Η απάντηση Ντράγκι, που ξεκόβει την ένταξη της Ελλάδας στην ποσοτική χαλάρωση για ένα ακόμα χρόνο, δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στις Βρυξέλλες και την Φρανκφούρτη.

Eδώ και καιρό είναι γνωστό πως είναι αδύνατο για την Ελλάδα να βασίσει την έξοδό της στις αγορές στο QE καθώς αυτό απαγορεύεται ρητά από τη Συνθήκη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι αξιωματούχοι των κρατών μελών έλεγαν σε κάθε περίσταση ότι “το να μπει η Ελλάδα στο QE για 3 δις ευρώ (τόσο θα ήταν) ώστε να εκδώσει η κυβέρνηση ομόλογα που αμέσως μετά θα αγοράσουν οι ελληνικές τράπεζες με λεφτά της ΕΚΤ, αποτελεί άμεση νομισματική μεταβίβαση - οτιδήποτε άλλο είναι ανέκδοτο”.

Ο Πρόεδρος της ΕΚΤ, έρχεται τώρα, όπως προκύπτει από επιστολή του προς τον ευρωβουλευτή Νίκο Χουντή (GUE, Eλλάδα), να εξηγήσει ότι δεν έχει αρκετά στοιχεία για να συντάξει DSA (debt sustainability analysis) και ως εκ τούτου η Ελλάδα πρέπει να περιμένει, ώσπου να τελειώσει η συζήτηση ΕΕ- ΔΝΤ, για το χρέος, κάτι που πολλοί που ξέρουν καλά την κατάσταση, εκτιμούν πως μπορεί να μη γίνει και ποτέ.

Ο Πρόεδρος της ΕΚΤ, παρά το γεγονός ότι χαρακτηρίζει την απόφαση του eurogroup "ένα καλό βήμα για την επίτευξη της βιωσιμότητας του χρέους", σημειώνει πρέπει να μεσολαβήσουν της όποιας απόφασης, επαρκέστερα και ολοκληρωμένα στοιχεία με την ολοκλήρωση του διαλόγου ΔΝΤ και EE για την απόδοση των δημοσίων οικονομικών μεγεθών της χώρας και την αντίστοιχη εφαρμογή μέτρων ελάφρυνσης χρέους, που με απόφαση του eurogroup θα συμβεί στο τέλος του προγράμματος διάσωσης το καλοκαίρι του 2018.

Κατά συνέπεια η Ελλάδα δεν θα ενταχθεί στο QE ως τότε, εκτός και αν κατ` εξαιρετικό γεγονός ΕΕ και ΔΝΤ επισπεύσουν τις συζητήσεις και βρουν κοινό έδαφος νωρίτερα. Τρεις κοινοτικές πηγές έχουν αποκλείσει αυτό το ενδεχόμενο, μιλώντας στον Τύπο στις Βρυξέλλες την τελευταία εβδομάδα.

Ποιός ανέβασε τις προσδοκίες στην Ελλάδα; Ο περίεργος ρόλος του Μοσκοβισί

Την ίδια ώρα πολλοί στις Βρυξέλλες, πολλοί γνώστες της διαπραγμάτευσης εκφράζουν πια σοβαρές ενστάσεις για το ρόλο της Κομισιόν και του Επιτρόπου Μοσκοβισί στην όλη υπόθεση.

Τα κράτη μέλη κατηγορούν ανοιχτά τον Επίτροπο (που θέλει να γίνει και προσωρινός πρόεδρος του eurogroup) ότι γέμισε την Αθήνα με ανεδαφικές υποσχέσεις.

Κανείς δεν ξέρει ποιος πούλησε στην Αθήνα τις ψεύτικες πληροφορίες για την ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση, τη στιγμή που ΕΚΤ και EWG  τα είχαν ξεκαθαρίσει όλα αυτά .

Ο Ε.Τσακαλώτος, έχοντας λάβει αυτές τις υποσχέσεις, αρνήθηκε μάλιστα να το αποδεχθεί ακόμα και όταν γνώστες και ειδικοί του το είπαν κατά πρόσωπο, πριν από δύο συνεδριάσεις.

Πολλοί από τα κράτη μέλη εκτιμούν ότι με τη στάση της η Κομισιόν προσπαθησε να εξωθήσει σε υπέρβαση της συμφωνίας της 25ής Μαΐου 2016.

Σημειώνουν δε ότι “οι υπερβολικές προσδοκίες είναι ο πιο ασφαλής δρόμος προς την απογοήτευση”.

Την ίδια ώρα η Ελλάδα έχει ακόμα μπροστά της  μία ή δύο ακόμα αξιολογήσεις για ολοκληρώσει επιτυχώς το 3ο πρόγραμμα διάσωσης και να βγει με αξιώσεις στις αγορές, κατά την τελευταία και ίσως κρισιμότερη χρονία του προγράμματος.

Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, η Ελλάδα δεν μπορεί να ελπίζει ούτε σε Κινέζους αγοραστές, ούτε σε σκιώδεις επενδυτές, αλλά οφείλει, αν θέλει να την πάρουν οι αγορές στα σοβαρά να χτίσει “cash buffers”, δηλαδή ταμειακά αποθέματα.

Όσοι στις Βρυξέλλες παρακολουθούν στενά την ελληνική υπόθεση ήδη εισηγούνται στην κυβέρνηση να σπάσει τις υποχρεώσεις που της απομένουν σε δύο αξιολογήσεις: μια μικρή και εύκολη πριν κλείσει το 2017 και μια μεγάλη που θα κρίνει και την έξοδο στις αγορές.

Σύμφωνα με κοινοτικό αξιωματούχο, οι δύο επόμενες αξιολογήσεις είναι αυτές που θα χτίσουν τα cash buffers. Για να δοθούν όμως στην Ελλάδα λεφτά η κυβέρνηση πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτική, κυρίως λόγω του κακού προηγούμενου με την λεγόμενη 13η σύνταξη το Δεκέμβρη του 2016.

Κοινή εκτίμηση παραμένει ότι οι απόψεις του ΔΝΤ με την ΕΕ για το θέμα των ελληνικών μακροοικονομικών στοιχείων δεν θα συγκλίνουν το επόμενο έτος. Υπάρχει δε περίπτωση να μην γίνουν καν οι σχετικές συζητήσεις των υπηρεσιακών στελεχών. Το ΔΝΤ θα συνεχίσει να λέει μέχρι την τελευταία στιγμή ότι η ανάπτυξη δεν θα ξεπερνά το 1% και πως πρωτογενές πλεόνασμα 2% είναι πολύ, έστω και μεσοσταθμικά ως το 2060.

Η ΕΕ όμως ποσώς ενδιαφέρεται για την άποψη του ΔΝΤ για την περίοδο 2030 - 2060 καθώς τα στελέχη του Ταμείου αδυνατούν αφενός να καταλάβουν την μετεξέλιξη και ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, αφετέρου δεν αρνούνται να μιλήσουν σοβαρά και με στοιχεία για το πως βγάζουν τις συγκεκριμένες προγνώσεις - σχολιάζουν σκωπτικά στελέχη των Βρυξελλών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Πωλ Τόμσεν ήταν υπέρ του δέοντος αντιπαραγωγικός σε πολλά στάδια των συζητήσεων, ενώ ακόμα και τη δικαιολογία για τον “γηράσκων πληθυσμό”, τα στελέχη του Ταμείου τα είπαν στον Τύπο και όχι μέσα στις συνεδριάσεις. Ούτε λίγο ούτε πολύ, τα στελέχη της ΕΕ άκουγαν δικαιολογίες από το Ταμείο του τύπου “γιατί έτσι”.

Η εκταμίευση του ΔΝΤ δεν θα συμβεί και αυτό έτσι κι αλλιώς μικρή σημασία έχει. Σημασία έχει να παραμένει στο πρόγραμμα, να έχει εγκρίνει το πρόγραμμα και να μετέχει στις αξιολογήσεις. Ο μόνος λόγος είναι ότι αν δεν συμβαίνει αυτό, ούτε οι Ευρωπαίοι θα μπορούν να εκταμιεύουν - αυτοί είναι οι κανόνες.

Είτε θα συγκλίνει όμως η ΕΕ και το ΔΝΤ είτε δεν θα συγκλίνει η Ελλάδα θα πάρει μια σημαντική μείωση του χρέους (αυτή που ξέρουμε από την απόφαση της 25ης Μαίου 2016) η οποία όμως σε κάθε περίπτωση δεν έχει καμία επίπτωση στον προϋπολογισμό αυτής, της επόμενης, της μεθεπόμενης και της κυβέρνησης μετά από εκείνη,

Οι Ευρωπαίοι δηλώνουν ότι έχουν μηδενίσει τα προβλήματα στην αποπληρωμή του χρέους ως το 2022 και ξεφορτωθήκαν τις κορυφές και τις υπερσυγκεντρώσεις μέχρι το 2030.

Σημειώνουν ότι όλα αυτά οι αγορές το ξέρουν: “οι αγορές βλέπουν και ξέρουν πολύ καλά τα τοκοχρεολύσια της χώρας ως το 2030”. Επίσης σημασία έχει για τις Βρυξέλλες “το τι θα πουλήσεις”, δηλαδή αν η χώρα θα εκδόσει 3ετή, 5ετή, 10ετή, ομόλογα. “Όλα είναι εφικτά αν υπάρχουν  cash buffers”, λέει πηγή της ΕΕ στην Real.

Προειδοποιούν όμως ότι κανείς δεν χτίζει cash buffers ξύνοντας τον πάτο του βαρελιού και ψάχνοντας λεφτά που δεν υπάρχουν που ή που δεν είναι άμεσα διαθέσιμα ή που δεν ξέρει κανείς που βρίσκονται. Οι Βρυξέλλες μάλιστα αναφέρουν ότι και οι Έλληνες αξιωματούχοι που ασχολούνται με το δημόσιο χρέος δεν έχουν ιδέα που βρίσκονται αυτά τα λεφτά.

Την ίδια ώρα οι Γερμανοί, δηλώνουν ότι είχαν δίκιο όταν ζητούσαν καθαρή έξοδο χωρίς προληπτικό πρόγραμμα για Ισπανία, Κύπρο, Πορτογαλία και θα σκεφτούν ότι έχουν δίκιο και όταν θα ζητήσουν προληπτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα. Αυτό όπως ξέρουν όλοι έρχεται σε αντίθεση με τους στόχους της κυβέρνησης. “Προληπτική ξε-προληπτική η γραμμή, δεν παύει να είναι πρόγραμμα”, σημειώνει πηγή που μίλησε στην R. “Δεν ξέρω πως θα αντιληφθούν στην Αθήνα”.

Η ΕΕ συνεπώς προετοιμάζεται να έχει απέναντί της το ΔΝΤ “να πετάει πέτρες” για το θέμα του χρέους, υπάρχει όμως η βεβαιότητα ότι οι αγορές ξέρουν τα τοκοχρεολύσια και θα αντιδράσουν σε άλλα πράγματα. 

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

 

Tags: