Kάποιοι δεν κολλούν κορωνοϊό. Έχουν «τυχερά γονίδια» - Επιστήμονες εξηγούν

Έχουν μεγαλύτερη απόκριση αντισωμάτων μετά τον εμβολιασμό για τον κορωνοϊό

Νέο κύμα της νόσου του κορωνοϊού διαφαίνεται στην Ευρώπη /  Βίντεο αρχείου Reuters

Kάποιοι άνθρωποι με «τυχερά γονίδια» ή συγκεκριμένο DNA μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη προστασία έναντι του κορωνοϊού μετά από τον εμβολιασμό, όπως λένε επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Κορωνοϊος: Δύο στoυς τρεις ασθενείς με long covid-19 είναι γυναίκες

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα με τύπο ενός γονιδίου που ονομάζεται HLA-DQB1*06 είχαν μεγαλύτερη απόκριση αντισωμάτων μετά τον εμβολιασμό. Σημειώνεται πως περίπου το 30 έως 40% του πληθυσμού του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αυτόν τον τύπο γονιδίου.

Οι ειδικοί σημειώνουν εντούτοις ότι τα εμβόλια είναι ο καλύτερος τρόπος για να προστατευτούν οι άνθρωποι από τον Covid και συνιστούν να γίνονται οι επαναληπτικές δόσεις για την ενίσχυση της ανοσίας.

Kάποιοι άνθρωποι με «τυχερά γονίδια» ή συγκεκριμένο DNA μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη προστασία έναντι του κορωνοϊού μετά από τον εμβολιασμό

Κορωνοϊός: Νέο κύμα της νόσου διαφαίνεται στην Ευρώπη

Τι έδειξε η μελέτη

Οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα αίματος από άτομα που συμμετείχαν σε πέντε διαφορετικές δοκιμές, συμπεριλαμβανομένων 1.600 ενηλίκων, που το πρώτο εμβόλιο που έκαναν ήταν είτε της AstraZeneca είτε το εμβόλιο των Pfizer-BioNTech.

Αυτό που βρήκαν ήταν ότι οι άνθρωποι που έφεραν την εν λόγω παραλλαγή του γονιδίου ήταν πιο πιθανό να έχουν υψηλότερα επίπεδα αντισωμάτων - πρωτεϊνών που αναγνωρίζουν και «επιτίθενται» στον κορωνοϊό σε σχέση με άτομα που είχαν άλλες εκδοχές του γονιδίου.

Η μελέτη παρακολούθησε επίσης μια ομάδα συμμετεχόντων που έκαναν εβδομαδιαία τεστ Covid για περισσότερο από έναν χρόνο μετά το πρώτο τους εμβόλιο. Διαπίστωσαν ότι όσοι είχαν την παραλλαγή του γονιδίου είχαν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν σοβαρή λοίμωξη κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου.

Κορωνοϊός: Αποτυχία η πρώτη κλινική δοκιμή του ρινικού εμβολίου AstraZeneca

Οι επιστήμονες αναγνωρίζουν βέβαια ότι πολλοί άλλοι παράγοντες συμβάλλουν στον κίνδυνο εμφάνισης Covid, συμπεριλαμβανομένης της ηλικίας, τυχόν υποκείμενων νοσημάτων, αλλά και της έκθεση στον κορωνοϊό, για παράδειγμα μέσω της εργασίας τους. Λένε όμως ότι η γενετική εξακολουθεί να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.

«Ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας θα μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε τα εμβόλια στο μέλλον, ώστε όχι μόνο να μας εμποδίσουν από το να αναπτύξουμε σοβαρή ασθένεια, αλλά και να μας κρατήσουν χωρίς συμπτώματα για όσο το δυνατόν περισσότερο», σημείωσε ο ΔρAlexanderMentzer, επικεφαλής ερευνητής στη μελέτη.

«Από αυτή τη μελέτη έχουμε στοιχεία ότι η γενετική μας σύνθεση είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους μπορεί να διαφέρουμε μεταξύ μας ως προς την ανοσολογική μας απόκριση μετά τον εμβολιασμό κατά της Covid-19», σημείωσε ο καθηγητής JulianKnight.

«Χρειάζεται περαιτέρω δουλειά για την καλύτερη κατανόηση της κλινικής σημασίας αυτής της συγκεκριμένης συσχέτισης», πρόσθεσε. «Και γενικότερα για το τι μπορεί να μας πει ο προσδιορισμός αυτής της παραλλαγής γονιδίου σχετικά με το πώς δημιουργούνται αποτελεσματικές ανοσολογικές αποκρίσεις και για να βρούμε τρόπους ώστε να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε τα εμβόλια για όλους».