«Βουτιά» στις καταναλωτικές δαπάνες τη δεκαετία της κρίσης στην Ελλάδα

Αλλά και μερική ανάκαμψη από το 2016  

Σούπερ Μάρκετ

Σημαντική μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου την τελευταία δεκαετία (του 2010) καταγράφεται σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Λιανικών Αγαθών) με σταδιακή ανάκαμψη από το 2016.  

Σοβαρές οι αλλαγές σε καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες του κοινού στις κύριες κατηγορίες προϊόντων, ενώ τα είδη διατροφής παραμένουν η μεγαλύτερη κατηγορία στις δαπάνες των καταναλωτών. 

Ακόμα και τις δαπάνες για το φαγητό τους μείωσαν οι Έλληνες λόγω της κρίσης!

Όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ τα αποτελέσματα της έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2019 που ανακοινώθηκαν πρόσφατα και έρχονται να προστεθούν στα ευρήματα παρόμοιων ερευνών του ΙΕΛΚΑ σκιαγραφούν την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων στην Ελλάδα.

Συνολικά την τελευταία 10ετία 2009-2019 η δαπάνη των νοικοκυρών σε είδη παντοπωλείου έχει μειωθεί κατά 21,70% ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη μόνο σε τρόφιμα κατά 17,11%. Το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 5.578 ευρώ ενώ το 2019 4.367 ευρώ, δηλαδή 1.211 ευρώ λιγότερα ανά έτος. 

Βέβαια, την τελευταία 4ετία (2016-2019) η δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα παρουσιάζει αύξηση από 1.337 ευρώ κατά κεφαλήν το 2016 σε 1.388 το 2019, μεταβολή 3,83%, η οποία αν και δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις μειώσεις των προηγούμενων ετών, εμφανίζεται σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή από το 2016 ως το 2019, παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος με αύξηση μόλις 0,61% σε βάθος 4ετίας.

Ένα σημαντικό ποσοστό της μείωσης αντιστοιχεί σε μεταβολή καταναλωτικών συνηθειών με την υιοθέτηση έξυπνων αγορών από τους καταναλωτές, όπως αναζήτηση προσφορών, φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων, διαφορετικές συσκευασίες, μείωση της σπατάλης, σύγκριση τιμών, αξιοποίηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κλπ. Κύριος στόχος αυτών των έξυπνων συνηθειών είναι η ικανοποίηση των ίδιων αναγκών με λιγότερα χρήματα,

Αντίστοιχα με τις καταναλωτικές συνήθειες η μείωση οφείλεται και σε αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, π.χ. αύξηση των φυτικών πρωτεϊνών όπως όσπρια, αλλά και των φθηνότερων ζωικών πρωτεϊνών, όπως αυγά και πουλερικά, και μείωση των ακριβότερων ζωικών πρωτεϊνών όπως κόκκινο κρέας και ψάρι.
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top