Ηλεκτρονικές αγορές: Προσοχή στις «προσφορές» - Πως εξαπατούν τον κόσμο

Smartphone σε τιμή ευκαιρίας που... δεν παραδίδονται ποτέ – Τι να προσέξετε

Ολοένα και περισσότεροι Έλληνες επιλέγουν το διαδίκτυο για τις αγορές τους, ωστόσο... ανάλογα αυξάνεται και ο αριθμός των καταγγελιών από καταναλωτές για τις ηλεκτρονικές αγορές και τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Ειδικά η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, την οποία διανύουμε, δημιουργεί προσδοκίες στο καταναλωτικό κοινό, ανοίγοντας πεδίο λαμπρό σε «αετονύχηδες», που βλέπουν μπροστά τους χρυσές ευκαιρίες για να εξαπατήσουν τους καταναλωτές με δήθεν προσφορές «που δε μπορείς να αρνηθείς».

Στις αρμόδιες αρχές, όπως ο Συνήγορος του Καταναλωτή ή η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, έχουν γίνει αρκετές καταγγελίες του τελευταίους μήνες για ηλεκτρονικές αγορές από καταναλωτές.

Μάλιστα, η γενική γραμματεία επέβαλε πρόσφατα πρόστιμο-μαμούθ 75.000 σε αρκετά γνωστό ηλεκτρονικό κατάστημα με εργαλεία και ηλεκτρικά μηχανήματα.

«Είχαν γίνει και σε εμάς πολλές καταγγελίες καταναλωτών για το εν λόγω κατάστημα. Αφορούσαν περιστατικά μη παράδοσης του προϊόντος ή παραβίασης των δικαιωμάτων του καταναλωτή, όπως το δικαίωμα της υπαναχώρησης. Δηλαδή να επιστρέψει το προϊόν εντός της προθεσμίας των 14 ημερών και να του επιστραφεί το αντίτιμο», δηλώνει στο star.gr η Αθηνά Κοντογιάννη, αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή (ΣτΚ) διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή. Όπως εξηγεί, πολλά από αυτά τα προβλήματα λύθηκαν με τη διαμεσολάβηση του ΣτΚ.

«Το απόλυτο δέλεαρ στις “προσφορές” είναι η χαμηλή τιμή»

Τρία ζευγάρια παπούτσια γνωστής μάρκας σε τιμή που στα καταστήματα παίρνεις το ένα. Μπλουζάκια polo κορυφαίας μάρκας στο 1/6 της τιμής που πωλούνται στο εμπόριο. Αυτές είναι μερικές από τις προσφορές που πιθανόν να συναντήσει κανείς, αναζητώντας αγορές στο ελληνικό ίντερνετ.

H αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή, Αθηνά Κοντογιάννη

«Το απόλυτο δέλεαρ είναι η χαμηλή τιμή, η αναζήτηση ευκαιρίας. Δε λέει κανείς “όχι” στις προσφορές, ειδικά στο διαδίκτυο, όπου κανείς μπορεί να βρει πολλές και σημαντικές. Ωστόσο, η επιλογή της αγοράς από τον καταναλωτή πρέπει να γίνεται με σύνεση, μετά από έρευνα και με κριτική διάθεση» τονίζει η κυρία Κοντογιάννη.

Μοναδικές ευκαιρίες (συχνά) ίσον μεγάλο ρίσκο

Τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι πολλά. Το ίδιο και οι προσφορές. Γι’ αυτό και απαιτείται μεγάλη προσοχή στο τι επιλέγει ο καταναλωτής.

«Όταν βλέπουμε σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα να μην υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας, παρά μόνο ίσως ένα σταθερό τηλέφωνο, ή όταν το κατάστημα δεν έχει καταχωρηθεί στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι είναι μια συναλλαγή με ρίσκο. Τα καταστήματα που λειτουργούν νομίμως έχουν σε εμφανές σημείο στη σελίδα τους αυτά τα στοιχεία», αναφέρει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή, καλώντας ειδικά τους καταναλωτές που συναλλάσσονται με e-shop μέσω social media (facebbok, twitter, κλπ) να είναι διπλά προσεκτικοί.

Σύμφωνα με την ίδια, χρειάζεται μεγάλη προσοχή στις αγορές που θέλουν τα χρήματα μπροστά. Δηλαδή, εξόφληση τώρα αλλά το προϊόν θα είναι «σύντομα διαθέσιμο».

«Τέτοιου είδους αγορές προϋποθέτουν συναλλαγή με γνωστή εταιρεία ώστε να υπάρχουν οι απαραίτητες “εξασφαλίσεις” για τον καταναλωτή» τονίζει η κυρία Κοντογιάννη.

Smartphone σε τιμές… διάλυσης

Πρόσφατα ο Συνήγορος του Καταναλωτή  δέχθηκε έναν μεγάλο όγκο καταγγελιών για εταιρεία ηλεκτρονικών ειδών.

«Το δέλεαρ ήταν ένα καλό smartphone σε πολύ φθηνή τιμή. Η πρακτική ήθελε την εξόφληση του τηλεφώνου άμεσα και την παράδοσή του τρεις μήνες μετά. Όσο περνούσε η διορία, όμως, η εταιρεία ήταν εξαφανισμένη. Καταφέραμε να πάρουν κάποιοι τα χρήματά τους, ωστόσο η διάθεση επίλυσης της διαφοράς που είχε δείξει αρχικά η εταιρεία, δε συνεχίστηκε» αναφέρει η κυρία Κοντογιάννη.

«Μάλιστα, ενώ διαχειριζόμασταν τις δεκάδες κατατεθείσες καταγγελίες για την εταιρεία, αυξάνονταν ραγδαίες οι νέες καταγγελίες! Που σημαίνει ότι οι γενικευμένα αθέμιτες πρακτικές της εν λόγω εταιρείας συνεχίζονταν» τονίζει, σημειώνοντας πως για το συγκεκριμένο κατάστημα έχει πάει μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα.

Επιστρέφουν το προϊόν αλλά δεν τους επιστρέφουν τα χρήματα

Πολλές από τις καταγγελίες των καταναλωτών αφορούν τη μη παράδοση του εμπορεύματος.

«Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ηλεκτρονικών καταστημάτων που πωλούν “επώνυμα” παπούτσια σε εξευτελιστική τιμή, όπου ο καταναλωτής είτε εξαπατάται πιστεύοντας ότι πρόκειται για τρομερή ευκαιρία είτε αντιλαμβάνεται ότι είναι αντίγραφο αλλά πιστεύει ότι είναι καλής ποιότητας και αξίζει την τιμή» αναφέρει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καναναλωτή.

Ωστόσο, όταν έρχεται το… πακέτο στον καταναλωτή διαπιστώνει ότι η εταιρεία έστειλε είτε άλλο νούμερο, είτε άλλο ζευγάρι, εξόφθαλμα παραποιημένο! 

«Η εταιρεία συμφωνεί να της επιστραφούν τα παπούτσια και να στείλει το σωστό ζευγάρι, ωστόσο όταν τα επιστρέψει ο καταναλωτής, εξαφανίζεται, παρακρατώντας και τα χρήματα» αναφέρει η κυρία Κοντογιάννη, λέγοντας πως έχουν οδηγηθεί τέτοιες υποθέσεις στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

«Ασφαλές» γενικά το ελληνικό διαδίκτυο

Αυτό σημαίνει ότι ηλεκτρονικές συναλλαγές ίσον κίνδυνος και πρέπει να τις αποφεύγουμε; Φυσικά και όχι. 

Απόδειξη (και) το γεγονός πως το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται σταθερά και δυναμικά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Το 2017 σχεδόν ένας στους 2 Έλληνες χρήστες του διαδικτύου (45%) πραγματοποίησε αγορά από e-shop, ενώ o τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου ανήλθε σε 4,5-5 δισ. ευρώ (έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών).

«Δεν πρέπει να τρομάζουν τον κόσμο οι ηλεκτρονικές συναλλαγές. Είναι πολύ λίγες οι περιπτώσεις απατηλών συμπεριφορών στα ηλεκτρονικά καταστήματα στην Ελλάδα. Ως επί των πλείστων προκύπτουν ζητήματα που σχετίζονται με τις πρακτικές της εταιρείας σε επίπεδο μη ομαλής εξέλιξης μίας συναλλαγής» εξηγεί η κυρία Κοντογιάννη.

Η συνηθέστερη περίπτωση είναι το δικαίωμα της υπαναχώρησης. «Όσοι κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν το δικαίωμα να επιστρέψουν αναιτιολόγητα το προϊόν εντός 14 ημερών, με την προϋπόθεση να μην το έχουν χρησιμοποιήσει», σημειώνει, εξηγώντας ότι κάποια ηλεκτρονικά καταστήματα είναι λίγο… «δυσκοίλια» στο συγκεκριμένο θέμα.

Άλλα ζητήματα που προκύπτουν είναι η καθυστέρηση στην επιστροφή των χρημάτων από την εταιρεία ή η παραπλανητική προσφορά. Λόγου χάρη, να παρουσιάζει μια εταιρεία ως προσφορά τη μείωση της τιμής ενός προϊόντος για 10 μέρες αλλά τελικά να αποδειχθεί ότι η τιμή του προϊόντος είναι αυτή για όλο το επόμενο διάστημα.

Τι κάνουμε εάν πέσουμε θύμα απάτης από ηλεκτρονική αγορά

Σε περίπτωση ο καταναλωτής πέσει θύμα απάτης ή δεν έχει γίνει ορθή εκτέλεση της αγοράς, φυσικά μπορεί να απευθύνεται στον Συνήγορο του Καναλωτή και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.

Ωστόσο, μπορεί (και πρέπει) να προβεί και άλλες κινήσεις. «Πολύ βασικό είναι να γίνει αμφισβήτηση της συναλλαγής, εάν έχει γίνει με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Αυτό μπορέι να γίνει στην τράπεζα που έχει εκδώσει την κάρτα» σημειώνει η κυρία Κοντογιάννη.

Αν η πληρωμή έχει γίνει με προπληρωμένη κάρτα ή μέσω πλατφόρμας που μεσολαβεί ανάμεσα στον αγοραστή και τον πωλητή (paypal), ευτυχώς εκεί δεν υπάρχουν κίνδυνοι που σχετίζονται με την υποκλοπή της κάρτας.

«Στις περιπτώσεις καθαρής απάτης, βέβαια, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δε μπορεί να κάνει πολλά γιατί η μεσολάβησή μας προϋποθέτει την ανταπόκριση του αντισυμβαλλόμενου. Μπορεί, όμως, ο πολίτης να επικοινωνήσει με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος» σημειώνει η κυρία Κοντογιάννη.

Σε λίγο καιρό, μάλιστα, θα υπάρχει και ένα ακόμη όπλο για την καταπολέμηση των «μαϊμού» ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Στους επόμενους μήνες η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή θα θέσει σε ισχύ τεχνικό πλαίσιο που θα της επιτρέπει, ως ακραίο μέτρο, να «κατεβάζει» ιστοτόπους που κρίνονται απατηλοί, μετά από πολλές καταγγελίες καταναλωτών.
 

Πέτρος Κατσαβριάς

pkatsavrias@star.gr

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top