Οι Τούρκοι φτιάχνουν αυτοκίνητα και εμείς...τα αγοράζουμε

Οι ευκαρίες που χάθηκαν στο παρελθόν -Τι πρέπει να γίνει

Οι Τούρκοι φτιάχνουν αυτοκίνητα και εμείς...τα αγοράζουμε

Περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα έφτιαξε η Τουρκία το 2012  και από τότε ο αριθμός αυτός ανεβάινει με καταιγιστικούς ρυθμούς. Πολλές εταιρείες έχουν πάει εργοστάσια  στην γειτονική χώρα όπως είναι η Honda,, η Fiat  η Toyota  η ​​Ford η Hyundai.

Το αποτέλεσμα είναι να κατασκευάζονται εκεί μοντέλα είτε για την δική τους αγορά είτε για να τα στείλουν σε χώρες του εξωτερικού αποκομίζοντας δισεκατομμύρια ευρώ. Ας μην ξεχνάμε ότι και εμείς είμαστε πελάτες τους αγοράζοντας μοντέλα που παράγονται εκεί και συνεισφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην οικονομία τους..Την ίδια στιγμή παίρνουν και την τεχνογνωσία για να φτιάξουν καθαρά δικό τους αυτοκίνητο με αποκορύφωμα το ηλεκτρικό μοντέλο που έχουν ετοιμάσει και μάλιστα το παρουσίασε με κάθε επισημότητα ο νεοεκλεγείς Ερντογάν..

Δυστυχώς στο παρελθόν η Ελλάδα έχασε χρυσές ευκαρίες για να δηγμιουργήσει δική της αυτοκινητοβιομηχανία με το πιο τρανταχτό παράδειγμα την Nissan. H  οικογένεια Θεοχαράκη έκανε πρόταση στην "μαμά" εταιρεία για την δημιουργία εργοστασίου συναρμολόγησης αυτοκινήτων στην Ελλάδα  έγινε την στιγμή που η η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είχε 48 μονάδες σε όλο τον κόσμο, από τις οποίες οι περισσότερες ήταν θυγατρικές.

Ήρθε ο Ιανουάριος του 1979 και στην βιομηχανική περιοχή του Βόλου θεμελιώθηκαν οι εγκαταστάσεις της μονάδας, στο σημείο όπου θα γινόταν το εργοστάσιο κατασκευής των αυτοκινήτων της Renault-Peugeot. Η συναρμολόγηση ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1980 με το ελαφρύ φορτηγό Datsun Pick Up 1600, χωρητικότητας ενός τόνου, ενώ αμέσως  ακολούθησε το επιβατηγό Datsun Cherry σε δύο εκδοχές: η μία με μηχανή 1.000 κ.εκ. και η άλλη με μηχανή 1.200 κ.εκ. Το πρώτο έτος λειτουργίας (1980) συναρμολογήθηκαν 4.685 αυτοκίνητα, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων αφορούσε σε ελαφρά φορτηγά. Τα οχήματα εισάγονταν σε κατάσταση CKD.

Σε περίοδο αιχμής τα τρία εργοστάσια που η οικογένεια Θεοχαράκη είχε δημιουργήσει στον Βόλο απασχολούσαν 660 άτομα. Τα επόμενα χρόνια η παραγωγή κυμαινόταν μεταξύ 10.000 και 11.000 μονάδες ετησίως, με εξαίρεση τα έτη 1986 και 1987, οπότε η παραγωγή ξεπέρασε τις 13.000 μονάδες, καθώς και τα έτη 1990 έως 1992 κατά τα οποία η παραγωγή ξεπέρασε τις 15.000 μονάδες. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1980 η παραγωγή ήταν η υψηλότερη στη χώρα και κάλυπτε σχεδόν τη μισή παραγωγή της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Το έλληνικό εργοστάσιο δεν  έλαβε σημαντικές κρατικές παραγγελίες και δεν πραγματοποίησε εξαγωγές εκτός από ορισμένες 600 αυτοκίνητα στην Ιρλανδία (1985) για να καλύψει ανάγκες της μητρικής Nissan. Εκτός από μία παραγγελία , περί το 1983, για εβδομήντα αυτοκίνητα για τη ΔΕΗ και την αστυνομία, δεν πήρε καμμιά  άλλη κρατική παραγγελία. Η ΤΕΟΚΑΡ λειτούργησε έως τον Απρίλιο του 1995.

Τα ερωτήματα πολλά; Τι θα γινόταν αν δεν έκλεινε το εργοστάσιο του Θεοχαράκη; Πόσες θέσεις εργασίας θα υπήρχαν σήμερα; Πόσα εργοστάσια θα είχαν ανοίξει στην Ελλάδα και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ελλάδα αν δεν υπήρχε στο παρελθόν  αυτό το τέρας γραφειοκρατίας; Λιμάνια έχουμε πολλά. Ικανούς τεχνίτες επίσης. Είναι μια χρυσή ευκαιρία να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις. 

Πριν από αρκετά χρόνια σε μια παρουσίαση νέου μοντέλου είχα ρωτήσει ένα στέλεχος μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας γιατί δεν φτιάχνουν εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Η απάντηση δεν με...ξένισε.« Θα θέλαμε γιατί και κοντά είσαστε και ικανούς ανθρώπους έχετε και λιμάνια έχετε και μέλος της ευρωπαικής ένωσης είσαστε και ιδανικό...καιρό έχετε .».

Τότε τον ξαναρωτάω γιατί δεν κάνατε την πρόταση; «Κάναμε μια διερευνητική πρόταση αλλά είδαμε ότι για να ξεκινήσουμε μόνο για να πάρουμε εγκρίσεις και να συμφωνήσουμε με σωματεία,εργαζομένων με το αρμόδιο δήμο και χωρίς τις πρφοσφυγές θα χρειαζόμασταν 4 χρόνια και βλέπουμε. Τότε μου ήρθε στο μυαλό το γήπεδο του Παναθηναικού στον Βοτανικό και η ιστορία με τους...κορμοράνους ακι την προσφυγή που σταμάτησε ένα μεγάλο έργο ανάπτυξης για όλη την περιοχή. Πόισες θέσεις εργασίας όλα αυτά τα χρόνια χάθηκαν για τους...κορμοράνους-φαντάσματα.

Τον ρώτησα τι πρέπει να γίνει ; Η απάντηση του πάλι δεν με ξένισε. «Αν βάλετε στην άκρη τα προσωπικά και πολιτικά συμφέροντα και καταλάβετε ότι κάθε επένδυση που γίνεται στην χώρα σας προσφέρει εκτός από θέσεις εργασίας, τεράστια έσοδα από τις εξαγωγές τότε θα θα υπάρξει ενδιαφέρον  μια αυτοκινητοβιομηχανία να σκεφτεί την χώρα σας ως ιδανικό μέρος για να κατασκευάσει εργοστασιο συναρμολόγησης». 

Σε τελική ανάλυση σε κάτι μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ότι είναι καλύτερο να αγοράζουμε αυτοκίνητο ή λεωφορείο ή τρακτέρ η μοτοσικλέτα που φτιάχνουμε εδώ, γιατί και πιο φτηνά θα είναι και δεν θα πριμοδοτούμε την «φίλη» γειτονική χώρα.  Σκεφτείτε μόνο πόσες βιοτεχνίες θα κατασκευάζουν επιμέρους ανταλλακτικά όπως έγινε τότε στον Βόλο όπου μια ολόκληρη πόλη «ζούσε» και με τα συγκεκριμένα έσοδα.   

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top