Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εφαρμογής Uber, Travis Kalanick, παραιτήθηκε από τη θέση του πριν λίγες ημέρες, μετά από 6 μήνες ασταμάτητων σκανδάλων που έπλητταν την εφαρμογή.

Οι New York Times έγραψαν ότι η απόφαση του Kalanick προέκυψε μετά από πιέσεις 5 από τους μεγαλύτερους επενδυτές της Uber. Παρ’ όλ’ αυτά, θα παραμείνει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. «Αγαπώ την Uber περισσότερο απ’ οτιδήποτε στον κόσμο» εξηγεί ο ίδιος. «Δέχομαι το αίτημα των επενδυτών και κάνω πίσω, ώστε να συνεχίσει η Uber να αναπτύσσεται και να μην αποδιοργανώνεται από οποιοδήποτε σκάνδαλο».

Ο Travis Kalanick

Η εφαρμογή Uber χρησιμοποιεί το GPS του κινητού του χρήστη, ώστε να εντοπίσει την τοποθεσία του. Τότε, τον συνδέει με τον κοντινότερο διαθέσιμο οδηγό, που μπορεί να τον παραλάβει με το αυτοκίνητό του από οπουδήποτε, στέλνοντάς του sms μόλις φτάσει στην τοποθεσία παραλαβής του. Στην εφαρμογή εμφανίζονται τα στοιχεία του οδηγού (όνομα, στοιχεία αυτοκινήτου κτλ), ώστε να μπορεί να επικοινωνήσει μαζί του. Με το που φτάσει στον προορισμό του, ο πελάτης δεν χρειάζεται να πληρώσει- η πιστωτική του κάρτα χρεώνεται αυτόματα από την εφαρμογή.

Η παραίτηση του Kalanick ήρθε μια εβδομάδα αφού ζήτησε επ’ αόριστον άδεια. Η Uber γενικά ακολουθείται από τη φήμη ότι σπάει τους κανόνες και αψηφά τους νόμους, πέρασε, όμως, μια κρίση τον περασμένο Φλεβάρη, όταν μια πρώην εργαζόμενη την κατηγόρησε για «διαχωρισμό των φύλων» και «σεξουαλική παρενόχληση».

Η Ευρώπη αντιδρά

Μπορεί οι χρήστες να αποθέωσαν την Uber, οι χώρες και οι νόμοι, όμως, είχαν αντίθετη άποψη. Η Γαλλία και η Γερμανία στράφηκαν αμέσως κατά της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι είναι παράνομο. Στη Γαλλία, τέθηκε το ζήτημα αν και κατά πόσο οι οδηγοί που χρησιμοποιούνται στην Uber έχουν άδεια, ενώ έγιναν και διαφόρων ειδών μηνύσεις.

Το ίδιο, περίπου, σκηνικό, επικρατεί και στη Γερμανία, όπου το δικαστήριο της Φρανκφούρτης απαγόρευσε την πιο «φτηνή» εκδοχή της Uber, την UberPop. Ακόμα, η απόφασή του επιτρέπει να γίνουν μηνύσεις κατά της εταιρείας για παραβίαση των τοπικών νόμων μεταφοράς, αν οι οδηγοί της δεν έχουν άδειες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το UberPop κρίθηκε παράνομο και απαγορεύτηκε επίσης στην Ιταλία και την Ισπανία, ενώ εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις σε Βέλγιο και Ολλανδία.

Στην Ελλάδα, οι πρώτοι που αντέδρασαν ήταν οι οδηγοί ταξί. Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος, είχε πει ότι «οι Ιούδες πρέπει να κρεμαστούν στο Σύνταγμα», αναφερόμενος στους οδηγούς εκείνους που συνεργάζονται με την εφαρμογή.

Η ελληνική πραγματικότητα

Αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα έρχεται αντιμέτωπο με διάφορα νομικά και θεσμικά ζητήματα. Μπορεί η ιδέα ενός «ιδιωτικού αυτοκινήτου με οδηγό» να ακούγεται δελεαστική, εγείρονται, όμως, άλλα προβλήματα: τα αυτοκίνητα αυτά δεν υπόκεινται ούτε στους ίδιους νόμους, ούτε στις ίδιες ρυθμίσεις ούτε στους ίδιους ελέγχους με τα ταξί. Επομένως, οι εταιρείες ταξί το θεωρούν παράνομο και μιλούν για αθέμιτο ανταγωνισμό, υποστηρίζοντας ότι οι οδηγοί μπορεί να μην έχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.

Το star.gr επικοινώνησε με τον πρόεδρο του ΣΑΤΑ, κ. Θύμιο Λυμπερόπουλο, με αφορμή την παραίτηση του Kalanick. «Τα αυτοκίνητα αυτά είναι ΙΧ. Ξέρετε πουθενά στην Ευρώπη ΙΧ να κάνει μεταφορές;» εξηγεί.

O κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος

«Είναι κάθετο το ευρωπαϊκό δίκαιο, όσον αφορά τα ταξί και την Uber! Πρέπει να εφαρμοστούν οι νόμοι. Η πειρατεία στη χώρα μας πρέπει να σταματήσει! Σε όλη την Ευρώπη, έχουν αρχίσει οι διαδικασίες και η μία χώρα πίσω από την άλλη σταματούν την Uber, την αναγκάζουν να φύγει. Σε μια χώρα που είναι σε κρίση, από αυτές τις λειτουργίες όλων των μεγάλων νταβατζήδων, που παίρνουν τα χρήματά τους και τα πάνε στο εξωτερικό, ήρθε μια άλλη μεγάλη πολυεθνική εταιρεία από το 2014 να κλέβει τις υπηρεσίες κι αφορολόγητα να τις πηγαίνει στο εξωτερικό, με παράνομο τρόπο» αναφέρει ο κ. Λυμπερόπουλος.

To θέμα της νομιμότητας της Uber τίθεται επανειλημμένα στην Ευρώπη. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, μάλιστα, απεφάνθη τον Μάιο ότι η αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών δεν ισχύει στην περίπτωση της εφαρμογής και ότι πρέπει να χαρακτηριστεί «υπηρεσία στον τομέα των μεταφορών», βάζοντας φρένο στη μίσθωση ταξί και ΙΧ για μεταφορές επιβατών.

«Το ευρωπαϊκό δίκαιο, η 123 οδηγία (περί ύπαρξης ανταγωνιστικής αγοράς υπηρεσιών) που ισχύει από το 2006, λέει ότι η κάθε είδους απελευθέρωση, είτε έργου είτε αδειών, δεν υπάρχει στην Ευρώπη στα ταξί, στα ασθενοφόρα και στις αστικές συγκοινωνίες. Αν αυτό δεν το ξέρει κάποιος που ασχολείται με τις μεταφορές και δεν στέκεται εκεί, είναι επιφανειακή η προσέγγιση. Είναι παράνομη! Είναι καμόρα! Και δεν απασχολεί έναν κλάδο, αλλά όλη τη λειτουργία μιας οικονομίας» προσθέτει ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ.

Παράνομη ή όχι, το σίγουρο είναι ότι η Uber προκαλεί, ενδιαφέρει και συζητιέται…uber alles!

 

Μαρία Ανδρικάκη

m.andrikaki@star.gr

 

 

 

Tags: