Κατά 50% έχει μειωθεί η χρήση της πλαστικής σακούλας, ήδη από τον πρώτο μήνα της εφαρμογής του μέτρου της χρήσης, σύμφωνα με στοιχεία των σούπερ-μάρκετ.

Η ανταπόκριση των καταναλωτών υπήρξε μεγάλη, σε σημείο που το πρώτο δεκαήμερο πολλά καταστήματα αιφνιδιάστηκαν και «ξέμειναν» από επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες προς πώληση.

Σε κάθε περίπτωση, παρά τη σύγχυση που επικράτησε τις πρώτες ημέρες, πλέον οι περισσότεροι πηγαίνουν προετοιμασμένοι για τις αγορές τους, έχοντας μαζί τους επαναχρησιμοποιούμενες σακούλες ή τσάντες.

Η εφαρμογή του μέτρου είναι καθολική στα σούπερ μάρκετ και γενικά στις μεγάλες αλυσίδες.

«Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πόσο μειώθηκε η ζήτησή τους, αν αναλογιστεί κανείς ότι δεν είναι καν άξιο λόγου το κόστος των 8 λεπτών για 2 σακούλες σε έναν λογαριασμό των 20 ή 30 ευρώ. Πιστεύω ότι ο κόσμος έχει περιβαλλοντική συνείδηση, η χρέωση τους ήταν απλά η αφορμή για να αποκτήσουν τη νέα συνήθεια, με τις επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες» δηλώνει στο star.gr, η Βασιλική Μ., 35 ετών, ταμίας σε σούπερ μάρκετ γνωστής αλυσίδας στη Νίκαια.

Υπάρχουν, ωστόσο, και οι… «ξεχασιάρηδες». «Μου έχει τύχει αρκετές φορές να ακούω την πελάτη να μονολογεί πως ξέχασε την τσάντα του. Εκεί συνήθως μου ζητούν μία ή – το πολύ – δύο τσάντες και προσπαθούν πάση θυσία να χωρέσουν τα ψώνια, βάζοντας ακόμη και στις τσέπες του μπουφάν» λέει η ίδια.

Οι πιο «πονηροί» καταφεύγουν σε… εσωτερική λύση. «Οι σακούλες της μαναβικής, τόσο οι πλαστικές όσο και οι χάρτινες, δεν χρεώνονται. Έχει συμβεί πελάτες πάρουν 3-4 από αυτές για να μοιράσουν τα ψώνια τους χωρίς να χρεωθούν σακούλα. Αλλά μετά βρίσκονται προ δυσάρεστης εκπλήξεως γιατί οι σακούλες αυτές δεν μπορούν να συγκρατήσουν μεγάλο βάρος και σκίζονται με το που φύγει ο πελάτης από το ταμείο!» τονίζει η κύρια Βασιλική.

Τι γίνεται, όμως, στο λοιπό λιανεμπόριο και συγκεκριμένα στα μαγαζάκια της γειτονιάς, όπως ο φούρνος, το μανάβικο και τα ζαχαροπλαστείο.

«Προσπαθούμε να εφαρμόζουμε το μέτρο. Αλλά χρειάζεσαι και τη βοήθεια του πελάτη. Όταν ο άλλος είναι πελάτης σου 10 χρόνια και “στραβομουτσουνιάζει” με το που ακούσει για τη χρέωση, τι να κάνω και εγώ μετά; Το σκέφτομαι διπλά αν θα τη χρεώσω. Ειδικά στις αγορές μεγάλης αξίας, προτιμώ να μη χρεώσω καθόλου τη σακούλα από το να δυσαρεστήσω τον πελάτη» τονίζει ο κ. Νίκος Σ., 43 ετών, ο οποίος εργάζεται σε φούρνο στην οδό Πέτρου Ράλλη στη Νίκαια.

Εκεί έγινε, πάντως, της… παρεξηγήσεως ήταν στις παραγγελίες έτοιμου φαγητού.

«Πολλοί μας έπαιρναν τηλέφωνο και μας έλεγαν γιατί τους βάλαμε χρέωση για τη σακούλα στην παραγγελία τους! Μα είναι δυνατόν να κρατά τους γύρους και τα σουβλάκια στο χέρι ο ντελιβεράς; Ίσως φταίμε και εμείς που δεν το ξεκαθαρίζαμε την ώρα της παραγγελίας. Να πω την αλήθεια, σε όσους έρχονται και παραγγέλνουν στο μαγαζί, τη χρεώνω. Αλλά δεν μπορώ να πω ότι το κάνω και πολύ συχνά όταν πρόκειται για παραγγελίες από το σπίτι» σημειώνει στο star.gr o Αντώνης Κ., 28 ετών, εργαζόμενος σε ψητοπωλείο στην Αγία Παρασκευή.

Σημειώνεται πως το τέλος για τη χρήση σακούλας θα ανέβει στα 9 λεπτά από 1/1/2019.

Όπως τόνισε, εξάλλου, πριν από λίγες μέρες σε φόρουμ ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), Δημήτρης Πολιτόπουλος, το 2020 «θα εξεταστεί συνολικά η εφαρμογή της ισχύουσας τιμολόγησης και κατά πάσα πιθανότητα θα αποφασιστεί η πλήρης απαγόρευσή της».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, πάντως, έχει ξεκινήσει «πόλεμο» εναντίον του πλαστικού. Σύμφωνα με τη στρατηγική της για τα πλαστικά, υπάρχει ένας αρκετά φιλόδοξος στόχος έως το 2030: το 100% των πλαστικών συσκευασιών που κυκλοφορούν στην Ένωση να είναι είτε επαναχρησιμοποιούμενες είτε ανακυκλώσιμες με αποδοτικό (ενεργειακά και οικονομικά ) τρόπο.

 

Πέτρος Κατσαβριάς

pkatsavrias@star.gr

 

Tags: