Οι πιο συνηθισμένες ηλεκτρονικές απάτες - Τι πρέπει να προσέχουμε

Μάνος Σφακιανάκης στο star.gr: «Χάθηκαν πάνω από 100 εκ. ευρώ σε 14 μήνες»

Όλα όσα είπε ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρόεδρος του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας, CSI Institute, ειδικός ερευνητής ηλεκτρονικών εγκλημάτων

«Καπνός» έχουν γίνει περισσότερα από 100 εκ. ευρώ από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών τον χρόνο που πέρασε. 

«Τους τελευταίους 14 μήνες υπάρχει μία καταιγίδα ηλεκτρονικών απατών. Δυστυχώς, έχει να κάνει με τους ανθρώπους που δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όπως πρέπει. Αυτοί οι άνθρωποι πέφτουν θύματα στις παγίδες του διαδικτύου και χάνουν τα χρήματά τους», είπε στο star.gr ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρόεδρος του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας, CSI Institute, ειδικός ερευνητής ηλεκτρονικών εγκλημάτων.

Ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρόεδρος του διεθνούς ινστιτούτου κυβερνοασφάλειας CSI Institute, ειδικός ερευνητής ηλεκτρονικών εγκλημάτων

Ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρόεδρος του διεθνούς ινστιτούτου κυβερνοασφάλειας CSI Institute, ειδικός ερευνητής ηλεκτρονικών εγκλημάτων

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η έξαρση των ηλεκτρονικών απατών μέσα στην πανδημία, συνδέεται με την απότομη αύξηση του όγκου των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

«Μόνο εχθές εγώ προσωπικά άκουσα για 400.000 ευρώ. Το πρώτο τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με την Ένωση Τραπεζών είχαν χαθεί 40 εκ. ευρώ, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2021 υπολογίζεται ότι χάθηκαν από τραπεζικές απάτες περίπου 90 εκ. ευρώ. Πλέον, πρέπει να ξεπερνούν τα 100 εκ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο», πρόσθεσε ο κ. Σφακιανάκης.

Σφακιανάκης: Η υπερέκθεση των παιδιών κάνει τους παιδόφιλους να ξεσαλώνουν

Οι πιο συνηθισμένες τραπεζικές απάτες 

Σύμφωνα με τον κ. Σφακιανάκη οι πιο συνηθισμένες τραπεζικές απάτες είναι οι εξής: 

  • Έρχεται ένα μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο που αναφέρει μπλόκαρε η χρεωστική κάρτα.

«Όταν, λοιπόν, δείτε το μήνυμα αυτό και βάλετε τους κωδικούς σας για να ξεμπλοκάρετε την κάρτα, τότε υπάρχει πρόβλημα.
Πότε η τράπεζα δε θα σας στείλει μήνυμα ότι μπλόκαραν οι κάρτες σας. Αντιθέτως, η τράπεζα θα σας καλέσει στον τηλέφωνο, προκειμένου να επισκεφθείτε ένα υποκατάστημα και να αλλάξετε την κάρτα σας.

Το μήνυμα που στέλνουν οι επιτήδιοι στο κινητό τηλέφωνο

Έτσι λοιπόν ο απατεώνας στέλνει μήνυμα για να σας ξεγελάσει, να βάλετε τους κωδικούς σας, ώστε να μπει μέσα ο ίδιος στο σύστημα e-banking που εσείς έχετε.

Άρα ποτέ δεν απαντάμε σε sms στο κινητό μας τηλέφωνο τα οποία αναφέρουν ότι μπλόκαρε η χρωστική μας κάρτα», είπε.

Σε έξαρση οι ηλεκτρονικές απάτες: Πώς να προφυλαχθείτε

  • Τραπεζική απάτη με διαφορά link μέσω email

«Πρόκειται για κακόβουλα links, όταν δεν τα γνωρίζουμε. Μπαίνοντας στα links αυτά, οι επιτήδειοι μπορούν να μας τραβήξουν τους κωδικούς μας, χρησιμοποιώντας keyloggers.

Άρα ποτέ δεν πατάμε ένα link το οποίο δεν το γνωρίζουμε», ανέφερε.

atm

H τράπεζα θα σας καλέσει στον τηλέφωνο, προκειμένου να επισκεφθείτε ένα υποκατάστημα και να αλλάξετε την κάρτα σας (φωτ. αρχείου unsplash)
  • Λάθος, να ψάχνουμε στο διαδίκτυο το url, για να μπούμε στον τραπεζικό μας λογαριασμό

«Οι απατεώνες έχουν βρει ένα τρόπο και έχουν φτιάξει ένα "μαϊμού" url. Έτσι, αντί για να μπούμε στην επίσημη ιστοσελίδα της τράπεζάς μας, μπαίνουμε στην απατηλή τράπεζα και εκεί μέσα σε ένα δικό τους περιβάλλον μας αφαιρούν τα χρήματά μέσα από τον τραπεζικό μας λογαριασμό.

Θα πρέπει να μπαίνουμε στον τραπεζικό λογαριασμό μας, είτε μέσα από το app της τράπεζας, είτε έχοντας αποθηκεύσει σε προηγούμενο χρόνο το κανονικό site της τράπεζας, προκειμένου να μην το ψάχνουμε κάθε φορά.», εξήγησε.

Προσοχή: Πώς απατεώνες αρπάζουν χιλιάδες ευρώ με τηλεφωνικές απάτες

  • Μας ζητούν τηλεφωνικά να ανανεώσουμε τους υπάρχοντες τραπεζικούς κωδικούς.

«Δεν απαντάμε ποτέ σε αγνώστους. Παίρνουν τηλέφωνο και λένε “είμαστε από την τράπεζα, κάνουμε ανανέωση κωδικών, δώστε μας τους κωδικούς σας”. Δυστυχώς, υπάρχει κόσμος ο οποίος τους δίνει πιστεύοντας ότι πρόκειται για το προσωπικό της τράπεζας.

Χθες το βράδυ μία κυρία πίστεψε ένα τέτοιο τηλέφωνο, ότι θέλουν να της βάλουν χρήματα... Της ζήτησαν τους κωδικούς του e-banking, username και password. Αυτή τους έδωσε και οι απατεώνες της αφαίρεσαν 98.000 ευρώ», σημείωσε.

Οι κυβερνοαπάτες της πανδημίας: Πόσο αυξήθηκαν - Τι πρέπει να προσέχουμε

Όπως συμπλήρωσε, πρόκειται για μία απάτη που δυστυχώς, βασίζεται στην αμάθεια του κόσμου. 

Οι απατεώνες πατούν πάνω στην άγνοια των πολιτών στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, προκειμένου να υποκλέψουν τους κωδικούς και να αφαιρέσουν χρήματα από τραπεζικούς λογαριασμούς.

H «νιγηριανή» απάτη

Την ίδια ώρα, εκτός από τις παραπάνω απάτες που σχετίζονται με τους τραπεζικούς λογαριασμούς, υπάρχουν και άλλες ηλεκτρονικές απάτες, σύμφωνα με τον κ. Σφακιανάκη, όπως είναι η "νιγηριανή απάτη", η οποία είναι και πιο παλιά.

«Σε αυτήν την περίπτωση σου λένε (μέσω email) ότι κληρονόμησες τον Τάδε, ωστόσο πρέπει να στείλεις ένα χρηματικό ποσό για να ξεμπλοκάρεις την κληρονομιά... Αν στείλεις τα χρήματα τότε σου τα τρώνε», εξήγησε.

οθόνη χάκερ

(φωτ. αρχείου unsplash)

Σε κάθε περίπτωση όπως πρόσθεσε, αν κάποιος πέσει θύμα τραπεζικής απάτης, θα πρέπει να διεκδικήσει δικαστικά από την τράπεζα το ποσό αυτό. 

«Κάθε άνθρωπος έχει νόμιμο δικαίωμα να πάει στο δικαστήριο. Τα δικαστήρια θα αποφανθούν μετά. Δεν υπάρχει δεδικασμένο σε αυτές τις περιπτώσεις, όμως καθώς είναι καινούργιες οι απάτες αυτές», σημείωσε.

Νέες μορφές ηλεκτρονικής απάτης – Τι πρέπει να ξέρουν οι καταναλωτές

Oι 3 προτάσεις-κλειδιά του CSI Institute για την καταπολέμηση των τραπεζικών απατών

Με βάση την πολυετή εμπειρία στο χώρο της κυβερνοασφάλειας και έχοντας καταγράψει καθημερινά δεκάδες περιστατικά από καταγγελίες που γίνονται στο Ινστιτούτο, το Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute) προτείνει τρεις λύσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του φαινομένου των ηλεκτρονικών επιθέσεων (phishing):

  • Να δίνεται η επιλογή της χρονοκαθυστέρησης των εμβασμάτων στον τραπεζικό πελάτη e-banking και ειδικότερα να μπορεί να επιλέγει π.χ από 3 έως 6 ώρες χρονοκαθυστέρηση στο έμβασμα που μπορεί να αποστείλει.  

«Έχει παρατηρηθεί ότι το 70% των απατηλών εμβασμάτων έχει πραγματοποιηθεί το πρώτο 20λεπτο από τη στιγμή που παίρνουν τους κωδικούς των θυμάτων- τραπεζικών πελατών», εξήγησε ο κ. Σφακιανάκης. 

οθόνη χάκερ

(φωτ. αρχείου unsplash)

Σύμφωνα με το CSI Institute, ιστορικά, η επιλογή εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια σε όλα τα τραπεζικά καταστήματα της χώρας μας με απόλυτη επιτυχία, καθόσον υπάρχει χρονοκαθυστέρηση όταν ο ταμίας ανοίγει το χρηματωκιβώτιο για να εφοδιάσει το ταμείο του χρήματα. 

«Η κίνηση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα να αποτρέψει τις ληστείες σε τράπεζες. Το ίδιο πιστεύουμε ότι θα αποτρέψει τους απατεώνες του κυβερνοεγκλήματος», αναφέρεται σε σχετικό Δελτίο Τύπου.

  • Να παρέχεται μια ειδική γραμμή επικοινωνίας στα άτομα/ στους πολίτες που καταλαβαίνουν άμεσα ότι έχουν πέσει θύμα απάτης, με χρόνο απόκρισης τα 5 λεπτά.
  • Η εκπαίδευση των πολιτών, για τον τρόπο λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος και τους τρόπους αντιμετώπισης απατών- phishing.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top