έλεγχος από τον 8ο  χρόνο κυκλοφορίας 
Βουλγαρία, Ολλανδία→ Ετήσιος ο έλεγχος από τον 6ο  χρόνο κυκλοφορίας 
Σουηδία , Πολωνία , Λετονία, Αυστρία → Ετήσιος ο έλεγχος από τον 5ο χρόνο κυκλοφορίας 
Μ. Βρετανία → Ετήσιος ο έλεγχος από τον 3ο  χρόνο κυκλοφορίας 
Βέλγιο→ Ετήσιος ο έλεγχος από τον 4ο  χρόνο κυκλοφορίας 
Κροατία→ Ετήσιος ο έλεγχος από τον 2ο  χρόνο κυκλοφορία

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top