Προσοχή: Επιδημία απάτης με fake δωροεπιταγές από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ!

Ζητούν στοιχεία σας, όπως το κινητό τηλέφωνο, και στη συνέχεια σας χρεώνουν χωρίς να το γνωρίζετε

Χαμός με μαϊμού δωροεπιταγές από γνωστά σούπερ μάρκετ

Μορφή επιδημίας έχουν πάρει τον τελευταίο στο διαδίκτυο οι διαγωνισμοί που υπόσχονται δωροεπιταγές σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ.

Η πρακτική δεν είναι άγνωστη, αφού κατά καιρούς κάποιοι «πονηροί» του διαδικτύου, προσπαθούν με δέλεαρ ταξίδια, tablet ή ελκυστικές δωροεπιταγές να ξεγελάσουν τους χρήστες του ίντερνετ. Ο στόχος είναι να αποκτήσουν προσωπικά τους στοιχεία (από πιστωτική κάρτα και αριθμό ταυτότητας μέχρι αριθμό τηλεφώνου), ώστε τελικά να τους χρεώσουν εν αγνοία τους.

«Συνήθως αυτοί οι ψεύτικοι διαγωνισμοί ή κληρώσεις έχουν ως δέλεαρ είτε την απόκτηση κάποιου ακριβού κινητού ή tablet π.χ. iPhone, iPad, Samsung Galaxy κτλ., είτε αεροπορικό εισιτήριο με πρόσχημα την επέτειο λειτουργίας μιας εταιρείας ή ιστοσελίδας είτε δωροεπιταγές από γνωστές αλυσίδες σούπερ-μάρκετ» εξηγεί στο star.gr ο Νίκος Κασσαβέτης, υπεύθυνος δικτύων Η/Υ και IT στην εταιρεία ITk-Tech.

Γράφετε τον αριθμό του (τυχερού) τηλεφώνου και… ξεκινά η χρέωση

Η… βασιλόπιτα αποτελεί αυτή την περίοδο το «τέλειο καμουφλάζ». «Η Σκλαβενίτης κόβει την βασιλόπιτα και μοιράζει δωροεπιταγές των 500 ευρώ» γράφει το μήνυμα που «ξεπηδά» τις τελευταίες εβδομάδες σε χιλιάδες ανυποψίαστους χρήστες του διαδικτύου, φιλοδοξώντας να «ψαρέψει» θύματα που - εν καιρώ οικονομικής δυσχέρειας - βλέπουν τέτοιους διαγωνισμούς σαν... μάννα εξ ουρανού.

Με όχημα την αναγνωρισιμότητα και την αξιοπιστία της Σκλαβενίτης, οι επιτήδειοι ανακοινώνουν στους «άτυχους», που πάτησαν στο link του διαγωνισμού, πως είναι… τυχεροί! Εν συνεχεία, τους ζητούν να καταχωρήσουν το τηλέφωνό τους, στο οποίο θα τους έρθει ένας κωδικός επιβεβαίωσης.

Οι περιχαρείς νικητές προχωρούν με αρκετό ζήλο την όλη διαδικασία, ωστόσο όχι μόνο δεν κερδίζουν κάποια δωροεπιταγή αλλά εν αγνοία τους ανάβουν «πράσινο φως» για τη χρέωσή τους από υπηρεσίες SMS υψηλής χρέωσης!

«Δεν είναι η πρώτη φορά που το όνομα της “Σκλαβενίτης” χρησιμοποιείται για ψεύτικους διαγωνισμούς στο διαδίκτυο. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, ειδικά όταν πρόκειται να δώσουν προσωπικά στοιχεία τους» αναφέρουν στο star.gr πηγές από το περιβάλλον του Σκλαβενίτη, που υπογραμμίζουν πως η εταιρεία δεν έχει καν παρουσία στο διαδίκτυο και επομένως «δεν θα ήταν δυνατό να κάνει διαγωνισμούς στο ίντερνετ».

Λίγους μήνες πριν τη βασιλόπιτα, οι απατεώνες είχαν σκεφτεί διαγωνισμούς για δωροεπιταγές με αφορμή την (ανύπαρκτη) επέτειο των… 24 ετών (!) του «Σκλαβενίτη». Ο στόχος, φυσικά, ήταν ο ίδιος: να «ψαρέψουν» θύματα για να εντάξουν στις υπηρεσίες SMS υψηλής χρέωσης. Ενεργώντας υπεύθυνα, η εταιρεία είχε αναρτήσει σε καταστήματα της ανακοίνωση που γνωστοποιούσε στους πελάτες της εταιρείας την ύπαρξη fake διαγωνισμού.

Το ίδιο είχε συμβεί και με τα σούπερ-μάρκετ της Lidl, αφορμής δοθείσης από έναν πραγματικό διαγωνισμό που έκανε η αλυσίδα με τυχερά κουπόνια που δίδονταν μόνο στο ταμείο των καταστημάτων, ανάλογα με το ύψος των αγορών.

Οι επιτήδειοι είχαν και πάλι ξεσαλώσει, γεμίζοντας με αληθοφανείς διαγωνισμούς το διαδίκτυο αλλά και τα κινητά τηλέφωνα, αφού πολλοί είδαν να ξεπετάγεται banner του «ψευτοδιαγωνισμού» εντός της δημοφιλούς εφαρμογής viber!

Τι να προσέξετε

«Οι χρήστες του διαδικτύου πριν συμμετάσχουν σε κάποιο διαγωνισμό, θα πρέπει πρώτα να έχουν εξασφαλίσει πως η ιστοσελίδα στην οποία βρίσκονται είναι η επίσημη της εταιρείας ή κάποια επώνυμη που όντως διενεργεί διαγωνισμούς. Αυτό μπορούν να το αναγνωρίσουν από την διεύθυνση που αναφέρεται στο πεδίο διεύθυνσης του προγράμματος περιήγησης που χρησιμοποιούν (π.χ. Μicrosoft Ιnternet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox κτλ)» σημειώνει ο κ. Κασσαβέτης.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, οι χρήστες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν δίνουν προσωπικά στοιχεία και αν υποψιαστούν κάτι, «να μη διστάσουν να επικοινωνήσουν πρώτα με την εταιρεία που υποτίθεται ότι κάνει τον διαγωνισμό».

Παράλληλα, υπογραμμίζει πως θα πρέπει πάση θυσία οι χρήστες να αποφεύγουν να γράφουν στοιχεία τους σε φόρμες καταχώρισης στις οποίες είτε δεν υπάρχει το πρόθεμα SSL (είναι το κυκλωμένο «λουκέτο» στην κάτω εικόνα) στο πεδίο της διεύθυνσης είτε αυτό είναι σβησμένο με ένα κόκκινο «x».

Τι να κάνετε εάν έχετε πέσει θύμα απάτης

Καταρχάς, πρέπει να ενημερώσετε τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στο 11188 ή με email στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr.

Παράλληλα, εάν έχουν δοθεί στοιχεία πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, επικοινωνήστε άμεσα με την τράπεζα και γνωστοποιήστε τους πως πιθανόν να έχετε πέσει θύμα απάτης.

Στην περίπτωση, δε, που έχετε δώσει τηλεφωνικό αριθμό, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας για να ενημερώσετε πως ενδεχομένως να έχετε χρεωθεί ή να χρεωθείτε ποσά που δεν αντιστοιχούν σε χρήση σας.

 

Πέτρος Κατσαβριάς

pkatsavrias@star.gr

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top