Τζώρτζης Μαρκογιάνης: Μιλά για τα σλικ ελαστικά της Pirelli

Αγωνίζεται στο Ιταλικό πρωτάθλημα F4

Τζώρτζης Μαρκογιάνης Pirelli ελαστικά

Το φετινό πρωτάθλημα αριθμούσε επτά αγώνες σε Λε Καστελέ, Μισάνο, Βαλελούνγκα, Ίμολα, Σπίλμπεργκ, Μουτζέλο και Μόντσα. Ο Έλληνας οδηγός αγωνίστηκε με επιτυχία σε πέντε από αυτούς. Έχοντας πλέον χιλιάδες χιλιόμετρα στο ενεργητικό του με τα σλικ ελαστικά της Pirelli, διαθέτει σφαιρική γνώση γύρω από τη λειτουργία τους. Έχει ενδιαφέρον λοιπόν να μάθουμε περισσότερα σχετικά, μέσα από μια σειρά ερωτήσεων:

Περιέγραψε μας την αίσθηση οδήγησης με σλικ ελαστικά;
Χαρακτηριστικό των σλικ ελαστικών είναι η ιδιαίτερα μαλακή σύνθεσή τους καθώς και η αυξημένη αίσθηση πρόσφυσης που προσφέρει η λεία επιφάνειά τους. Η αίσθηση που δίνουν στον οδηγό είναι ασφάλεια και κράτημα, νιώθεις σιγουριά να κινείσαι σε υψηλές ταχύτητες.

Πως μεταβάλλεται το κράτημά τους με την αύξηση της θερμοκρασίας (κρύο, βέλτιστο παράθυρο, υπερθέρμανση);
Η θερμοκρασία ασφάλτου καθώς και άλλοι παράγοντες όπως η θερμοκρασία αέρα ή ο άνεμος, επηρεάζουν την λειτουργία των ελαστικών καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οφείλει ο οδηγός να τα χειρίζεται. Η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας ορίζεται στους 80 βαθμούς. Πτώση της απόδοσης παρατηρείται περισσότερο στις υψηλότερες, παρά στις χαμηλότερες θερμοκρασίες, όπως συνέβη και στο φετινό αγώνα στη Βαλελούνγκα όπου επικρατούσαν συνθήκες έντονης ζέστης.

Η προθέρμανσή τους πρέπει να είναι σταδιακή ή απότομη; Παίζει ρόλο το πόσο γρήγορα και ομοιόμορφα θα ζεσταθούν;
Ιδανικά η προθέρμανση ενός νέου σετ ελαστικών θα πρέπει να είναι σταδιακή και να διαρκεί 2-3 γύρους, ανάλογα με την άσφαλτο της εκάστοτε πίστας και τις επικρατούσες συνθήκες. Κατά την διάρκεια της προθέρμανσης ο οδηγός οφείλει να αυξήσει ομοιόμορφα την θερμοκρασία των ελαστικών, σε όλη την επιφάνειά τους. Πρόκειται για ένα στοιχείο που παίζει καθοριστικό ρόλο στην διαδικασία των κατατακτήριων δοκιμών.

Πως μπορεί ένας οδηγός να προφυλάξει τα ελαστικά του κατά τη διάρκεια του αγώνα;
Κύριο μέλημα του οδηγού σε έναν αγώνα είναι η αποφυγή μπλοκαρισμάτων, τα οποία ενδέχεται να δημιουργήσουν το αποκαλούμενο flat spot, καθώς και η άσκοπη ή απρόσεκτη διέλευση από ορισμένα κράσπεδα, τα οποία μπορούν να τραυματίσουν ανεπανόρθωτα τους τροχούς. Τέλος, είναι προτιμότερη η ελαφριά επιμήκυνση της φάσης του φρεναρίσματος η οποία εξασφαλίζει πιο άμεσο turn in, για να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος φθοράς του εκάστοτε ελαστικού.

Αν έχεις ένα μπλοκάρισμα και παραμορφωθεί το ελαστικό, τι προβλήματα δημιουργούνται;
Η δημιουργία ενός flat spot στο ελαστικό, η παραμόρφωση δηλαδή της επιφάνειάς του οδηγεί σε έντονους κραδασμούς στην ευθεία καθώς και σε περαιτέρω μπλοκαρίσματα, λόγω του επιπέδου αυτού σημείου που δημιουργείται.

Όταν ακούς τα ελαστικά να διαμαρτύρονται, τι κάνεις;
Σε περίπτωση που τα ελαστικά μου είναι καταπονημένα, προσαρμόζω τις γραμμές οδήγησης έτσι ώστε να μην υπερβαίνω το όριο ολίσθησης.

Το ταχύτερο πέρασμα είναι οριακά πριν ακουστεί το στρίγκλισμα του ελαστικού;
Το ταχύτερο πέρασμα σημαίνει την εκμετάλλευση της διαθέσιμης πρόσφυσης των τεσσάρων ελαστικών στο έπακρο από τον οδηγό, χωρίς να υπερβεί το όριο πρόσφυσης.

Πως αισθάνεσαι την πτώση απόδοσης του ελαστικού;
Η άμεση ένδειξη που λαμβάνει ο οδηγός είναι η προοδευτική αύξηση της υποστροφής, καθώς και η υπερστροφή που προκαλείται από αυτή.

Νιώθεις τη γόμα να μετατοπίζεται πάνω στον σκελετό;
Σε παρατεταμένες στροφές κατά τις οποίες τα ελαστικά τίθενται υπό διαρκή και έντονη πίεση, ο οδηγός λαμβάνει την αίσθηση πως το ελαστικό παραμορφώνει το σχήμα του και στην συνέχεια επανέρχεται.

Προτιμάς τις σκληρές ή τις μαλακές γόμες και γιατί;
Ως οδηγός που διαχειρίζομαι επιτυχώς την φθορά των ελαστικών, προτιμώ τις μαλακές γόμες καθώς προσδίδουν απόλυτο κράτημα και επιδόσεις.

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top