Πανελλήνιες 2021: 5 συμβουλές για να νικήσεις το άγχος πριν τις εξετάσεις

Πώς θα καταπολεμήσεις το black out - Οδηγίες από ψυχολόγο στο star.gr

Όλα όσα είπε η Πηνελόπη Μελίδου, MSc Ψυχολόγος Υγείας

Στην τελική ευθεία για τις Πανελλήνιες εξετάσεις έχουν μπει χιλιάδες υποψήφιοι, που φοιτούν στην τρίτη Λυκείου. Με το άγχος τους να κορυφώνεται όσο πλησιάζει η ημερομηνία έναρξής τους, στις 14 Ιουνίου, το star.gr επικοινώνησε με την ψυχολόγο Πηνελόπη Μελίδου, ζητώντας χρήσιμες συμβουλές τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους γονείς και καθηγητές τους.

«Δεν είναι μόνο η προετοιμασία που τους αγχώνει, αλλά και οι συνθήκες συνολικά που επικράτησαν στη φετινή σχολική χρονιά, λόγω της πανδημίας. Οι μαθητές της τρίτης Λυκείου είναι φέτος μία από τις ομάδες που έχει επηρεαστεί βαθύτατα από τον κορωνοϊό. Το γεγονός ότι δεν πήγαιναν σχολείο, δε συναντούσαν τους φίλους τους και δεν είχαν τη φυσική αλληλεπίδραση με τους καθηγητές, είχε πολύ αρνητική επίδραση όχι μόνο στην κοινωνικοποίησή τους, αλλά και την απόδοσή τους», είπε.

Συμβουλές πριν τις Πανελλήνιες σε μαθητές, γονείς και καθηγητές από την ψυχολόγο Πηνελόπη Μελίδου

Η Πηνελόπη Μελίδου, MSc Ψυχολόγος Υγείας

Πανελλήνιες 2021: Με self test και μάσκα οι εξετάσεις φέτος

Πανελλήνιες 2021: Πώς μπορούν οι υποψήφιοι να διαχειριστούν το άγχος 

Υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες που βίωσαν οι φετινοί υποψήφιοι, η κ. Μελίδου. έδωσε μέσω του star.gr συμβουλές σε όσους ετοιμάζονται να δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις.

Σύμφωνα με την ίδια, οι υποψήφιοι είναι σημαντικό:

  • Nα έχουν έναν καλό και ποιοτικό ύπνο

Ο ύπνος βοηθά σημαντικά στην προσοχή, στη συγκέντρωση, στη μνήμη και γενικότερα στη μάθηση. Σίγουρα τις ημέρες πριν από κάθε μάθημα θα υπάρχει υπερένταση, αλλά είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να κοιμηθούν κοντά στις 8 ώρες.

  • Όταν δυσκολεύονται να αποστηθίσουν κάτι, ιδιαίτερα οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης, να το διαβάσουν και μετά να κοιμηθούν

«Ο ύπνος βοηθά στο να αποκρυσταλλώνονται οι πληροφορίες και να διατηρούνται στη μνήμη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό διαβάζουμε κάτι που μας δυσκολεύει και μετά κοιμόμαστε», εξήγησε.

Πανελλήνιες 2021: Με SMS θα μάθουν οι υποψήφιοι τη βαθμολογία τους

  • Σε περίπτωση black out να αφήνουν για λίγο το γραπτό, να πίνουν λίγο νερό, να παίρνουν μερικές βαθιές αναπνοές και να μιλούν θετικά στον εαυτό τους

«Εάν εκείνη τη στιγμή καταστροφολογήσουν και μιλήσουν αρνητικά, βοηθούν στο να διατηρηθεί ακόμη περισσότερο το black out», σημείωσε.

  • Να αποφεύγουν τη συναναστροφή με συμμαθητές που μιλάνε συνεχώς για τα μαθήματα
  • Να αποφύγουν το διάβασμα έως το πρωί και να μην ξυπνούν το πρωί για επανάληψη

«Διαφορετικά, με αυτόν τον τρόπο, ο εγκέφαλος θα κουραστεί και θα πάει στις εξετάσεις κουρασμένος με αποτέλεσμα να αυξηθεί η πιθανότητα για black out», είπε. 

Πανελλήνιες 2021: Επτά οδηγίες για τους υποψήφιους πριν από τις εξετάσεις

Πώς επηρέασε φέτος ο κορωνοϊός τους υποψήφιους

Σύμφωνα με την κ. Μελίδου, λόγω των μέτρων περιορισμού της εξάπλωσης του κορωνοϊού, οι φετινοί υποψήφιοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με μία σειρά από σημαντικές προκλήσεις, οι οποίες μπορεί να έχουν επηρεάσει αρνητικά την ψυχοσύνθεση τους. 

«Σκεφτείτε ότι όταν ένα παιδί πηγαίνει στο σχολείο συναντά τους φίλους του, μιλά, γελά, αλληλεπιδρά, γεμίζει μπαταρίες και αποθέματα για να μπορεί μετά να συγκεντρωθεί καλύτερα στο διάβασμα. Όταν δεν πηγαίνει στο σχολείο, τότε απομονώνεται και είναι περισσότερο επιρρεπές στο να κάνει αρνητικές σκέψεις, με αποτέλεσμα να εντείνεται και το άγχος του», σημείωσε.

Πανελλήνιες 2021: Πώς συμπληρώνετε το διπλό μηχανογραφικό

Όπως εξήγησε, πηγαίνοντας στο φυσικό χώρο του σχολείου, τα παιδιά γεμίζουν τα ψυχικά τους αποθέματα, κοινωνικοποιούνται και «δραπετεύουν» από άλλες δυσκολίες που μπορεί να υπάρχουν στο σπίτι.

«Η απομόνωση και η αδυναμία συναναστροφής με τους φίλους τους, μπορεί να λειτουργήσουν ακρωτηριαστικά για τους ίδιους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι μαθητές της τρίτης λυκείου είναι ακόμη έφηβοι και ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που έχουν οι έφηβοι είναι οι φίλοι τους», είπε.

Πανελλήνιες 2021: Η διατροφή για καλές επιδόσεις στις εξετάσεις

Η ίδια αναφέρθηκε και στις αρνητικές επιπτώσεις της αιφνίδιας εισαγωγής της τηλεκπαίδευσης στη ζωή των μαθητών. 

«Κλήθηκαν ξαφνικά να μάθουν, αλλά και να εξοικειωθούν με την online εκπαίδευση. Καμία προετοιμασία. Καμία περίοδος προσαρμογής. Ξαφνικά έπρεπε να μπορούν να ανταπεξέλθουν, να συγκεντρώνονται, να προσέχουν, να καταλαβαίνουν και να αντέχουν μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή, για ώρες ατελείωτες», σημείωσε.

Η τηλεκπαίδευση μπήκε ξαφνικά στη ζωή των μαθητών, επηρεάζοντας την απόδοσή τους, σημείωσε η ψυχολόγος Μελίδου

«Η τηλεκπαίδευση μπήκε ξαφνικά στη ζωή των μαθητών, επηρεάζοντας την απόδοσή τους», σημείωσε η ψυχολόγος Μελίδου (φωτογραφία eurokinissi)

Πρόσθεσε δε, ότι μία ακόμη σημαντική πρόκληση ήταν η ξαφνική και απότομη «παρέα» με τους γονείς. 

«Στην εφηβεία, ο έφηβος δεν επιθυμεί να περνάει και πολύ χρόνο με τους γονείς του. Ίσα- ίσα, προσπαθεί με όλο του το είναι να φύγει, να ανεξαρτητοποιηθεί, να δοκιμάσει. Και ξαφνικά ήρθε η καραντίνα… η οποία περιόρισε την ελευθερία τους. Όπως μου λένε, πολλές φορές ένιωθαν σαν να έχουν μια κάμερα από πάνω τους όλη την ώρα, κι έτσι δεν είχαν χρόνο να εκφράσουν πτυχές του εαυτούς τους, άνετα», εξήγησε.

Πανελλήνιες 2021: Οι σχολές με μείωση και αύξηση στον αριθμό των εισακτέων

 

Πανελλήνιες 2021: Οι υποψήφιοι θα πρέπει να αποφύγουν το διάβασμα έως το πρωί, συμβούλεψε η κ. Μελίδου

Οι υποψήφιοι των Πανελληνίων θα πρέπει να αποφύγουν το διάβασμα έως το πρωί, συμβούλεψε η κ. Μελίδου (φωτογραφία αρχείου, unsplash)

Πανελλήνιες: Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς για να στηρίξουν τους υποψήφιους

Σύμφωνα με την κ. Μελίδου, κομβικός είναι ο ρόλος των γονέων σε αυτή τη δύσκολη φάση των υποψηφίων, η στάση των οποίων, μπορεί να καθορίσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο την αποδοση του παιδιού, αλλά και την ψυχολογία του.

Πολλοί γονείς πάνω στην αγωνία τους να στηρίξουν αποτελεσματικά το παιδί και να το προστατέψουν, καταλήγουν τελικά να το πνίγουν.

Όπως συμπλήρωσε, πολλές φορές οι γονείς καταλήγουν να αγχώνονται πολύ περισσότερο από τα παιδιά, με αποτέλεσμα να μεταδίδουν το άγχος τους.

Πολλοί γονείς φθάνουν σε σημείο να μεταδώσουν το άγχος τους στα παιδιά, πριν από τις Πανελλήνιες εξετάσεις, σύμφωνα με την κ. Μελίδου

Πολλοί γονείς φθάνουν σε σημείο να μεταδώσουν το άγχος τους στα παιδιά, πριν από τις Πανελλήνιες εξετάσεις, σύμφωνα με την κ. Μελίδου (φωτογραφία αρχείου, unsplash)

Στο πλαίσιο αυτό, η ίδια έδωσε μέσω του star.gr συμβουλές στους γονείς που έχουν φέτος παιδιά στην τρίτη Λυκείου:

  • Να μάθουν να διαχειρίζονται πρώτα απ’ όλα το δικό τους άγχος και στρες σε σχέση με τις εξετάσεις του παιδιού τους

«Αν οι ίδιοι είναι καλά και ήρεμοι, τότε και το παιδί θα εισπράξει αυτή την ηρεμία», είπε. 

  • Θα πρέπει να αποφεύγουν τις συγκρίσεις είτε με άλλα παιδιά που δίνουν Πανελλήνιες, είτε με τη δικής τους εμπειρία

Οι συγκρίσεις δε βοηθούν πουθενά. Ίσα ίσα κατεβάζουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού

  • Θα πρέπει να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τη δυσκολία που εκφράζει το παιδί

«Θα πρέπει να είναι δίπλα του, να το ακούν και να του δίνουν χώρο να πει και να βγάλει από μέσα του ό,τι έχει και δεν έχει. Δεν χρειάζεται να βιαστεί ένας γονιός να δώσει λύση στα δύσκολα συναισθήματα που βιώνει το παιδί του. Και μια σφιχτή αγκαλιά πολλές φορές αρκεί», σημείωσε.

Πανελλήνιες 2021: 14 Ιουνίου ξεκινούν οι εξετάσεις - Αναλυτικά το πρόγραμμα

  • Δεν πρέπει να λένε στα παιδιά πώς πρέπει να νιώθουν ή να χρησιμοποιούν φράσεις όπως «δεν πρέπει να αγχώνεσαι», «μη στενοχωριέσαι», «μην κάνεις έτσι»

«Αυτό μπορεί να προκαλέσει τύψεις στα παιδιά. Αν και πρόθεση των γονιών είναι να ελαφρύνουν το άγχος των παιδιών τους, μπορεί στο τέλος να το εντείνουν», εξήγησε. 

  • Δεν πρέπει να επιδεικνύουν υπερβολική υποστήριξη, καθώς ούτε αυτή βοηθάει. Χρειάζεται μέτρο

«Οι γονείς για να ενθαρρύνουν το παιδί τους λένε συχνά, “εγώ είμαι σίγουρος ότι θα τα καταφέρεις”, “το έχεις”, “εσύ δεν μασάς, θα τα πας τέλεια πάω στοίχημα” κτλ. Ωστόσο, το παιδί πολλές φορές αναφέρει ότι αγχώνεται ακόμη περισσότερο, καθώς πρέπει να αποδείξει στους γονείς του, ότι είχαν δίκιο και ότι θα καταφέρει να μην τους απογοητεύσει», εξήγησε.

Οι γονείς θα πρέπει να αποφεύγουν να προχωρούν σε συγκρίσεις, είτε με άλλους υποψήφιους, είτε με τις δικές τους εμπειρίες από τις Πανελλήνιες, καθώς προκαλούν άγχος στα παιδιά, σημείωσε η κ. Μελίδου

Οι γονείς θα πρέπει να αποφεύγουν να προχωρούν σε συγκρίσεις, είτε με άλλους υποψήφιους, είτε με τις δικές τους εμπειρίες από τις Πανελλήνιες, καθώς προκαλούν άγχος στα παιδιά, σημείωσε η κ. Μελίδου

Όπως πρόσθεσε, στον αντίποδα αρκεί μία κουβέντα όπως, «θα κάνεις το καλύτερο που εσύ μπορείς και εμείς θα είμαστε δίπλα σου ό, τι και να γίνει. Σε εμπιστευόμαστε».

  • Δεν πρέπει να λαμβάνουν τις εξετάσεις του παιδιού τους ως προσωπική επιτυχία

«Σκέφτονται τι θα πουν στους άλλους, επιβάλλουν τις δικές τους επιλογές και βλέπουν τον εαυτό τους στο παιδί. Αυτό φυσικά είναι αρκετά βαθύ, αλλά είναι κάτι που το συναντάμαι συχνά και μάλιστα το αναφέρουν και πολλοί έφηβοι ως ανησυχία», είπε. 

Πολλοί γονείς λαμβάνουν τις εξετάσεις του παιδιού τους, ως προσωπική επιτυχία, γεγονός που είναι λάθος, σύμφωνα με την κ.  Μελίδου

Πολλοί γονείς λαμβάνουν τις εξετάσεις του παιδιού τους, ως προσωπική επιτυχία, γεγονός που είναι λάθος, σύμφωνα με την κ.  Μελίδου

Πανελλήνιες: «Σημαντικός ο ρόλος των εκπαδευτικών»

Σύμφωνα με την κ. Μελίδου, εξίσου σημαντικός με το ρόλο των γονέων είναι και αυτός των εκπαιδευτικών, οι οποίοι αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των παιδιών. 

Οι καθηγητές περνούν πολλές ώρες μαζί τους, μοιράζονται ανησυχίες και ο ένας επηρεάζεται από την ψυχολογία του άλλου.

Η ίδια επισήμανε ότι, εν όψει των Πανελλαδικών εξετάσεων, oι εκπαιδευτικοί πρέπει:

  • Να ξεχωρίσουν τη δική τους ευθύνη και να μην παίρνουν την απόδοση του μαθητή ως προσωπική επιτυχία ή αποτυχία
  • Να συνυπολογίζουν και την ψυχολογία του εκάστοτε μαθητή
  • Να μη βιάζονται να βγάλουν συμπεράσματα για τους λόγους που ένα παιδί μπορεί να μη θέλει να διαβάσει τόσο, όσο θα ήθελαν
  • Να μάθουν να διαχειρίζονται το δικό τους άγχος, σε σχέση με την απόδοση των μαθητών τους

Πανελλαδικές: Eξίσου σημαντικός με το ρόλο των γονέων είναι και αυτός των εκπαιδευτικών για την απόδοση του μαθητή, επισήμανε η κ. Μελίδου

Eξίσου σημαντικός με το ρόλο των γονέων, είναι και αυτός των εκπαιδευτικών για την απόδοση του μαθητή, επισήμανε η κ. Μελίδου

Σε κάθε περίπτωση συμπλήρωσε, ότι για να αποδώσει ένας μαθητής, χρειάζεται να νιώσει εμπιστοσύνη και ότι έχει έναν άνθρωπο απέναντί του που τον καταλαβαίνει. 

«Φυσικά, ο καθηγητής δεν είναι ψυχολόγος, αλλά σίγουρα δεν αρκεί να δίνει απλά γνώσεις. Γι’ αυτό θα πρέπει πρώτα οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να βρουν τι τους δυσκολεύει με τους μαθητές και να το δουλέψουν με τον εαυτό τους, έτσι ώστε να είναι περισσότερο αποδοτικοί», σημείωσε.

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top