Η αεροπορική εταιρεία Ryanair, όπως έχει γράψει το star.gr, αναγκάστηκε να ακυρώσει περίπου 2.100 πτήσεις, ξεκινώντας από τις 16 Σεπτεμβρίου και φτάνοντας μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Μιλάμε για ακύρωση περίπου 50 πτήσεων την ημέρα, δηλαδή.

Ο επικεφαλής της εταιρείας, Michael O’Leary, δήλωσε σε συνέντευξη τύπου ότι έγινε «ένα μπέρδεμα για το οποίο φταίμε εμείς». Παρόλο που η Ryanair διαβεβαίωσε ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να ξανασυμβεί και προσπάθησε να αποζημιώσει τους δυσαρεστημένους επιβάτες και να τους κλείσει άλλες πτήσεις, το κακό έχει ήδη γίνει. Θα επηρεάσει μελλοντικά τη δημοφιλή low cost αεροπορική ή θα μείνει ξεχασμένο στα συρτάρια;

Προσπαθώντας να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα, το star.gr επικοινώνησε με τον κ. Loizos Heracleοus, καθηγητή Στρατηγικής στο Warwick Business School, ειδικό στα θέματα της αεροπορικής βιομηχανίας.

«H Ryanair χρειάστηκε να ακυρώσει αυτές τις πτήσεις, γιατί ζήτησε από τους πιλότους της να πάρουν τις μέρες άδειας που τους έχουν περισσέψει μέχρι το τέλος του έτους. Εφόσον οι πιλότοι μπορούν να πετούν σύμφωνα με τον νόμο μόνο για 900 ώρες ανά ημερολογιακό έτος, το αίτημα αυτό της εταιρείας έχει δημιουργήσει ‘έλλειψη πιλότων’, καθώς είναι λίγοι αυτοί που μπορούν να πετάξουν, χωρίς να σπάσουν το όριο των 900 ωρών», όπως εξηγεί ο ειδικός.

Το πρόβλημα που προέκυψε για την αεροπορική εταιρεία πηγάζει από την εναρμόνιση των ιρλανδικών κανόνων με αυτούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ΕΕ μετράει ένα εργάσιμο έτος από την 1η Γενάρη μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, ενώ οι εργατικοί κανόνες της Ιρλανδίας ορίζουν την 1η Απριλίου ως αρχή του έτους. Επομένως, αν θεωρητικά ένας πιλότος έχει 10 ακόμα ημέρες άδειας που μπορεί να πάρει μέχρι 1η Απριλίου, με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανόνων πρέπει αυτές τις 10 ημέρες να τις πάρει μέχρι το τέλος του 2017. Γι’ αυτό έπεσε «κίνηση».

Όπως εξηγεί ο καθηγητής, «αν και η Ryanair υποστηρίζει ότι το ποσοστό των πτήσεων που επηρεάζονται είναι μικρό, το κόστος όσον αφορά τη διαφήμιση και τον θυμό των πελατών είναι μεγάλο. Οι διακοπές και οι επαγγελματικές τους συναντήσεις έχουν διαταραχθεί και μάλιστα μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα».

Παρόλο που η εταιρεία προσπάθησε να επικοινωνήσει με όλους τους πελάτες που επηρεάστηκαν από τις ακυρώσεις, «είναι προφανές ότι αυτή η διαδικασία δεν ήταν τόσο απλή, καθώς προκάλεσε οργή κι αβεβαιότητα σε ανθρώπους που έχασαν το ταξίδι τους. Ας ελπίσουμε ότι θα γίνει μάθημα στην εταιρεία κι ότι στο μέλλον δε θα έχουμε αντίστοιχες καταστάσεις».

«Παρά τη γενική ενόχληση για το ζήτημα, δεδομένης της γρήγορης ανάπτυξης της Ryanair και της επέκτασης των δρομολογίων της, αυτό το περιστατικό δε θα έχει μακροπρόθεσμα κόστος στην απόδοση της εταιρείας. Η ανάπτυξή της είναι γρήγορη και φιλόδοξη, τα κέρδη της είναι μεγάλα, επομένως τα 20 εκατομμύρια που θα δώσει ως αποζημίωση στους πελάτες δε θα την επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό», όπως λέει ο κ. Heracleous.

 

Μαρία Ανδρικάκη

m.andrikaki@star.gr

Tags: