Αλαλούμ με το ρεύμα: Δεν ξέρουν τι πληρώνουν οι καταναλωτές – Οι παγίδες αν αλλάξετε πάροχο

Δεκάδες διαμαρτυρίες στο ΕΚΠΟΙΖΩ - Τι λέει στο star.gr ο νομικός σύμβουλος της Ένωσης, Βίκτωρας Τσιαφούτης - Πρώτη Ανάρτηση 27-09-2017 14:51

Αλαλούμ με τις χρεώσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα

Πρωτοφανές είναι το αλαλούμ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Εκατοντάδες καταναλωτές καλούνται να πληρώσουν χρεώσεις που δεν κατανοούν ή δεν μπορούν να υπολογίσουν και συχνά «φουσκώνουν» αδικαιολόγητα τον λογαριασμό ρεύματος, ενώ πολλοί καταλήγουν σε αλλαγή παρόχου χωρίς να έχουν σφαιρική εικόνα των χρεώσεων με συνέπεια να καταλήγουν περισσότερο μπερδεμένοι και να μιλούν για ακόμη πιο μεγάλες χρεώσεις!

Όπως εξηγεί ο νομικός σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ (Ένωση Καταναλωτών "Η Ποιότητα της Ζωής") Βίκτωρας Τσιαφούτης υφίσταται θέμα ρύθμισης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας καθώς υπάρχουν «ζητήματα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών αλλά και αδιαφάνειας».

«Οι καταναλωτές παίρνουν τον λογαριασμό του ρεύματος στα χέρια τους και δεν ξέρουν τι πληρώνουν! Και εγώ ο ίδιος πολλές φορές δεν κατανοώ τι συμβολίζει μια χρέωση. Πχ. η ρήτρα αναπροσαρμογής» σημειώνει ο κ. Τσιαφούτης.

Όπως εξηγεί, οι καταναλωτές ουσιαστικά κινούνται στα τυφλά: «Εκτός του ότι δεν γνωρίζουν τι και γιατί πληρώνουν, πολλές φορές επιχειρούν να συγκρίνουν τις τιμές με εναλλακτικούς παρόχους ενέργειας αλλά στο τέλος μπλέκονται ακόμη περισσότερο». 

Αποτέλεσμα; Καταναλωτές υπογράφουν συμβάσεις χωρίς να αντιληφθούν «ψιλά γράμματα» ή άλλες «λεπτομέρειες» στους όρους και καταλήγουν να δεσμεύονται για 18 ή 24 μήνες με ρήτρα ποινής σε περίπτωση πρόωρης διακοπής συμβολαίου. Παράλληλα, πολλοί διαμαρτύρονται στο ΕΚΠΟΙΖΩ και για υπέρογκες και αδιαφανείς χρεώσεις, σημειώνοντας ότι έλαβαν υποσχέσεις για το φθηνότερο ρεύμα στην αγορά αλλά τελικά πλήρωσαν περισσότερο στο τέλος!

«Ο καταναλωτής είναι πολύ μπερδεμένος. Και είναι λογικό αφού δεν υπάρχει ούτε η βασική πρόβλεψη: να είναι σταθερή παντού η ημερομηνία και ο τρόπος έκδοσης των λογαριασμών ρεύματος και η πραγματική τιμή ανά κιλοβατώρα. Η μία εταιρεία βγάζει ανά μήνα, η άλλη ανά δίμηνο, η άλλη ανά τρίμηνο. Με αυτό τον τρόπο, εύκολα μπορεί να δημιουργηθεί σύγχυση στον καταναλωτή σε θέματα πχ. όπως οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις (πχ. ΥΚΩ) και να θεωρήσει ότι κάνει μια επιλογή που τον συμφέρει» εξηγεί ο κ. Τσιαφούτης.

Εκτοξεύουν τους λογαριασμούς οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις

Το ΕΚΠΟΙΖΩ έχει ουκ ολίγες φορές αναδείξει το ζήτημα των χρεώσεων που εκτοξεύουν τους λογαριασμούς, όπως οι ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) και το  ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων).

«Το θέμα είναι καθαρά πολιτικό» εξηγεί ο κ. Τσιαφούτης και προσθέτει: «Οι χρεώσεις αυτές δεν έχουν καμία σχέση με τον τομέα της ενέργειας και συχνά διπλασιάζουν τους λογαριασμούς ρεύματος, επιβαρύνοντας τον καταναλωτή με τρόπο μη δίκαιο, νόμιμο και συνταγματικά κατοχυρωμένο».

Συνεχίζοντας κάνει λόγο για μεγάλη αδικία καθώς καταλήγουν να πληρώνουν για το κοινωνικό τιμολόγιο και την κοινωνική πολιτική του κράτους και όσοι είναι στα όριο της φτώχειας!

«Ο κ. Σταθάκης πρόσφατα είχε μιλήσει για εξορθολογισμό και μείωση των ΥΚΩ, οπότε θα περιμένουμε να δούμε τι θα αλλάξει. Οφείλω να τονίσω πάντως πως είμαι απαισιόδοξος» σημειώνει ο ίδιος.

Τι πρέπει να αλλάξει

«Το πρωταρχικό είναι να επιβληθούν κάποιες αρχές για να ξεδιαλύνουν την ομίχλη στους καταναλωτές. Πχ. το πώς θα αναγράφονται οι λογαριασμοί ρεύματος ή το τι συμβολίζει η κάθε χρέωση και πως υπολογίζεται. Η ΔΕΗ έχει κάνει κάποιες βελτιώσεις τελευταία αλλά απομένει πολλή δουλειά ακόμη» υπογραμμίζει ο κ. Τσιαφούτης.

Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι πρέπει να γίνει εξορθολογισμός των χρεώσεων καθώς είναι άδικο να πληρώνουν οι πολίτες το ειδικό τέλος μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων που αφορά τις επενδύσεις ιδιωτών και εταιρειών για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Τέλος, ο κ. Τσιαφούτης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το θέμα των εμπορικών πρακτικών και του τρόπου λειτουργίας αρκετών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας: «Κινδυνεύουμε αλλιώς να ζήσουμε αυτό που ζήσαμε την προηγούμενη δεκαετία με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, όπου ξεπήδησαν ξαφνικά 10-15 εταιρείες με πολλά τεχνικά προβλήματα και ανεπαρκές after sales, η πλειοψηφία των οποίων έβαλαν λουκέτο τα επόμενα χρόνια».

 

Του Πέτρου Κατσαβριά

pkatsavrias@star.gr

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top