SOS: Πώς δημιουργήθηκε το διάσημο σήμα κινδύνου που εξέπεμψε ο Τιτανικός και σώζει μέχρι σήμερα χιλιάδες ζωές

111 χρόνια SOS

Εδώ και περίπου έναν αιώνα, το SOS αποτελεί το διεθνές σήμα κινδύνου. Πολλοί πιστεύουν ότι προέρχεται από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων «Save Our Souls» (σώστε τις ψυχές μας) ή «Save Our Ship» (σώστε το πλοίο μας). Στην πραγματικότητα, επιλέχθηκε επειδή ήταν πολύ εύκολο, ακόμη και για τους αμύητους στον κώδικα Μορς, να το χρησιμοποιήσουν ή να το αναγνωρίσουν, έστω και με παρεμβολές. Απαρτίζεται από τρεις συνεχόμενες τελείες, τρεις παύλες και τρεις τελείες.

Το πρώτο σήμα κινδύνου ήταν το CQD. Προτάθηκε από τον εφευρέτη του ασυρμάτου Γκουλιέλμο Μαρκόνι και υιοθετήθηκε το 1904. Ωστόσο, δεν χρησιμοποιήθηκε για πολύ. Στο Διεθνές Συνέδριο Ασύρματης Τηλεγραφίας, που διοργανώθηκε στις 22 Νοεμβρίου του 1906 στο Βερολίνο, επικράτησε η γερμανική πρόταση για το SOS. Επισήμως, η απόφαση αυτή επικυρώθηκε το 1908. Το σήμα κινδύνου CQD συνέχισε να χρησιμοποιείται για λίγα ακόμη χρόνια, κυρίως από τους Βρετανούς που το είχαν προτείνει πρώτοι.

Η πρώτη μεγάλη διάσωση κατόπιν εκπομπής σήματος κινδύνου CQD έγινε το 1909. Μετά τη σύγκρουση των πλοίων Republic και Florida, το Baltic, που έλαβε το μήνυμα, έσπευσε στην περιοχή και περισυνέλεξε τους 1.500 ναυαγούς.

Το πλοίο “Republic”

Ωστόσο, η πιο γνωστή από τις πρώτες χρήσεις του SOS ήταν στη βύθιση του θρυλικού υπερπολυτελούς υπερωκεάνιου Τιτανικού, οι ασυρματιστές του οποίου το χρησιμοποίησαν σε συνδυασμό με τον παλιό σήμα κινδύνου, στις 15 Απριλίου του 1912.

Το υπερωκεάνιο «Τιτανικός»

Μέχρι εκείνη την στιγμή, δεν υπήρχε ένας διεθνώς αναγνωρίσιμος κώδικας που να δηλώνει την ανάγκη βοηθείας και κινδύνου. Έτσι παρά τις γενναίες απεγνωσμένες προσπάθειες του Ασυρματιστή Τζάκ Φίλιπς στον Τιτανικό να στείλει το μήνυμα για βοήθεια, το μόνο πλοίο που «έλαβε» το μήνυμα ήταν το ‘ΚΑΡΠΑΘΙΑ’ το οποίο όμως δεν βρισκόταν κοντά στον τόπο του ναυαγίου.

Πιστό αντίγραφο και του δέκτη «Marconi» που υπήρχε στο πλοίο του Τιτανικού

Αντιθέτως το πλοίο ‘ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ’ που περνούσε δίπλα στον Τιτανικό δεν το «έλαβε» και δεν απάντησε ποτέ γιατί ο Ασυρματιστής του κοιμόταν.

Το ‘ΚΑΡΠΑΘΙΑ’ έλαβε το σήμα του Τιτανικού και έσπευσε στο σημείο, ωστόσο ήταν αρκετά μίλια μακριά και δεν πρόλαβε να σώσει τους επιβάτες που έπεσαν στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού. Όταν έφτασε, περισυνέλεξε όσους είχαν προλάβει να μπουν στις σωστικές λέμβους.

Το υπερωκεάνιο «Τιτανικός»

Η τραγωδία του Τιτανικού στάθηκε η αφορμή ώστε να καθιερωθεί ένα Διεθνές Σήμα Κινδύνου το SOS που θα μεταδιδόταν πολύ εύκολα και γρήγορα σε ελάχιστο χρόνο στην περίπτωση κινδύνου, και θα ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο από τον καθένα.

Λίγα χρόνια μετά κατασκευάστηκε ένα μηχάνημα ‘Αυτόματης Ανάγνωσης Σήματος Κινδύνου’ το λεγόμενο ‘auto alarm’ το οποίο βρισκόταν στην γέφυρα και «αναγνώριζε» το Σήμα Κινδύνου και ‘διεγειρόταν’ αυτόματα χτυπώντας κουδούνια σε κάθε πλοίο που «ελάμβανε» το SOS.

Ο διεθνής κώδικας Mors για το SOS

Έτσι, έστω και αν κάποιος Ασυρματιστής δεν βρισκόταν εκείνη την ώρα στην βάρδια του στον Ασύρματο του πλοίου είτε γιατί κοιμόταν ή για οποιονδήποτε άλλον λόγο το auto alarm ειδοποιούσε ότι «έλαβε» SOS άρα κάποιο πλοίο κινδύνευε.

Δείτε στο video το σήμα SOS έτσι όπως το εξέπεμψε ο Τιτανικός λίγο πριν τη βύθισή του

 

Πηγή: sansimera.gr

Φωτό: AP/Wikipedia

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Star.gr Application Κατεβάστε την εφαρμογή του star.gr, για να μπορείτε να διαβάζετε τα αγαπημένα σας άρθρα και εκτός δικτύου.
Back to Top