Μια βεντάλια βιβλίων για απαιτητικούς αναγνώστες

Οι προτάσεις του star.gr για να ονειρευτείτε και να προβληματιστείτε

προτάσεις βιβλίων

Ο Αύγουστος είναι σίγουρα ο μήνας που χαλαρώνουμε παρέα με ένα καλό βιβλίο και είναι η καλύτερη ευκαιρία να γίνουμε πιο δημιουργικοί εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας πάνω σε σημαντικά θέματα που απασχολούν την ανθρωπότητα όπως η καταστροφή της Συρίας και οι συνέπειες της προσφυγικής κρίσης.

Μέσα από μια βεντάλια εξαιρετικών βιβλίων για απαιτητικούς αναγνώστες μπορείτε να ονειρευτείτε, να προβληματιστείτε, να ταξιδέψετε σε μαγικά μονοπάτια με θέα τη θάλασσα και τέλος να παγιδευτείτε  στα δίχτυα ενός μυστηρίου. Ό,τι και αν διαλέξετε θα πρέπει να γνωρίζετε πως πρόκειται για εξαιρετικές εκδόσεις που σκοπό έχουν να κάνουν τις ημέρες σας πιο φωτεινές και σίγουρα πιο όμορφες.

«Ανθρωπότητα» το βιβλίο του ακτιβιστή Ai Weiwei

Ξεκινάμε μ’ ένα σπουδαίο βιβλίο του Κινέζου καλλιτέχνη Ai Weiwei οι δράσεις του οποίου γίνονται πρωτοσέλιδα σε όλον τον κόσμο και οι εκθέσεις του περιζήτητες. Αυτή τη φορά ετοίμασε ένα βιβλίο με κεντρικό θέμα την προσφυγική κρίση. Σκέψεις και αποφθέγματα, χωρισμένα σε ενότητες: Ανθρωπότητα, Κρίση, Σύνορα, Εξουσία, Εκτοπισμός, Ελευθερία, Δράση.

Είναι ο πιο επιδραστικός καλλιτέχνης της εποχής μας. Γλύπτης, φωτογράφος, αρχιτέκτονας, κινηματογραφιστής, συγγραφέας, ακτιβιστής.Ο Ai Weiwei συνδέει κάθε έργο του με επίκαιρα ζητήματα. Έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες του κόσμου και έχει μείνει πολύ καιρό στην Ελλάδα, στη Λέσβο και στην Ειδομένη. Τα ταξίδια του αυτά ήταν η αφορμή για μεγάλες και εξαιρετικά επιτυχημένες εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, στο Βερολίνο, στο Λονδίνο αλλά και στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το 2016, καθώς και για ένα ντοκιμαντέρ με προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων που συνάντησε εκεί.

Αυτό το βιβλίο ,που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg, είναι το απόσταγμα των σκέψεων στις οποίες τον οδήγησαν αυτά τα ταξίδια και των δηλώσεων που έκανε στις πάρα πολλές συνεντεύξεις του σε ΜΜΕ όλου του κόσμου.

«Η προσφυγική κρίση με τη ματιά του πιο πολιτικοποιημένου και επιδραστικού καλλιτέχνη της εποχής μας»

«Συρία» του Samer N. Abboud

«Δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να διηγηθείς την ιστορία της κρίσης στη Συρία» αναφέρει στην έναρξη του βιβλίου ο διεθνολόγος Samer Abboud καθώς θεωρεί ότι δεν μπορείς ν’ αποτυπώσεις μια γραμμική ιστορία ή μια μοναδική εμπειρία με την οποία μπορούν να ταυτιστούν όλοι οι Σύροι. Έκείνος μέσα από σκληρές μελέτες τα κατάφερε και οι κριτικές για το έργο του είναι διθυραμβικές.

Καταφέρνει να συνοψίσει μέσα σε 345 σελίδες όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη χώρα που επηρεάζει τον κόσμο μας. Ο συγγραφέας συνθέτει αριστοτεχνικά το χρονικό της κρίσης με τρόπο άμεσα κατανοητό, ισορροπημένο και αναλυτικό. Εξηγεί πώς εδραιώθηκε το σκηνικό πολέμου στη Συρία μετά το 2011, ποιοι είναι οι κύριοι δρώντες, ποιος είναι ο ρόλος τους στη σύγκρουση και πώς η πιθανή επιβολή της «αυταρχικής ειρήνης» θέτει εν αμφιβόλω τη σταθερότητα και την ασφάλεια στη χώρα που την αφανίζουν τα πολλά δίκτυα της βίας και ο κατακερματισμός με τρόπους, ίσως, μη αναστρέψιμους. Η προβληματική επιβίωση του καθεστώτος ‘Ασαντ, η ολιγωρία της διεθνούς κοινότητας παράλληλα με τα δεινά του συριακού λαού προμηνύουν ένα αβέβαιο μέλλον που θα επηρεάζει την ευρύτερη Μέση Ανατολή –και τον κόσμο– στον 21ο αιώνα. Το σημαντικό αυτό βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg. 

«Γράμματα σε έναν συγγραφέα» του Κίμων Καλαμάρα

Από τις εκδόσεις Γκοβόστη κυκλοφορεί η επιστολική νουβέλα του Κίμωνα Καλαμάρα. Θα εφορμούσα ο ίδιος, με όλες μου τις δυνάμεις, με όλους μου τους παλιάτσους και τους ακροβάτες, με όλους μου τους κλόουν και τα άγρια θηρία, με όλες τις ημίγυμνες χορεύτριες και τους μουσικούς, τους σχοινοβάτες και τους ζογκλέρ, τους μάγους και τους δεινούς διασκεδαστές· θα εφορμούσα σε κάθε πόλη σε κάθε χωριό. Έχει μια γοητεία το μοιραίο συναπάντημα· ο απροσδόκητος επισκέπτης, ο περιπλανώμενος ταξιδιώτης που έρχεται πάντα ακάλεστος και που πάντα αφήνει πίσω του τη σκόνη των νωθρών του αποτυχιών, τον κρότο των ξέφρενων χειροκροτημάτων, την αίγλη του παρο­δικού όσο και την υποψία του θεϊκού. [...]

«Η Θάλασσα» η νέα νουβέλα του Μιχάλη Μακρόπουλου 

Μετά το «Μαύρο Νερό»  ο συγγραφέας Μιχάλης Μακρόπουλος γράφει άλλη μια αριστουργηματική νουβέλα  που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη. Ο σπουδαίος πεζογράφος και μεταφραστής παρουσιάζει στο νέο του έργο ,μέσα από την αφήγηση μια κοπέλας που δε μαθαίνουμε τελικά το όνομα της, μια γη που ερημώνει...

Το υδάτινο στοιχείο είναι έντονο σε όλο το βιβλίο. Η υπόθεση είναι επιστημονικής φαντασίας με τη γη να ερημώνει αφού οι πάγοι λιώνουν. Αιτία της καταστροφής είναι ένας αρχαίος μετεωρίτης που μεταφέρει έναν θανάσιμο ιό. Οι μόνοι άνθρωποι που δεν προσβάλλονται από τον ιό που εξαπλώνεται συνεχώς  είναι εκείνοι που έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό τη μετάλλαξη μιας σειράς γονιδίων. Όσοι μένουν στον επάνω κόσμο έχουν απλά πεθάνει.Οι επιζήσαντες κατοικούν σε υπόγειες πόλεις και το μόνο που τους συνδέει με τη ζωή στη Γη είναι η νοσταλγία και οι αναμνήσεις. Η αφηγήτρια τολμά όμως ν' ανέβει στον επάνω κόσμο για χάρη της θάλασσας....για να τη γνωρίσει....μια υπόσχεση που δυστυχώς ο πατέρας της δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει.

«Νίτσε και Ντοστογιέβσκη - Στις παρυφές του μηδενισμού» του Paolo Stellino 

Στο σημαντικό αυτό βιβλίο δίνονται απαντήσεις σε ερωτήματα όπως πότε ανακάλυψε ο Νίτσε τον Ντοστογιέβσκη, σε ποιες πλευρές στάθηκε η προσοχή του; Πώς επηρέασαν τη σκέψη του; Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις ιστορικές εκδόσεις Γκοβόστη σε προσεγμένη μετάφραση του Γιώργου -Ίκαρου Μπαμπασάκη και  αποτελεί μια συνδυαστική όπως αναφέρει ο εκδότης Κωνσταντίνος Γκοβόστης πραγματεία που μελετά την αλληλεπίδραση ανάμεσα στον μεγάλο Ρώσο κλασικό και τον επίσης μεγάλο Γερμανό φιλόσοφο, αξιοποιώντας τόσο τα εργαλεία της ιστορικής έρευνας όσο και τη δύναμη της διακειμενικής προσέγγισης.

Η πρώτη συνάντηση τους έγινε τον χειμώνα του 1886-87, όταν ο Νϊτσε ξετρύπωσε μια γαλλική μετάφραση του Υπογείου σ’ ένα βιβλιοπωλείο της Νίκαιας. Δύο χρόνια αργότερα, θα τον χαρακτήριζε ως τον μόνο ψυχολόγο από τον οποίο είχε κάτι να μάθει. Η δεύτερη «συνάντησή» τους έγινε στις παρυφές του μηδενισμού. Ο Νίτσε ανακοίνωσε τον θάνατο του Θεού, ενώ ο Ντοστογιέβσκη επισήμανε τους κινδύνους που εγκυμονούσε ο αθεϊσμός.Το ανά χείρας βιβλίο περιγράφει και τις δύο όψεις αυτής της συνάντησης, ακολουθώντας το νήμα που προσφέρει η αλληλογραφία του Νίτσε. Ο Paolo Stellino πραγματοποιεί μια λεπτομερή ανάλυση της ενασχόλησης του Νίτσε με το έργο του Ντοστογιέβσκη,  από την πρώτη εκείνη επαφή στην Νίκαια, μέχρι τις τελευταίες μέρες, πριν την ψυχική κατάρρευση του φιλοσόφου.

Το δεύτερο μέρος του βιβλίου είναι αφιερωμένο στην ανασκευή της ευρέως διαδεδομένης και στερεότυπης άποψης, σύμφωνα με την οποία ο Ντοστογιέβσκη πρόβλεψε και επέκρινε στα μεγάλα μυθιστορήματά του μερικές από τις πιο επικίνδυνες και μηδενιστικές θεωρίες του Νίτσε.Για την ανασκευή αυτής της άποψης, ο συγγραφέας επικεντρώνεται στο ηθικό δίλημμα: Αν ο Θεός δεν υπάρχει, επιτρέπονται τα πάντα; 

«Το παιχνίδι της Άγρας» του Θεόδωρου Εσπίριτου  

Το πρώτο μυθιστόρημα του σκηνοθέτη και συγγραφέα Θεόδωρου Εσπίριτου, «Το Παιχνίδι της Άγρας», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη. Χρησιμοποιώντας με δεξιοτεχνία διάφορα λογοτεχνικά είδη, το αστυνομικό μυθιστόρημα, το πολιτικό νουάρ και τη δυστοπική-μελλοντολογική αφήγηση, αλλά και χάρη στην τεχνική του ντόμινο και στην καθηλωτική ατμόσφαιρα που δημιουργεί, ο συγγραφέας παγιδεύει τον αναγνώστη στα δίχτυα ενός αποτρόπαιου εφιάλτη.

Με φόντο μια Ευρώπη που σπαράσσεται από τον υπόγειο οικονομικό πόλεμο μεταξύ των κρατών-μελών της, ο Μάρλοου, ερευνητής της Υπηρεσίας Εξιχνίασης Σκοτεινών Υποθέσεων, επιβιβάζεται σε ένα τρένο με προορισμό την Άγρα. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής καλείται να επιλύσει το αίνιγμα μιας εξαφάνισης και δύο φόνων, ενώ κάποιοι συνταξιδιώτες θα του αποκαλύψουν τους φόβους τους για το τι πραγματικά διαδραματίζεται πίσω από την πύλη της Άγρας. Ωστόσο, οι αποκαλύψεις αυτές δεν συνιστούν παρά μόνο την άκρη του νήματος, που οδηγεί σε έναν λαβύρινθο, στο κέντρο του οποίου εξυφαίνεται μια σκοτεινή συνωμοσία.

«Η μάσκα των εμμέτρων και μία πρόζα» της Ρούλας Γαλάνη

Όπως αναφέρει στο επίμετρο του έργου ο Κοσμάς Κοψάρης, η Ρούλα Γαλάνη με την αριστοτεχνία της δραματουργικής της πένας θεάται τον κόσμο του θεάτρου υπό το πρίσμα του τραγικού. Στον αντίποδα της Μπλανς Ντιμπουά, της εμβληματικής περσόνας του Τένεσι Ουίλιαμς, η οποία στην κορύφωση της υπαρξιακής της δίνης κραύγαζε ψυχορραγώντας: «Δε θέλω ρεαλισμό, θέλω μαγεία», η Γαλάνη προβαίνει στην αντίπερα όχθη. Αναμετράται κατά μέτωπο με την ίδια την ύπαρξη, φτάνοντας έτσι στην λιτότητα του αισθήματος, όπως έλεγε χαρακτηριστικά η Έλλη Λαμπέτη. […]

Οι δραματουργικοί της ήρωες υπόκεινται στο παιχνίδι της διττότητας. Αυτό σχετίζεται με τις διχοστασίες που η εναρμόνισή τους στοιχειοθετεί την αρμονική σύλληψη του κόσμου. Από την άλλη ενεδρεύει ο κίνδυνος της απάτης, του βιώματος της ψευδαίσθησης της αυθεντικής ζωής, όπως θα έλεγε χαρακτηριστικά ο Mario Vitti. Ο παραλογισμός του κόσμου, η τρέλα του οικουμενικού και πανανθρώπινου συστήματος γίνεται το απείκασμα και συνάμα μετείκασμα ενός ψυχισμού που μετεωρίζεται μεταξύ του όλου και του τίποτα, του παντού και του πουθενά. […]

«Οδοιπορικό» Ένα ταξίδι στον χρόνο του Χάρη Αγγελογιάννη

Από τις εκδόσεις Γκοβόστη κυκλοφορεί η πρώτη συλλογή διηγημάτων του Χάρη Αγγελογιάννη. Πρόκειται για ένα ταξίδι που αρχίζει κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60, περνάει μέσα από τα δύσκολα χρόνια της δικτατορίας και φτάνει στις παρυφές των ημερών μας μέσα από μια εντυπωσιακή αφήγηση δεκαοκτώ μικρών διηγημάτων.

Τόπος η γενέθλια πόλη της Αθήνας κι ο Πειραιάς, η πόλη που μεγάλωσα. Τα πρώτα σκιρτήματα, έρωτες, αγάπες και φίλοι που χάθηκαν στο διάβα του χρόνου, σε καιρούς που δεν μοιάζουν με το σήμερα, σκηνές και γεγονότα που σημάδεψαν τα βιώματα μιας εποχής. Καταστάσεις προσωπικές και ιστορίες πραγματικές, από αυτές που δεν συναντάς κάθε μέρα, που άλλοτε περιγράφονται όπως έγιναν κι άλλοτε συμπληρώθηκαν με τη φαντασία, χωρίς όμως να αλλοιώνεται η ουσία των γεγονότων.

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top