Καραμανλής: «Έχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί»

«Το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε- Τα λάθη του σταθμάρχη»

Λίγο μετά τις 10:30, ξεκίνησε η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, με φόντο την τραγωδία των Τεμπών

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο Χρήστος Σπίρτζης, οι οποίοι διατέλεσαν υπουργοί Μεταφορών τα τελευταία χρόνια αλλά και ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος βρισκόταν στο «τιμόνι» του υπουργείου Μεταφορών όταν συνέβη το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, καλούνται να τοποθετηθούν παραθέτοντας στοιχεία για τη «σύμβαση 717» αλλά και τις ενέργειες που ακολούθησαν ως υπουργοί, σχετικά με την τηλεδιοίκηση. 

Απόσπασμα από την τοποθέτηση του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής
 

Τέμπη: Εξηγήσεις στη Βουλή υπουργών Μεταφορών της τελευταίας 10ετίας

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, αρκετά ήταν τα κοινοβουλευτικά μέλη των κομμάτων που σημείωσαν ότι θα έπρεπε να κληθούν στη συνεδρίαση διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εκπρόσωποι της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. 

Oι πρώην υπουργοί Μεταφορών που τοποθετούνται σήμερα για τα έργα στον ΟΣΕ, την περίοδο της θητείας του, με φόντο την τραγωδία των Τεμπών/ Eurokinissi

Oι πρώην υπουργοί Μεταφορών που τοποθετούνται σήμερα για τα έργα στον ΟΣΕ, την περίοδο της θητείας του, με φόντο την τραγωδία των Τεμπών/ Eurokinissi

Της συνεδρίασης προεδρεύει ο πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, Αθανάσιος Μπούρας, ο οποίος έδωσε πρώτα τον λόγο στον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ευχαρίστησε αρχικά για την πρόσκληση του προέδρου προς το πρόσωπό του, προκειμένου να λάβει μέρος στη συνεδρίαση. «Αποτελεί καθήκον η εξακρίβωση της αλήθειας. Θρηνούμε όλοι μας» είπε.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπηρέτησε ως υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατά το δεύτερο ήμισυ του 2013 και το 2014, ώσπου τον Ιανουάριο του 2015 παρέδωσε το υπουργείο στους κ.κ. Σταθάκη και Σπίρτζη. Η θητεία του στο εν λόγω υπουργείο διήρκησε 18 μήνες. 

O Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στην Επιτροπή Διαφάνειας & Θεσμών/ Eurokinissi Koνταρίνης Γιώργος

O Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στην Επιτροπή Διαφάνειας & Θεσμών/ Eurokinissi Koνταρίνης Γιώργος

«Από το 2010 συγκροτήθηκαν ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ, με σκοπό την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, της σηματοδότησης, της τηλεδιοίκησης και των επικοινωνιών, καθώς και για την ηλεκτροκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου» ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο κ. Χρυσοχοΐδης και πρόσθεσε: 

  • Το 2010, συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εμπειρογνωμόνων από την ΕΡΓΟΣΕ
  • Αυτές οι ομάδες σε συνεργασία με τον ΟΣΕ παρέδωσαν τα πορίσματά τους το 2011
  • Το 2011, συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας της ΕΡΓΟΣΕ για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης του έργου, που αφορούσε την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης
  • Το 2012, η ΕΡΓΟΣΕ συνέταξε τα τεύχη δημοπράτησης και τα υπέβαλε για παρατηρήσεις στον ΟΣΕ, ο οποίος και τα ενέκρινε

Ακολούθησε η διαδικασία έγκρισης της σκοπιμότητας του έργου από την ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και τη Γενική Διεύθυνση Διαχειριστικής Πολιτικής της Ε.Ε, με ταυτόχρονη έγκριση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Συνοχής.

«Άρα το έργο εγκρίθηκε ως προς τη σκοπιμότητά του από όλα τα αρμόδια εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης στις 4 Φεβρουαρίου του 2014, με προϋπολογισμό 52.753.400 ευρώ, χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ. Στον διαγωνισμό που ακολούθησε, ανάδοχος αναδείχθηκε ο υποψήφιος με τη χαμηλότερη προσφορά κι έτσι το συμβατικό αντικείμενο διαμορφώθηκε μετά την έκπτωση 22,35% στο ποσό των 41.297.147 ευρώ, χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ» εξήγησε ο πρώην υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Όπως είπε, ακολούθησε, σύμφωνα με τον κανονισμό, η ενημέρωση της Βουλής στις 3/6/2014 και ο έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έκρινε νόμιμη τη σύμβαση, επιτρέποντας την υπογραφή της. 

Τέλη Σεπτεμβρίου του 2014, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε τη σύμβαση που αφορούσε την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας. 

Ο χρόνος υλοποίησης του έργου ορίστηκε στα δύο έτη, δηλαδή παράδοση στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2016.

Χρήστος Σπίρτζης

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα υπουργού Μεταφορών, την περίοδο μετά τη θητεία του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Ο κ.Σπίρτζης κατά την έναρξη της τοποθέτησής του έκανε λόγο για σκοπιμότητες και πολιτικές ευθύνες αλλά αναφέρθηκε και σε δημοσιεύματα που έλεγαν «πού είναι ο Σπίρτζης».

Απόσπασμα από την τοποθέτηση του Χρήστου Σπίρτζη

Απόσπασμα από την τοποθέτηση του Χρήστου Σπίρτζη

«Είναι χρέος όλων μας να μαθευτεί η αλήθεια. Από τη επόμενη μέρα του δυστυχήματος, υπήρχε η μεθόδευση να διαχυθούν ευθύνες πριν ακόμα ταφούν οι 57 συμπολίτες μας. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα […] Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Όλοι έχουν ευθύνη. Η λογική αυτή σημαίνει ότι κανείς δε θα έχει την ευθύνη στο τέλος. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και διαχρονικές παθογένειες στη χώρα μας, όμως υπάρχουν και ευθύνες του τραγικού δυστυχήματος που είναι προσωποποιημένες» είπε ο κ. Σπίρτζης. 

  • Το συνολικό σύστημα που πρέπει να λειτουργεί υποχρεωτικά σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό για τις κύριες γραμμές, έχει δύο σταθμούς: το 2023 και το 2030.
  • Σύμφωνα με τις συμβάσεις για τη χώρα μας ήταν το 2023 για το κύριο δίκτυο Πάτρα- Αθήνα – Θεσσαλονίκη- Εύζωνοι
     

Κώστας Καραμανλής

«Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του. Να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε εκτός τις οποιεσδήποτε μικροκομματικές σκοπιμότητες. Είναι χρέος μας να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη και να κάνουμε ό,τι οφείλουμε για να μην επαναληφθούν ποτέ» είπε κατά την έναρξη της τοποθέτησής του ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, σημειώνοντας πως ό,τι αναφέρει είναι τεκμηριωμένο. 

Η σημερινή τοποθέτηση είναι η πρώτη του Κώστα Καραμανλή, μετά την παραίτησή του από υπουργός Μεταφορών. «Η επιλογή του χρόνου και του χώρου λογοδοτεί στην πολιτική και την προσωπική μου ηθική. Την ώρα του πένθους οφείλουμε σεβασμό και σιωπή, γι’ αυτό και σιώπησα. Όλο αυτό το διάστημα έχουν μιλήσει πολλοί. Λίγοι με νηφαλιότητα, με αίσθημα ευθύνης και πυξίδα την αλήθεια. Οι περισσότεροι, δυστυχώς, ενέδωσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και τη δημαγωγία» συνέχισε ο κ.Καραμανλής.

Ο Κώστας Καραμανλής στην Επιτροπή Διαφάνειας & Θεσμών/ Eurokinissi Koνταρίνης Γιώργος

Ο Κώστας Καραμανλής στην Επιτροπή Διαφάνειας & Θεσμών/ Eurokinissi Koνταρίνης Γιώργος

Ο ίδιος εξήγησε τους λόγους που παραιτήθηκε. «Λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα από θέση του υπουργού. Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μία ανείπωτη τραγωδία. Έχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που αναλογεί και  και να σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο». Ισχυρίστηκε ακόμη ότι ούτε είχε, ούτε έχει κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση.

«Η ανάληψη όμως της πολιτικής ευθύνης θα μείνει γράμμα κενό αν δεν αναζητηθούν τα διαχειριστικά λάθη. Ποιοι τα έκαναν, σε ποιο επίπεδο και τι πρέπει να κάνουμε για να μην ξανασυμβεί τέτοια τραγωδία» είπε. 

«Πρέπει να ερευνήσουμε ποια λάθη, ποιες παραλείψεις έγιναν, σε ποιο επίπεδο και τι πρέπει να γίνει για να μην ξανασυμβεί τέτοια τραγωδία. Το οφείλουμε  στη μνήμη όλων όσων χάθηκαν. Απευθύνομαι σε όλους σας αλλά και στην ελληνική κοινωνία: είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό θέλω να συμβάλω με την παρουσία μου εδώ και με την παρουσία μου στο δημόσιο διάλογο», είπε. 

Σχετικά με τη σύμβαση 717:

  • Παραλάβαμε βαλτωμένο το έργο στο 18% από την προηγούμενη κυβέρνηση και το προχωρήσαμε στο 70%. «Σας καταθέτω τα πρωτόκολλα παραλαβής, που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης γιατί είναι υπογεγραμμένα και σφραγισμένα» σημείωσε. 
  • Στις 21/12/2016 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος σηματοδότησης. «Παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς, δηλαδή ποσοστό 32,69%. Όμως οι μισοί από αυτούς δεν μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία. Σε αυτό το παραδοτέο υπήρχαν αστοχίες. Κληθήκαμε εμείς να ανακατασκευάσουμε σημαντικό μέρος».
  • Από το 2017 έως το 2019, το παραδοτέο έργο ήταν μηδενικό. «Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε, ούτε ένα κέντρο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε» τόνισε. 
  • «Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται σε ποσοστό εκτέλεσης 78%. Μάλιστα, ο κ.Σπίρτζης σήμερα το ανέβασε στο 77%. Προφανώς εννοούν την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών. Η ολοκλήρωση ενός συστήματος ηλεκτροδότησης πιστοποιείται μ’ έναν μόνο τρόπο, από την έκδοση πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Άλλο λοιπόν η απορρόφηση και άλλο η εκτέλεση του έργου». 
  • «Εμείς ως κυβέρνηση θεσμοθετούμε για πρώτη φορά αυτό που γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Μία ενιαία διαδικασία, μία σύμβαση, ένας εργολάβος για όλο το έργο».
  • Το 2016 υλοποιήθηκαν το 32,69% του έργου, αλλά μόνο το 18% ήταν πιστοποιημένο
  • Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε τίποτα

Απόσπασμα από την τοποθέτηση του Κώστα Καραμανλή

Απόσπασμα από την τοποθέτηση του Κώστα Καραμανλή

Σχετικά με την τηλεδιοίκηση και τον σταθμό Λάρισας

  • Από το 2021 έως σήμερα έχουμε φτάσει στο 90% της υλοποίησης αλλά στο 70% της πιστοποίησης
  • Μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν την τελευταία τριετία με το σύστημα της τηλεδιοίκησης περιλαμβάνεται και ο σταθμός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022, το πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής το διαβεβαιώνει αυτό. 
  • Από τις 23/12/22, όπως προκύπτει από έγγραφο του ΟΣΕ, που αφορά στο τμήμα ανόδου από Λάρισα για Θεσσαλονίκη, οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν αυτόματα τη διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης
  • Η χειροκίνητη χάραξη επιτρέπεται μόνο όταν δε λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης

Καραμανλής: Τα πέντε πιο σημαντικά ψεύδη

  1. «Δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα ότι στον σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου. Δηλαδή, ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν το δυστύχημα. Το σύστημα τηλεδιοίκησης αποδεικνύεται και από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά την 1η Μαρτίου. Ο σταθμάρχης όφειλε να είχε χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία, όπως είχαν κάνει οι υπόλοιποι νωρίτερα. Δυστυχώς, δεν το έκανε. Τη χάραξε χειροκίνητα και επιπλέον ξέχασε σε λάθος θέση τα κλειδιά, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα. Επειδή λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης, μπορούσε επί 12 λεπτά να δει τη λάθος πορεία»
  2. «Λέγεται ότι αν λειτουργούσε το ETCS θα αποφεύγαμε το δυστύχημα. Λάθος, διότι ο σταθμάρχης παρέκαμψε το σύστημα. Από τη στιγμή που το έκανε ο σταθμάρχης, όποιο σύστημα και να λειτουργούσε, θα το απενεργοποιούσε η εντολή του σταθμάρχη η χειροκίνητη». Θα είχαμε δυνατότητα να αποτραπεί το δυστύχημα; Δεν το γνωρίζουμε. Διότι και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους. Και το etcs δεν είναι σε ευρεία χρήση. Στην Ευρώπη είναι στο σύνολο του μόνο σε δυο χώρες, στο Λουξεμβούργο και στην Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν θα είμαστε μια από τις ελάχιστες χώρες στην Ε.Ε που θα είμαστε στο 100%»
  3. «Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη θα προλαβαίναμε το κακό. Ισχυρίστηκαν από την αντιπολίτευση ότι είχαν παράδοση το σύστημα, αλλά παρέλειψαν να διευκρινίσουν ότι δεν είχε γίνει η αξιολόγηση και πιστοποίηση, κάτι που έγινε το 2022. Το GSMR, που υποτίθεται ότι δε λειτουργούσε, είναι μέσω αυτού έγιναν οι διάλογοι μέσω διαφόρων σταθμών που ακούσαμε στα δελτία ειδήσεων»
  4. «Ισχυρίζονται ότι έως το 2019 υπήρχε πύργος ελέγχου. Υποθέτω ότι είναι το άτυπο κέντρο στην Καρόλου, γιατί πουθενά αλλού δεν υπήρχε ποτέ πύργος ελέγχου στον σιδηρόδρομο. Σκοπός του κέντρου είναι για να καταγράφουν τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Αυτό που περιγράφουν δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα τηλεφωνικό κέντρο.
  5. «Διατείνονται πως υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης έως το 2019 και ότι το κατήργησε η Νέα Δημοκρατία. Καταθέτω στα πρακτικά τις βάρδιες από το 2017 με έναν σταθμάρχη. Υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας, αποδεικνύεται πως δεν ήταν αρκετές.
    Δικλίδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε, ήταν ο 2ος και 3ος σταθμάρχης που έπρεπε να ήταν στη θέση τους όμως δεν ήταν. Δικλίδα ασφαλείας ήταν και ο γενικός κανονισμός που αγνοήθηκε»

Τσίπρας: «Γιαπί το Κέντρο Τηλεδιοίκησης Λάρισας από το 2019- Λένε ψέματα»

«Πρόκειται για ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης, όταν ορισμένοι πηγαίνουν σε αυτό το οποίο σήμερα είναι υπό εξέλιξη και θα καταστεί το υπερτοπικό σύστημα της Λάρισας. Εμφανίζουν αυτό το οποίο σήμερα προφανώς λόγω εργασιών είναι σε μια οικοδομική κατάσταση. Να πάμε μαζί στον σταθμό της Λάρισας να δούμε εάν πράγματι λειτουργεί ή δε λειτουργεί η τοπική τηλεδιοίκηση της Λάρισας με την αυτόματη χάραξη» σχολίασε ο Γιώργος Γεραπετρίτης από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την επίσκεψη Τσίπρα στο κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας.

Δείτε το μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων του Star 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top