Κορωνοϊός: Aναζητώντας το μυστικό των άτρωτων που δεν κολλάνε ποτέ τον ιό

Τι είπε στο star.gr ο Έλληνας επικεφαλής της διεθνούς μελέτης

Όλα όσα είπε ο Ευάγγελος Ανδρεάκος, ερευνητής ανοσοβιολόγος στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

Το γενετικό μυστικό όσων δεν αρρωσταίνουν ποτέ από τον κορωνοϊό, αναζητά διεθνής ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον Έλληνα ερευνητή ανοσοβιολόγο στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών, Ευάγγελο Ανδρεάκο.

«Αναζητάμε ανθρώπους οι οποίοι, λόγω γενετική διαφοροποίησης, είναι ανθεκτικοί στη λοίμωξη, δε νοσούν από κορωνοϊό και δεν μπορούν να τον μεταδώσουν σε άλλους. Ανθρώπους που δεν κολλάνε όσες φορές κι αν έρθουν σε επαφή με τον ιό και στους οποίους δε μολύνονται τα κύτταρά τους», είπε στο star.gr o ίδιος.

ο Ευάγγελος Ανδρεάκος

«Το εμβόλιο παραμένει ο πρωτεύον τρόπος προστασίας του οργανισμού μας», σημείωσε ο κ. Ανδρεάκος

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρεάκο στο στόχαστρο της μελέτης βρίσκονται κυρίως άνθρωποι που δεν κόλλησαν κορωνοϊό, αν και είχαν εκτεθεί στον ιό, χωρίς προστασία, για μεγάλο χρονικό διάστημα, είτε λόγω της επαγγελματικής τους ιδιότητας, είτε λόγω της στενής επαφής τους με κάποιον νοσούντα.

«Ιδανικά, στο επίπεδο της οικογένειας, μιλάμε για ανθρώπους που μοιράζονται τον ίδιο χώρο, που κοιμούνται στο ίδιο κρεβάτι και που ο ένας σύζυγος κολλάει και νοσεί με συμπτώματα (τουλάχιστον με πυρετό και αναπνευστική δυσχέρεια) και ο άλλος δεν κολλάει.

Επίσης, μιλάμε για ανθρώπους που έχουν έρθει σε επανειλημμένη έκθεση στον ιό, στον εργασιακό τους χώρο, στο  Μετρό, σε μία παρέα με άλλους που έχουν κολλήσει και νοσήσει από κορωνοϊό, ενώ οι ίδιοι παραμένουν αρνητικοί», εξήγησε.

Όπως αναγνώρισε πάντως, αυτοί οι άνθρωποι ανήκουν σε μία κατηγορία που οι μελετητές εξαρχής αναμένουν να είναι σπάνια ή πολύ μικρή στον αριθμό.

Εμβόλιο: Ανοίγει για όλους η τρίτη δόση - Πότε να κλείσετε ραντεβού

«Η έρευνα μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για τη δημιουργία φαρμάκων κατά του κορωνοϊού»

Στόχος της ερευνητικής ομάδας είναι η δημιουργία νέων φαρμάκων και θεραπειών κατά του κορωνοϊού.

«Αναμένεται να είναι πολύ λίγοι όσοι είναι ανθεκτικοί στον κορωνοϊό. Αν βρούμε όμως έναν υποδοχέα ο οποίος χρειάζεται για να μπει ο ιός μέσα στο κύτταρο και ο όποιος σε αυτούς τους λίγους ανθεκτικούς ανθρώπους είναι διαφοροποιημένος, είναι κομμένος ή λείπει, ουσιαστικά θα σημαίνει ότι αυτός ο υποδοχέας είναι στόχος για καινούργια φάρμακα και θεραπείες κατά του κορωνοϊού, οπότε ανοίγεται μια νέα διάσταση, ένα νέο πεδίο δημιουργίας φαρμάκων.

ΠΟΥ: Δεν αποκλείεται να εμφανιστεί ένας ιός που δε θα μπορεί να περιοριστεί

Όπως εξήγησε ο κ. Ανδρεάκος, με τον όρο υποδοχέα εννοούμε ένα μόριο πάνω στο κύτταρο το οποίο υποδέχεται τον ιό.

«Για να έρθει ο ιός και να μπει μέσα στο κύτταρο κάπου πρέπει να ακουμπήσει και να συνδεθεί. Βασικός υποδοχέας (που έχει περιγραφεί και ξέραμε από τον προηγούμενο SARS-CoV και άλλους κορωνοϊούς), είναι η πρωτεΐνη ακίδα.

Υπάρχουν όμως υποδοχείς και συνυποδοχείς τους οποίους σίγουρα δεν γνωρίζουμε. Ακόμη όμως και αν δούμε ότι κάποιοι άνθρωποι είναι ανθεκτικοί επειδή έχουν μία διαφοροποίηση στην πρωτεΐνη ακίδα, η οποία αποτρέπει στον ιό να μπει, αυτό θα είναι πολύ μεγάλο εύρημα». συμπλήρωσε.

Με rapid σε τράπεζες και εμπορικά κέντρα οι ανεμβολίαστοι

Το δείγμα της έρευνας

Μέχρι στιγμής, η ερευνητική ομάδα έχει συγκεντρώσει έναν μεγάλο αριθμό εθελοντών που πληρούν τα ζητούμενα κριτήρια, περίπου 500- 600 άτομα διεθνώς, ενώ μετά από σχετική δημοσίευσή της στο περιοδικό ανοσολογίας «Nature Immunology», έχει δεχτεί χιλιάδες mail από ανθρώπους που επιθυμούν να πάρουν κι αυτοί μέρος στην έρευνα.

«Ένας μεγάλος αριθμός εθελοντών είναι από Αμερική και αρκετοί είναι από Ευρώπη, από την Ιταλία, την Πολωνία, το Βέλγιο...Ακόμη έχουμε έναν καλό αριθμό εθελοντών από τη Λατινική Αμερική και τη Βραζιλία , αλλά και από την Ινδία και τη Ρωσία.

ο Ευάγγελος Ανδρεάκος, ερευνητής

Μετά τη δημοσίευση του άρθρου προκλήθηκε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον διεθνώς, που ουσιαστικά βομβαρδιστήκαμε με χιλιάδες e-mail, από ανθρώπους που φαίνεται ότι έχουν τα κριτήρια. Έχουμε δηλαδή μία μεγάλη γκάμα ανθρώπων.

Για να συμπεριλάβουμε κάποιους επιπλέον στην έρευνά μας, οργανώνουμε ερωτηματολόγιο σε διαφορετικές γλώσσες, το οποίο θα κυκλοφορήσουμε μέσα από το website αυτού του διεθνούς δικτύου που έχουμε στήσει, προκειμένου να βρούμε και να ιεραρχήσουμε αυτό τον κόσμο», σημείωσε ο κ. Ανδρεάκος.

Σφίγγει ο κλοιός: Στα 80 ευρώ τον μήνα το κόστος για τους ανεμβολίαστους

Όπως πρόσθεσε, κριτήριο για τη συμμετοχή στην έρευνα δεν αποτελεί αν έχει κάποιος εμβολιαστεί.

«Κοιτάζουμε κυρίως τι έγινε στο 1ο και στο 2ο κύμα και έχουμε ήδη συλλέξει ένα πολύ μεγάλο αριθμό εθελοντών για τον σκοπό αυτό. Σήμερα όσοι έχουν κάνει το εμβόλιο, εάν το ιστορικό τους δείχνει ότι δεν έχουν κολλήσει και δεν έχουν νοσήσει μετά από παρατεταμένη έκθεση στον ιό, σύμφωνα με τα κριτήρια της μελέτης και πάλι είναι επαρκείς εθελοντές για εμάς», είπε.

«Lockdown μέχρι τα Χριστούγεννα αν χαθεί χρόνος» - Τι εκτιμούν οι ειδικοί

Η μέθοδος της έρευνας

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρεάκο, η ομάδα του έχει ήδη ξεκινήσει να αναλύει τα πρώτα δεδομένα από το δείγμα της.

«Ψάχνουμε σε επίπεδο ολόκληρου του γονιδιώματος, σε όλο το DNA. Κάνουμε σύγκριση τα γενετικά δεδομένα μας, με δεδομένα που έχουμε από ανθρώπους που έχουν νοσήσει ελαφριά ή βαριά.

το Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ)

Το Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ)

Ψάχνουμε για γενετικές περιοχές τις οποίες έχουν άνθρωποι οι οποίοι είναι ανθεκτικοί. Υπάρχουν κάποιες γενετικές περιοχές οι οποίες έχουν ενδιαφέρον, δηλαδή μπορεί να σχετίζονται με ανθεκτικότητα. Όσο όμως μεγαλώνει η μελέτη, κάποιες από αυτές τις περιοχές θα πάψουν να ισχύουν. Αν βρούμε τέτοιες γενετικές περιοχές και σε ανθρώπους που νοσούν, ουσιαστικά αποκλείεται κατευθείαν αυτές να δίνουν ανθεκτικότητα στον κορωνοϊό.

Από τη στιγμή που θα βρούμε γενετικές περιοχές που συνδέονται με ανθεκτικότητα στον ιό, μετά αναλύουμε λειτουργικά αυτές τις περιοχές σε εργαστηριακά συστήματα. Χρησιμοποιούμε κυτταροκαλλιέργειες για να αναπαράξουμε αυτό το προϊόν αυτής της γεννητικής περιοχής του DNA, να φτιάξουμε κύτταρα με αυτή τη γενετική περιοχή του DNA και να δούμε αν ουσιαστικά δίνουν, λειτουργικά, ανθεκτικότητα στον ιό», εξήγησε.

Ακόμα πιο σκληροί έλεγχοι για τα μέτρα σε εστίαση και νυκτερινά κέντρα

«Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε»

Αν και σύμφωνα με τον κ. Ανδρεάκο, η εύρεση των γενετικά άτρωτων ανθρώπων στον κορωνοϊό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της έρευνας, ο ίδιος και η ομάδα του είναι αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουν.

«Το δίκτυό μας (10 ερευνητικά κέντρα σε διάφορες χώρες) έχει τα εργαλεία, τη δύναμη και πολύ μεγάλο αριθμό εθελοντών. Με βάση τα αποτελέσματα του δικτύου στο πεδίο των γενετικών μεταλλάξεων και της συσχέτισής τους με βαριά νόσο, είμαστε αισιόδοξοι ότι με τις σημερινές τεχνολογίες που υπάρχουν, αν ψάξουμε αρκετά, σίγουρα θα βρούμε κάτι», σημείωσε.

Κορωνοϊός: Επισήμως πέντε εκατομμύρια νεκροί παγκοσμίως

Πρόσθεσε δε, ότι υπάρχουν επετυχημένα παραδείγματα από το πρόσφατο παρελθόν, όπως αυτό της έρευνας για τον ιό HIV, του AIDS.

«Ουσιαστικά είχαν βρει έναν υποδοχέα, που δεν γνώριζαν τότε ότι χρησιμοποιείται για να μπει ο HIV μέσα στα κύτταρα, ο οποίος σε ένα μικρό ποσοστό του κόσμου ήταν μεταλλαγμένος και ουσιαστικά αυτή η μετάλλαξη έκανε αυτούς τους ανθρώπους ανθεκτικούς. Δηλαδή, αυτοί οι άνθρωποι όσες φορές και αν εκτεθούν στον ιό, όταν κουβαλούν και στα δύο τους χρωμοσώματα αυτή τη μετάλλαξη, δε θα κολλήσουν ποτέ τους.

Πάνω σε αυτό δημιουργήθηκε και κάποιο φάρμακο και πάνω σε αυτό είχαν γίνει και μία σειρά από μεταμοσχεύσεις μυελού των οστών. Ουσιαστικά άλλαζαν όλα αυτά τα κύτταρα που μολύνει ο HIV, με μυελό των οστών από ανθρώπους που ήταν ανθεκτικοί και αυτό έφερνε επίσης και ίαση», εξήγησε.