Προσλήψεις μπορεί να γίνονται αλλά θα εκπλαγείτε αν μάθετε πως περισσότεροι από 200.000 εργαζόμενοι παίρνουν το 20%-25% του μισθού τους… με κουπόνια!

Όπως εξηγεί η «Καθημερινή», ένας ολοένα μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων  που προσλαμβάνεται αυτόν τον καιρό, αμείβεται πλέον με ποσά κοντά ή και κάτω από τον κατώτατο μισθό και συμπληρωματικά με «διατακτικές γευμάτων». Κουπόνια δηλαδή, με τα οποία μπορεί να αγοράσει τρόφιμα από σούπερ μάρκετ και άλλα συνεργαζόμενα καταστήματα.

Η εφημερίδα σημειώνει ότι άλλες πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν πως ήδη ένα μεγάλο μέρος των νέων προσλήψεων, χαμηλόμισθων στον ιδιωτικό τομέα, γίνεται με αυτόν τον τρόπο. Έτσι και ο εργαζόμενος και ο εργοδότης έχουν χαμηλότερη φορολόγηση και κόστος μισθοδοσίας αντίστοιχα.

Η πρακτική αυτή δεν είναι νέα και είναι ασφαλώς σύννομη. Η διαφορά είναι ότι παλαιότερα τα κουπόνια δίνονταν συμπληρωματικά στους εργαζόμενους, ως επιπλέον κίνητρο, επιβράβευση ή παροχή, ενώ πλέον τείνει να γίνει διαδεδομένη τακτική ως διέξοδος στο υψηλό φορολογικό κόστος και στις αυξημένες φορολογικές εισφορές. Αποκτά δε κυρίαρχη σημασία, για εργαζόμενους που λαμβάνουν μηνιαίες απολαβές των 300-400 ευρώ, συν περίπου 130 ευρώ σε κουπόνια που καλύπτουν σημαντικό μέρος του μεροκάματου.

Αν λάβει κανείς υπόψιν ότι εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία οι διατακτικές σίτισης έως και 6 ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα, και πως τις εκτιμήσεις της αγοράς που μιλούν για πάνω από 200.000 εργαζόμενους οι οποίοι αμείβονται με κουπόνια, αυτό μεταφράζεται σε ετήσιο τζίρο της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ!

Όσο για το ποιες εταιρίες εκδίδουν τα κουπόνια και ποιες τα εξαργυρώνουν:

Τουλάχιστον δύο μεγάλες ξένες πολυεθνικές δραστηριοποιούνται στη διαχείριση αυτής της δραστηριότητας στην Ελλάδα. Μέχρι πρότινος χρήση κουπονιών έκαναν μεγάλες εταιρίες που δεν ήθελα να έχουν το κόστος διαχείρισης εστιατορίων εντός των εγκαταστάσεων τους. Η οικονομική κρίση, η  βαριά φορολόγηση και η επιβολή των capital controls, φαίνεται πως λειτούργησαν καταλυτικά στη μεγέθυνση του φαινομένου.

Στα προγράμματα αυτά συμμετέχουν περισσότερες από 4.000 εταιρείες-πελάτες που δέχονται τα κουπόνια αυτά σε περίπου 10.000 συμβεβλημένα σημεία-καταστήματα. Το κόστος αυτών των προγραμμάτων επιβαρύνει με περίπου 2% την επιχείρηση που δέχεται τα κουπόνια και με 3-4% την επιχείρηση που τα χορηγεί. Ποσοστά που εισπράττει ο διαχειριστής τους.

Tags: