«Οι Έλληνες περιόρισαν το μπάνιο και τρώνε λιγότερο» - Τι δείχνει έρευνα

Αντιδράσεις από την ένωση εργαζόμενων καταναλωτών για την ακρίβεια

Τις αντιδράσεις των καταναλωτών στην τρέχουσα αύξηση των τιμών των προϊόντων και υπηρεσιών, κατέγραψε έρευνα της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ. Η έρευνα που είναι αποκαλυπτική ως προς τις αλλαγές που επέφερε η νέα οικονομική κρίση στις συνήθειες και την καθημερινότητα των καταναλωτών, πραγματοποιήθηκε από τις 10 Ιανουαρίου, έως τις 10 Φεβρουαρίου 2023, με τη συμπλήρωση 1.710 on line ερωτηματολογίων.

«Τα ευρήματα είναι ανησυχητικά και συνάδουν με τα αποτελέσματα των ερευνών του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, που καταδεικνύουν ότι μετά και τις αυξήσεις των επιτοκίων, οι Έλληνες χρειάζονται τον μισό ετήσιο μισθό για να καλύψουν το κόστος της ακρίβειας, ενώ με τον υπόλοιπο μισό θα πρέπει να καλύψουν την τροφή και όλες τις ανάγκες του σπιτιού. Δηλαδή, με άλλα λόγια, η ακρίβεια τσακίζει και ο λογαριασμός δεν βγαίνει», σχολίασε στο star.gr ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος (ΕΕΚΕ).

«Καλάθι του νονού»: Ξεκινά στις 29 Μαρτίου - Οι 12 κατηγορίες παιχνιδιών

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πιο σημαντικά μεταξύ των ευρημάτων είναι ότι ο “Έλληνας της Ακρίβειας”, έχει περιορίσει το μπάνιο και τις αγορές κρεάτων, ενώ τρώει και λιγότερα τρόφιμα

«Έχει περιορίσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό το μοσχάρι και έχει στραφεί σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, δεύτερης κατηγορίας. Η οικονομική κρίση εξελίσσεται σε επισιτιστική, ενώ σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας βλέπουμε από τα αποτελέσματα της έρευνας, ότι ακόμη και οι άνθρωποι που δεν αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, έχουν και αυτοί περιορίσει κατά πολύ τις αγορές τους».

θλιμμένη γυναίκα κοιτάει έξω από το παράθυρο 

«οι Έλληνες χρειάζονται τον μισό ετήσιο μισθό για να καλύψουν το κόστος της ακρίβειας» -φωτ. αρχείου unsplash

Όπως εξήγησε, οι κάτοικοι γενικότερα στη Β. Ελλάδα και ειδικότερα σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, όπως η Φλώρινα και η Καστοριά, χρειάζονται επιπλέον δύο μισθούς, προκειμένου να καλύψουν το κόστος από την αύξηση της ενέργειας και του πετρελαίου θέρμανσης

«Αυτοί οι άνθρωποι δεν λαμβάνουν, αναλόγως, την επιδότηση που θα έπρεπε να πάρουν. Σήμερα που μιλάμε στη Φλώρινα, χιονίζει, ενώ οι θερμοκρασίες στην περιοχή 9 μήνες τον χρόνο αγγίζουν μονοψήφιο νούμερο. Προτιμούν, όπως μας έδειξε η έρευνα, (οι κάτοικοι εκεί) να βάλουν περισσότερα ρούχα μέσα στο σπίτι, παρά να ανάψουν κεντρική θέρμανση, καλοριφέρ. Θα ανάψουν μόνο aircondition σε ένα δωμάτιο, στο οποίο θα είναι όλη η οικογένεια μαζεμένη, την ώρα που στα υπόλοιπα δωμάτια επικρατεί πολικό ψύχος».

Έκλεισε η τιμή του μπακαλιάρου για την 25η Μαρτίου – Ξεκινά κάτω από 5 ευρώ

«Αν το πλυντήριο δεν γεμίσει, δεν “παίρνει” μπροστά»

Σύμφωνα με τον κ. Ραυτόπουλο, στην περιφέρεια της Κρήτης, οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν άλλο πρόβλημα, που σχετίζεται με τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης. 

«Εκεί έχουν περιορίσει κατά πολύ τις ποσότητες που προμηθεύονται για να ταΐζουν την οικογένεια. Επίσης, και σε άλλες νότιες περιοχές, όπως τα Δωδεκάνησα ή οι Κυκλάδες, αν το πλυντήριο δεν γεμίσει, δεν «παίρνει» μπροστά. Περιμένουν οι περιοχές που ζουν από τον Τουρισμό, πότε θα έρθει το Πάσχα, για να δουν “άσπρη μέρα”».

Σημαντικές μειώσεις στα τιμολόγια ρεύματος για Απρίλιο – Οι νέες τιμές

Τα σημαντικότερα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΕΚΕ

  • Σε τακτική συντήρηση και επισκευή της κατοικίας τους προβαίνει πάντα, μόνο το 4,8%. Στην πλειονότητά τους οι ερωτώμενοι (59,9%) δηλώνουν ότι τελευταία φορά που συντήρησαν την κατοικίας τους ήταν τα τελευταία τρία ή περισσότερο από πέντε χρόνια.
  • Οι καταναλωτές που μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους σε μεγάλο βαθμό αποτελούν το 86,8%. 8 στους 10 επιλέγει να φορά περισσότερα ρούχα για να αποφεύγει τη δαπάνη της θέρμανσης. Το 91,3% χαμηλώνει ή κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες του ύπνου.

αριθμομηχανή

Οι καταναλωτές μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους -φωτ. αρχείου unsplash
  • Σε ποσοστό 40%, οι καταναλωτές μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο, ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%).
  • Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας. Δεν είναι μικρό όμως και το ποσοστό όσων μείωσαν και το καθημερινό μαγείρεμα (57%).
  • Στην ίδια λογική, μείωσαν και το σιδέρωμα ρούχων (73,7%), ενώ επιλέγουν να πλένουν τα πιάτα στο χέρι για να αποφύγουν τη χρήση του πλυντηρίου πιάτων (79,4%). Επίσης, την προτίμησή τους στην απλώστρα ρούχων, αντί για στεγνωτήριο δηλώνει το 94,6% των καταναλωτών.

4 στους 10 μείωσαν τις φορές που κάνουν μπάνιο -φωτ. αρχείου unsplash
  • Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η πλειονότητα απαντά αρνητικά (83%). Οι καταναλωτές σημειώνουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δε συμβάλλει καθόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους (71,0%).
  • Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό οι καταναλωτές θεωρούν πρωταρχική τους ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα αλλά εξίσου σημαντική ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους ιατρικής περίθαλψης (59,8%), στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%) και τέλος του ενοικίου/ δανείου κατοικίας (53,9%). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η ψυχαγωγία για τους περισσότερους είναι από καθόλου έως μέτρια σημαντική (77,4%) όπως, ομοίως, η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%).
  • Οι καταναλωτές μείωσαν και τη μετακίνηση με Ι.Χ. 77,3% ενώ ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό μείωσε και την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώτης ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα). Τέλος, οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν στις ανατιμήσεις προϊόντων και ενέργειας επιλέγουν να προβούν σε περικοπή δαπανών για την προσωπική τους φροντίδα, αλλά και την ένδυση / υπόδηση (83,5% και 90,4%).

«H ακρίβεια τσακίζει και ο λογαριασμός δεν βγαίνει», λέει ο πρ. της ΕΕΚΕ -φωτ. αρχείου unsplash
  • Αναφορικά με τις δραστηριότητες αναψυχής, 6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να απολαύσουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο. Το 56,2% δεν έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα 3 τελευταία έτη ή και καθόλου. Σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια, ενώ ομοίως στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και το υπόλοιπο 27,8% που απέδρασε μόλις για μία εβδομάδα, πριν από τρία έτη.
  • Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%.
  • 7 στους 10 ερωτώμενους επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και την χαμηλότερη τιμή.
  • Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράζουν προϊόντα απ’ ευθείας από τους παραγωγούς, χωρίς τη μεσολάβηση μεσαζόντων (91,5%).
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top