Πού πάνε οι φόροι μας στον προϋπολογισμό;

Δείτε την «ακτινογραφία» του προϋπολογισμού του 2019

ευρώ σε μαύρη  τρύπα

Στο 3,98% διαμορφώνεται το πλεόνασμα στον προϋπολογισμό  του 2019 που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής και τίθεται την  Τρίτη σε ψηφοφορία, με το μεγαλύτερο μέρος των φορολογικών εσόδων (28 δισ. ευρώ) να διατίθεται σε μισθούς του Δημοσίου και συντάξεις.       

Το αφορολόγητο και οι αλλαγές στα φετινά εισοδήματα

 Η «ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ» ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Στην «ακτινογραφία» του Προϋπολογισμού, μερικά από τα σημαντικότερα στοιχεία είναι: 

•    Πλεόνασμα 2018: 3,98% 
•    Δημοσιονομικός χώρος: 885 εκατ. ευρώ 
•    Πλεόνασμα 2019: 3,6% 

Το «πακέτο» θετικών μέτρων: 910 εκ. ευρώ 

Το "πακέτο" των θετικών μέτρων περιλαμβάνει:    

•    Μη περικοπή συντάξεων (2,065 δις ευρώ)
•    Μείωση ΕΝΦΙΑ (260 εκατ. ευρώ)
•    Μείωση ασφαλιστικών εισφορών (177 εκατ. ευρώ)
•    Επίδομα στέγασης (400 εκατ. ευρώ)
•    Επιδότηση εισφορών νέων εργαζομένων (51 εκατ. ευρώ αντί 103 εκατ. ευρώ)
•    Ενίσχυση ειδικής αγωγής (22 εκατ. ευρώ) 
 
Όλο το «πακέτο» των θετικών μέτρων, συμπεριλαμβάνεται στον Προϋπολογισμό του 2019, με ένα συνολικό κόστος που φτάνει στα 910 εκατ. ευρώ. Αν προσθέσει, δε, κανείς τη διάσωση των συντάξεων, η δημοσιονομική επίπτωση αγγίζει τα 1,245 δις ευρώ. 

 Όπως σημειώνει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το πλεόνασμα για το 2019 υπολογίζεται στο 3,6%, αφήνοντας ένα «μαξιλάρι» ασφαλείας 199 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά, δε, στο φετινό πλεόνασμα, υπολογίζεται στο 3,98%, δημιουργώντας ένα δημοσιονομικό χώρο 885 εκατ. ευρώ, από τον οποίο θα καταβληθεί το κοινωνικό μέρισμα. Σημειωτέον, ότι η εκτίμηση για πλεόνασμα 4,5% και μέρισμα ως 1,5 δις ευρώ αποδεικνύεται μη ρεαλιστική. 

Τα "αγκάθια" του Προϋπολογισμού 

Ποια είναι τα «αγκάθια» κατά το ΕΛΣ;

•    κίνδυνοι για αρνητικές αποκλίσεις των δημοσίων δαπανών εξακολουθούν να υφίστανται. Ο σημαντικότερος εξ αυτών προέρχεται από απαιτήσεις που ενδεχομένως θα δημιουργηθούν βάσει δικαστικών αποφάσεων (πχ αναδρομικά συνταξιούχων)

•    όσον αφορά το ΠΔΕ, ο περιορισμός του στα 6.750 εκατ. ευρώ αντανακλά όχι μόνο τη μη υλοποίηση των εξισορροπητικών παρεμβάσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν στο ΜΠΔΣ 2019-2022, αλλά και επιπρόσθετη μείωση ύψους 250 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη ώριμων προς ένταξη προγραμμάτων για έργα υποδομής, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με το αναπτυξιακό αντίκρισμα του τρόπου διάθεσης του δημοσιονομικού χώρου

•   τα δημοσιονομικά αποτελέσματα για το 2019 εξαρτώνται κατά μείζονα λόγο από τις μακροοικονομικές επιδόσεις. Όσο προσεγγίζεται ο στόχος για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ και της απασχόλησης, τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού σύμφωνα με το στόχο που έχει τεθεί

•    με δεδομένη την οριακή υπέρβαση κατά μόλις 0,1% του ΑΕΠ του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5%, η ύπαρξη ενός εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου το 2019, με αποσταθεροποιητική δυναμική διαχρονικά, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή. Αρνητικές συνέπειες θα είχε ιδίως εάν η οξύτητα των πολιτικών αντιπαραθέσεων επιτρέψει να αναπτυχθούν αβεβαιότητες ως προς τον δεσμευτικό χαρακτήρα των δημοσιονομικών στόχων, έτσι ώστε να προκύψουν πιθανές καιροσκοπικές συμπεριφορές σχετικά με την τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών. Επιπλέον οι αβεβαιότητες αυτές θα μπορούσαν να ανακόψουν τις θετικές εξελίξεις στη ροή των καταθέσεων προς τις τράπεζες.

Του Γιώργου Παππού 
 
 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top