Νέα εποχή στην αστρονομία: Άστρα συγκρούονται και παράγουν χρυσό

Ένα θεωρητικό μέχρι τώρα φαινόμενο επιβεβαιώθηκε

Άστρα συγκρούονται και παράγουν χρυσό

Επιστήμονες από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη για πρώτη φορά ανακοίνωσαν ότι ανιχνεύτηκαν στη Γη βαρυτικά κύματα από το διάστημα, που προέρχονται από τη συγχώνευση δύο άστρων νετρονίων (πάλσαρ) και όχι μαύρων τρυπών, όπως σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις. Ακόμα, για πρώτη φορά εντοπίστηκε ισχυρή ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, που συνόδευε το φαινόμενο αυτό.

Το γεγονός αυτό είναι τόσο σημαντικό, που ανακοινώθηκε με ταυτόχρονες συνεντεύξεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού σε ΗΠΑ, Βρετανία και Γερμανία.

Αυτό το φαινόμενο σηματοδοτεί τη γέννηση μιας νέου τύπου αστρονομίας, όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, ενώ ήδη έχει προκύψει μια σειρά νέων ανακαλύψεων.

Τα άστρα νετρονίων είναι απομεινάρια τεράστιων άστρων, που στο τέλος της ζωής τους εκρήγνυνται ως σούπερ-νόβα. Όπως και τα κανονικά άστρα, τα άστρα νετρονίων συχνά υπάρχουν σε ζευγάρια, με το ένα άστρο σε ολοένα πιο κοντινή τροχιά γύρω από το άλλο, μέχρι να ενσωματωθούν.

Όλα ξεκίνησαν στις 17 Αυγούστου φέτος, όταν ανιχνεύτηκαν βαρυτικά κύματα που διήρκησαν πολύ περισσότερο από άλλα, προερχόμενα από μαύρες τρύπες. Αυτό οδήγησε τους επιστήμονες να καταλάβουν ότι η πηγή των κυμάτων διαφέρει. Ακολούθησε ισχυρότατη έκρηξη, που αρχικά θεωρήθηκε σούπερ νόβα, οι φασματοσκοπικές αναλύσεις που ακολούθησαν, όμως, έδειξαν άλλο φαινόμενο, που δεν είχε παρατηρηθεί ποτέ πριν. Είχε αρχικά μπλε κι έπειτα κόκκινο χρώμα, ενώ μετά έγινε πολύ αχνό, φανερώνοντας ότι υπήρξε μια πολύ καυτή ύλη που ψυχράνθηκε γρήγορα κι έχασε τη φωτεινότητά της. Τα θεωρητικά μοντέλα αναφέρουν ότι από τέτοιες αντιδράσεις προκύπτουν χρυσός, πλατίνα, ουράνιο, μόλυβδος κ.ά, που διαχέονται στο διάστημα εκπέμποντας φως σε πολλά μήκη κύματος. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται «κιλονόβα» και ήταν, μέχρι στιγμής, μόνο θεωρητικό. Πλέον, αφού παρατηρήθηκε για πρώτη φορά, επιβεβαιώθηκε.

«Καλώς ήρθατε, λοιπόν, στη νέα εποχή της κοσμολογίας βαρυτικών κυμάτων» δήλωσε η Laura Cadonati, καθηγήτρια φυσικής στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Georgia των ΗΠΑ, σχολιάζοντας τη νέα ανακάλυψη.