«Θύμα» της οικονομικής κρίσης είναι και ο τομέας της διασκέδασης-ψυχαγωγίας στην Ελλάδα, σύμφωνα με τη διπλωματική έρευνα της Μαρίας Κυπραίου, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι περισσότεροι από τους ερωτώμενους, όταν έχουν ελεύθερο χρόνο, προτιμούν να διασκεδάζουν πηγαίνοντας για φαγητό (μέσος όρος 4 σε μία κλίμακα από το 1 έως 5 όπου 1=Καθόλου και 5=Πολύ). 

Ακολουθούν κατά σειρά προτίμησης η έξοδος για καφέ και για ποτό-μουσική, η διασκέδαση στο σπίτι, η έξοδος για κινηματογράφο, για θέατρο και τέλος για χορό σαν θέαμα.

Οι ημέρες που προτιμώνται για έξοδο είναι Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή και Πέμπτη (με σειρά προτίμησης), ενώ σε γενικές γραμμές οι περισσότεροι είναι μέτρια ικανοποιημένοι από την συχνότητα αλλά και τον τρόπο διασκέδασής τους (κατά μέσο όρο 3,2 και 3,48 αντίστοιχα σε μία κλίμακα 1 έως 5). 

Στην ερώτηση σε ποιο προάστιο της Αττικής προτιμάτε να διασκεδάζετε όταν βγαίνετε από το σπίτι οι περισσότεροι απάντησαν το κέντρο της Αθήνας.

Σε ότι αφορά τα είδη πολιτισμικής κατανάλωσης που προτιμά η πλειοψηφία των ερωτώμενων είναι τα εξής: "Παραστάσεις πειραματικού-σύγχρονου θεάτρου και αρχαίου θεάτρου" σε ποσοστό 29,3%, "Δραματικές -Κοινωνικές" ταινίες στον κινηματογράφο σε ποσοστό 20,7%.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το συντριπτικό ποσοστό των ερωτώμενων (44,7%, 134 άτομα) απάντησε πως "Δεν παρακολουθεί παραστάσεις χορού", ενώ πολύ χαμηλά στις προτιμήσεις είναι η παρακολούθηση ελληνικών χορών (5% των ερωτώμενων το προτιμά, 15 άτομα). Επίσης πάρα πολύ μικρό είναι το ποσοστό εκείνων που δεν πηγαίνουν κινηματογράφο, μόλις το 2% των ερωτώμενων, δηλαδή έξι άτομα.

Παράλληλα, όσοι βγαίνουν για φαγητό  προτιμούν περισσότερο τα "μεζεδοπωλεία-ουζάδικα" (25,7% των ερωτώμενων), ενώ το συντριπτικό ποσοστό του 80,7%, απολαμβάνει τον καφέ του σε "μοντέρνες καφετέριες".

Επιπλέον, οι περισσότεροι ερωτώμενοι προτιμούν σε ποσοστό 55,3% τα μπαρ για να ακούσουν μουσική και να απολαύσουν το ποτό τους, ενώ όταν επιλέγουν να διασκεδάσουν στο σπίτι τους, οι περισσότεροι (35,7% ), βλέπουν τηλεόραση (ταινία, σειρά, ειδήσεις).

Την ίδια ώρα, πάνω από τους μισούς ερωτώμενους και συγκεκριμένα το 61,7% (185 άτομα), προτιμούν να βγουν με φίλους.

Από την ανάλυση των δεδομένων έγινε σαφές πως η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει σημαντικά τους Έλληνες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 54,3% ανέφερε πως το εισόδημά του τα τελευταία χρόνια, -από το 2009 και μετά- έχει μειωθεί, ενώ το 33,3% έχει μηνιαίο εισόδημα 501-1000 ευρώ.

Το 80,9% των ερωτώμενων, ξοδεύει σε κάθε έξοδο από 0 έως 30 ευρώ. Μόνο το 3,3% (10 άτομα) είπε πως ξοδεύει από 51 ευρώ και άνω.

Επίσης, το 4,7% των ερωτώμενων, απάντησε πως δεν εργάζεται.

Ενδεικτική της οικονομικής και ψυχολογικής κατάστασης των ερωτώμενων στα χρόνια της κρίσης είναι επίσης το γεγονός ότι περίπου 6 στους 10 είπαν πως τους επόμενους μήνες, οι δαπάνες για κάθε έξοδό τους, θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, ενώ μόλις το 2,7% των ερωτώμενων απάντησε ότι θα τις αυξήσει.

Το 68% των ερωτώμενων, απάντησε ότι τα χρόνια πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση στην Αθήνα, διασκέδαζε περισσότερο συχνά σε σχέση με τώρα, ενώ το 7,7%, είπε ότι διασκέδαζε λιγότερο συχνά συγκριτικά με σήμερα.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι περισσότεροι βγαίνουν μία (σε ποσοστό 42%) έως δύο φορές (σε ποσοστό 30%) την εβδομάδα, ενώ κανένας δεν βγαίνει 7 φορές την εβδομάδα.

Οι γυναίκες δείχνουν επίσης να είναι πιο ικανοποιημένες (μέσος όρος 3,54, σε μία κλίμακα 1-5 οπου 1= Καθόλου και 5=Πολύ) από τον τρόπο που διασκεδάζουν σε σχέση με τους άνδρες (μέσος όρος 3,39), αλλά και πάλι η διαφορά είναι πολύ μικρή.

Παράλληλα, διερευνήθηκαν οι προτιμήσεις στη διασκέδαση ανάλογα με την απασχόληση των ερωτώμενων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το θέατρο το επιλέγουν περισσότερο οι συνταξιούχοι, τον χορό σαν θέαμα όσοι ασχολούνται με τα οικιακά, τον κινηματογράφο όσοι δεν εργάζονται, το φαγητό οι εργαζόμενοι, τον καφέ οι φοιτητές, το ποτό οι εργαζόμενοι, το να μένουν σπίτι οι συνταξιούχοι και το να επισκέπτονται σπίτια φίλων ή συγγενών, όσοι ασχολούνται με οικιακά.

Επίσης, περισσότερο ικανοποιημένοι από το ΠΟΣΟ διασκεδάζουν, είναι όσοι ανήκουν στο ηλικιακό γκρουπ μέχρι 29 ετών και από το ΠΩΣ διασκεδάζουν είναι οι 30-39 ετών. Όσο μεγαλώνει η ηλικία κάποιου, τόσο μειώνεται και ο βαθμός ικανοποίησης.

Τέλος, διαπιστώθηκε ότι όσο μεγαλώνει η ηλικία κάποιου, τόσο λιγότερες φορές την εβδομάδα βγαίνει αλλά, όταν βγει θα ξοδέψει περισσότερα χρήματα σε σχέση με κάποιον νεότερο.

Βάσει όλων των παραπάνω συμπερασμάτων, και δεδομένου ότι η οικονομική δυνατότητα των Ελλήνων έχει περιοριστεί κατά πολύ, -αφού το μηνιαίο εισόδημα των περισσότερων έχει μειωθεί ενώ οι φόροι και οι απαιτήσεις της καθημερινότητας αυξάνονται-, ο κλάδος της διασκέδασης δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος και αμέτοχος. Οφείλει να αφουγκράζεται συνεχώς τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, τις ανάγκες, τις ανησυχίες και τα προβλήματα των καταναλωτών, να προσαρμόζεται σε αυτά και να βρίσκει λύσεις.

*Να σημειωθεί ότι η έρευνα είχε μέγεθος δείγματος 300 άτομα και πραγματοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικής δημοσκόπησης (ερωτηματολόγιο) από 1/11/2016 έως 30/11/2016. Eπιβλέπων καθηγητής: Γεώργιος Μπάλτας, Καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

Της Μαρίας Κυπραίου 

email: mkipreou@star.gr

Tags: