Εθνική Πινακοθήκη - ληστεία: «Είχα καημό να βρουν τους πίνακες»

Το χρονικό της «ληστείας του αιώνα» μέσα από την κατάθεση του δράστη

Το ρεπορτάζ του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του Star για την εύρεση των κλοπιμαίων πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη και την απολογία του 49χρονου δράστη/ (29/6/21)

Η «ληστεία του αιώνα» εξιχνιάστηκε χθες, Δευτέρα, αφού η αστυνομία εντόπισε τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη τον Ιανουάριο του 2012.   

Η ΕΛ.ΑΣ. συνέλαβε τον 49χρονο ελαιοχρωματιστή και πρώην οικοδόμο, ο οποίος ομολόγησε την πράξη του και δήλωσε μεγάλη μετάνοια αλλά και την προθυμία του να συνεργαστεί με τις αρχές.  

Εθνική Πινακοθήκη: Ποιος είναι ο άνδρας που έκανε τη «ληστεία του αιώνα»

Ωστόσο, μία μεγάλη συζήτηση έχει ξεκινήσει σχετικά με το πώς ο καθ΄ομολογίαν ληστής, κατάφερε να αρπάξει δύο τόσο πολύτιμα έργα τέχνης από έναν τόσο καλά περιφρουρημένο χώρο, όπως είναι η Εθνική Πινακοθήκη. Μάλιστα, ο δράστης δήλωσε επανειλημμένα στην κατάθεσή του πως δεν είχε συνεργό.  

Εθνική Πινακοθήκη: «Ήθελα ένα έργο τέχνης να γίνει δικό μου - Αυτή η σκέψη με βασάνιζε δύο χρόνια» 

Κατά την προανακριτική του κατάθεση, ο δράστης αναφέρθηκε αναλυτικά στην ληστεία που διέπραξε στις 9 Ιανουαρίου του 2012 στην Εθνική Πινακοθήκη. 

Εθνική Πινακοθήκη: Βρέθηκαν οι κλεμμένοι πίνακες των Πικάσο και Μοντριάν

«Το 2012 είχα μπει στην Εθνική Πινακοθήκη και είχα πάρει 3 πίνακες. Θα σας πω τα πάντα με όσες λεπτομέρειες θυμάμαι. Ζητώ μόνο την  κατανόηση σας γιατί έχουν περάσει περίπου 9,5 χρόνια έχω ήδη υποστεί ένα εγκεφαλικό επεισόδιο.. Σκοπός μου είναι να συνεργαστώ απόλυτα με τις αρμόδιες αρχές ώστε να ανακτηθούν πλήρως οι πίνακες. Έχω μετανιώσει πάρα πολύ για την πράξη μου. Από πάντα με ενδιέφεραν τα έργα τέχνης. Έκανα συνεχείς επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη και απέκτησα οικειότητα με τα έργα και τον χώρο ώσπου πίστεψα ότι ένα από αυτά μπορεί να γίνει δικό μου. Αυτές οι σκέψεις με βασάνιζαν 2 χρόνια περίπου και με οδήγησαν να κάνω το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου» είπε χαρακτηριστικά. 

Εθνική Πινακοθήκη: Ήξερε όλες τις κινήσεις των φυλάκων - Μειωμένη επιτήρηση λόγω κρίσης 

Σύμφωνα με την κατάθεση του, ο 49χρονος επί 6 μήνες παρακολουθούσε την Εθνική Πινακοθήκη προκειμένου να μάθει τις βάρδιες και τις κινήσεις των φυλάκων, αλλά και να εντοπίσει τα σημεία του χώρου που είχαν λιγότερη επιτήρηση.  

«Για περίπου 6 μήνες πριν από την κλοπή έκανα πολλές επισκέψεις. Λόγω της ενασχόλησης μου με τις οικοδομές γνώριζα τα οικοδομικά υλικά και μπορούσα να καταλάβω που υπήρχε τσιμεντένιος τοίχος και πού γυψοσανίδα. Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες... Επίσης το ίδιο έκανα και στον περιβάλλοντα χώρο. Έπαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την πινακοθήκη. Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές μόνο το τελευταίο 6μηνο πριν από την κλοπή. Έτσι κατάφερα και απέκτησα πάρα πολύ καλή γνώση των συστημάτων ασφαλείας. Ήξερα όλες τις συνήθειες των φυλάκων, πότε άλλαζαν βάρδια, ποιος κάπνιζε ποιος έβγαινε στον κήπο... Ήξερα ότι είχαν μειωθεί τον τελευταίο καιρό λόγω της οικονομικής κρίσης, ήξερα ότι υπήρχε και συναγερμός. Έτσι, αποφάσισα να κάνω την κλοπή. Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο».  

Ο δράστης κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του τόνισε, επίσης, πως η επιλογή της ημέρας της ληστείας ήταν τυχαία. Ωστόσο, ανέφερε πως την ώρα που πήγε στην Πινακοθήκη ήξερε πως μόνο ένας φύλακας βρισκόταν στο κτήριο.  

O πίνακας «Γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο/ eurokinissi

Όπως έγινε ήδη γνωστό, η τεχνική που χρησιμοποίησε για να εισέλθει στον χώρο ήταν να δημιουργήσει έναν αντιπερισπασμό στον φύλακα: «Αποφάσισα ότι εκνευρίζοντας τον φύλακα είναι ο καλύτερος τρόπος να πραγματοποιήσω την κλοπή κάνοντας τον να πιστέψει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στις ζώνες του συναγερμού. Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα. Νομίζω ότι τις τελευταίες φορές που ανοιγόκλεισα την μπαλκονόπορτα δεν άκουσα τον φύλακα να έρχεται. Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη την στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντας την ανοιχτή» 

«Στο χώρο ήταν κάπως σκοτεινά αλλά είχε επαρκή φωτισμό ώστε να βλέπω τι κάνω. Ακούμπησα τα χέρια μου στο έδαφος ...εντόπισα το σημείο της ένωσης γυψοσανίδων ασκώντας πίεση  άνοιξε η γυψοσανίδα και έπεσαν μικροί πίνακες που είχε πάνω της. Ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι ο φύλακας δεν θα έρθει... Μπήκα μπουσουλώντας στον κυρίως χώρο τράβηξα τον σάκο ...Το μέρος που μπήκα ήταν μια αίθουσα που σχεδόν απέναντι είχε σκάλες. Πήγα περπατώντας μέχρι τις σκάλες και άρχισα να τις ανεβαίνω μπουσουλώντας. Μπήκα μπουσουλώντας στην αίθουσα και άρχισα να κουνάω τα χέρια μου ώστε να καταλάβω αν δουλεύουν τα ραντάρ του συναγερμού. 

Επειδή δεν άκουσα κανέναν συναγερμό υπέθεσα πως ο φύλακας τον είχε απενεργοποιήσει. Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο 49χρονος.  

Εθνική Πινακοθήκη: Χρειάστηκε 5 με 7 λεπτά για να αφαιρέσει τους πίνακες.  

Μεταξύ άλλων, ο 49χρονος αναφέρθηκε και στον ελάχιστο χρόνο που χρειάστηκε για να ολοκληρώσει την ληστεία: «Χρειάστηκε 5 με 7 λεπτά για να βγάλω τις κορνίζες γιατί δεν χωρούσαν στο σάκο. Δεν θυμάμαι πως τις έβγαλα… Έβαλα στο σάκο τους δυο πίνακες και εκείνη την ώρα άκουσα τον φύλακα να έρχεται και να φωνάζει κλέφτης- κλέφτης σταμάτα. Δεν γύρισα να τον κοιτάξω καθόλου. Σηκώθηκα και χωρίς να πως τίποτα κάνοντας τρία τέσσερα βήματα χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες. Βγήκα στο ταρατσάκι και πέρασα στο πεζοδρόμιο».  

«Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν

Τότε, άρχισε να χτυπά ο συναγερμός του χώρου και ο δράστης έτρεξε για να κρυφθεί σε μία αποθήκη που υπάρχει στο πάρκο της λεωφόρου Β. Κωνσταντίνου.  

«Οι αστυνομικοί έψαξαν το πάρκο αλλά δεν άνοιξαν την αποθήκη γιατί η πόρτα ήταν κλειστή. Βγήκα μετά από πολύ ώρα. Πήγα στη στάση του λεωφορείου. Δεν είχε πολύ αστυνομία... ρώτησε δυο κοπέλες τι συμβαίνει και τελικά επέστρεψε σπίτι με ταξί».  

Εθνική Πινακοθήκη: «Ήταν μεγάλος ο καημός μου να τους επιστρέψω. Έχω μετανιώσει σκληρά»!  

Τα τελευταία χρόνια ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής βρισκόταν στο εξωτερικό για δουλειά, όπως υποστήριξε. Οι πίνακες, καθ΄ όλο αυτό το διάστημα, ήταν κρυμμένοι στο σπίτι του στην Αθήνα.  

Τον Φεβρουάριο του 2021 ο δράστης επέστρεψε στην Ελλάδα για οικογενειακούς λόγους, ενώ τον Μάιο αποφάσισε να μεταφέρει τους πίνακες σε ένα ρέμα στην Κερατέα, με την ελπίδα να βρεθούν.  

Εθνική Πινακοθήκη: Σε ρεματιά στην Κερατέα βρέθηκαν οι κλεμμένοι πίνακες

«Έφυγα και γύρισα μετά από μια δυο ημέρες για να ελέγξω. Πήγα στο σημείο αλλά δεν τους βρήκα. Εκείνη την στιγμή ανακουφίστηκα γιατί υπέθεσα πως κάποιος τους βρήκε οπότε θα τους παραδώσει. Την ημέρα που τους άφησα με είχε δει ένας νεαρός... Σήμερα με πλησίασαν αστυνομικοί και μου ζήτησαν να τους ακολουθήσω ... Προσφέρθηκα αβίαστα και με ανακούφιση να βοηθήσω. Πήγαμε στο σημείο που τους έδειξα, τελικά οι πίνακες ήταν 10 μέτρα παρακάτω από το σημείο που τους έδειχνα. Όταν άκουσα στον αστυνομικό να λέει ότι βρήκαν το δέμα κατάλαβα ότι βρέθηκαν, ξέσπασα σε κλάματα και έπεσα στο έδαφος ευχαριστώντας τους. Τόσο μεγάλος ήταν ο καημός μου να τους επιστρέψω. Έχω μετανιώσει σκληρά. Δηλώνω την πλήρη μεταμέλεια μου. ξέρω ότι θα τιμωρηθώ αλλά ζητώ επιείκεια», κατέληξε. 

«Η κλοπή σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε αποκλειστικά από εμένα. Δεν υπήρχε συνεργός. Τους πίνακες δεν είχα σκοπό να τους πουλήσω ούτε έκανα ποτέ καμία τέτοια προσπάθειας»  

Ο πρώην οικοδόμος αναμένεται αύριο να οδηγηθεί ενώπιον του τακτικού ανακριτή, ύστερα από ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε σε βάρος του, για τα αδικήματα της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένης και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο. 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top