Εκκενώνεται το Ελληνικό - Τίτλοι τέλους για το ιστορικό αεροδρόμιο

Μία ιστορική αναδρομή του star.gr στο αεροδρόμιο της Αθήνας - Πρώτη ανάρτηση: 20/04/2018 17:09

Σε φάση εκκένωσης το Ελληνικό
Σε φάση… εκκένωσης έχει περάσει πλέον το Ελληνικό.
 
Σε μερικούς μήνες οι μπουλντόζες θα πάρουν μπρος για να ξεκινήσει το αναπτυξιακό έργο. Έφτασε η ώρα που το παλιό αεροδρόμιο, το οποίο έχουν επισκεφτεί εκατομμύρια άνθρωποι, θα περάσει στην ιστορία.

Η διορία για τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών που πρέπει να απομακρυνθούν από τον – πάλαι ποτέ – Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών είναι (θεωρητικά) μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018.

Ανάμεσα σε αυτές είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που καταλαμβάνει περίπου 300 στρέμματα, και το μεγαλύτερο αμαξοστάσιο του ΟΣΥ, περίπου 80 στρέμματα. Σε χώρους του πρώην αεροδρομίου στεγάζονται κι άλλες υπηρεσίες, όπως η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.

 

* Φωτογραφίες από την ιστοσελίδα της ΥΠΑ (www.ypa.gr)
 
Το εγχείρημα κάθε άλλο παρά εύκολο είναι - ειδικά όταν μιλάμε για υπηρεσίες που έχουν διευθύνσεις με μεγάλο όγκο αρχειακού υλικού, όπως η ΥΠΑ.

* Η μακέτα του αεροσταθμού του Ελληνικού - Πηγή: hekimoglou.blogspot.gr

Οι διαδικασίες, πάντως, φαίνεται να έχουν ξεκινήσει, με την ΥΠΑ να αναζητά - και επίσημα - ακίνητα για μίσθωση στην Αττική.
 
Την Τρίτη 17 Απριλίου απηύθυνε δημόσια πρόσκληση για τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών της από το Ελληνικό. Το κονδύλι για τη μεταφορά και αποσυναρμολόγηση υλικού και μηχανημάτων ανέρχεται στα 620.000 ευρώ. Θα μετακινηθούν όλες οι υπηρεσίες πλην του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας.

 

 Ωστόσο, αρκετοί είναι σκεπτικοί για το περιθώριο χρόνου, καθώς η ανεύρεση νέας βάσης, αλλά και η μεταφορά των υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, είναι ένα έργο που ίσως χρειαστεί αρκετούς μήνες.

Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος, σε πρόσφατη συνέντευξή του εκτίμησε ότι θα γίνει προσπάθεια να μπουν οι μπουλντόζες έως το τέλος του 2018, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να απαιτηθεί επιπλέον χρόνος μέχρι να ολοκληρωθούν όλα τα διαδικαστικά θέματα στο Ελληνικό.

 

 Η εκκένωση της έκτασης του Ελληνικού από τους δημόσιους φορείς αποτελεί προϋπόθεση για να μεταβιβαστεί η έκταση και να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Μία ιστορική αναδρομή στο αεροδρόμιο της Αθήνας
 
Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, το star.gr κάνει μία αναδρομή στα γεγονότα που μεταμόρφωσαν την έκταση που φιλοξένησε το ιστορικό αεροδρόμιο των Αθηνών – για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι.
 
Οι ημερομηνίες-σταθμοί του ιστορικού αεροδρομίου
 
1938: φτιάχνεται ο 1ος διάδρομος προσγείωσης στον δυτικό αερολιμένα. Το μήκους του ανέρχεται σε 1.800 μέτρα. Την πρώτη εκείνη χρονιά εξυπηρέτησε 8.500 επιβάτες και 1 τόνο φορτίου.
• Δεκαετία του 1950: Λίγα χρόνια μετά τα εγκαίνιά του, γίνονται προτάσεις στην κυβέρνηση για μεταφορά ή επέκταση του αεροδρομίου προκειμένου να ανταποκριθεί στις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες.
  1969: κατασκευάζεται ο ανατολικός αερολιμένας και δίνεται για χρήση στις ξένες αεροπορικές εταιρείες. Ο δυτικός δίνεται αποκλειστικά στην Ολυμπιακή Αεροπορία, που ιδρύθηκε το 1956 από τον Αριστοτέλη Ωνάση. 
Δεκαετία του 1970: Ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνεται στα 3.500 μέτρα, ενώ οι επιβάτες έχουν ξεπεράσει τα 3.500.000 εκατομμύρια ετησίως.
1976: Ανατίθεται σε κοινοπραξία μελέτη για την επιλογή τοποθεσίας για μεταφορά του αεροδρομίου. Η κοινοπραξία απεφάνθη «ή εκτεταμένες αλλαγές στο Ελληνικό ή Σπάτα», ωστόσο - αν και προτιμήθηκε η δεύτερη επιλογή - η κατασκευή στα Σπάτα τελικώς αναβάλλεται.
Δεκαετία του 1990: Το αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει φτάσει στα όριά του εξυπηρετώντας έως και 12 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο και φτάνοντας τους 120.000 τόνους φορτίου.
2001: (28 Μαρτίου) Ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών, με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, απογειώνεται από τον πρώτο αεροδιάδρομο του αεροδρομίου του Ελληνικού και περνάει στην ιστορία. Σημαίνει το «τελευταίο» αντίο στο ιστορικό αεροδρόμιο, καθώς τα φώτα των αεροδιαδρόμων θα σβήσουν για πάντα.
2001-2004: Ολυμπιακά έργα (δύο γήπεδα μπέιζμπολ, ένα κέντρο Κανόε-Καγιάκ Σλάλομ, ένα κλειστό γήπεδο μπάσκετ 14.100 θέσεων και μία αίθουσα ξιφασκίας 5.000 θέσεων) κατασκευάζονται στην περιοχή του Ελληνικού, κρατώντας την έκταση «ζωντανή». Ωστόσο, μετά το πέρας των Αγώνων, αφήνονται να ρημάζουν και η απόλυτη παρακμή της τεράστιας έκτασης του πρώην αεροδρομίου ξεκινά.
2011: Ανοίγει το Μουσείο των Ολυμπιακών Αερογραμμών στον δυτικό τερματικό σταθμό. Την ίδια χρονιά συστήνεται η εταιρία “Hellinikon S.A.” με στόχο τη διαχείριση της έκτασης του Ελληνικού.
2014: Οι μετοχές της εταιρίας «Hellinikon S.A.» περνούν στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού) και αναζητούνται πλέον κι επισήμως επενδυτές για την έκταση, σύμφωνα με τις υποδείξεις των δανειστών της Ελλάδας – της περίφημης τρόικας (ΕΚΤ, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΔΝΤ).
2015: Τα μεγάλα προσφυγικά και μεταναστευτικά κύματα, κυρίως από η Συρία, οδηγούν στην απόφαση δημιουργίας camp στο Ελληνικό. Οι εικόνες εγκατάλειψης και παρακμής ενώνονται με εικόνες ανθρώπινου πόνου, απόγνωσης και φόβου.
2017: Επιχείρηση εκκένωσης του Ελληνικού από τους μετανάστες που μεταφέρονται στη δομή φιλοξενίας στη Θήβα. «Σήμερα είναι μια καλή μέρα για το μεταναστευτικό και τη χώρα μας. Μετά από καιρό, περίπου 18 μήνες, έκλεισε οριστικά το Ελληνικό» θα δηλώσει στις 2 Ιούνιου 2017 ο (τότε) υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας. 
2018: Φεύγουν από το Ελληνικό οι υπηρεσίες που φιλοξενούνται στην έκταση του παλιού αεροδρομίου για να προχωρήσει η επένδυση.
* Σχέδιο του Ελληνικού το 1954 - Πηγή: hekimoglou.blogspot.gr

 

Αεροφωτογραφία από το διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης του Ελληνικού - Φωτογραφίες από vintage-files.blogspot.gr

 
* Φωτογραφία από alimosonline.gr
 

 * Φωτογραφίες από vintage-files.blogspot.gr

Εικόνες εγκατάλειψης στο Ελληνικό

  

Το Ελληνικό μετατράπηκε σε προσφυγικό καταυλισμό

 

  

Σκηνές προσφύγων μέσα στην αίθουσα αναχωρήσεων

 * Φωτογραφίες από Ευρωκίνηση

Επιχείρηση εκκένωσης του αεροδρομίου στο Ελληνικό

 

* Φωτογραφίες από Ευρωκίνηση
 
Πέτρος Κατσαβριάς
 
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.
Follow us:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Back to Top