Χρεώσεις «φωτιά» σε λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας από πενταψήφια

«Έκρηξη» καταγγελιών από συνδρομητές

κιντά τηλέφωνα

Αύξηση κατά 70,83% κατέγραψαν το 2019 οι καταγγελίες πολιτών για υπερβολικές χρεώσεις λογαριασμών κινητής τηλεφωνίας από κλήσεις πενταψήφιων τηλεφωνικών αριθμών που αφορούσαν σε υπηρεσίες για τις οποίες δεν είχαν συναινέσει. 

Πρόκειται για αύξηση ρεκόρ μέσα σε έναν χρόνο (Νοέμβριος 2018 – Νοέμβριος 2019) και δείχνει το μέγεθος της αγανάκτησης των καταναλωτών. 

Κινητά τηλέφωνα: Διπλασιάζονται τα δεδομένα χωρίς να αλλάξει η χρέωση

Μέλος της ομάδας του star.gr έλαβε πριν λίγους μήνες μήνυμα από πενταψήφιο νούμερο, αναφέροντας πως έχει κάνει εγγραφή σε υπηρεσία για την οποία θα χρεώνεται 2,08 ευρώ ανά SMS και θα λαμβάνει στο κινητό του τρία τέτοια μηνύματα την εβδομάδα, εκτός αν στείλει μήνυμα πως θέλει να διαγραφεί από την υπηρεσία. 

Σε τηλεφωνική επικοινωνία με την εταιρία VEOO, που έστειλε το εν λόγω μήνυμα, ανέφερε πως δε θυμάται να έχει κάνει εγγραφή σε καμία υπηρεσία της και ζήτησε διαγραφή, η οποία και έγινε. 

Κινητά τηλέφωνα: Mειώνονται οι χρεώσεις τις επόμενες μέρες

Χρήστες του διαδικτύου στην Ελλάδα και το εξωτερικό που έχουν λάβει αντίστοιχα μηνύματα από την ίδια εταιρία αναφέρουν επίσης πως δε θυμούνται να έχουν κάνει εγγραφή στην υπηρεσία. 

Η υπάλληλος της εταιρίας που σήκωσε το τηλέφωνο υποστήριξε πως δεν υπάρχει η δυνατότητα παραπομπής σε κανέναν υπεύθυνο τύπου ή άλλον υπεύθυνο για να δώσει περισσότερες πληροφορίες. 

Στοπ στους λογαριασμούς-μαμούθ στα κινητά: Αυτόματη φραγή στα 150 ευρώ

Όταν ερωτήθηκε ποιες είναι οι υπηρεσίες για τις οποίες ο καταναλωτής πληρώνει αυτά τα χρήματα, απάντησε «διαφημιστικά μηνύματα, τραγούδια, κλπ.», ενώ όταν κατάλαβε πως μιλούσε με δημοσιογράφο, σταμάτησε να δίνει πληροφορίες και πρότεινε την αποστολή email στη γενική ηλεκτρονική διεύθυνση της εταιρίας, προκειμένου να λάβει περισσότερες πληροφορίες από εκεί, υποστηρίζοντας πως όλα τα emails απαντώνται. Το email που ήρθε ως απάντηση μετά από κάποιες μέρες ήταν ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα, ενώ κανείς δεν ήταν και πάλι διαθέσιμος για σχόλιο.

Το BBC σε ρεπορτάζ του αναφέρει πως δημοσιογράφος του που έλαβε αντίστοιχο μήνυμα στο κινητό και έκανε την αντίστοιχη έρευνα, δεν πήρε επίσης ποτέ επίσημη απάντηση από την εταιρία.

Αντίστοιχη επικοινωνία έγινε και με την Προστασία του Καταναλωτή, αλλά και με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Και πάλι, ενώ εστάλη αυτοματοποιημένο μήνυμα ότι θα δοθεί απάντηση εντός ενός μήνα, δε δόθηκε απάντηση. 

Τι είναι οι Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης

Οι υπηρεσίες αυτές σχετίζονται με τη μετάδοση πληροφορίες/περιεχομένου σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών. 

Παραδείγματα τέτοιων πληροφοριών αποτελούν οι ψηφοφορίες (π.χ. Eurovision), οι διαγωνισμοί, το downloading ringtones, logos, videos και παιχνιδιών μέσω SMS, η παροχή τεχνικής υποστήριξης, τα παιχνίδια από την τηλεόραση, στα οποία συμμετέχουν χρήστες μέσω τηλεφώνου, οι υπηρεσίες πληροφόρησης (καιρός), η αστρολογία/χαρτομαντεία, οι υπηρεσίες ενηλίκων, κ.α.

Η πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς αριθμούς που ξεκινούν από 901, 909, 806, 812, 825, 850, 875, 14, 190 – 195, 54, κ.α.

Η χρέωση για τη χρήση αυτών των υπηρεσιών είναι υψηλότερη από τις βασικές υπηρεσίες, η τιμολόγηση πραγματοποιείται με χρέωση στον λογαριασμό του χρήστη. Η εγγραφή μπορεί να γίνει και μέσω διαδικτύου και σε αυτή την περίπτωση η χρέωση γίνεται σε τακτική βάση και ενδέχεται να εξαρτάται από το περιεχόμενο που λαμβάνει ή αποστέλλει ο χρήστης. 

Τι πρέπει να κάνουν οι καταναλωτές

Η επιτροπή προτείνει, στις γενικές της οδηγίες, οι καταναλωτές να στέλνουν μήνυμα για τη διαγραφή τους από την υπηρεσία, ακολουθώντας τις οδηγίες που αναφέρονται στο SMS που έχουν λάβει.

Το πρόβλημα που προκύπτει παρόλα αυτά είναι πως αυτά τα SMS μοιάζουν με spam και πολλοί καταναλωτές τα αγνοούν ή φοβούνται να στείλουν απαντητικό μήνυμα. 

Ειδικοί επίσης σε θέματα ασφάλειας τηλεπικοινωνιών προειδοποιούν πως μία απάντηση σε τέτοιο μήνυμα μπορεί να ικανοποιεί τους σκοπούς αυτών των εταιριών, καθώς με την απάντηση και μόνο αναγνωρίζουν πως αυτός είναι ένας αριθμός κινητού τηλεφώνου που λειτουργεί και ανήκει σε πραγματικό άνθρωπο και δημιουργούν μία βάση δεδομένων με τηλέφωνα που μπορούν να ξαναχρησιμοποιήσουν στο μέλλον.

Αυτό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να καλέσει την εταιρία κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιεί και να ζητήσει να μπλοκάρουν από το τηλέφωνό του τα χρεώσιμα πενταψήφια νούμερα.

Επίσης θα πρέπει να προσέχει να μην καταχωρεί τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σε διαδικτυακούς τόπους εάν προηγουμένως δεν έχει διαβάσει προσεκτικά όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις που παρέχει η υπηρεσία που τους ενδιαφέρει. 

Πάντως σήμερα, ο νόμος προβλέπει μέγιστη διάρκεια παροχής Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης και ανώτατο όριο χρέωσης.

Συγκεκριμένα σε περιπτώσεις φωνητικών υπηρεσιών και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου οφείλουν να διακόπτουν οι πάροχοι αυτόματα τη σύνδεση μετά την πάροδο 20 λεπτών, ώστε να αποφεύγονται οι υπερχρεώσεις. Στο ίδιο πλαίσιο, το μηνιαίο κόστος δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 20 ευρώ, ανά υπηρεσία με συνδρομή, εκτός κι αν έχει δηλωθεί διαφορετικό όριο. 
 

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top