Τέμπη: Το μοιραίο λάθος στη συνομιλία σταθμάρχη – μηχανοδηγού 

Η λέξη που δεν ακούστηκε και θα φανέρωνε τη λάθος κατεύθυνση του τρένου    

Τέμπη: Τα μοιραία λάθη στη συνομιλία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό -  Τι δήλωσε στο Star ο πρώην εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης

Πέρα από όλα τα άλλα λάθη που έγιναν στη διαχείριση της παράκαμψης από τη γραμμή ανόδου στην γραμμή καθόδου και οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αρκούσε  ακριβώς να ειπωθούν αυτές οι λέξεις, «ανόδου» και «καθόδου»,  όπως προβλέπει ο κανονισμός για τη συνομιλία σταθμάρχη και μηχανοδηγού,  για να μην καταλήξουμε στην τραγωδία. 

Τέμπη: Το τελευταίο αντίο στον Σωτήρη - Θα ζητούσε σε γάμο την κοπέλα του

Σύμφωνα όμως με την απομαγνητοφώνηση της συνομιλίας οι λέξεις αυτές δεν ακούστηκαν. Ο σταθμάρχης στις συνομιλίες  δεν αναφέρει τη λέξη «άνοδο»  και ο μηχανοδηγός δεν λέει «Βασίλη μπαίνω στην γραμμή καθόδου», αν και οριστικά συμπεράσματα δεν μπορούν να βγουν, καθώς δεν έχει γίνει γνωστό τι  άλλο έχουν πει μεταξύ τους.  

Όπως επιβεβαίωσε μιλώντας στην έκτακτη ενημέρωση του Star ο πρώην εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης για την τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη, βάσει του κανονισμού ο μηχανοδηγός πρέπει να κάνει αναγγελία διαδρομής και να αναφέρει ρητά αν κατευθύνεται στην  άνοδο ή την κάθοδο, ενώ και ο σταθμάρχης πρέπει να περιγράψει τη διαδρομή ή την αλλαγή διαδρομής.

Τέμπη: Ξεσπά σε λυγμούς πρώην εκπαιδευτής μηχανοδηγών - «Είμαι ράκος» 

Αυτό βεβαίως δεν αλλάζει το συμπέρασμα ότι ήταν τεράστιο λάθος του σταθμάρχη, αν όντως το διέπραξε,  το ότι δεν πάτησε το κουμπί για να γυρίσει το κλειδί στη σωστή κατεύθυνση.   

Η αναγγελία κατεύθυνσης που δεν έγινε 

Όπως εξήγησε ο κ. Τσουρίδης, ο σταθμάρχης δεν είπε αν η έγκριση αναχώρησης ήταν για κίνηση στην άνοδο ή την κάθοδο και πως ο  μηχανοδηγός έπρεπε να ζητήσει διευκρίνιση αν θα αναχωρήσει από την άνοδο ή από την κάθοδο.
Αλλά και μετά την  έγκριση αναχώρησης ο μηχανοδηγός πρέπει να κάνει αναγγελία αναχώρησης ώστε να μην υπάρξει το παραμικρό ενδεχόμενο παρανόησης και ένα λάθος να διορθωθεί εγκαίρως.   

Η διαδικασία που προβλέπει ο κανονισμός για την αναχώρηση του τρένου  

Σύμφωνα με τον κανονισμό υπάρχουν συγκεκριμένες  διαδικασίες για την αναχώρηση ενός τρένου. Η πρώτη είναι η επικοινωνία σταθμάρχη και μηχανοδηγού με την έγκριση αναχώρησης, την  οποία ακούνε ταυτόχρονα και οι σταθμάρχες του προηγούμενου και επόμενου σταθμού όπως και όσοι μηχανοδηγοί κινούνται με τρένα στην ενδιάμεση γραμμή.

Η δεύτερη είναι η αναγγελία αναχώρησης που κάνει ο κάθε μηχανοδηγός αφού λάβει έγκριση. Την οποία  επίσης ακούνε οι γύρω σταθμάρχες και μηχανοδηγοί  κοντινών τρένων. Αν μάλιστα δεν ακούγεται καλά η επικοινωνία τους λόγω του γεωγραφικού ανάγλυφου του σημείου στο οποίο κινείται ο συρμός, άλλοι μηχανοδηγοί ή σταθμάρχες κάνουν τον ενδιάμεσο στην επικοινωνία τους ώστε να μη «χαθεί» κάτι.    

Το μοιραίο λάθος στη συνομιλία σταθμάρχη – μηχανοδηγού   

Με βάση την επικοινωνία που έχει γίνει γνωστή, ο σταθμάρχης δεν διευκρινίζει αν το τρένο θα αναχωρήσει πηγαίνοντας μέσω της γραμμής ανόδου ή της γραμμής καθόδου.

Προφανώς ο σταθμάρχης θεωρεί ότι τον στέλνει από την άνοδο, όπως θα ήταν το κανονικό  και για αυτό δε χρειάζεται ειδική διευκρίνιση. 

Αυτό λογικά εκτίμησαν και οι άλλοι σταθμάρχες όπως αυτός των Νέων Πόρων που γνωρίζει ότι το εμπορικό ήδη κατεβαίνει, ενώ αυτό πρέπει να κατάλαβε και ο μηχανοδηγός του εμπορικού που κατέβαινε. Άρα όλοι παραπλανήθηκαν και νόμιζαν ότι το επιβατικό τρένο θα κινηθεί σε ανοδική γραμμή! 

Όμως και ο μηχανοδηγός του επιβατικού που μόλις αναχώρησε από την Λαρισα,  την ώρα που το τρένο του έστριψε πάνω στις ράγες και μπήκε στο αντίθετο ρεύμα, το καθοδικό, θα έπρεπε αμέσως να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη και να ζητήσει εξηγήσεις γιατί συνέβη αυτό.

Όπως έχει μεταδώσει το Star το πρόβλημα με το κομμένο καλώδιο υπήρχε μόνο μεταξύ Παλαιοφάρσαλου και Λάρισας και όχι μεταξύ Λάρισας και Θεσσαλονίκης.    

Τέμπη: Πώς από ένα κομμένο... καλώδιο φθάσαμε στο δυστύχημα 

Σε κάθε περίπτωση όμως ο μηχανοδηγός θα έπρεπε να κάνει αναγγελία αναχώρησης την οποία ακούνε όλοι οι γύρω σταθμάρχες και τα γύρω τρένα. 

Έτσι, αν ο μηχανοδηγός είχε θεωρήσει ότι ο σταθμάρχης τον στέλνει από την γραμμή καθόδου, θα έλεγε στην αναγγελία ότι «αναχωρώ από κάθοδο για Νέους Πόρους». Τότε θα τον άκουγαν και ο σταθμάρχης Λάρισας και ο σταθμάρχης Νέων Πόρων και ο μηχανοδηγός της εμπορικής. Συνεπώς θα είχαν καταλάβει ότι δύο τρένα κινούνται στην ίδια καθοδική γραμμή και η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί. 

Προφανώς ο άτυχος μηχανοδηγός εκτιμούσε ότι ήταν αδιανόητο να τον στείλει από τη γραμμή καθόδου ο σταθμάρχης στη Θεσσαλονίκη... 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top