Πρωταθλήτρια κόσμου είναι στην παραπαιδεία η Ελλάδα μεταξύ των μαθητών της Γ’ Λυκείου, ενώ και όσον αφορά τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου είναι μεταξύ των πρώτων κρατών παγκοσμίως, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ  για την Παιδεία  («Εκπαίδευση για ένα φωτεινό μέλλον στην Ελλάδα) που παρουσιάσθηκε σήμερα στην Αθήνα, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κώστα  Γαβρόγλου!

Σύμφωνα με το PISA 2012 που επικαλείται η έκθεση, η οποία θέτει τα μείζονα ζητήματα  εκπαιδευτικής πολιτικής στην Ελλάδα,  συνολικά το 55% των 15χρονων δήλωσε ότι παρακολουθεί μετά το σχολείο μαθήματα στα μαθηματικά. Αυτό το μερίδιο των μαθηματικών μετά το σχολείο ήταν μεταξύ των υψηλότερων στις χώρες του ΟΟΣΑ και είναι σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ κατά 38%. Συγκεκριμένα, οι κοινωνικοοικονομικά ευνοημένοι σπουδαστές είναι πολύ πιο πιθανό να παρακολουθήσουν μαθήματα μετά το σχολείο στα μαθηματικά από ό, τι οι μειονεκτούντες  κοινωνικοοικονομικά  μαθητές.  Η διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων  στην Ελλάδα είναι επίσης μεταξύ των μεγαλύτερων σε ολόκληρο τον ΟΟΣΑ, μαζί με την Ιαπωνία και την Κορέα. 

Το ποσοστό αυξάνεται κατακόρυφα και φτάνει στο 99% στην Ελλάδα στην  τελευταία τάξη του Λυκείου!    «Είναι δύσκολο να βρεθούν αξιόπιστα δεδομένα σχετικά με τον αριθμό των μαθητών που συμμετέχουν στην παραπαιδεία στην Ελλάδα. Μελέτη του 2014, σε 534 νοικοκυριά,  έδειξε ότι το 99% των μαθητών στο σχολείο στο τελευταίο έτος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρακολούθησε είτε ένα φροντιστήριο (54%) είτε  ιδιωτικά μαθήματα(21%) ή και τα δύο (24%). Μόνο το 1% των παιδιών των ερωτηθέντων δεν είχε καταφύγει στην παραπαιδεία κατά την προετοιμασία για την εξέταση στην πανεπιστημιακή εξέταση» αναφέρει η έκθεση. 

Όπως επισημαίνει πάντως η  «σκιώδης εκπαίδευση» (shadow  education) - όπως είναι ο όρος που χρησιμοποιεί ο ΟΟΣΑ για την παραπαιδεία -  είναι  μια αναπτυσσόμενη βιομηχανία παγκοσμίως. Εκτιμάται ότι περίπου το 90% των Κορεατών και περίπου το 60% των μαθητών ενός δημοτικού σχολείου της Δυτικής Βεγγάλης συμμετέχουν σε κάποια μορφή σκιώδους εκπαίδευσης, όπως και το 85% περίπου των Κινέζων φοιτητών και το 60% των μαθητών στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Καζακστάν.

Τα ιστορικά αίτια

Η έκθεση του ΟΟΣΑ καταγράφει αναλυτικά το προφίλ της παραπαιδείας στην Ελλάδα και αναλύει και τα ιστορικά αίτια της ευημερίας, ακόμα και στις δύσκολες συνθήκες της κρίσης σήμερα. Μεταξύ αυτών αναφέρεται στη μικρασιατική καταστροφή του 1922 που οδήγησε σε αύξηση του πληθυσμού κατά 1 εκ. κατοίκους και στην ανάγκη για υψηλότερη εκπαίδευση και κατάρτιση για να ανταποκριθούν οι πολίτες στις νέες συνθήκες. Άλλα ιστορικά αίτια ο εμφύλιος πόλεμος και η δικτατορία, που οδήγησε εκτός δημόσιας εκπαίδευσης αρκετούς αριστερών φρονημάτων καθηγητές, οι οποίο αναγκάστηκαν να κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα για να επιβιώσουν.               

Ο κλειστός αριθμός των εισαγομένων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ

«Όσο υπάρχει ένα ανώτατο όριο στον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων σε τριτοβάθμια ιδρύματα, καθώς και σημαντική ανισότητα στο κύρος διαφόρων τριτογενών ιδρυμάτων, το Πανελλήνιο οι εξετάσεις στο τέλος της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα παραμείνουν μια βασική στιγμή στη ζωή ενός νέου, καθώς τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων έχουν σημαντικές συνέπειες για τη ζωή και τις προοπτικές σταδιοδρομίας τους» επισημαίνει επίσης η έκθεση του ΟΟΣΑ σχετικά με τα αίτια της ανάπτυξης της παραπαιδείας στην Ελλάδα.   

Η ποιότητα του σχολείου

«Στην Ελλάδα και την Ιαπωνία υπάρχει μια ευρέως διαδεδομένη πίστη στους γονείς ότι οι επενδύσεις στη σκιώδη εκπαίδευση οδηγούν σε υψηλότερα επίπεδα εκπαιδευτικών επιδόσεων και στην εισαγωγή σε υψηλόβαθμα τριτοβάθμια ιδρύματα. Αλλά βασικός οδηγός ήταν η δυσαρέσκεια με την ποιότητα του σχολείου: αυτός ήταν ένας κοινός λόγος που δόθηκε από γονείς για την αποστολή των παιδιών τους στην παραπαιδεία στην Ιαπωνία,  αν και αντίθετη με την κορεατική εμπειρία, όπου τα ποσοστά εγγραφής στα φροντιστήριο  μειώθηκαν κατά την αύξηση της ποιότητας του σχολείου. Όμως  γονείς στην Ιαπωνία συνέχισαν να στέλνουν τα παιδιά τους, παρόλο που στο σχολείοη η απόδοση είναι ισχυρή» τονίζει ο ΟΟΣΑ.  

H διαφορά μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών

Ο ΟΟΣΑ αναφέρεται και σε  αστικό / αγροτικό χάσμα στην Ελλάδα, όπως επίσης στη Γεωργία,  με διαφορά 14 ποσοστιαίων μονάδων μεταξύ της πρόσβασης και της χρήσης της εξωσχολικής εκπαίδευσης σε αγροτικές και αστικές περιοχές. «Δεδομένης της ευρείας αντιλήψεως θετικής συσχέτισης μεταξύ της εξωσχολικής καθοδήγησης και της επιτυχίας στην Πανελλήνια εξέταση για εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, αυτό θα σήμαινε μια περαιτέρω πηγή ανισότητας μεταξύ αυτών των ομάδων» συμπεραίνει στην έκθεση.  

Οι λύσεις

Όσον αφορά τις λύσεις η έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Παιδεία σημειώνει: 

•             Χρειάζονται μόνιμοι διορισμοί

•             Πρέπει να υπάρχει εξισορρόπηση δεξιοτήτων

 

Γαβρόγλου: Πρέπει να αυξηθεί η ποιότητα προσφοράς των μαθημάτων στο σχολείο

«Θα λέγαμε ότι αυτή η παραπαιδεία αυτός ο κλάδος στην Ελλάδα λειτουργεί περισσότερο ως ένα παράλληλο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο είναι καλά ρυθμισμένο από την πολιτεία και λειτουργεί μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Αλλά όπως μπορείτε να δείτε εδώ σε αυτό το διάγραμμα οι πιο φτωχοί μαθητές έχουν πάρα πολύ λιγότερες πιθανότητες να έχουν αυτή την έξτρα βοήθεια» δήλωσε στην παρουσίαση της έκθεσης του ΟΟΣΑ ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.

Ο υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι   «άρα θα πρέπει να αυξηθεί η ποιότητα προσφοράς των σχολικών μαθημάτων στο σχολείο για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση, όπως επίσης να υπάρχει υποστήριξη στους μαθητές που δεν έχουν τόσο υψηλές επιδόσεις με μαθήματα μετά το τέλος του σχολικού ωραρίου».

Του Αλέξη Διακόπουλου

adiakopoulos@star.gr

Με στοιχεία από την έκδοση “Education for a Bright Future in Greece” του ΟΟΣΑ.

 

Tags: