Η πετρελαϊκή κρίση του 1979 και τα μέτρα - σοκ σε Ελλάδα και Δύση 

Οι περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων και στα όρια ταχύτητας

Μιας παγκόσμιας διάστασης ενεργειακή κρίση, όπως αυτή που βιώνουμε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο. Η πετρελαϊκή κρίση του 1979 επήλθε μόλις 6 χρόνια μετά την πετρελαϊκή κρίση του 1973 και επηρέασε άμεσα την Ελλάδα.       

Ενέργεια: Κίνηση - ματ από την Ελλάδα στα Βαλκάνια

Σε αντίθεση με την κρίση του  1973, στην οποία αιτία ήταν η πολεμική σύρραξη Ισραήλ – Αιγύπτου, το 1979 αιτία ήταν οι δραματικές εσωτερικές εξελίξεις στο  εσωτερικό του Ιράν, με την πτώση του Σάχη και την άνοδο στην εξουσία των φανατικών  και «αντιδυτικών»  ισλαμιστών. Οι εξαγωγές πετρελαίου από την τότε Περσία διακόπηκαν και οι διεθνείς τιμές πετρελαίου υπεριδπλασιάσθηκαν (από 13 δολάρια που κόστιζε το βαρέλι το 1978 αυξήθηκε στα 32 δολάρια). 

Ισλαμική Επανάσταση 1979 Ιράν

Η Ισλαμική Επανάσταση το 1979 στο Ιράν που προκάλεσε την πετρελαϊκή κρίση (AP) 

Ο φόβος για έλλειψη πετρελαίου προκάλεσε με τη σειρά του αποθεματοποίηση, που με τη σειρά της είχε ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη αύξηση στις τιμές.   

Ή οικονομία της  Ελλάδας επηρεάσθηκε από την κρίση, όπως επίσης επηρεάσθηκαν  όλες οι αναπτυσσόμενες μη πετρελαιοπαραγωγικές χώρες, οι οποίες παρουσίασαν έλλειμμα στο ισοζύγιό τους, ενώ ο πληθωρισμός και η ανεργία αυξήθηκαν. 

Οι επιπτώσεις στην Ελλάδα και τα μέτρα της κυβέρνησης Καραμανλή 

Πρωθυπουργός στην Ελλάδα ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, η κυβέρνηση του οποίου πήρε μια σειρά από μέτρα, με κύριο στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμων,  ώστε να μην υπάρξει έλλειψη που θα είχε βαρύτατες επιπτώσεις στην παραγωγική δραστηριότητα.   
Κάποια από τα μέτρα αυτά αξίζει να σημειωθεί ότι συζητείται να εφαρμοσθούν  και σήμερα, 43 ολόκληρα χρόνια αργότερα. 

Κωνσταντίνος Καραμανλής

Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, πρωθυπουργός της Ελλάδας στην ενεργειακή κρίση του 1979   

Συγκεκριμένα η τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανακοίνωσε: 

-το «πάγωμα» των τιμών για να αντιμετωπιστούν οι πληθωριστικές πιέσεις
-προσωρινό δελτίο στα καύσιμα (ίσχυσε για μικρό διάστημα όριο 100 λίτρων βενζίνης τον μήνα για τα ΙΧ) 
-εκ περιτροπής κυκλοφορία των ΙΧ με βάση τον τελευταίο αριθμό της πινακίδας κυκλοφορίας,  όχι μόνο στο κέντρο της Αθήνας (όπου το μέτρο επιβλήθηκε για τον περιορισμό του νέφους),  αλλά σε ολόκληρη τη χώρα 
-ανώτερο όριο ταχύτητας στις εθνικές οδούς τα 90 χιλιόμετρα την ώρα! 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο τελευταία μέτρα (κυκλοφορία οχημάτων εκ περιτροπής και περιορισμός του ορίου ταχύτητας) βρίσκονται στον «πυρήνα» του σχεδιασμού των μέτρων για την εξοικονόμηση καυσίμων και σήμερα, σε συνδυασμό με κάποια άλλα (τηλεργασία π.χ.) που το 1979 ήταν αδύνατον να εφαρμοστούν. Τουλάχιστον προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος δεν προβλέπονται    
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top