Η ιστορία της Κατερίνας που έχει εγκεφαλική παράλυση και πέρασε Ιατρική

Μαθήματα ζωής από την 20χρονη κοπέλα

«Αν σου πει κάποιος “δεν μπορείς”, πες του “κοίτα να μαθαίνεις”». Αυτό διαβάζει κανείς στον τοίχο του υπνοδωματίου της Κατερίνας Μποφίλιου. Της 20χρονης που από την πρώτη ανάσα που πήρε απέδειξε ότι είναι μια μαχήτρια της ζωής. 

Πάσχει από εγκεφαλική παράλυση, αναπηρία που προέκυψε μετά από επιπλοκές κατά τη διάρκεια του τοκετού. Ποτέ δεν επέτρεψε στον εαυτό της, όμως, να της σταθεί εμπόδιο. 

Απόδειξη ότι πλέον είναι φοιτήτρια της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, αφού πέρασε στη σχολή με τον βαθμό του απολυτηρίου Λυκείου, κάνοντας χρήση της διάταξης για ένταξη στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με το 5% της ειδικής κατηγορίας των παιδιών με αναπηρία. 

Η Κατερίνα Μποφίλιου δείχνει με υπερηφάνια τους βαθμούς της

Υπήρξε άριστη μαθήτρια, αφού κατάφερε να τελειώσει το 2ο Γενικό Λύκειο Γλυκών Νερών, έχοντας βαθμό άριστα (20) σε όλα τα μαθήματα.

Ακούγοντάς την να μιλάει, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι πρόκειται για ένα καλλιεργημένο κορίτσι που έχει μοχθήσει πολύ για να φτάσει σε αυτό το επίπεδο. Η Κατερίνα είναι ένα λαμπρό παράδειγμα θέλησης. 

Ο αγώνας για την κατάκτηση του ονείρου

Έδωσε ένα τιτάνιο και επίμονο αγώνα. Τόσο αυτή, όσο και η μητέρα της. 

Οι γιατροί από την πρώτη στιγμή είχαν αποκλείσει στη μητέρα της ότι θα μπορέσει να μιλήσει, να περπατήσει ή να αυτοεξυπηρετηθεί. Εκείνη όμως τους διέψευσε πανηγυρικά. Όχι μόνο περπάτησε, όχι μόνο μίλησε, αλλά πήγε σε δημόσιο σχολείο. Απαίτησε να την αντιμετωπίσουν όλοι ως ίση με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας της και πλέον ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει το όνειρό της και να σπουδάσει στην ιατρική. 

Δεν ξέρω αν θα καταφέρω να ολοκληρώσω τις σπουδές μου. Το μόνο που ξέρω είναι ότι αγαπάω τον συνάνθρωπό μου και θέλω να προσφέρω, λέει στο star.gr η Κατερίνα, με ένα χαμόγελο που φωτίζει τα πάντα. 

Η 20χρονη μαθαίνει latin χορούς

Ποτέ δεν έχασε την πίστη της ότι θα καταφέρει να πετύχει τους στόχους της και κάθε φορά που μπροστά της ορθωνόταν ένα εμπόδιο το πείσμα της γινόταν ακόμα μεγαλύτερο. 

«Λόγω την κατάστασής μου, ο χρόνος ήταν περιορισμένος γιατί έπρεπε να κάνω λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, οπότε είχα περιορισμένο χρόνο διαβάσματος», λέει η Κατερίνα. 

Είναι όμως αποφασισμένη να μην επιτρέψει σε τίποτα να την κρατήσει μακριά από το όνειρό της. Και επειδή θέλει να ζήσει τη ζωή της στο φουλ, εκτός από το διάβασμα, έχει και πάρα πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες.

Λατρεύει τον χορό, πηγαίνει κολυμβητήριο και αγαπάει το θέατρο, γι’ αυτό και ξεκίνησε μαθήματα υποκριτικής. Μάλιστα τον χειμώνα θα συμμετάσχει και σε μια θεατρική παράσταση.

Στο πλευρό της πάντα η μητέρα της

«Δε σκέφτηκα ούτε για μια στιγμή να εγκαταλείψω αυτή την προσπάθεια. Η εξέλιξη της Κατερίνας, η θέλησή της, είναι αυτά που μου δίνουν δύναμη για να μπορώ να συνεχίσω, λέει, αν και οι δυσκολίες δεν ήταν λίγες.» εξήγησε στο star.gr η Γεωργία Μπαντούνα. 

Η φοιτήτρια ποζάρει χαμογελαστή μαζί με τη μητέρα της

«Τα πράγματα ήταν αρκετά δύσκολα στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Υπήρξε στιγμή που ήρθε περιπολικό να μας πάρει από το σχολείο και να μας πάει στο αστυνομικό τμήμα διότι, ενώ είχα εξηγήσει στον διευθυντή του σχολείου ότι η Κατερίνα χρήζει παράλληλης στήριξης, εκείνος μου έλεγε πως αν δεν στείλει τον κατάλληλο εκπαιδευτικό το υπουργείο, δεν πρόκειται να πάρει την ιδιωτική παράλληλη στήριξη και δε θα επιτρέψει στο παιδί να μπει μέσα στην τάξη», εξιστορεί η κυρία Μπαντούνα. 

Δε δέχθηκε ποτέ να την αντιμετωπίσουν σαν «ειδική περίπτωση»

Έδωσε κοινές εξετάσεις με τους συμμαθητές της, επί ίσοις όροις, πήγε στο φροντιστήριο, όπως όλοι οι συμμαθητές της και κατάφερε να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. 

Πλέον είναι πρωτοετής φοιτήτρια της Ιατρική. Το star.gr μάλιστα τη συνόδευσε στην πρώτη της μέρα στη σχολή που είχε άγχος, αγωνία, αλλά και απεριόριστη χαρά. 

Η Κατερίνα Μποφίλιου 

Η υποδοχή που της επεφύλαξαν ήταν εξαιρετική. Όλοι ήταν πρόθυμοι να τη βοηθήσουν, να λύσουν κάθε της απορία και να της δείξουν τα… κατατόπια της σχολής. 

Και εδώ, όμως, δε λείπουν τα εμπόδια. Παρά το γεγονός ότι στο ΕΚΠΑ λειτουργεί εδώ και χρόνια Μονάδα Προσβασιμότητας Φοιτητών με Αναπηρία και στη βιβλιοθήκη επιστημών της σχολής υπάρχει ειδικά σχεδιασμένος υπολογιστής για ΑμεΑ, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία είναι πολλά. 

Αυτό που επισημαίνει η μητέρα της Κατερίνας είναι πως για να μπορέσει η 20χρονη να πραγματοποιήσει το όνειρό της, θα πρέπει να επιβαρυνθεί εκείνη το κόστος της παράλληλης στήριξης που έχει ανάγκη. 

«Υπάρχει μόνο μια υπηρεσία προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία, η οποία βρίσκει εθελοντές για να είναι δίπλα στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οπότε εμένα τώρα το κράτος με εξαναγκάζει να βρω κάποιον άνθρωπο, ο οποίος θα είναι δίπλα στο παιδί μου, αφού εγώ εργάζομαι και δεν μπορώ να είμαι δίπλα του. Επίσης, θα πρέπει να βρω κι έναν ακόμα άνθρωπο που θα μεταφέρει το παιδί από και προς το πανεπιστήμιο, γιατί η υπηρεσία αυτή με ενημέρωσε πως έχει μόνο δύο αυτοκίνητα και περιορισμό στη χρήση καυσίμων κι έτσι δεν μπορεί να εξυπηρετήσει όλους τους φοιτητές που είναι άτομα με αναπηρία», λέει. 

Τι ισχύει για την ένταξη ΑμεΑ στην εκπαίδευση

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας, ο μαθητικός πληθυσμός με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανέρχεται το σχολικό έτος 2017-18 σε 90.743 μαθητές. 

Πιο αναλυτικά, ορισμένα βασικά ευρήματα είναι τα εξής:
•    Ο μαθητικός πληθυσμός των ειδικών σχολείων ανέρχεται σε 10.809 μαθητές και αποτελείται κυρίως από: μαθητές με νοητική αναπηρία σε ποσοστό 36.3%, μαθητές με αυτισμό (29.9%) και μαθητές με πολλαπλές αναπηρίες (13.7%). 
•    Σε γενικά σχολεία φοιτούν 79.934 με επίσημη αξιολόγηση/γνωμάτευση αναπηρίας ή/και ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης.
•    Το 57.3% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (με γνωμάτευση) στα γενικά σχολεία δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη, παρά υποστηρίζονται μόνο από τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης.
•    Ο αριθμός των μαθητών που λαμβάνει εξειδικευμένη υποστήριξη περιορίζεται δραματικά κατά το πέρασμα από την πρωτοβάθμια στη κατώτερη δευτεροβάθμια και εν τέλει στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου ποσοστό μαθητών άνω του 90% φοιτούν υποστηριζόμενοι μόνο από τους εκπαιδευτικούς της τάξης.
•    Σε τμήματα ένταξης (Τ.Ε) φοιτούν το 32% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και μόνο το 7% των μαθητών Ε.Α.Ε. υποστηρίζεται με παράλληλη στήριξη.
•    Στα τμήματα ένταξης της χώρας φοίτησαν συνολικά 39.440, εκ των οποίων επίσημη αξιολόγηση/γνωμάτευση είχαν μόνο οι 25.542 μαθητές, ενώ το υπόλοιπο 35% των μαθητών των Τ.Ε. φοίτησαν χωρίς γνωμάτευση.
•    Το 78% των μαθητών που έλαβαν παράλληλη στήριξη, υποστηρίχθηκαν λιγότερο από 20 ώρες την εβδομάδα, ενώ κατά το έτος αναφοράς υπολογίζεται ότι 717 μαθητές παρότι είχαν λάβει έγκριση, εν τέλει δεν υποστηρίχθηκαν με παράλληλη στήριξη.
•    Οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελούν το 6.3% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της χώρας, με τη μεγάλη πλειονότητα αυτών των μαθητών να φοιτούν σε γενικά σχολεία.
Ωστόσο, είναι πολύ ανησυχητικά τα ποσοστά μαθητών που παρότι φοιτούν σε γενικά σχολεία δε λαμβάνουν καμία εξειδικευμένη υποστήριξη, αλλά και τα ποσοστά αυτών που είτε εντάσσονται σε πολυπληθή και ετερόκλητα τμήματα ένταξης, είτε λαμβάνουν μόνο μερικώς εξατομικευμένη υποστήριξη, η οποία δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών. 

Παράλληλα η ανεπάρκεια στην λειτουργία και την στελέχωση των ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης) δημιουργεί σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στις διαδικασίες αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών.

Ρεπορτάζ: Μιχάλης Λαγάνης
 

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top