Μετρό: Ναι από το ΚΑΣ στην κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου»

Με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης

Το πράσινο φως έδωσε το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Αυτό θα συμβεί με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και στη συνέχεια την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων που βρίσκονται κατά μήκος των εργασιών.

Το «ναι» του ΚΑΣ ήρθε τα ξημερώματα της Τετάρτης μετά από μαραθώνια συνεδρίαση 14 ωρών.

Το voria.gr αναφέρει ότι η πρόταση εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία καθώς υπέρ αυτής ψήφισαν 13 μέλη του Συμβουλίου και κατά δύο, ενώ δύο μέλη αποχώρησαν.

Μεγάλο μέρος της συνεδρίασης έγινε με την παρουσία και τη συμμετοχή της «Αττικό Μετρό».

Η εταιρεία είχε προκρίνει την απόσπαση των αρχαιοτήτων ως οικονομικότερη και λιγότερο χρονοβόρα λύση σε σχέση με τη διατήρησή τους.

To σκληρό μπρα ντε φερ που προηγήθηκε

Κατά τη διάρκεια της μαραθώνιας συνεδρίασης υπήρξε ένα σκληρό μπρα ντε φερ μεταξύ των υπέρμαχων της απόσπασης αλλά και εκείνων που «μάχονταν» υπέρ της κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων.

Το thestival αναφέρει ότι νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό επιχειρηματολόγησε υπέρ της κατάργησης της προηγούμενης απόφασης για την «κατά χώραν» ανάδειξη των αρχαιοτήτων, χαρακτηρίζοντάς την ακριβή και ιδιαίτερα χρονοβόρα επιλογή, με τεράστιο ρίσκο.

Η επιβλέπουσα αρχή ζήτησε επίσης την έγκριση της προκαταρκτικής μελέτης με τον νέο σχεδιασμό του σταθμού που περιλαμβάνει αποκάλυψη των αρχαιοτήτων που έχουν καταχωθεί, τμηματική απόσπασή τους, απομάκρυνσή τους σε μπλοκ μέσω των φρεατίων του σταθμού και επανατοποθέτησή τους σε ποσοστό που σύμφωνα με την Αττικό Μετρό θα αγγίζει το 92%.

Η Αττικό Μετρό ισχυρίστηκε επίσης ότι η συγκεκριμένη είναι η μόνη ασφαλής λύση που μπορεί να εφαρμοστεί, χωρίς το έργο να επιβαρυνθεί οικονομικά και χωρίς να υπάρξει αλλαγή στο τελικό χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί για τον Απρίλιο του 2023.

Στον αντίποδα βρέθηκαν εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς αλλά και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, οι οποίοι υποστήριξαν ότι με τη λύση που προωθείται παραβιάζεται η αρχαιολογική νομοθεσία, καθώς επιλέγεται η απόσπαση, ενώ υπάρχει τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού με In situ ανάδειξη των αρχαίων.

Οι αντιδρώντες τόνισαν επίσης ότι ένα μνημειακό σύνολο όπως αυτό που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου καταστρέφεται εάν αποσπαστεί και τοποθετηθεί τμηματικά, ενώ αμφισβητούν και τη δέσμευση της Αττικό Μετρό ότι θα επανατοποθετηθεί ποσοστό των αρχαιοτήτων που αγγίζει το 92%.
 

Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top